Några nybörjarfrågor

Allt som rör MX-5 CUP
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Hej! Jag funderar (och försöker få ekonomi) till att börja köra lite MX5 racing.
Har aldrig tävlat förut så nu kommer lite jobbiga nybörjarfrågor.
(Har dock varit motorsportsgalning på alla sätt och vis i hela mitt liv, så helt borta är jag inte..:P)

*Vilken licens krävs? Räcker det med debutlicens som jag har via SSK?

*Vart är de bästa ställen att kolla på efter en bil? Vill köpa en raceklar bil, annars så blir det säkert att man bara börjar skruva och kör fast nånstans, så blir det inget utav alltihopa..:P

*Vad skulle ni säga att en racehelg kostar ungefär med allt inräknad? Vet att det är en luddig fråga, beror på många saker men bara så jag vet på ett ungefär.

*Hur länge håller ett sett däck? Är medveten om att detta också är en lummig fråga,
men bara så att jag får en ide:)

*Hur långt i förväg ska man anmäla sig till ett race?

*Hur ser en helg ut? Ex. kval på lördag och race på söndag?

Jag har lockats till Miata racing eftersom alla kör väl med (någorlunda) likadana bilar,
och att de inte är allt för dyra bilar.
Har länge siktat på att få råd med en E46 M3, men mitt racingsug blir bara större och större,
så får nog bli en bil för banan istället..

Tacksam för svar:)
//Jimmy Liimatta
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Anders Träff »

Jag ska försöka svara så gott det går!

licens, så behöver du en bilsportslicens debutant (svenskabilsportsförbundet)

var du enklast köper en bil? på vårat forum under köp o sälj lägg ut en fråga

racehelg kostnad? Anmälningsavgift ca 3000kr, resa dit ? beror på hur lång du får åka. under helgen soppa till bilen
ca 60-80l. Mat och boende tält är billigast hotel dyrast vandrar hem mitt i mellan
du behöver ha med dig pressening för att ha under bilen 200kr, brandsläckare 5-600kr olje sanerig ca200kr
lite verktyg. Som du ser så är det svårt att svara exakt.

Däck beroende på fabrikat så räcker 1 set en säsong till träning, kval o race

Anmälan ca 4 veckor innan.

Racehelg oftast träning o kval lördag, 2race på söndagen sen finns det undan tag, ex Knutstorp träning fredag kval lördag kanske 1 race lördag o 1 söndag samma sak här ser olika ut varge gång. (2012 träning fredag kval lördag 2race söndag)

Anders nr 82
som du märker så är det jätte svårt att säga något exakt
men hoppas du fått lite svar
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Ok tar tacksamt emot alla svar:)

3000 för en tävling? Det var mer än vad jag trodde..

Bra med licensen, den har jag ju redan:)

Däcken håller alltså en hel säsong? Det var bättre än jag trodde:) (Inte som i F1 alltså.. haha :lol: )

Hur hållbara är motorerna förresten? Hur vanligt är det med motorskador?
Som jag har fattat det som så kör ni tillsammans med andra typer utav bilar också, alltså inte bara Miator på banan?
Skiljer det sig mycket i prestanda mellan dessa olika biltyper då?
//Jimmy Liimatta
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Niklas Falk »

limmet wrote:Hur hållbara är motorerna förresten? Hur vanligt är det med motorskador?
Se till att kylningen fungerar (tex att det finns vatten i), så brukar det inte vara några problem. En 20 år gammal kylare behöver inte kyla lika bra som en ny...
Sen kan det vara bra att ha olja i också...
Det är inte många andra fel som gett skador, lite allmän koll mao.
limmet wrote:Som jag har fattat det som så kör ni tillsammans med andra typer utav bilar också, alltså inte bara Miator på banan?
Skiljer det sig mycket i prestanda mellan dessa olika biltyper då?
Mycket större skillnad mellan förare än mellan biltyper.
Men Eliser är lite jobbiga att köra ifrån när de körs ordentligt (Caterhams också, men det var ett tag sen nån var med i C).
I de fall det bli mixat A-B-C heat (sannolikt på Anderstorp), så är det ju viss hastighetsskillnad på toppen i A och C, och det är inte sällsynt med nån A-bil som kvalat långt bak i fältet (och passerar 20 bilar vid start).
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Ok men är en Miata kapabel till att vinna ett C-heat då?
(Fullt medveten att man kan glömma vinster i början:P)
Exempel på andra bilar som kör i C?:)
//Jimmy Liimatta
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Conny Lundell »

limmet wrote:Ok men är en Miata kapabel till att vinna ett C-heat då?
(Fullt medveten att man kan glömma vinster i början:P)
Exempel på andra bilar som kör i C?:)
Från en nybörjare till en annan!
http://www.spvm.se/serieresultat-2012.html
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Oj, det var fullt utav Miator, roligt:)
Körs det mycket med nyare Miator, hur mycket skiljer en ny Miata åt prestandamässigt mot en äldre?
//Jimmy Liimatta
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Anders Träff »

Det är en bra fråga! vi får nog vänta till i sommar med att svara. den 1,8 l som var med på några tävlingar hängde inte med riktigt, men i sommar så kommer en 2.0 i standard klassen. byggd och körs av segraren i MX-5 Cup, Andreas Halbig! då får vi ett riktigt svar vad bilen går för :burnout:

Anders nr 82
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Ok då är det alltså 1,6 jag ska leta efter?..
Har då aldrig kört Miata förut, men antar att alla är cab? Har alla tygtak då eller finns de med hardtop?
Vad kör ni med om det regnar?

Kollat runt lite och ser att de ligger kring 75.. Kanske hinner med en tävling till slutet på sommaren om jag hinner få tag i en bil:)

Tänkte åka och kolla lite när ni kör på Kinnekulle den 25 maj.
Men hur fungerar det me publik på ett sådant evenemang? Inträde?
//Jimmy Liimatta
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Några nybörjarfrågor

Post by TPR »

limmet wrote:Ok då är det alltså 1,6 jag ska leta efter?..
Har då aldrig kört Miata förut, men antar att alla är cab? Har alla tygtak då eller finns de med hardtop?
Vad kör ni med om det regnar?

Kollat runt lite och ser att de ligger kring 75.. Kanske hinner med en tävling till slutet på sommaren om jag hinner få tag i en bil:)

Tänkte åka och kolla lite när ni kör på Kinnekulle den 25 maj.
Men hur fungerar det me publik på ett sådant evenemang? Inträde?
Hur kommer du fram till att 1.6 är bäst? :think2:
Det finns 3 olika modeller, kallas NA (popup lampor fram, 90-97), NB (fasta lampor fram, 98-05) och NC (06 och framåt).
1.8 är att rekommendera för NA och NB.
NC är som sagt ganska ny i serien men 2.0 är att föredra.

Alla är cab men vissa kör med löstagbar hardtop, kolla gärna i galleriet.
NC finns med "plåtcab" som egentligen är i plast, övriga har mjuk sufflett som standard.

Absolut lättast och billigast är att köpa en raceklar bil, sök på detta forum, på Rejsa.nu och kanske Blocket.

MX-5 Cup körs i SPVM-serien (http://www.spvm.se) som består av flera olika klasser.
Publik är välkommen till tävlingarna, inträde beror lite på bana mm, ca 150-200 kr tror jag är vanligt för en heldag.
Miata förarna brukar hålla ihop i depån och klubben har tält där alla brukar samlas.
Bra tillfälle att ställa massa frågor och titta på bilarna. :up:
Last edited by TPR on Mon 04 Mar 2013, 15:11, edited 1 time in total.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

"den 1,8 l som var med på några tävlingar hängde inte med riktigt, men i sommar så kommer en 2.0 i standard klassen."

Därför kom jag fram till det, men missuppfattade, förstår nu att det var de nyare han menade:)..
Tyckte de va skumt varför en 1.6 skulle vara bättre..:P
Ok tack då har jag lite mera koll på modellerna.:)
(Har inte haft något stort intresse för just Miata, utan har hittat hit för att jag vill köra racing på en rimlig budget med något bakhjulsdrivet)

Kanske satsar på en "NB" då.

Ok ja men då kanske vi syns då, så kommer jag säkert på fler jobbiga frågor då:P
//Jimmy Liimatta
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Några nybörjarfrågor

Post by TPR »

Fråga gärna mer här på forumet också, om du inte kan vänta tills dess. :up:
Vet inte var du bor men ett garagebesök hos någon i närheten kan ju också vara en bra idé.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Jag bor utanför Karlstad, ingen aning om det finns någon Miataracer här..
//Jimmy Liimatta
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Några nybörjarfrågor

Post by xtimmyx »

En god ide kan vara att pallra sig iväg till årets första bankörning på Gröndal i Eskilstuna 4:e Maj. Där kommer finnas gott om personer att rådfråga och snacka strunt med. :)

Och även gott om Miator som man säkert får åka med en sväng eller två i. Helt gratis är det att komma och kika dessutom. :banana:

Hade gärna bjudit på en åktur och visning då men kan sannolikt inte deltaga. Men vi brukar vara ganska så generösa av oss allihop tycker jag allt. :mrgreen:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Niklas Falk »

Det kan nog dyka upp en och annan på Gelleråsens onsdagsträningar också.

Det finns några Miator runt Karlstad som håller på att byggas/byggas om under vintern, alla är ju inte frekventa här.
Det är ju inte bara en bra nybörjarplattform, utan även en utmärkt bil för återfallrejsers.

När man pillat ett tag så är det ju inte så magiskt;
  • 205/50-15 finns i stort urval och det finns de som fungerar bra
  • det är ju vettiga hjulupphängningar som kan/skall justeras
  • det går att få dit vilka fjädrar/stötdämpare som helst (oändliga möjligheter mao)
  • och det är en vanlig ottomotor där fram (bara att läsa verkstadshandbok och se till att den fungerar).
Men vill man inte börja med ett plåtrent skal så är det rätt effektivt att köpa nåt färdigt, men tro inte att förra ägarens optimering passar dig själv som handsken.
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Gröndal? Är inte de en gokartbana?
Finns möjlighet att själv få köra lite isåfall?:) (Har en BMW 328)

Yeas just därför jag vill börja med just Miata..
Men hur mycket håller ni på med setup förresten?
Ändrar ni hjulinställningar och allt på bilen inför varenda tävling och så?
//Jimmy Liimatta
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Niklas Falk »

limmet wrote:Ändrar ni hjulinställningar och allt på bilen inför varenda tävling och så?
... och i depån beroende på grepp och väder...

Sen gäller det att vara förare till att dra nytta av det (och kunna klura ut vilken ändring som ger mest för stunden).

Men man kommer långt med en grundsetup, och möjligtvis kolla upp att inget rört sig under säsongen.

Det är inte så många som byter utväxling per bana, men det blir vanligare allteftersom det blir färre saker som är opillade... Klåfingrigheten drabbar ju allt som kanske kan ge nån liten fördel, om än bara teoretiskt :)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Några nybörjarfrågor

Post by gokarting.nu »

Köp denna färdiga bilen, passar din plånbok perfekt.

viewtopic.php?f=9&t=2691




Anmäl dig på Spvm.se

Träna på Gälleråsen, onsdagarna.


Färdigt, enklare än så blir det inte.


:burnout:
Välkomen :D

Mvh Andreas -99
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Hehe, mja ingenting passar plånboken just nu, måste spara lite till..:P
Nån länk till information om onsdagsträningarna?:)

Jag har ju hållit på med setup en del på simracing, så jag har ju en idé om vad inställningarna gör med bilen,
men har ju aldrig utfört det praktiska skruvandet själv..
Men de blir väl att snoka lite och lära mig med tiden antar jag:)

Men hur gör ni t.ex. med hjulvinklar? Har ni egen utrustning eller lämnar ni in på däckverkstad?
Utväxling, hur komplicerat är detta att göra på en vanlig växellåda?
(Är utbildat bilmekaniker, men har aldrig gjort sådana saker, har knappt skruvat på en bil sen jag gick ur gymnasiet heller..:P)
Hade praktik hos Flash en gång där jag fick se lite hur dom gjorde,
men de har ju sådan utrustning som en annan bara kan drömma om..
Fick skruva en del med Prinsens Porsche, kanske mitt fel varför han aldrig vinner..;P
//Jimmy Liimatta
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Niklas Falk »

limmet wrote:Hehe, mja ingenting passar plånboken just nu, måste spara lite till..:P
Nån länk till information om onsdagsträningarna? :)
Testa denna länk kanske (svar 2)? :P
limmet wrote:Men hur gör ni t.ex. med hjulvinklar? Har ni egen utrustning eller lämnar ni in på däckverkstad?
Att lämna bort och få justerat av klåpare blir man snart trött på (det är inte alltid deras utrustning eller kunskap täcker det område du vill nå). Enkla mätmetoder och lite egen tid räcker långt. Det är ju bara geometri och bult/mutter.
limmet wrote:Utväxling, hur komplicerat är detta att göra på en vanlig växellåda?
Mycket enklare att byta diff... ;)
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Tackar, gött me träning soppas nära då:) Men inget för gatbilar såg jag, vagnbok obligatorisk..

Du menar att man kan göra hjulinställningar genom att bara mäta för hand?..
Blir de så bra de?:P

Jaja, har inte tänkt på att diffen kan ändra utväxlingen ja.. Du har alltså en massa diffar liknas hemma?:P

Men Gröndal som sagt, finns möjlighet att köra själv med gatbil?:)
Annars så kommer jag nog och besöker er till Kinnekulle istället..

Om jag skulle sälja BMW:en så skulle jag få råd med en Miata nu på en gång, lite lockande då jag ju har en Celica som vinterbil som jag kan använda..
Men vet inte om jag vill, den är den första bilen jag har som är i skick som ny, svårt att skiljas från den..:P
//Jimmy Liimatta
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Några nybörjarfrågor

Post by Niklas Falk »

limmet wrote:Du menar att man kan göra hjulinställningar genom att bara mäta för hand?..
Blir de så bra de? :P
Mäta vinklar kunde redan de gamla Grekerna... ;)
Snöre, lod och måttband kommer man långt med. Glöm inte ögonmåttet och synvinkeln när du packar verktygslådan.

Det är ju klockan och känslan som styr mera än ett siffervärde i garaget (det är inte där man vinner pokalerna).

Gällande diffar så finns det ju "bolt on" 3.636, 3.909, 4.1, 4.3, 4.44, 4.77, 4.875, och 5.1. Men man får jaga en hel del för att få tag på det man vill (en del finns bara från Mazda Motorsport, andra bara på annan marknad (exempel), ytterligare andra gömda i framdiffen på nån Kia etc). Kombinera det med den 5 och 6växlades variationer så finns det lite att pill med innan man börjar fundera på Quaifes drevsats till den 5växlade (eller låta konstruera en custom).
Bara renoveringskostnaden för en låda är ungefär samma som att köpa två beggade lådor (iaf minst en).
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Några nybörjarfrågor

Post by xtimmyx »

limmet wrote:Tackar, gött me träning soppas nära då:) Men inget för gatbilar såg jag, vagnbok obligatorisk..
Gatbil och vagnbok behöver inte motsäga varandra. Alla bilar i Roadsport är ju både och per definition.
limmet wrote:Men Gröndal som sagt, finns möjlighet att köra själv med gatbil?:)
Annars så kommer jag nog och besöker er till Kinnekulle istället..
Det gör det absolut. Men det brukar inte vara så många race-Miator på Gröndal jämfört med Kinnekulle. Så är det specifikt racingen du är intresserad av är det absolut Kinnekulle du ska till av de två.

Däremot om du har begränsade erfarenheter av att köra bana så skulle iaf jag (som förvisso inte kört i cupen alls) rekommendera att köra trackdays i åtminstone en säsong först. Dels för att få lite koll på sig sina egna och sin nya bils gränser och hur man fungerar ihop. Men inte minst för att prova på bankörning i dess enklaste och billigaste form så man inte lägger tiotusentals kronor på någonting som man sedan kanske inte tycker var så roligt som man trodde det skulle vara (men det är det :mrgreen: ).
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

xtimmyx wrote:Gatbil och vagnbok behöver inte motsäga varandra. Alla bilar i Roadsport är ju både och per definition.
Jo jag vet att bilarna är gatlegala, men menar att jag inte lär skaffa vagnbok till min BMW närmsta tiden..: P
xtimmyx wrote:Men det brukar inte vara så många race-Miator på Gröndal jämfört med Kinnekulle.
xtimmyx wrote:Och även gott om Miator som man säkert får åka med en sväng eller två i.
Får se hur jag gör då, skulle ju vara roligt att köra lite som sagt, men vill ju självklart se en riktig tävling..
xtimmyx wrote:Men inte minst för att prova på bankörning i dess enklaste och billigaste form så man inte lägger tiotusentals kronor på någonting som man sedan kanske inte tycker var så roligt som man trodde det skulle vara
Ingen risk, har levt för motorsporten sen jag satte mig bakom ratten för första gången typ..: P
Har ett allmänt begär som inte går att beskriva, därav de hundratals timmarna som jag spenderat med simracing..: P
Har kört en del banträffar, men aldrig med en Miata, så självklart skulle jag träna en hel del innan tävling,
men tänkte att det skulle vara roligt att hinna med en tävling detta år:)
Niklas Falk wrote:Snöre, lod och måttband kommer man långt med. Glöm inte ögonmåttet och synvinkeln när du packar verktygslådan.
Kommer att få använda tekniken "se och lär" en del tror jag.. : P
//Jimmy Liimatta
limmet
Posts: 21
Joined: Wed 20 Feb 2013, 09:43

Re: Några nybörjarfrågor

Post by limmet »

Kommer nog nu till Kinnekulle och tittar lite:)
//Jimmy Liimatta
Post Reply