Medlemskortens vara eller inte vara

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Medlemskortens vara eller inte vara

Post by Mats Lundin »

Med anledning av de diskussioner som jag och Per drabbades av på Kinnekulle när SSK arrangerade SPVM, har jag haft kontakt med min klubb för att kolla vad som gäller och ska ske.

Jag mailade Stockholms Bilklubb följande:
"Hej.
Jag har frågat tidigare om medlemskort här i klubben, men fått försäkran
att det inte behövs.
Nu var jag iväg och tävlade i Sportvagnsmästerskapet (Roadsport) på
Kinnekulle i slutet av maj, och fick då i skarpa ord höra att
"medlemskort måste man visa upp". Nu klarade jag mig efter lite
argumenterande med att visa upp fakturan från klubben, men vill helst
slippa den typen av diskussioner i framtiden.

Därför undrar jag hur klubben tänker göra med medlemskort, nu när frågan aktualiserats i skarpt läge."

Fick följande svar:
"Hej Mats.
Det behövs inget medlemskort.
Vilken arrangör var det som du körde hos? Var det möjligtvis SSK?

Utdrag ur gemensamma regler:
G 7 LICENSER
G 7.1 Tävlingslicenser
Allmänt
Varje deltagare i tävling skall inneha tävlingslicens.
För att erhålla en centralt utfärdad tävlingslicens krävs medlemskap i en SBF-ansluten klubb. Vid medlemskap i flera klubbar kan licens utfärdas endast för en klubb. Licensen avgör därmed för vilken klubb licensinnehavaren tävlar.

Och längre ner i samma paragraf:
Kontroll av klubbtillhörighet
Kontroll att licensinnehavare är medlem i SBF-ansluten klubb sker genom att klubben spärrar de licensierade medlemmar som inte betalat sin medlemsavgift till klubben. Detta sker genom att klubben spärrar medlemmen via Bilsport Online på SBFs hemsida, eller genom kontakt med SBF som då inte utfärdar ny licens påföljande år. Har medlemskapet
upphört avför klubben medlemmen via Bilsport Online på SBFs hemsida, eller genom kontakt med SBF och medlemmens klubbtillhörighet upphör.
Klubben släpper spärr för medlem, via Bilsport Online på SBFs hemsida eller, genom kontakt med SBF, omgående när licensinnehavaren har betalt sin medlemsavgift.

Du kan be dem att läsa i regelboken under den här paragrafen, om de fortfarande inte förstår vad som gäller, är de välkomna att ta kontakt med mig.

Jag är också tillståndsgivare i Stockholms Bilsportförbund och kommer skicka med regelboken till dem med nästa tävlingstillstånd, och be dem läsa den, särskilt då G7. Jag kommer också att ta upp saken med dem, så att du eller någon annan förare inte ska behöva råka ut för de här dumheterna.

Med vänliga hälsningar.
Janne Lönnmark
Kassör
Stockholms Bilklubb"

Så det ska fungera utan medlemskort. Vi får stå på oss, Per.
Jag kommer också att ta med detta mail till tävlingarna i fortsättningen för att kunna visa upp vid diskussion.

M.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det myso i sammanhanget var att Camilla hänvisade till påstötning från SBF (eller SDF, svårt att veta) angående extra kontroll pga att inte alla klubbar var så duktiga på att spärra de som inte betalt.
Jag fick tex ut min licens för 2008 innan jag betalt medlemsavgiften för 2008...
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Om det är nya påbud, hoppas jag att det klarnar under året, så vi slipper diskussionerna nästa år.
M.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Det myso i sammanhanget var att Camilla hänvisade till påstötning från SBF (eller SDF, svårt att veta) angående extra kontroll pga att inte alla klubbar var så duktiga på att spärra de som inte betalt.
Jag fick tex ut min licens för 2008 innan jag betalt medlemsavgiften för 2008...
Bara överheten SBF får sina kulor verkar de skita i allt annat ;)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Om ni har svårt att få medlemskort från era nuvarande klubbar kan jag tipsa om en bra klubb som har snygga laminerade medlemskort :wink: :wink: :wink:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

:D
Förstod jag väl, att det skulle komma...
M.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Andreas K wrote:Om ni har svårt att få medlemskort från era nuvarande klubbar kan jag tipsa om en bra klubb som har snygga laminerade medlemskort :wink: :wink: :wink:

/Andreas K
Jag har skickat in handlingarna! Du har inte fått något ännu Andreas?
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Idag fick jag ett medlemskort från Stockholms Bilklubb!

De har varit i kontakt med SSK, och förklarar "stönande" att de "lever kvar i det förgånga". Han ska dock ta upp detta med racingutskottet i SBF framöver, så får vi se.

1-0 till SSK, så länge. Fortsättning följer helt klart.
M.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Per Hammarsjö wrote:
Andreas K wrote:Om ni har svårt att få medlemskort från era nuvarande klubbar kan jag tipsa om en bra klubb som har snygga laminerade medlemskort :wink: :wink: :wink:

/Andreas K
Jag har skickat in handlingarna! Du har inte fått något ännu Andreas?
Idag kom ditt papper om klubbyte, Per. Nu är det stämplat och ligger på lådan till SBF.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Tack Astrid!
Har legat ett tag på köksbordet.. Måste till en städad själ för att saker ska funka/skickas iväg ibland! :wink:

Nåja körde under MX-5 Racing Club's flagg i helgen trots detta.. Ingen som kollade..
Post Reply