Page 1 of 1

En start som kunde slutat sämre

Posted: Tue 04 Jun 2013, 00:08
by gokarting.nu



http://youtu.be/RNKBz2g8Sqc


fram till -0,32

(Lägger inte ut denna för att skapa tråkigheter/bråk med våra vänner i Roadsport A & B. och nu gick ju allt bra :up: )


Kanske behövs en diskussion om hur vi/man undviker en liknande situation i Roadsport C?.


T.ex en bil som får motorstopp i startögonblicket:
-frikopplar man?
-foten på bromsen så de bakom ser?
-hoppas, Blunda och hålla i ratten hårt?


Om det händer något INNAN starten gått, har jag hört att man sträcker ut/upp handen o viftar...
Stämmer detta verkligen?

Min ruta går inte att rulla ned, öppna dörren på startplattan strax innan start känns väll sådär :mrgreen:


Åsikter?

Re: En start som kunde slutat sämre

Posted: Tue 04 Jun 2013, 07:12
by Andreas E
Jag tycker det viktigaste är att bilarna bakom ser att något är fel så varningsblinkers skulle vara vettigt. Bromsljus syns ju också men om någon skulle köra in i en är det väl bättre att frikoppla och inte bromsa?

Sedan är det nog bra att luta hjälmen mot stolsryggen och be en liten bön också...

/Andreas E

Re: En start som kunde slutat sämre

Posted: Tue 04 Jun 2013, 14:16
by TPR
Sträcka upp handen görs i formelbilar, funkar iofs även i en seven eller en öppen Miata men är ingen generell regel.
Lätt tryck på bromsen för att tända bromsljuset är nog en bra idé som går fort att göra.
Men om man hinner slå på varningsljus så är det ju bättre eftersom det varnar redan innan starten har gått.

Vad var anledningen till att den röda sevenbilen inte accelererade?
Hörde talas om gulblink på startlamporna?

Re: En start som kunde slutat sämre

Posted: Tue 04 Jun 2013, 15:31
by Niklas Falk
TPR wrote:Vad var anledningen till att den röda sevenbilen inte accelererade?
Hörde talas om gulblink på startlamporna?
Felaktig avbruten start (pga de tre sista bilarna inte var i närheten av resten).
Röda släcktes för att två sek senare tända de gula (istället för att aldrig släcka de röda). Öfverman uppfattade den avbrutna starten, resten körde eftersom alla andra körde.
Sen tog det tre varv innan SSK fattade att det inte gick att få förarna att fixa en korrekt omstart på egen hand så det blev rödflagg och klydd.