Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
Marcus Lilja
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 9
Joined: Wed 01 Jan 2014, 21:34
Location: Tranås

Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Post by Marcus Lilja »

Hej alla kunniga Miata-åkare!
Jag och en kompis (från norra Småland) är nya medlemmar med varsin Miata -01 som vi skall se till att få raceklara under våren.
Målet är att vara med och vid ett par av träffarna (bantävlingar) i standardklassen.

Vi tror att vi har bra koll på vilken utrustning bilen behöver ha för att kunna få en giltig vagnbok, dock är det sämre med kunskapen om den personliga utrustningen.

Hoppas därför om hjälp för att räta ut en del frågetecken, vi börjar uppifrån och går neråt.
-Hjälmen skall vara Fia-godkänd, men kan den vara öppen- eller skall det vara integral- hjälm?
-Är det krav på HANS skydd?
-Är det krav på ballaklava (FIA-godkänd)?
-Stödkrage?
-Overall, 2- eller 3-lagers?
-Måste man ha underställ?
-FIA godkända handskar?
-FIA godkända skor?
-Är det något som jag har glömt?

Tack på förhand /Marcus Lilja (äntligen Miata ägare)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Post by Niklas Falk »

Marcus Lilja wrote:Hoppas därför om hjälp för att räta ut en del frågetecken, vi börjar uppifrån och går neråt.
-Hjälmen skall vara Fia-godkänd, men kan den vara öppen- eller skall det vara integral- hjälm?
Föreslår integralhjälm för att skydda fejset och andningsorganen, bältena sträcker sig en del och ratten är inte långt bort. Snell SA2010 är den standard det finns flest hjälmar till låga priser, annars är det FIA (minns inte alla olika koder i Huvét). Sen accepterar SBF en hel drös med gamla standards, men ska du köpa nytt är det bättre att köpa saker gjorda efter färsk kunskap.
-Är det krav på HANS skydd?
Du kan köra utan Hans/Hybrid men då är det självrisk och halv ersättning vid nackskada. Nu accepterar SBF även SFIcertade kragar
-Stödkrage?
Skippa det, kan ge hävstång och drag i nackkotorna (karting kör utan bälte, andra lastfall)
-Är det krav på balaklava (FIA-godkänd)?
-Overall, 2- eller 3-lagers?
-Måste man ha underställ?
-FIA godkända handskar?
-FIA godkända skor?
Underställ, balaklava, strumpor handskar, skor, overall ska lämpligen ha FIA 8856-2000, även om de äldre (13+ år) standards fortfarande accepteras ett år i taget.
-Är det något som jag har glömt?

Tack på förhand /Marcus Lilja (äntligen Miata ägare)
Marcus Lilja
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 9
Joined: Wed 01 Jan 2014, 21:34
Location: Tranås

Re: Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Post by Marcus Lilja »

Tack för hjälpen. /Marcus
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Post by Dennis Kullman »

Jag kanske är en av de sista att köpa nackskydd - och ny hjälm... vad ska man köpa idag?
Är det Simpson Hybrid Sport som är MX-5 Cup standard? Jag tycker mig ha sett några såna i alla fall...
Det känns lite surt att behöva byta hjälm - inte bara för kostnaden utan för att jag gillar min gamla Peltor G10. :cry:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:... utan för att jag gillar min gamla Peltor G10. :cry:
Börjar den inte bli lite väl insvettad? :)

Jag ska inte säga tvärsäkert vilka kodkombinationer som gäller idag men en Hybrid är bra mycket trivsammare än HANS (men dyrare naturlgtvis).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Personlig utrustning för bankörning (tävling)

Post by Dennis Kullman »

Jo, hybrid får det bli. Finns det några bra alternativ till Simpson?
Post Reply