Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Allt som rör MX-5 CUP
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by rcm »

Hur är det kan jag byta till en 1.8 i min NA 1.6 om jag skall köra i standard klassen ? Funderar på att köpa en motor i england nu när pundet står så lågt ... läst reglementet men blir inte så klok av det ? Får man lägga i en 6 petad låda ? Sen läser jag att inga "paneler" får bytas/lättas huvar mm men hur är det med inredning får den plockas ur mattor mm ? Och hur är det med dörrar får dom rensas ur ? byta till plexi glas ? Oj många frågor blev det ... Någon som orkar hjälpa mig ?
Per Fogelberg
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Anders Träff »

läst din fråga åter kommer under dagen!

Anders nr82
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Anders Träff »

Titta på SPVM's hemsida MX- CUP regler där står det (ganska) tydligt, byter du motor v-låda annat än det som sitter så hamnar du i modiferat .
ett 100% svar får du troligtvis om du mailar Niklas Falk
Anders nr 82
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by TPR »

Ett tips är att antingen starta en tråd om bilen eller lägga frågor ang reglementet i "Miata Cup" delen av forumet.
Då får du säkert fler svar samt att fler kan hitta tråden senare.
Kanske någon kan flytta tråden dit?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Niklas Falk »

Anders Träff wrote:ett 100% svar får du troligtvis om du mailar Niklas Falk
Inte runt "standard", den underklassen har jag medvetet hållit mig ifrån.
Det verkar finnas viss förbättringspotential gällande pedagogiken om "standard", för att uttrycka det lika kryptiskt som vanligt...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Torkel k »

Det finns ett enkelt svar på frågan: Om du överväger att byta motor, slita ur inredningen, byta till en 6 växlad låda och installera plastrutor, då hör du och din bil utan minsta tvekan hemma i klass Modifierad, inte i klass Standard.

Klass standard är avsedd att vara en klass för de som fortfarande använder sin bil på allmän väg, t ex på helger eller som sommarbil, och som inte vill göra de större modifieringar som praktiskt taget blivit norm i klass Modifierad. Bilarna ska vara lättare modifierade glass-käkar-bilar. Det handlar om den ursprungliga avsikten med klassen, vilket inte är lätt att sammanfatta i ett tekniskt reglemente. Styrgruppen har tolkningsrätt av just denna anledning och du gör helt rätt att höra dig för här först.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by rcm »

Om man vänder på frågan ? vad får man göra ? är det ok att konventera om den till 1.8a ?
Per Fogelberg
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Anders Träff »

Inte helt enkelt att konvertera från 1,6 till 1,8 du behöver elsystemet med allt från 1,8an. Det finns frågor om detta på forumet, kommer inte ihåg exakt var men har för mig att Serwanski har frågat samma sak.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by TPR »

De som har bytt motor hittills har använt eftermarknadssprut ("Stand alone") vilket man inte får göra i Standard.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Josen »

Faktiskt lätt att byta till en 1.8, allt i 1.6 återanvänds
Inget eftermarknads-sprut behövs. Man använder LM mätare också.

Finns färdigt kitt att köpa på FM för att göra bytet
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201994-97

Det som sabbar "standard" är att man måste modda och använda 1.6 gas-spjäll annars skulle jag inte se något hinder för att kunna köra i standard ? Men det får expeterna här svara på....

Film från bil 1.6 -> 1.8
http://www.youtube.com/watch?v=mm41kwXbZN0
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Alexander Mullaart »

I Keith Tanners bok "MX-5: Performance Projects" finns en bra beskrivning av bytet. Har funderat på att göra det själv nämligen.

Bläddra fram till sidan 53 här så får du en fin beskrivning av vad som måste göras: http://books.google.se/books?id=gSt-E_m ... edir_esc=y
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Niklas Falk »

OM man verkligen vill så går det med endast modifiering/utbyte av TPS för att köra med 1,6ans elektronik (det är bara att det är få som vill "downgrada", så det finns få exempel att kopiera (Keith nämner lite om det), spjällaxeln är annorlunda så det är inte bara att flytta över sensor).
Att köra med adapterplatta mellan gasspjäll och plenum är ju att frångå Mazdas spec mellan gaspjäll och avgaspackning, så även fast spjällen har samma diameter så kan det ju tolkas som modifierad motor i Roadsporttermer...

Sen är det ju upp till "Standard" hur man vill se på kombinationer av fysisk motor (luftpumpen) och elektroniken (ECU och olika nivåer av sensorer/härva). Vill man kräva ECU och luftpump från samma Mazdaspec så är det enklast att byta bil (1,8 med 1,6 ECU kräver ju annan luftflödessensor än motorn hade i spec osv).

Standard skrevs i min gissning inte med tanken på idrottsredskap uppbyggt från vattenblästrad/syradoppad tomkaross. Men när man ger sig in i reglementesskrivande så får man alltid vara beredd på att det finns bilbyggare som alltid lägger ner ohemula resurser (framförallt tid) på att utmana varje regeltolkningsutrymme (oavsett vilken praktisk tävlingsfördel det ger).
Det går inte att skriva ett reglemente som kan förhindra att nån vill lägga en mille på att bygga bilen (eller på att träna :shock: ;)), däremot kan man försöka göra fördelen mindre.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Josen »

Faktiskt så är 1.8 med 1.6 sprut roligare än std 1.8

Man får den roligare karaktären från 1.6 med en 1.8 motor, grymt :)

Av de roligast miator jag kört är min gamla vita, massa karaktär i bilen :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by rcm »

Låter intresant ! jag har lekt med den tanken ! Ett ex Omex prut på orginal motorn ?
Per Fogelberg
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by gokarting.nu »

rcm, gör ditt motorbyte. = Civinco eller liknande sprut och allt modifierande som krävs.
Släng i 6 växlade lådan, med den drivlinan och vikten som ditt 1,6 chassi har :burnout: .

Bilen blir ett spjut, både Servanski och Pihl har gjort denna resa, båda var i toppstriden sen första heatet dom körde.


Kör i modifierad, där passar din ambitionsnivå och bil (skrivet i all välmening)
Där kan du meka järnet :banana:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by rcm »

Tack för alla svar ! Nu blir det motorbyte ! Skall leta upp en i England, är det någon här som har ide om vart jag skall söka har kollat på Ebay uk och det finns ju en del. Måste hitta någon som kan transportera motorn till Hull så jag får med den med en Alhmarks båt.
Per Fogelberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Niklas Falk »

rcm wrote:Tack för alla svar ! Nu blir det motorbyte ! Skall leta upp en i England, är det någon här som har ide om vart jag skall söka har kollat på Ebay uk och det finns ju en del. Måste hitta någon som kan transportera motorn till Hull så jag får med den med en Alhmarks båt.
Det är lite knepigt att hitta säljare som vill ställa på pall och invänta upphämtning. Engelsmännen har förmodligen lika låga förväntningar på Engelsk logistik som vi har... :)
Tipset är att kontakta de olika handlarna på ebay och fråga, om de svarar så brukar det gå att läsa mellan raderna hur omöjligt det är. De som skeppar på pall till hela UK borde vara enklare att övertala.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by TPR »

Bara för att förtydliga Andreas svar ovan, Henrik har inte bytt till 6-växlad låda, tror inte heller Robert gjorde det?
Däremot har de bytt till 1.8 med Civinco sprut.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by chriss »

Om du skall byta motor med programerbart sprut tycker jag starkt du skall ta en 1,8 NB motor från 99-03 på 146 hk original dvs 170 hk utan några större ingrepp då dessa flödar mycket finare än NA 1,8. Eller nyare motor. Jag har en trimmad NB i min och den går riktigt fint :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Victor »

chriss wrote:Om du skall byta motor med programerbart sprut tycker jag starkt du skall ta en 1,8 NB motor från 99-03 på 146 hk original dvs 170 hk utan några större ingrepp då dessa flödar mycket finare än NA 1,8. Eller nyare motor. Jag har en trimmad NB i min och den går riktigt fint :up:
EU 98-00: 140 hk @ 6500 varv/min (fasta kamtider och volymändrande spjäll i insuget)
EU 01-05: 146 hk @ 7000 varv/min (variabel insugskam och "fast" insug som flödar bättre än 98-00, lite bättre grenrör än 98-00)
Jag vet inte om det skiljer något i topparnas utformning mellan 98-00 och 01-05. Varvstoppet är 7200 varv/min på båda med original ECU.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Jag vet inte om det skiljer något i topparnas utformning mellan 98-00 och 01-05. Varvstoppet är 7200 varv/min på båda med original ECU.
Nu driver vi väg lite från topic (byte av omoddad motor till annan omoddad motor inom Roadsportsreglementets ramar, och "Standards" ytterligare begränsningar).
OffTopic wrote:Det skiljer inte ett jota i kanalerna mellan BP4W och BP6D, det är endast oljekanalerna för att styra VVTn som skiljer (dvs det mesta runt insugskammens framkant). I blocket skiljer kolvarna (9,5:1 vs 10,0:1 i kompförhållande), oljeuttaget till VVTn, axiallager och skvalplåten/tråget. Kamsensorn är flyttad så den läser av en vinge på bakkant av kammen istället för stift på kamdrevet.

Varvstoppet i ECUn är 6900 äkta rpm (men originalnålen pekar oftast mot 7200 för skojs skull).

Ska man pilla (mellan gasspjäll och avgaspackning) och bli bedömd som en racemotor så är det ju meningslöst att lämna nåt åt slumpen. Grunden är inte alls fel och kanalerna bör hänga med upp till 8500 ungefär. Men med 84mm borr och 7500rpm varvstopp så passar det fint i B (1010kg plus ev tillägg), så varför varva mer (förutom i Modsport då).
Vill man gå "all-in" så kan man kontakta Motor Design och höra vad de ska ha för att modda på deras fyrcylindriga topp (som baseras på Volvos vitmotorfyra, som också har 91mm c-c). Fjärås är ju mindre än en mil bort... 8)
Jo, det ger avgassystemet på andra sidan, men det är en liten detalj i det hela om man går så långt...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by gokarting.nu »

TPR wrote:Bara för att förtydliga Andreas svar ovan, Henrik har inte bytt till 6-växlad låda, tror inte heller Robert gjorde det?
Däremot har de bytt till 1.8 med Civinco sprut.


Helt rätt Thomas :up: My bad.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by rcm »

Vad skall jag köpa med motorn ECU kabelhärva ? har frågat några i England
Per Fogelberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 1,6->1,8 i Standard?

Post by Niklas Falk »

rcm wrote:Vad skall jag köpa med motorn ECU kabelhärva ? har frågat några i England
Sensorer, kabelhärva (du behöver ju kontakterna till sensorerna), plenum och gasspjäll (plenum och gasspjäll ska ju vara enligt motorn spec för att klassas som omoddad). Tändspolarna kan vara bra att få med också.
Injektorer och fuelrail brukar inte plockas bort men man vet aldrig.

"Kit Car Kit" kanske hjälper med kommunikationen.
Post Reply