Page 1 of 1

Miata import eller inte?

Posted: Sun 01 Sep 2013, 21:17
by Jimmy pettersson
Tjennare alla glada miata rejsers!

Satan vad länge sen man var här inne... Lyser ju rött överallt ;)

Sedan jag sålde min miata 2012 på våren så kändes det som att något saknades och nu har jag tänkt försöka mig på ett intåg i miata världen....

Eftersom jag klarat mitt körkort nu så passar ju en miata bra (Racing/Glida/Ragga/Börna/Äta glass/Sladda) ja många syften helt enkelt :)

Jag har tänkt att importera en från England eller Irland (Irland är lättast då vi känner folk där)

Hittade en skaplig för 12k som jag var intresserad av så nu försöker jag kränga iväg en Clio 16v med leksaker i/till och en Skitfin Renault 5 (filmbil)

Vad är era åsikter om att importera? vad ska man tänka på+ jag såg någon guide men vill veta vad ni tycker och tänker :)

Alternativt är väl om någon är sugen på att byta bort sin 1,6/1,8 mot ett gäng Renaulter ;)

Jag gjorde en snabb kalkyl ang import på den för 12
Bil: 12000
Transport hem för 2 inkl båt: 6000
Strålkastare fram: hmm gratis :mrgreen:
Båge: ?
Kan jag lyckas för under 25 så är de ju billigare än att köpa en vanlig gat miata här :)

Vad tror ni?

Hälsningar
Gammal Miata räser :D

Re: Miata import eller inte?

Posted: Sun 01 Sep 2013, 21:25
by gokarting.nu
viewtopic.php?f=9&t=1565


Kanske har du läst denna redan i köp & Sälj?

Kul att du ska återgå i miatatransen!

Re: Miata import eller inte?

Posted: Sun 01 Sep 2013, 22:24
by Jimmy pettersson
Jo den läste jag precis men vet inte hur det ser ut med ändringar och sådant... blev lite förvirrad angående en del grejer...

Tänkte ringa Jimmy och fråga då jag känner han sedan tidigare..

Det enklaste borde väl vara att flyga dit köpa bil och skriva på alla papper och sedan köra till närmaste båt till England och sen vidare med annan båt till Sverige?

Re: Miata import eller inte?

Posted: Sun 08 Sep 2013, 23:05
by Jimmy
En import så här på höstkanten är ju aldrig fel :-)

Vill man göra det enkelt för sig finns det ju billiga 1,6or på blocket för runda 20 och billigare än så kommer du nog aldrig komma undan med en uk-import. Bara handla, svetsa diffen, cabba ner och lovetapa snövallar hela vintern lång :burnout: Har aldrig kollat på en billigast-of-blocket miata själv men kan tänka mig att det kan behövas en och annan wounderbaum för att dölja soft topens egentliga skick.

I UK får du dock en FIN fräsh 10k mila-bil för typ 1500 pund med 1,8 liters motorn och torsendiff. Förutsätter att du vill ha en NA så du kan flirta med pop-upsen utanför filmstaden en sen augustikväll och få instant streetcred. Högerstyrt är även det en fördel för dessa aktiviteter då du sitter på rätt sida :wink: Känner du folk i Irland kan det nog definitivt vara the way to go! Priserna är ju generellt lite lägre där av någon anledning. Pappersmässigt står nog det mesta beskrivet i importguiden här på forumet.

Re: Miata import eller inte?

Posted: Tue 10 Sep 2013, 22:23
by Myran
Vid uk import tänk på:
NB lysen är svindyra jämfört med NA. (räkna runt 3500kr för nya NB1 och ~4pap för Facelift och passar inte imellan)
Bilen blir svårsåld utanför raceing-kretsar.


UK bilar är ofta i lite halvdant skick. Dom sköter inte bilarna så nog där som vi gör. Så ta inte första billigaste. Men tror man kan få en fin NB för under 2000pund utan att leta ihjäl sig. Går hitta riktiga vark för struntsummor om man ska bygga ren racebil.

Re: Miata import eller inte?

Posted: Sun 15 Sep 2013, 20:23
by Jimmy pettersson
Hahaha Jimmy de var lite så jag tänkte oxå ;) bortsett från att svetsa diffen :D gjorde det på polarns 245:a i veckan.... Rasade kopplingen direkt ;)

Det bästa vore ju att köpa en 1,6 i sverige men som sagt 1,8 på Irland är redigt billiga så vi får se, allt beror på om jag blir av med Renault Clion...

Lysen till NA fixar jag ganska enkelt och det är en NA jag vill ha, NB tror jag blir lite dyrt för min plånbok....
Speciellt med tanke på att jag tänkte försöka dubblera i flera serier nästa år ;)

Jag avvaktar till alla bilar som ska säljas är sålda och så får jag kika på marknaden och se vad som finns :)

Re: Miata import eller inte?

Posted: Mon 23 Dec 2013, 22:02
by Jimmy pettersson
Drar igång här igen med en snabb fråga...

Jag har hittat en relativt billig miata (enligt forexväxelkurs 8500:-.....) Den finns belägen i Tyskland..

Är det bra eller dåligt?
För billig?

Skicket är väl inte i top men då har man lite att pyssla med... Hade ju inte tänkt rejsa på något år än då jag har andra banbilar att leka med men i sinom tid....

Detta är den jag kikat på:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... LSO_EXPORT

God Jul :)

Re: Miata import eller inte?

Posted: Mon 23 Dec 2013, 22:22
by Niklas Falk
Jimmy pettersson wrote:Detta är den jag kikat på:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... LSO_EXPORT

God Jul :)
Ska du ändå byta till en 1,8 och diverse elektronik så behöver ju den trötta 90hästarn inte vara nåt problem.
Men den kostar ju lika mycket att ta hem som en för 10kkr till och då få en vettigare utgångsmotor.

Snabbsökning.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ma ... LSO_EXPORT
Långt söderut, ja vet...

Re: Miata import eller inte?

Posted: Thu 26 Dec 2013, 20:46
by Jimmy pettersson
jo 1,6 är ju inget hinder då man kan skifta till 146hk motorn...

Men frågan är ju mera om det är värt att ta hem den?

Hur funkar det med papper osv där?

Eftersom jag då bara snart är 20 så har man ju inte koll på så mycket med detta...

Isåfall tänkte jag och en polare dra ner till Tyskland över en helg och handla en bil...

Jag mena 8500:- är ju inte dyrt om man jämför med billigaste på blocket för 28....

Som sagt så om ni har liite tips angående tyska bilar så vill jag gärna veta :)

Är dom lämpliga för cupen osv....?

Re: Miata import eller inte?

Posted: Thu 26 Dec 2013, 22:24
by Niklas Falk
Annars finns det en 140hk NB på Blocket för 39,5. Så enormt mycket fler saker som är rätt på den (du kommer inte dit ens om du startar med ett gratis objekt med 90kh 1,6).
Men du ska ju upp med 20 till innan du kan börja fnula, så det beror ju lite på hur snabbt du skall igång.
Motorer kan behöva renovering oavsett, men den på Blocket har rätt block, topp etc för det du slutligen vill ha ändå (och de väger sååå rätt med ABS, och alla 1,8 NB som sålts i EU har Torsen...).

Re: Miata import eller inte?

Posted: Sat 28 Dec 2013, 18:48
by rcm

Re: Miata import eller inte?

Posted: Mon 30 Dec 2013, 22:57
by Jimmy pettersson
Tack för tipset på Ebay... Problemet är ju bara det att det är jag som (19åring) med endast extra knäck som ska köpa en bil och då är det inte ens möjligt att titta efter en bil över 20k.....

Jag har inga avsikter med att tävla med en miata inom dom närmsta åren då jag har en hel drös renaulter som ska vara färdiga och helst sålda innan...

Tanken var mer att köpa en billig bil, fixa det nödvändigaste för att nöja besiktningen och sedan ta det steg för steg med racemods... Vill ju fortfarande använda bilen till det den är tillför vilket är ALLT och lite till :D

Så en bil från tyskland alternativt UK är ganska mycket mer rätt i min prisbild... tyvärr då det är/verkar vara ganska mycket jobb beroende på...

Hur kan det komma sig att svenska bilar är så dyra...???

140hk motor med mera är ju det man vill ha men som sagt så jag börjar med 1,6an då budget styr och vem vet om 3-4 år kanske man har råd med en NB...

Just nu är jag bara miata sugen :banana:

Re: Miata import eller inte?

Posted: Wed 01 Jan 2014, 18:16
by TPR
Isf skulle jag satsa på en NA 1.6, de är roligare än NB 1.6 90 hk.
Men försök hitta en välskött utan rost, tyvärr är de billigaste bilarna oftast det av en anledning...
Angående import så tillkommer naturligtvis en hel del kostnad för resa, registrering mm.
På en billig bil blir denna kostnad procentuellt större och bör vägas mot att kunna testa/ kontrollera en bil ordentligt innan köp.