VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by aviacons »

Den 20 november 2012 lade jag fram en idé om viktskorrigering på MX-5 forum i syfte att få igång en debatt kring regelfrågorna. Responsen uteblev i stort sätt. Om det berodde på att det är en ”ickefråga” eller om frågeställningen låg fel i tiden vet jag inte.

Om man som jag kommer in i en tävlingsklass utifrån ser man snart vilken nivå på tävlandet som gäller.
I MX-5 Cup kunde jag tidigt konstatera att startfältet bestod av två grupper, främst i Klass Modifierad men till viss del även i Klass Standard. Den ena gruppen var racerbilar den andra var sportbilar. Skillnaden som jag ser det är huruvida bilarna endast används på banan eller om de även fungerar som traditionella sportvagnar i ”glidarsyfte”.

Standardreglementet i MX-5 Cup är ju som bekant mycket strikt och jag har inte kunna låta bli att konstatera att en del bilar i klassen inte var helt reglementsenliga.
Så fort en bil avviker från standardreglementet ska den ju automatiskt klassas som Modifierad.
Spridningen i prestanda blir därför enormt stor i Klass Modifierad.
Jämför t.ex. min NA 1,6 som går i Klass Modifierad och en av de mest extrema vinnarbilarna i klassen.
För att min bil skulle kunna komma i närheten av deras vikt per hästkraft skulle jag behöva ”toklätta”, trimma och optimera motorn. Till detta skulle jag vara tvungen att investera i en riktig diffbroms och ett helt nytt chassi.
Jag tror inte heller att någon vettig människa kommer att tävla med en NC 2,0 om den måste tävla i Klass Modifierad.
Vem skulle vilja skära och tävlingsmodifiera en ny och fin Mazda för att kunna konkurrera i en Roadsportklass – dessa pengar skulle komma till bättre nytta i en annan och mer spännande tävlingsklass.
För många tävlingsintresserade finns det även en vilja att utveckla och modifiera bilen. Det låter sig inte göras över en natt men det innebär att man, så fort man börjat modifiera hamnar i en extremare klass med en bil som ännu inte är färdigutvecklad.

Mitt förslag var att bredda standardbegreppet genom ett viktkorrigeringssystem.

För att se förslaget i sin helhet hänvisar jag till Forum; MX-5 Racing Allmänt; Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka.

Principen är enkel. Så fort bilen inte till fullo uppfyller kraven i Klass Standard ska den vikbelastas enligt ett MX-5 Cup reglemente så att vikten/effekt förhållandet blir så nära Roadsportreglementets 7 kg per hästkraft som möjligt.

För de förare som önskar konkurrera mot andra bilmärken i Roadsport finns ju fortfarande Klass Modifierad.

Som sagt, vill vi skapa ett bredare startfält med täta fighter eller vill vi ha en sprinttävling med ett långt och utdraget startfält där de snabbaste bilarna till och med varvar de långsammaste i klassen.

Med vänliga hälsningar

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by Lejban »

aviacons wrote:Standardreglementet i MX-5 Cup är ju som bekant mycket strikt och jag har inte kunna låta bli att konstatera att en del bilar i klassen inte var helt reglementsenliga.
Vi i styrgruppen har utrett alla protester under året och har inte flyttat någon bil ifrån Standard till Modifierad eftersom vi inte hittat några fel på de bilar vi tittat nämare på.

Sedan mina personliga reflektioner:

Kanske har du sett något som vi inte sett, men eftersom du valde att inte protestera då så tycker jag inte heller du ska komma nu och anklaga folk för fusk så här i efterhand. varken trevligt eller sportsligt i mitt tycke.
aviacons wrote:Jämför t.ex. min NA 1,6 som går i Klass Modifierad och en av de mest extrema vinnarbilarna i klassen.
Varför ska vi? Det är väldigt uppenbart att en NA 1.6 aldrig kommer ha en chans på vinsten i klass modiferad, och jag tror inte heller det är jättelätt i klass Standard. En 1.6a är helt enkelt undermotorierad. Har man valt att tävla med en 1.6a så är detta verkligheten man lever i, passar det inte får man byta bil. Inga regler kommer anpassas för att ge dessa bilar en chans till vinst.
Principen är enkel. Så fort bilen inte till fullo uppfyller kraven i Klass Standard ska den vikbelastas enligt ett MX-5 Cup reglemente så att vikten/effekt förhållandet blir så nära Roadsportreglementets 7 kg per hästkraft som möjligt.
Nu är inte vikt/effektförhållandet 7kg/hk i Standard. För en NA 1.6 är det tex 8,7kg/hk

Men idén är bra, man öppnar för fler bilar i standard, med dessa får staffvikt och måste väga mer än konkurrenterna, men får deltaga trots tex lättat svänghjul, som normalt inte tillåts i Standard.

Problemet är vem ska göra jobbet? Alla avsteg ifrån Roadsport ger extraarbete. Nån ska skriva reglemente, någon ska ta emot och behandla dispensansökningar osv osv. Just nu är det skralt av folk som är villiga att sköta detta. Styrgruppen bestod förra året av tre personer som inte kommer köra i år, vi behöver bli ersatta.

Efter och ha kört i cuppen i två är kan jag iaf konstatera att det jag uppskattade mest ett startfält där alla var glada och trevliga efter ett race oavsätt slutplaceringar och klassindelningar. Men Rättvist blir det aldrig, eftersom alla har olika stora plånböcker.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by rcm »

Jag är ny här och inte så påläst på detta ämne, men jag reagerar på att NA 1.6 och 1.8 inte har samma viktförhållande på min vikten 1.6an 1010kg och 1,8an 1100kg räknar man bakvägen så skulle 1.6 hamna på 970kg.
Per Fogelberg
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by aviacons »

Jag är glad att kunna konstatera att Tobias Nyström (Lejban) tycker idén med viktskorrigering för att bredda Klass Standard i grunden är bra.

Det skulle kunna innebär att bilar som inte kan delta i täta och spännande fighter på banan i Klass Modifierad kan vikta upp sin ”modifierade” bil för att tävla i Klass Standard.

Jag pratar inte om att vinna utan att kämpa väl.

Tanken är att skapa så små skillnader som möjlig mellan snabbaste och långsammaste bil i klassen.

Som jag upplever det är spridningen mellan bilarna i Klass Modifierad mycket större än i Klass Standard.

Det behöver inte vara svårare än att den förare som inte till fullo uppfyller Klass Standard viktar upp sin bil enligt tabell och anmäler sig i Klass Standard med viktskorrigering.
Med en högre tävlingsvikt blir förutsättningarna lika mellan bilarna.

Vilka skulle då kunna komma i fråga.
En bil under utveckling. Alla har inte råd eller sponsorer för att kunna preparera en bil fullt ut redan de första säsongerna och är därför ohjälpligt på efterkälken i Klass Modifierad.
Har bilen en modifierad insprutning och kanske ett lätta svänghjul ökas vikten till närmast högre viktsklass i Klass Standard enligt förslaget.

En bil helt i originalskick kan vara frestande att trimma lite lagom. Inte bara för att tävla med utan även för att göra körningen på väg lite roligare. Ytterligare en dimension på bilägandet utan att för den delen toktrimma och lätta bilen för Klass Modifierad.
En trimmning som renderar i en högre viktsklass i Klass Standard enligt förslaget.

Kanske kommer någon på idén att tävla med en NC 2,0. Varför inte tillåta den i Klass Standard om bilen uppfyller viktkravet.

Någon kanske monterar in en burbåge och hamnar över sin bils egentliga minimivikt i Klass Standard. Att lätta bilen och fortsatt tävla i Klass Standard är inte möjligt med nuvarande reglemente. Med förslaget tillåts lättning ner till Klass Standard minimivikt för gällande modell och motorvolym.

I samtliga fall närmar sig vikten 7 kg/ hk i enlighet med Roadsportreglementets beräkning för trimmade bilar.

Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber.
Korrigering
Lättning tillåts.
Tävlingsvikt enligt Klass Standard

NA 1,6 1010 kg
NB 1,8 1100 kg
NC 1,8 1140 kg
NC 2,0 1230 kg

* Standard/ej modifierad styrbox. med "Standard" avses styrbox (ECU, EMS)tillverkad av Mazda och av sort ursprungligen avsedd för bilens motor. Originalbox får ej ommappas och inga delar inne i boxen får tas bort, bytas ut eller monteras in i boxen.
Korrigering
Modifiering tillåts.
Tävlingsvikt baserad på SBF Roadsportformel för modifierade motorer.

NA 1,6 1100 kg
NB 1,8 NC 1,8 1230 kg
NC 2,0 Ej aktuellt

* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej byggd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor). Avsikten med denna punkt är att ingen motor skall "fräschas upp" om det inte är absolut nödvändigt p.g.a. exempelvis motorhaveri, och då är endast renovering av berörd motordel tillåten där renoveringsspec ur Mazdas verkstadshandbok sätter gränserna för vad som är tillåtet. Man får ej lätta svänghjulet eller montera svänghjul som ej satt på motor i originalutförande (med originalutförande menas svänghjul av exakt samma sort/utseende/vikt som din bil hade som nytillverkad). Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
Korrigering
Trimmning tillåts.
Tävlingsvikt baserad på SBF Roadsportformel för modifierade motorer.

NA 1,6 1140 kg
NB 1,8 NC 1,8 1230 kg
NC 2,0 Ej aktuellt


Chassi
Ändring
Max hjulvinklar motsvarande standard.
Spacers i förekommande fall tillåten för bromsok enligt Standard/ej modifierade bromsok utan korrektion

Standard/ej modifierad utväxling.
Man får ej förändra utväxling från originalutförande. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad.
Ändring
Bör tillåtas för att underlätta byte till Torsen diff på bilar med viscodiff och för att underlätta byte av bakaxel/diff från begagnatmarknaden vid ras.


Vilka vinner på förslaget
Jag skulle vilja påstå att MX-5 Cup vinner på att vi får jämnare startfält, roligare tävlingar och lägre kostnader.
Betänk också att vi troligen kommer få det svårare att uppfylla helbilsgodkännade vid bilprovningen och där ingår även krocksäkerhet och deformationszonstänkandet. Att lätta bilarna lär inte accepteras och därmed blir det svårare att uppfylla Roadsportreglementets krav på att kunna klara en bilprovsbesiktning även vid tävlingstillfället.
Det kan leda till att lättade bilar måste återställas till ett mer originalskick vilket leder till ökad vikt.

Med vänliga hälsningar

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by gokarting.nu »

Efter och ha kört i cuppen i två är kan jag iaf konstatera att det jag uppskattade mest ett startfält där alla var glada och trevliga efter ett race oavsätt slutplaceringar och klassindelningar. Men Rättvist blir det aldrig, eftersom alla har olika stora plånböcker.


Och ändå kan båda typerna plånböcker vinna race i mx-5cup :up:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by aviacons »

Jag delar Tobias uppfattning om att min formulering i förslaget om viktskorrigering, vad gäller att en del bilar i klassen inte skulle vara reglementsenliga, var malplacerad.
Det jag relaterade till är några reglementsfrågor som jag ställde i en tidigare forumtråd för att inför säsongen 2012 anpassa min bil till SBF regler, inget som hade med otillbörligt trimning att göra.
Jag ber om ursäkt om någon känner sig påhoppade och jag kan ärligt säga att jag inte har ägnat en tanke åt att det skulle fusktrimmas i MX-5 Cup.

Lejban frågar också;
Varför vi ska jämför min NA 1,6 med en vinnarbil i Klass Modifierad?
För mig var det ett sätt att exemplifiera problemet med de stora skillnaderna i prestanda.

Tobias har rätt, en NA 1,6 kan aldrig vinna i Klass Modifierad, inte heller Klass Standard. Däremot är det min erfarenhet att en delvis modifierad NA 1,6 med en vikt av 1 100 kg. kan ha roliga fighter med andra bilar i Klass Standard även om den aldrig blir en vinnarbil.

Jag uppskattar också ett startfält där alla är glada och trevliga efter ett race men jag tror att det blir ännu roligare om så många som möjligt har fått vara med om att tävla och kämpa på banan mot bilar med jämbördig prestanda.

Min avsikt med förslaget om viktskorrigering i Klass Standard var att få igång en debatt om reglementet. Det skulle vara intressant att höra vad den allmänna uppfattningen är.

1. Är skillnaderna i prestanda i Klass Modifierad ett problem?
2. Skulle en möjlighet till viktskorrigering i Klass Standard skapa spännande racing?
3. Finns det något intresse för ”nedklassning” med viktskorrigering?

Om svaret är nej på någon av frågorna är förslaget inte värt att fundera över. Om svaret är ja, kanske det finns anledning att diskutera detaljer.

Jag tror det finns förare som skulle vilja utveckla sin bil lagom mycket för att den prestandamässigt ska bli roligare att köra men fortsatt lämplig för körning på allmän väg.

Vad tror du?

Med vänlig hälsning

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: VILL VI HA ETT BREDARE STARTFÄLT ELLER ETT LÄNGRE?

Post by TPR »

Jag stod i valet och kvalet inför SSM, skulle jag vikta upp för att hamna i Standard eller skulle jag köra bilen i sitt snabbaste skick?
Den väger ca 1100 kg med en del extravikt i förarsätet.
Har bytt dämpare och krängare, i övrigt standard chassi tex original bussningar.
Motor standard förutom grenrör, racekatt och avgassystem. Grenrör är väl godkänt i Standard? :think2:
Mattorna är uttagna och hardtoppen har plastruta.

Jag skulle kunnat fylla på med bensin, kanske även passagerarstol och kört Standard, möjligen med undantag för plastrutan (trots att vikten skulle vara rätt, dvs ingen fördel).
Nu valde jag istället att se samtliga Roadsport C deltagare som mina konkurrenter och därmed försöka köra så fort som möjligt. Hade jag kört hela cuppen hade jag kanske tänkt annorlunda...
Men det räckte till en 8:e och en 10:e plats, tror inte de extra kilona hade sänkt farten så jättemycket? :-?

Det viktigaste för Standard klassen är nog ett tydligare reglemente så alla vet vad som är tillåtet.
Tror även att idén att vikta upp vissa ändringar är bra, kanske dock inte alla tex trimmad motor.
Om bara vikten är rätt och motorn standard tror jag inte övriga avvikelser ger så mycket fördelar, inställningar och förare skiljer betydligt mer.
Kanske behövs lite viktjusteringar i standrad baserat på erfarenheten av de körda säsongerna?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply