TÄVLINGSREGLEMENTE 2013

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

TÄVLINGSREGLEMENTE 2013

Post by aviacons »

Hej.

Jag har tittat lite i ”reglementesdjungeln” och som vanligt uppstår en del frågetecken.

1. På SPVM hemsida kan man läsa om ett förslag till nytt Sportvagnsreglemente.
det tidigare har ju gått ut.

Vad har/kommer att hända?

2. Tekniska Regler för Rally, Racing samt Rallycross är nya fom. 2013.
Där framgår det att föraroverallerna måste uppfylla FIA NORM 8856-2000 vid nationella tävlingar
fom. 2013-01-01.
Dock är Racing med distriktstillstånd undantagna fram till 2014-12-31.
Det vill säga de äldre overallerna är tillåtna för att det inte ska bli alltför dyrt med personlig utrustning då kravet på head restraint är infört fom. 2013-01-01

Vad gäller i SPVM?

3. Reglerna för förares uppträdande på banan är ändrad.
RA 5.7.2
Mer än en (1) kursändring för att försvara sin position är EJ tillåten. Förare som förflyttar sig tillbaka till ”raceline”, efter att tidigare ha försvarat sin position, ska lämna en bilbredd mellan sin bil och bankant. Manövrar som kan hindra andra förare till exempel att genom avsiktlig utträngning av bil utanför bankant eller varje annan onormal förändring av körriktning är strängt förbjudet.

Jag tolkar detta som att både omkörd och omkörande bilar måste ge varandra plats på
banan både vid ingång, i och utgång av kurvan om en ”överlapp” föreligger.

Hur tolkar du det?


Med vänlig hälsning


Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: TÄVLINGSREGLEMENTE 2013

Post by Anders Träff »

Vad jag och flera med mig har förståt så gäller det även oss, overall skor och hanskar även hjälm får vara äldre men i bra skick.
Men du måste ha HANS eller motsvarande, då faller oftast hjälmen på grund av ålder.

Vad beträffar omkörning så ska det fungera som det står, men ingen kommer att släppa förbi dig (någon) friviligt :D .
Det finns mig veterligen ingen som vill bula till sin egen eller andras bilar med vilja. Sen har alla inte 100% koll i bakspeglarna, så andvänd det som sitter innan för hjälmen. (tror inte det var några allvarligare plåt skador 2011-2012 små bulor händer men inte ofta)

Anders Träff nr82
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: TÄVLINGSREGLEMENTE 2013

Post by ulf w »

kompletterande tolkning (nytt för 2013, min anm)
se "Inbjudan till SPVM 2013"

15.1. Omkörning
Om två bilar närmar sig en kurva i bredd får inte den bilen som ligger i raceline styra in och hålla
idealspåret. Plats måste ges till bilen på insidan. Om bilen på insidan har kommit halvvägs fram vid
sidan måste plats lämnas. Om den bil som ligger på insidan och försöker köra om inte har kommit
fram minst halvvägs måste den slå av.
Man kan köra bredvid varandra genom kurvan.

MX-5 Cups kompletterande tolkning
Policy for MX-5 Cup
- Vi kör för att ha kul och eftersträvar fair play på banan
- Vi strävar mot säkra omkörningar
- Vi undviker kontakt till varje pris och ger varandra plats
- Vi respekterar snabbare förare
- Vi inser att vi alla har bra och dåliga dagar i tävlandet
- Vi hjälper varandra i depån
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Post Reply