Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Conny Lundell »

Detta har varit uppe i en tidigare tråd.
viewtopic.php?f=4&t=2734
Jag personligen skulle nog skita i standard och satt i en 1,8.a
Standard klassens regler förstår jag mig inte på. Går tydligen bra att köra med kompressor om bilen är importerad som flyttgods.
En importerad Mazdaspeed med Turbo vore väl optimalt :think2:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by norlin »

Tack för länken.
Jag får gräva ner mig lite i motorbytesdjungeln.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Conny Lundell wrote:Detta har varit uppe i en tidigare tråd.
viewtopic.php?f=4&t=2734
Jag personligen skulle nog skita i standard och satt i en 1,8.a
Standard klassens regler förstår jag mig inte på. Går tydligen bra att köra med kompressor om bilen är importerad som flyttgods.
En importerad Mazdaspeed med Turbo vore väl optimalt :think2:

Conny
Lite info angående reglementet för standardklassen:
Ola F har haft dispens att köra i Standardklassen under 2014 med sin kompressorförsedda NA men det var ett undantag och nästa år gäller Modifierat för hans del.
MX-5 Cup styrgruppen tittar just nu över reglementet och kommer snäva ut det lite (dvs ta bort några av de undantag med vikttillägg som finns för att göra det enklare/tydligare vad som gäller). Det kommer även troligen bli krav på att man inte får riva ut all inredning i standardklassen. Så snart nya reglementet är spikat kommer det ut information på hemsidan vad som gäller från och med 2015.

/Andreas E

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by chriss »

Andreas E wrote:
Conny Lundell wrote:Detta har varit uppe i en tidigare tråd.
viewtopic.php?f=4&t=2734
Jag personligen skulle nog skita i standard och satt i en 1,8.a
Standard klassens regler förstår jag mig inte på. Går tydligen bra att köra med kompressor om bilen är importerad som flyttgods.
En importerad Mazdaspeed med Turbo vore väl optimalt :think2:

Conny
(dvs ta bort några av de undantag med vikttillägg som finns för att göra det enklare/tydligare vad som gäller).

/Andreas E

/Andreas E
Vilka undantag tänker ni på då?
Håll oss gärna uppdaterade. När träffas och diskuterar styrelsen sånna saker?
Jag tycker standard klassen skall vara just standard men några undantag som inte ger klara fördelar tycker jag skall tillåtas. Annars är platsar ingen bil och lite vill alla pilla med bilen innerst inne ;)
Vill lägga in en motion för obligatoriskt pakethållare :banana:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Matte P »

Andreas E wrote:

MX-5 Cup styrgruppen tittar just nu över reglementet och kommer snäva ut det lite (dvs ta bort några av de undantag med vikttillägg som finns för att göra det enklare/tydligare vad som gäller). Det kommer även troligen bli krav på att man inte får riva ut all inredning i standardklassen. Så snart nya reglementet är spikat kommer det ut information på hemsidan vad som gäller från och med 2015.

/Andreas E

/Andreas E
Hur mycket får jag göra med min standard 1,6a ?
vad får jag ta bort för att komma ner till 1010kg från 1070kg.
det är ju inte så att original stolarna väger 60kg tillsammans, och jag vill inte behöva köpa en dyr våg för att väga min standardbil.
här behövs en grundlig guide hur man kommer ner/upp i rätt vikt för att för att vara optimal/godkänd enligt reglementet.
det börjar närma sig säsong och en del förare kanske måste klä på sin bil igen innan start.
jag kanske har missat det men hittar inte någon info på hemsidan om att reglementet är spikat.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Conny Lundell »

Matte P wrote:
Andreas E wrote:

MX-5 Cup styrgruppen tittar just nu över reglementet och kommer snäva ut det lite (dvs ta bort några av de undantag med vikttillägg som finns för att göra det enklare/tydligare vad som gäller). Det kommer även troligen bli krav på att man inte får riva ut all inredning i standardklassen. Så snart nya reglementet är spikat kommer det ut information på hemsidan vad som gäller från och med 2015.

/Andreas E

/Andreas E
Hur mycket får jag göra med min standard 1,6a ?
vad får jag ta bort för att komma ner till 1010kg från 1070kg.
det är ju inte så att original stolarna väger 60kg tillsammans, och jag vill inte behöva köpa en dyr våg för att väga min standardbil.
här behövs en grundlig guide hur man kommer ner/upp i rätt vikt för att för att vara optimal/godkänd enligt reglementet.
det börjar närma sig säsong och en del förare kanske måste klä på sin bil igen innan start.
jag kanske har missat det men hittar inte någon info på hemsidan om att reglementet är spikat.
Vad jag förstår så är standard klassen en klass i klassen så att säga och är enbart aktuell i MX-5 cup vilket är en tävling som MX-5 racing club står för. Om du kör mer än dom deltävlingarna som som är i MX-5 cup är det Roadsport C reglemente.
Ni får rätta mig om jag har fel men så har jag tolkat det. Standard klassen existerar bara i MX-5 cup?

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by TPR »

Conny, det stämmer.
Och platsar man inte i Standard får man köra i Modifierad (=Roadsport C).

Men jag kan hålla med om att det börjar bli dags att lägga ut eventuella ändringar inför säsongen.
Och jag tycker personligen det är helt rätt att inredningen ska vara kvar i Standard.
Min bil skulle platsa in ganska bra förutom att den är några kg för lätt, har plastruta i hardtopen samt framspoiler. :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Uppdaterat reglemente för Standardklassen

Post by Andreas E »

Vi diskuterade reglementet på vår årsplaneringsdag i november och det beslutades då att inte göra några förändringar på reglementet, dvs både standard och modifierat reglementet som gällde 2014 gäller även under 2015. Får erkänna att informationen om detta har brustit en del från vår sida, sorry för detta :oops:

När det gäller Standardklassen finns det i anslutning till reglementet på spvm.se under MX-5 Cup en text som beskriver intentionen med Standardklassen som jag är bra om man beaktar:
"Klass Standard är en tävlingsklass i MX-5 Cup där man skall kunna köra och vara konkurrenskraftig med sin befintliga bil, utan att behöva modifiera den mycket mer än säkerhetsmässigt. Intentionen med klass Standard är att man, förutom att uppfylla säkerhetsreglerna i form av båge, stol, bälte och brytare, enbart ska behöva göra små modifieringar på sin gatbil för att kunna vara med och slåss om pallplatser, samtidigt som den kan användas till vardags. Intentionen är med andra ord inte att man ska riva ut all inredning och ljudisolering för att istället montera förstyvningsstag under bilen för att optimera tyngdpunkten eller att göra en väldigt aggressiv hjulinställning som gör att bilen inte längre passar att köras på gata. Om du vill ha en renodlad racebil finns klass modifierad som ett mer lämpligt alternativ."

Det finns inget som hindrar i reglementet för standardklassen att köpa dämpare för 100000 kr till bilen, byta alla bussningar till stål, riva ut all inredning och ställa in 5 grader camber och 2 grader toe-out på bilen - men som intention beskriver bör man i så fall fundera på om inte modifierad-klassen passar bättre för ens målsättning och intresse.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply