Page 1 of 2

Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Wed 20 Feb 2013, 21:54
by rcm
Hur är det kan jag byta till en 1.8 i min NA 1.6 om jag skall köra i standard klassen ? Funderar på att köpa en motor i england nu när pundet står så lågt ... läst reglementet men blir inte så klok av det ? Får man lägga i en 6 petad låda ? Sen läser jag att inga "paneler" får bytas/lättas huvar mm men hur är det med inredning får den plockas ur mattor mm ? Och hur är det med dörrar får dom rensas ur ? byta till plexi glas ? Oj många frågor blev det ... Någon som orkar hjälpa mig ?

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 07:47
by Anders Träff
läst din fråga åter kommer under dagen!

Anders nr82

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 11:08
by Anders Träff
Titta på SPVM's hemsida MX- CUP regler där står det (ganska) tydligt, byter du motor v-låda annat än det som sitter så hamnar du i modiferat .
ett 100% svar får du troligtvis om du mailar Niklas Falk
Anders nr 82

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 11:52
by TPR
Ett tips är att antingen starta en tråd om bilen eller lägga frågor ang reglementet i "Miata Cup" delen av forumet.
Då får du säkert fler svar samt att fler kan hitta tråden senare.
Kanske någon kan flytta tråden dit?

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 12:16
by Niklas Falk
Anders Träff wrote:ett 100% svar får du troligtvis om du mailar Niklas Falk
Inte runt "standard", den underklassen har jag medvetet hållit mig ifrån.
Det verkar finnas viss förbättringspotential gällande pedagogiken om "standard", för att uttrycka det lika kryptiskt som vanligt...

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 14:14
by Torkel k
Det finns ett enkelt svar på frågan: Om du överväger att byta motor, slita ur inredningen, byta till en 6 växlad låda och installera plastrutor, då hör du och din bil utan minsta tvekan hemma i klass Modifierad, inte i klass Standard.

Klass standard är avsedd att vara en klass för de som fortfarande använder sin bil på allmän väg, t ex på helger eller som sommarbil, och som inte vill göra de större modifieringar som praktiskt taget blivit norm i klass Modifierad. Bilarna ska vara lättare modifierade glass-käkar-bilar. Det handlar om den ursprungliga avsikten med klassen, vilket inte är lätt att sammanfatta i ett tekniskt reglemente. Styrgruppen har tolkningsrätt av just denna anledning och du gör helt rätt att höra dig för här först.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 19:25
by rcm
Om man vänder på frågan ? vad får man göra ? är det ok att konventera om den till 1.8a ?

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Thu 21 Feb 2013, 21:42
by Anders Träff
Inte helt enkelt att konvertera från 1,6 till 1,8 du behöver elsystemet med allt från 1,8an. Det finns frågor om detta på forumet, kommer inte ihåg exakt var men har för mig att Serwanski har frågat samma sak.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 08:34
by TPR
De som har bytt motor hittills har använt eftermarknadssprut ("Stand alone") vilket man inte får göra i Standard.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 09:13
by Josen
Faktiskt lätt att byta till en 1.8, allt i 1.6 återanvänds
Inget eftermarknads-sprut behövs. Man använder LM mätare också.

Finns färdigt kitt att köpa på FM för att göra bytet
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201994-97

Det som sabbar "standard" är att man måste modda och använda 1.6 gas-spjäll annars skulle jag inte se något hinder för att kunna köra i standard ? Men det får expeterna här svara på....

Film från bil 1.6 -> 1.8
http://www.youtube.com/watch?v=mm41kwXbZN0

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 12:15
by Alexander Mullaart
I Keith Tanners bok "MX-5: Performance Projects" finns en bra beskrivning av bytet. Har funderat på att göra det själv nämligen.

Bläddra fram till sidan 53 här så får du en fin beskrivning av vad som måste göras: http://books.google.se/books?id=gSt-E_m ... edir_esc=y

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 13:10
by Niklas Falk
OM man verkligen vill så går det med endast modifiering/utbyte av TPS för att köra med 1,6ans elektronik (det är bara att det är få som vill "downgrada", så det finns få exempel att kopiera (Keith nämner lite om det), spjällaxeln är annorlunda så det är inte bara att flytta över sensor).
Att köra med adapterplatta mellan gasspjäll och plenum är ju att frångå Mazdas spec mellan gaspjäll och avgaspackning, så även fast spjällen har samma diameter så kan det ju tolkas som modifierad motor i Roadsporttermer...

Sen är det ju upp till "Standard" hur man vill se på kombinationer av fysisk motor (luftpumpen) och elektroniken (ECU och olika nivåer av sensorer/härva). Vill man kräva ECU och luftpump från samma Mazdaspec så är det enklast att byta bil (1,8 med 1,6 ECU kräver ju annan luftflödessensor än motorn hade i spec osv).

Standard skrevs i min gissning inte med tanken på idrottsredskap uppbyggt från vattenblästrad/syradoppad tomkaross. Men när man ger sig in i reglementesskrivande så får man alltid vara beredd på att det finns bilbyggare som alltid lägger ner ohemula resurser (framförallt tid) på att utmana varje regeltolkningsutrymme (oavsett vilken praktisk tävlingsfördel det ger).
Det går inte att skriva ett reglemente som kan förhindra att nån vill lägga en mille på att bygga bilen (eller på att träna :shock: ;)), däremot kan man försöka göra fördelen mindre.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 18:57
by Josen
Faktiskt så är 1.8 med 1.6 sprut roligare än std 1.8

Man får den roligare karaktären från 1.6 med en 1.8 motor, grymt :)

Av de roligast miator jag kört är min gamla vita, massa karaktär i bilen :)

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 20:02
by rcm
Låter intresant ! jag har lekt med den tanken ! Ett ex Omex prut på orginal motorn ?

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Fri 22 Feb 2013, 20:07
by gokarting.nu
rcm, gör ditt motorbyte. = Civinco eller liknande sprut och allt modifierande som krävs.
Släng i 6 växlade lådan, med den drivlinan och vikten som ditt 1,6 chassi har :burnout: .

Bilen blir ett spjut, både Servanski och Pihl har gjort denna resa, båda var i toppstriden sen första heatet dom körde.


Kör i modifierad, där passar din ambitionsnivå och bil (skrivet i all välmening)
Där kan du meka järnet :banana:

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sat 23 Feb 2013, 11:27
by rcm
Tack för alla svar ! Nu blir det motorbyte ! Skall leta upp en i England, är det någon här som har ide om vart jag skall söka har kollat på Ebay uk och det finns ju en del. Måste hitta någon som kan transportera motorn till Hull så jag får med den med en Alhmarks båt.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sat 23 Feb 2013, 12:34
by Niklas Falk
rcm wrote:Tack för alla svar ! Nu blir det motorbyte ! Skall leta upp en i England, är det någon här som har ide om vart jag skall söka har kollat på Ebay uk och det finns ju en del. Måste hitta någon som kan transportera motorn till Hull så jag får med den med en Alhmarks båt.
Det är lite knepigt att hitta säljare som vill ställa på pall och invänta upphämtning. Engelsmännen har förmodligen lika låga förväntningar på Engelsk logistik som vi har... :)
Tipset är att kontakta de olika handlarna på ebay och fråga, om de svarar så brukar det gå att läsa mellan raderna hur omöjligt det är. De som skeppar på pall till hela UK borde vara enklare att övertala.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sat 23 Feb 2013, 16:29
by TPR
Bara för att förtydliga Andreas svar ovan, Henrik har inte bytt till 6-växlad låda, tror inte heller Robert gjorde det?
Däremot har de bytt till 1.8 med Civinco sprut.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sun 24 Feb 2013, 00:50
by chriss
Om du skall byta motor med programerbart sprut tycker jag starkt du skall ta en 1,8 NB motor från 99-03 på 146 hk original dvs 170 hk utan några större ingrepp då dessa flödar mycket finare än NA 1,8. Eller nyare motor. Jag har en trimmad NB i min och den går riktigt fint :up:

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sun 24 Feb 2013, 00:53
by chriss

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sun 24 Feb 2013, 09:35
by Victor
chriss wrote:Om du skall byta motor med programerbart sprut tycker jag starkt du skall ta en 1,8 NB motor från 99-03 på 146 hk original dvs 170 hk utan några större ingrepp då dessa flödar mycket finare än NA 1,8. Eller nyare motor. Jag har en trimmad NB i min och den går riktigt fint :up:
EU 98-00: 140 hk @ 6500 varv/min (fasta kamtider och volymändrande spjäll i insuget)
EU 01-05: 146 hk @ 7000 varv/min (variabel insugskam och "fast" insug som flödar bättre än 98-00, lite bättre grenrör än 98-00)
Jag vet inte om det skiljer något i topparnas utformning mellan 98-00 och 01-05. Varvstoppet är 7200 varv/min på båda med original ECU.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sun 24 Feb 2013, 13:20
by Niklas Falk
Victor wrote:Jag vet inte om det skiljer något i topparnas utformning mellan 98-00 och 01-05. Varvstoppet är 7200 varv/min på båda med original ECU.
Nu driver vi väg lite från topic (byte av omoddad motor till annan omoddad motor inom Roadsportsreglementets ramar, och "Standards" ytterligare begränsningar).
OffTopic wrote:Det skiljer inte ett jota i kanalerna mellan BP4W och BP6D, det är endast oljekanalerna för att styra VVTn som skiljer (dvs det mesta runt insugskammens framkant). I blocket skiljer kolvarna (9,5:1 vs 10,0:1 i kompförhållande), oljeuttaget till VVTn, axiallager och skvalplåten/tråget. Kamsensorn är flyttad så den läser av en vinge på bakkant av kammen istället för stift på kamdrevet.

Varvstoppet i ECUn är 6900 äkta rpm (men originalnålen pekar oftast mot 7200 för skojs skull).

Ska man pilla (mellan gasspjäll och avgaspackning) och bli bedömd som en racemotor så är det ju meningslöst att lämna nåt åt slumpen. Grunden är inte alls fel och kanalerna bör hänga med upp till 8500 ungefär. Men med 84mm borr och 7500rpm varvstopp så passar det fint i B (1010kg plus ev tillägg), så varför varva mer (förutom i Modsport då).
Vill man gå "all-in" så kan man kontakta Motor Design och höra vad de ska ha för att modda på deras fyrcylindriga topp (som baseras på Volvos vitmotorfyra, som också har 91mm c-c). Fjärås är ju mindre än en mil bort... 8)
Jo, det ger avgassystemet på andra sidan, men det är en liten detalj i det hela om man går så långt...

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Sun 24 Feb 2013, 21:21
by gokarting.nu
TPR wrote:Bara för att förtydliga Andreas svar ovan, Henrik har inte bytt till 6-växlad låda, tror inte heller Robert gjorde det?
Däremot har de bytt till 1.8 med Civinco sprut.


Helt rätt Thomas :up: My bad.

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Mon 25 Feb 2013, 11:43
by rcm
Vad skall jag köpa med motorn ECU kabelhärva ? har frågat några i England

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Posted: Mon 25 Feb 2013, 12:02
by Niklas Falk
rcm wrote:Vad skall jag köpa med motorn ECU kabelhärva ? har frågat några i England
Sensorer, kabelhärva (du behöver ju kontakterna till sensorerna), plenum och gasspjäll (plenum och gasspjäll ska ju vara enligt motorn spec för att klassas som omoddad). Tändspolarna kan vara bra att få med också.
Injektorer och fuelrail brukar inte plockas bort men man vet aldrig.

"Kit Car Kit" kanske hjälper med kommunikationen.