REGLEMENTESFRÅGOR

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

REGLEMENTESFRÅGOR

Post by aviacons »

Är det någon som kan svara på följande reglementsfrågor:

1. Föreligger det krav på FIA-NORM 8856-200 i SPVM serietävling (MX-5 Cup)?
Enligt SBF TR 6.1 är detta krav undantaget vid RA tävling där distriktet är tillståndsgivare för tävlingen. Detta framgår av SBF regler och SPVM nyheter daterat 29/11 2012.
I SPVM inbjudan till serien 2013 framgår det att tävlingarnas art är Nationell banracing.
Skulle helst vilja slippa lägga pengar på en ny overall.

2. Vad gäller kravet på alternativa ”bilprovningshandlingar”?
SBF Sportvagnsreglemente är ännu inte reviderat på deras hemsida. SPVM har aviserat och presenterat ett nytt reglemente för 2013-2015 vilket även ska vara tillsänt SBF för handläggning.
Är det någon som vet om det har behandlats hos SBF.

Det skulle inte förvåna mig om vi kan förvänta oss en skärpning av burbågskrav i RS om bilar som inte är avsedda för att köras på väg kommer att bli tillåtna i klassen. Alternativt att dessa bilar flyttas till Modsport, kanske med en vikt per hästkraftsbegränsning. Möjligen är reglementet redan klart men inte publicerat.
För egen del kör jag mest på allmän väg och hedrar Roadsportandan men ser problemet för dem med nyare bilar.

Med vänliga hälsningar

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: REGLEMENTESFRÅGOR

Post by ulf w »

Ytterligare en reglementsfråga - krav på typ av hjälm

TR 1.4 Karosseri, 3 olika typer finns definierade,
helt täckta, helt öppna samt förändringsbara, antingen sufflett eller HT

TR 6.5 Hjälm, det finns krav för 2 biltyper täckta resp öppna (jet resp integral)
hittar inget om krav för förändringsbara
är det valbart med jet alt integral för bil med sufflett uppfälld
dito för bil med HT
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: REGLEMENTESFRÅGOR

Post by aviacons »

Hej.
Jag har kontaktat SBF och kan med glädje konstatera att alla tävlingar utom Riksmästerskap, JSM och SM är tävlingar med distriktstillstånd. Så därför bör vi slippa lägga pengar på en ny föraroverall om jag förstår det rätt.

Vad gäller hjälmkraven så instämmer jag med att det saknas en typ av kaross, den förändringsbara i hjälm- reglementet. Enligt SBF´s regeltolkning gäller integralhjälm även här.

De två förbundsadministratörer jag pratat med på kansliet har inte sett något förslag på ändringar i Sportvagnsreglementet, men det kan ha inkommit utan deras vetskap. Tydligen inget beslut i förra veckan då jag pratade med dem.

MVH

Lars Fredriksson
UPA
Lars Fredriksson
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: REGLEMENTESFRÅGOR

Post by ulf w »

Hjälmkrav för Miata

jag har frågat SPVM om de vet vad som gäller för Miata med HT resp sufflett.
här är ett bra och tydligt svar från Jan Nordgren:

Hitintills har man accepterat både integral och öppen hjälm i bilar av typ Miata. Föredrar du öppen hjälm kan du använda det.
Detta är Racingutskottets tolkning for ett par år sedan och det finns ingen anledning att den inte gäller nu.

bakgrunden till att jag frågade var att 2012 användes båda hjälmtyperna i racen, lite bökigt med integralhjälm och glasögon samt bra att veta om vi har alt när vi måste skaffa nya hjälmar
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Post Reply