Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Inför säsongen 2014 har några förtydligande och justeringar gjorts för Standardklassen i MX-5 Cup. Det handlar om:
- förtydligande vad intentionen är med standardklassen
- förtydligande när det gäller vad som är tillåtet och inte tillåtet
- extra vikttillägg för vissa modifieringar (t.ex. lättat svänghjul och modifierad utväxling)

Här är ett dokument som visar vad förändringarna är från reglementet som gällt tidigare och vad som gäller från och med säsongen 2014:
Förtydligande - Klass Standard, from 2014.doc
(36 KiB) Downloaded 222 times
Det uppdaterade reglementet hittar ni också på http://www.spvm.se under "MX-5 Cup" och "Klassregler i MX-5 Cup".

/MX-5 Racing Clubs Styrelse och MX-5 Cup Styrgruppen
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Torbjorn968 »

Hej!

Lite funderingar från en nykomling. Mitt intryck är att det inte finns något reglemente där 1.6 or är ordentligt
Konkurrenskraftiga. Med några modifieringar skulle standard kunna bli det. Jag talar i egen sak eftersom jag har en bil som stämmer spot on på intensionerna med klassen. Viktgränserna i klassen:

Lägsta tillåtna tävlingsvikt för respektive MX-5 modell i Klass Standard är:
NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass Modifierad

Na får då 8,7 kg/hk , Na 8,4 o nb 8,14 kg hk. Dessutom fördel ( för mig i a f ) med abs. Lösning: tillåt lite större frihet för 1.6 orna såsom ommappning och/eller lite mer lättning .

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Torbjorn968 wrote:Hej!

Lite funderingar från en nykomling. Mitt intryck är att det inte finns något reglemente där 1.6 or är ordentligt
Konkurrenskraftiga. Med några modifieringar skulle standard kunna bli det. Jag talar i egen sak eftersom jag har en bil som stämmer spot on på intensionerna med klassen. Viktgränserna i klassen:

Lägsta tillåtna tävlingsvikt för respektive MX-5 modell i Klass Standard är:
NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass Modifierad

Na får då 8,7 kg/hk , Na 8,4 o nb 8,14 kg hk. Dessutom fördel ( för mig i a f ) med abs. Lösning: tillåt lite större frihet för 1.6 orna såsom ommappning och/eller lite mer lättning .

Torbjörn
Hej Torbjörn

Vi är väl medvetna om problemet för 1.6orna att vara konkurrenskraftiga men samtidigt så vill vi att standardklassen ska vara just en klass där just standardbetonade bilar. Att tillåta mer lättning än 1010 kg som vi valt som gräns skulle innebära att man med en 1.6 bil kunde riva ut det mesta i form av inredning och ljuddämpning och det är inte intentionen med klassen.
Sedan gör de förändringar vi gjort nu inför säsongen 2014 att de med 1.6or och inte vill lätta sin bil hela vägen ner till 1010 kg en möjlighet att istället byta till lättat svänghjul eller sätta på en annan diff.

Att tillåta ommappning av motorerna i standardklassen för 1.6orna är inget som vi diskuterat idagsläget och spontant känns det som en tveksam väg att gå då det innebär ganska mycket extra kostnad, påverkar driftsäkerheten negativt och dessutom skulle det då bli orättvist mot NA med 1.8 motorer (eftersom effekten på en mappad 1.6a skulle hamna när de 131 hk som 1.8orna har).

Sedan bevisade Brusebäck som körde i standardklassen för några år sedan att det går att köra fortare med en 1,6a än oss med 1.8or i standardklassen :oops:

Vi ses på banorna i vår hoppas jag!

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Torbjorn968 »

I början av min racingkarriär (för 7 år Sen när jag fyllt fyrtionånting och behövde köpa min första porsche :-) ) blev min gröna fina 968 ifrån åkt på kullen av en herre i en illgrön inte så fin alfasud iklädd träskor ... De åkte nog på i depån i o fs men en bra läxa på ett tidigt banmöte.

Köper vitsen med att inte behöva såga Sönder glassbilen men för mig är mappning ett billigt alternativ som jag uppfattar som förenlig med driftsäkerhet om det görs rätt. Mappning och Abs värderas båda till 5% av regeln och 1.8 orna har fördelen av abs. Borde vara ganskalikao fortfarande till fördel för nb 1.8

/torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by gokarting.nu »

Hej Torbjörn.


Mappa bilen o kör med oss som harvar runt i modifierad, Brusebäck körde topp 5 totalt, om jag inte kommer ihåg fel.

Med omappad 1,6a.


Standardklassen är redan nu (personlig uppfattning) för tillåtande.
Den som vill skruva o fixa mer, kör i modifierad.


Kul att du är på inför 2014 :banana: :burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Torbjorn968 »

Jag vill ju göra som dig, en massa tok omkörningar:-) så vill ha komkurrens kraftig bil, som din!
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Torbjorn968 »

Skämt å sido! I en diskussion är det värt att definiera vad man vill uppnå. Miata racing är som jag förstår det cheap, simple and cheerful racing! Standard klassen: ännu billigare och ännu enklare. Samt att bilen går att använda till vardags som ursprungligen avsett med Roadsport.

Som i mitt Alfasud exempel ovan vet jag att föraren är viktigast. Jag har också stor respekt för alla som arbetar med regler eftersom jag själv suttit i regelkommiten för handikapp tal för flerskrovsbåtar. Det är alltid någon som tycker att det blev tokigt! Och de som sitter i kommitén vet alltid att det finns 102 saker som folk inte tänkt på!

Om vi definiera billigt som bilinköp + nödvändig investering i utrustning så är 1.6 or billigare än 1.8 or. En 1.6 a på blocket är typ 20- 30 000:- och färdiga "clubsport" objekt som passar i standard 30 - 40 000:- med båge o allt. För en 1.8 får man lägga till 10 000:- eller så, och NB typ 20 000 till. Att betala 6000 för en mappning på turbocenter eller TS motorsport är för mig ett billigt sätt att slippa byta bil.

Idag ser standard reglementet ut så här tolkat i Roadsport kg/hk:

Hk ABS Mappning beräknings hk min vikt kg/hk
NA 1,6 116 nej nej 116 1010 8,71 112%
NA 1,8 131 ja nej 137,55 1100 8,00 103%
NB 1,8 140 ja nej 147 1140 7,76 100%

Om vi tillåter mappning för 1.6 orna ser det ut så här:

Hk ABS Mappning beräknings hk min vikt kg/hk
NA 1,6 116 nej ja 121,8 1010 8,29 107%
NA 1,8 131 ja nej 137,55 1100 8,00 103%
NB 1,8 140 ja nej 147 1140 7,76 100%

Dvs 1.8 orna är fortfarande ganska kraftigt gynnade, men det börjar jämna ut sig. Går man på Andreas bil som väger 1150 verkar det som man skulle kunna öka vikten på NB för att jämna ut lite mer.

//TL
Torbjörn Linderson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Torbjorn968 wrote: ...
Att betala 6000 för en mappning på turbocenter eller TS motorsport är för mig ett billigt sätt att slippa byta bil.

Idag ser standard reglementet ut så här tolkat i Roadsport kg/hk:

Hk ABS Mappning beräknings hk min vikt kg/hk
NA 1,6 116 nej nej 116 1010 8,71 112%
NA 1,8 131 ja nej 137,55 1100 8,00 103%
NB 1,8 140 ja nej 147 1140 7,76 100%

Om vi tillåter mappning för 1.6 orna ser det ut så här:

Hk ABS Mappning beräknings hk min vikt kg/hk
NA 1,6 116 nej ja 121,8 1010 8,29 107%
NA 1,8 131 ja nej 137,55 1100 8,00 103%
NB 1,8 140 ja nej 147 1140 7,76 100%

Dvs 1.8 orna är fortfarande ganska kraftigt gynnade, men det börjar jämna ut sig. Går man på Andreas bil som väger 1150 verkar det som man skulle kunna öka vikten på NB för att jämna ut lite mer.

//TL
Du har en poäng i att 1.6orna skulle bli mer konkurrenskraftiga om man tillät ommappning men i så fall skulle man nog behöva höja viktgränset något eftersom en ommappning snarare ger 10% mer effekt (typ till 1050-1070 kg). Du har helt rätt i att en ommappning av befintlig styrbox via t.ex. turbocenter eller TS motorsport inte är alltför kostsamt men det skulle samtidigt öppnar det upp för mycket extra skruvande/kunnande för de som istället väljer att köpa ett kit och göra ommappningen själva - och det går emot tanken med standardklassen.
Vi får i klubbens styrelse och MX-5 Cup styrgruppen fundera på för och nackdelarna med att tillåta ommappning i standardklassen för 1.6orna och se om en förändring av reglementet borde ske - men i så fall blir det till säsongen 2015.

När det gäller ABS så har vi i standardklassen inte olika viktgränserna beroende på om man har det eller inte - rätt eller fel.

När det gäller viktnivån för NB är det svårt att öka vikten speciellt mycket då en NBFL ligger nära gränsen som det är - min bil väger 1140 kg med 1/4 tank och passagerarstolen borttagen. Så att höja över 1150 kg skulle innebära att det skulle bli aktuellt med viktlådor vilket vi inte vill.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Post by Torbjorn968 »

Hej!

Tredje gången gillt nu! Mina stora fingar lyckas skicka iväg eller radera min post innan den går iväg genom nåt :think2: kortkommando på tangentbordet :bang2:

Att jag tog med ABS i mina siffor är pga att det anses prestanda förbättrande. 5% verkar vara en rimlig siffra eftersom få förare väljer att koppla ur ABS för att få en lättare bil. Det gäller även i PCSR som har en liknande viktning av ABS. Det behöver man ta hänsyn till när man vill likställa bilar i standard klassen så någon form av "procent" behöver appliceras.

Nu skulle jag vilja säga att 10% för enbart mappning, utan andningsförbättrande åtgärder ter sig optimistiskt. Min erfarenhet från 968or och 944 or är 7-8% (i det senare, högre fallet, med bättre avgas). Hittade siffor om en NC med ett japanskt avgas + grenrör + mappning som låg på 11%.

2% kan man för övrigt hitta bara genom att ställa tändning och läser man här:

http://www.racingbeat.com/mazda/perform ... rades.html

http://www.solomiata.com/CheapHP.html

så hittar man en stor del av den totala vinsten av bättre andning + mappning genom själva åtgärderna, något som är tillgängligt för alla bilar som berörs.

Om 5% är en korrekt siffra för prestandafördelen av ABS så drar 1.6 orna runt på 12% mer vikt per beräknings hästkraft än en NB 1.8. Regeln skulle då tåla en ganska avsevärd fördel för 1.6 orna i form av mappningsvinst utan att orättvisa uppstår. Ifall vi antar att 10% för mappning trots allt är en korrekt siffra så skulle tillåten mappning placera bilarna nära 1.8 NA, 1.8 NB skulle fortfarande ha en fördel. Jag antar att målet bör vara att spridningen mellan olika bilar skall vara så liten som möjligt när det gäller kg/hk (med hänsyn tagen till ABS).

Att det sedan finns folk som tycker att det är kul att mecka med mega squirt är inte ett problem för mig, de lär inte ha en prestandafördel av detta i jämförelse med professionell mappning: bil + turbocenter blir billigare och mindre meck än att byta bil.

När det gäller ditt exempel med NB så skulle man kunna tänka sig att NB kör med passagerarstol vilket borde vara + 15 kg vilket vore förenligt med tanken av minimum meck? Men det är en petitess i sammanhaget!

Ha det gott och hoppas vi ses i sommar! Jag arbetar på provision och behöver sätta lite affärer först!

//Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re:

Post by Andreas E »

Hej Torbjörn

Lite svar från min sida:
Torbjorn968 wrote: ...
Att jag tog med ABS i mina siffor är pga att det anses prestanda förbättrande. 5% verkar vara en rimlig siffra eftersom få förare väljer att koppla ur ABS för att få en lättare bil. Det gäller även i PCSR som har en liknande viktning av ABS. Det behöver man ta hänsyn till när man vill likställa bilar i standard klassen så någon form av "procent" behöver appliceras.
...
Nyttan av ABS när det är torrt är tämligen begränsat men när det är vått ger det helt klart fördelar. Att de flesta har kvar ABSen beror, tror jag, dels på att det ger fördel vid regnrace, dels att det underlättar vid besiktningen. Dessutom är det ju en mycket bra säkerhetsfunktion för oss som kör bilen på gata också och jag skulle enbart av denna anledning inte ta bort den även om det skulle innebär att jag kunde minska vikten på bilen.

Rätt eller fel har vi i standardklassen valt att inte ta hänsyn till om bilen har ABS eller inte - om vi skulle göra det skulle vi få införa 2 vikter för NA 1.8 eftersom denna modell finns även utan ABS.
Torbjorn968 wrote: ...
Nu skulle jag vilja säga att 10% för enbart mappning, utan andningsförbättrande åtgärder ter sig optimistiskt. Min erfarenhet från 968or och 944 or är 7-8% (i det senare, högre fallet, med bättre avgas). Hittade siffor om en NC med ett japanskt avgas + grenrör + mappning som låg på 11%.

2% kan man för övrigt hitta bara genom att ställa tändning och läser man här:

http://www.racingbeat.com/mazda/perform ... rades.html

http://www.solomiata.com/CheapHP.html

så hittar man en stor del av den totala vinsten av bättre andning + mappning genom själva åtgärderna, något som är tillgängligt för alla bilar som berörs.
...

Du har rätt i att 10% var en väl optimistisk siffra från min sida och 7-8% är mer korrekt om man ska jämföra vikt/effekt mellan olika modeller och med/utan mappning.
Torbjorn968 wrote:Hej!
...Jag antar att målet bör vara att spridningen mellan olika bilar skall vara så liten som möjligt när det gäller kg/hk (med hänsyn tagen till ABS).
...
Målet när viktgränserna sattes var att med de begränsingar som fanns (vad en NB väger med allt i bilen och vad en NA med rimlig lättning hamnar på) var att få liten spridning på kg/hk förhållandet med en viss fördel för de tyngre bilarna (på de flesta banorna vi kör är det bättre att ha en lite lättare bil snarare än starkare). Du har dock rätt i att 1.6orna har tydlig nackdel jämfört med 1.8orna pga de begränsningar som finns och ditt förslag om att tillåta ommappning skulle kunna vara en väg framåt.
Torbjorn968 wrote: ...
Att det sedan finns folk som tycker att det är kul att mecka med mega squirt är inte ett problem för mig, de lär inte ha en prestandafördel av detta i jämförelse med professionell mappning: bil + turbocenter blir billigare och mindre meck än att byta bil.
...
För de som tycker det är kul att mecka med mega squirt, prova ut olika bränsleblandningar, osv. är det modifieratklassen som gäller. Syftet med standardklassen är att det ska vara så enkelt som möjligt att komma igång med racing. Om möjligheten finns till egen mappning (även om det inte är ett måste) är risken att det avskräcker potentiella nya förare att börja i standardklassen. Personligen tror jag det skulle vara viktigt att, om vi skulle tillåta ommappning för 1.6orna i standardklassen, det ska vara strikt vad som är tillåtet (t.ex. ingen mixtring med bränsleblandning, bara omprogrammering av befintlig styrning). Vi kommer titta på detta under säsongen och i god tid innan vinter-meckande börjar 2014 meddela om det blir några förändringar på standardklassreglementet vad gäller mappning för 1.6orna och/eller viktgränserna.
Torbjorn968 wrote: ...
När det gäller ditt exempel med NB så skulle man kunna tänka sig att NB kör med passagerarstol vilket borde vara + 15 kg vilket vore förenligt med tanken av minimum meck? Men det är en petitess i sammanhaget!
Viktgränsen för NB är satt för att allt i bilen ska kunna vara kvar. För NBFL som jag har skulle det kunna gå att höja gränsen från dagen 1140 kg till 1150-1155 kg (och då skulle jag slippa krångla med passagerarstolen) men det skulle inte gå för de tidigare NB eftersom de är lättare.

Vi ses på banorna i vår.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Torbjorn968 »

Jag är medveten om att jag diskuterar detaljer men allt kvar ovan, innebär det även reservhjul? Om inte skulle lätta nb köra med reserv och verktygskit samt full tank och innan rejs och spolarvätska. Tunga nb med stol men. Utan reservhjul?

Men det var inte huvudskälet till denna post. Jag har pratat med en amerikansk motorbyggare som ansåg att tändinställning + inställning av luft/bränslemängd gav 5% utan att mappa (tillgängligt för alla bilar i standard m a o). Mappningen gav resten. När vi ser 10% när vi rullar ut från Turbocenter är hälften m a o pga att bilen. Får korrekta grundinställningar. Roadsports 5% för mappning är därför inte så tokigt.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by chriss »

Hur många är det som faktiskt kör helt original bilar i standard?

Läst igenom alla regler nu och verkar vara på det klara med standard och roadsport.

Min NA 1,8 drar jämt med en NA 1,6 och har fått "bekräftat " att den är lite slö :cry:
Jag har megasquirt ligandes hemma och funderar starkt på en mappning som förhoppningsvis ger mig lika mycket hk som original eller några hk över om man har tur. :banana:

Frågan är vad som blir bäst/roligast för mig. Lite segare bil i standard eller förhoppningsvis en piggare i modifierat / Roadsport C?
Detta med förutsättning att jag har kvar inredning m.m dvs åt det tyngre hållet.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Alexander Mullaart »

chriss wrote:Hur många är det som faktiskt kör helt original bilar i standard?
Känner inte till någon som kör en helt original bil i standard. Det är väl egentligen ingen ide med det när man kan få en uppsättning coilovers för typ 6 lax :D.

Andreas och Christians bilar är väl bra exempel på moddningsnivån i standard.
chriss wrote:Min NA 1,8 drar jämt med en NA 1,6 och har fått "bekräftat " att den är lite slö :cry:
Jag har megasquirt ligandes hemma och funderar starkt på en mappning som förhoppningsvis ger mig lika mycket hk som original eller några hk över om man har tur. :banana:
Vilken slutväxel har du? Vikt? Blev ifrånkörd av standardbilarna med 1.8 (både NA och NB) på rakorna rätt enkelt i min 1.6 med 4.3 diff och typ 950kg med förare. Måste saknas rätt många pållar ifall bilen inte är supertung :o
chriss wrote:Frågan är vad som blir bäst/roligast för mig. Lite segare bil i standard eller förhoppningsvis en piggare i modifierat / Roadsport C? Detta med förutsättning att jag har kvar inredning m.m dvs åt det tyngre hållet.
Roligast är ju tight racing :D! Det lär du få oavsett vad du gör :burnout:.

Vill man jaga pallplatser är det nog bäst att köra standard. Du kommer inte hänga med de mer effektstinna modifierat bilarna på rakorna med tung bil. Men rent körmässigt är det ju såklart lite roligare med en piggare bil.

Bara lite tankar från mig. Vad tycker standardfolket :)?
Alexander Mullaart
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by chriss »

Alexander Söderholm wrote:
chriss wrote:Hur många är det som faktiskt kör helt original bilar i standard?
Känner inte till någon som kör en helt original bil i standard. Det är väl egentligen ingen ide med det när man kan få en uppsättning coilovers för typ 6 lax :D.

Andreas och Christians bilar är väl bra exempel på moddningsnivån i standard.
chriss wrote:Min NA 1,8 drar jämt med en NA 1,6 och har fått "bekräftat " att den är lite slö :cry:
Jag har megasquirt ligandes hemma och funderar starkt på en mappning som förhoppningsvis ger mig lika mycket hk som original eller några hk över om man har tur. :banana:
Vilken slutväxel har du? Vikt? Blev ifrånkörd av standardbilarna med 1.8 (både NA och NB) på rakorna rätt enkelt i min 1.6 med 4.3 diff och typ 950kg med förare. Måste saknas rätt många pållar ifall bilen inte är supertung :o
chriss wrote:Frågan är vad som blir bäst/roligast för mig. Lite segare bil i standard eller förhoppningsvis en piggare i modifierat / Roadsport C? Detta med förutsättning att jag har kvar inredning m.m dvs åt det tyngre hållet.
Roligast är ju tight racing :D! Det lär du få oavsett vad du gör :burnout:.

Vill man jaga pallplatser är det nog bäst att köra standard. Du kommer inte hänga med de mer effektstinna modifierat bilarna på rakorna med tung bil. Men rent körmässigt är det ju såklart lite roligare med en piggare bil.

Bara lite tankar från mig. Vad tycker standardfolket :)?
'

Hur många kör i standard?
Jag har uppgraderingar som passar i standard så som...
-coilovers
-krängare
-rdäck
+ säkerhets paketet för vagnbok.

Har torsion diffen men är osäker på utväxlingen -95 1,8 från Tyskland, men ska kolla detta.
Vikten ligger lite över 1000kg om det är den vikten som gör den slö?

Kommer inte jaga pallplatser till att börja med utan vill komma ut och racea lite ;) Sen har jag inte tagit steget till "racebil" då jag är väldigt rädd om bilen :oops:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Alexander Mullaart »

chriss wrote:Hur många kör i standard?
Enligt poängställningen på förstasidan deltog sex bilar i standard i fjol, varav fem körde alla cuphelger. Många kör de övriga SPVM-helgerna också.
chriss wrote:Jag har uppgraderingar som passar i standard så som...
-coilovers
-krängare
-rdäck
+ säkerhets paketet för vagnbok.
Tycker att den listan låter klockren för standard :).
chriss wrote:Har torsion diffen men är osäker på utväxlingen -95 1,8 från Tyskland, men ska kolla detta.
Vikten ligger lite över 1000kg om det är den vikten som gör den slö?
Svårt att säga. 4.1 diff gör nog större skillnad än några tiotals kilo i övervikt. Spekulerar bara :p
chriss wrote:Kommer inte jaga pallplatser till att börja med utan vill komma ut och racea lite ;) Sen har jag inte tagit steget till "racebil" då jag är väldigt rädd om bilen :oops:
"Shakedown" säsong i standard 2014, superlättad rejsmiata 2015 :mrgreen:?
Alexander Mullaart
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Matte P »

Jag tänker köra i standard med 1,6 90:a
-coilovers
-semi R däck, just nu. blir nog R däck vid tävling.
- CC båge
kommer ligga på 1010kg exakt...vid mätning efter tävling ;)

Vad är det för regler gällande spacers/spårvidd?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Matte P wrote:Jag tänker köra i standard med 1,6 90:a
-coilovers
-semi R däck, just nu. blir nog R däck vid tävling.
- CC båge
kommer ligga på 1010kg exakt...vid mätning efter tävling ;)

Vad är det för regler gällande spacers/spårvidd?
I standardklassen är det tillåtet med såväl spacers som fälgar med ET som ger ökad spårvidd - däremot finns en begränsning och det är att det inte är tillåtet att byta ut hjulbultarna (vilket i sin tur gör att det inte går att använda för tjocka spacers).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by chriss »

Andreas E wrote:
Matte P wrote:Jag tänker köra i standard med 1,6 90:a
-coilovers
-semi R däck, just nu. blir nog R däck vid tävling.
- CC båge
kommer ligga på 1010kg exakt...vid mätning efter tävling ;)

Vad är det för regler gällande spacers/spårvidd?
I standardklassen är det tillåtet med såväl spacers som fälgar med ET som ger ökad spårvidd - däremot finns en begränsning och det är att det inte är tillåtet att byta ut hjulbultarna (vilket i sin tur gör att det inte går att använda för tjocka spacers).

/Andreas E
Det är alltså inte tillåtet att byta pinnbultar i navet men fritt med spacers och fälgar med olika et?
Dvs detta är ok för man inte byter pinnbultar men inte längre pinnbultar?
Image
Vad är målet med detta då jag ser att man uppnår samma resultat?
Eller att man åker med för få gängor på hjulbulten pga spacers.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Matte P »

Vad skönt att det på bilden är tillåtet!
Det är så jag har det på mina spacers.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by chriss »

Det vet jag inte men det är så jag tolkar det.
Jag undrar bara vad det är man vill uppnå. Finns säkert en jätte bra förklaring, kanske jag som är lite trög ;)
Chriss Rice
Göteborg
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Lejban »

Man kan ju lika gärna köpa fälgar med lägre ET och så samma spårvidd, så regler emot spacers gagnar bara de som har råd att köpa "rätt" fälgar. Dvs har du mer pengar kan du köpa dig fördel.

Jag ser att man hellre tillåter spacers än förbjuder.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Lejban wrote:Man kan ju lika gärna köpa fälgar med lägre ET och så samma spårvidd, så regler emot spacers gagnar bara de som har råd att köpa "rätt" fälgar. Dvs har du mer pengar kan du köpa dig fördel.

Jag ser att man hellre tillåter spacers än förbjuder.
Intentionen med regeln att inte tillåta byte av hjulbultar är att hålla bilen standardmässig och inte få för stor skillnad i spårvidd jämfört med original. Detta bygger på att spacers bara är en skiva med hål i och att det är original hjulbultarna som fälgen sitter fast med och inte som på bilden ovan med "nya" hjulbultar.
Jag tar detta med MX-5 Cup styrgruppen och så får de bedömma om denna typ av spacers ska tillåtas i Standardklassen.
Och Lejban har ju helt rätt i att det går att välja fälgar som ger ökad spårvidd så ett förbud för denna typ av spacers kommer inte förhindra någon som har pengar att få en större spårvidd. Målet med regeln är som sagt att ge en guidning till den intention som vi har i standardklassen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by gokarting.nu »

chriss wrote:Det vet jag inte men det är så jag tolkar det.
Jag undrar bara vad det är man vill uppnå. Finns säkert en jätte bra förklaring, kanske jag som är lite trög ;)


Du är inte trög.

I racing blir det lätt kapprustning i materialet.

Precis det som händer i denna trådan skall motverkas för att hålla standardklassen på en standardnivå.

Vill någon skruva o fixa mycket, för dom finns modifieradklassen.
För de som vill ha en mer standardbetonad bil finns just standard.

Det spelar ingen roll vilken klass du väljer att köra i, du kommer ändå hamna med de miatorna som du har samma tempo som.

Chriss du kan ju både skruva o köra, sluta värm depån och häng på nu iår :burnout: :up:
Attachments
IMG_5087.JPG
IMG_5052.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by chriss »

Andreas E wrote:
Lejban wrote:Man kan ju lika gärna köpa fälgar med lägre ET och så samma spårvidd, så regler emot spacers gagnar bara de som har råd att köpa "rätt" fälgar. Dvs har du mer pengar kan du köpa dig fördel.

Jag ser att man hellre tillåter spacers än förbjuder.
Intentionen med regeln att inte tillåta byte av hjulbultar är att hålla bilen standardmässig och inte få för stor skillnad i spårvidd jämfört med original. Detta bygger på att spacers bara är en skiva med hål i och att det är original hjulbultarna som fälgen sitter fast med och inte som på bilden ovan med "nya" hjulbultar.
Jag tar detta med MX-5 Cup styrgruppen och så får de bedömma om denna typ av spacers ska tillåtas i Standardklassen.
Och Lejban har ju helt rätt i att det går att välja fälgar som ger ökad spårvidd så ett förbud för denna typ av spacers kommer inte förhindra någon som har pengar att få en större spårvidd. Målet med regeln är som sagt att ge en guidning till den intention som vi har i standardklassen.

/Andreas E
Då förstår jag :up:
Om det är så att man har långa hjulbultar i dagsläget men ej använder spacers skulle detta vara acceptabelt?

Jag kan lika väl vara tydlig att jag kommer att vara med på några race i år om inget oväntat händer :banana:
Det är standard klassen jag vill börja med och min bil uppfyller alla krav (ska bara väga den) för standard klassen förutom att jag har långa hjulbultar.

Om det är ok att jag har kvar dessa men ej använda spacers, begränsning på et eller vad som är lämpligt som ni i styrgruppen kommer fram till hade det vart kanon.
Jag kom nämligen över vad jag tror är Halbigs gamla breddade daisy fälgar. Dock är dessa endast breddade inåt och passar inte på bilen utan spacers. dvs original är de 6 tum breda med et45? Dessa är breddade 2 tum inåt så et blir ca 60+ och tar i fjädrarna. Jag har också ett set standard hjul med et ca 30-40 som jag kan använda för att förenkla men då vill jag inte byta pinnbultar när jag byter hjul ;)

Vad söker jag för FIA märkning på personligutrustning? 8856-2000 ?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by norlin »

Om man byter från 1.6 till 1.8 i en NA är man då automatiskt utesluten från Standard klassen?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply