Josen snabbast på Mantorp, men Niklas vann

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Imponerande skrivning Fredrik, känns som vi börjar ha martial till en årsbok om MX-5 racing.
Vill ödmjukt be dig att när säsongen är slut skriva ihop dina betraktelser så vi kan lägga upp dessa som smaskig vinterläsning inför nästa års säsong, ger säkert mersmak till att börja rejsa för de som velar i dag :D
CG Leijonhufvud
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote:Och till er som inte var med... Fatta hur kul det här e!!!!! :D
Jo, jag vet. :D Nu ska jag bara ha ihop bilen igen.

Bra skrivet och kul att läsa för oss som inte var där. Fortsätt så.
M.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Roligt att ni uppskattar när en nybörjare försöker sig på att skriva om sina första stapplande steg i racingvärlden. :) Som jag sagt tidigare kan minnet svika, så detta är en beskrivning av mina upplevelser, inte fakta... :)
C-G... Inga problem att skriva en sammanfattning av säsongen. Blir fortsättningen lika rolig som de två första tävlingarna så skriver fingrarna av sig själv... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Riktigt underhållande läsning!
:D
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Blir fortsättningen lika rolig som de två första tävlingarna så skriver fingrarna av sig själv...
Mycket uppskattat - men sluta med att tagga upp mig som racing-guru ;)
Är lika mycket amatör som ni andra ;)
Känner ju en grym press på mig 8) Att jag är lite snabbare beror mest på att jag har fått bilen att stämma mot min körning. Tar inte lång tid/tävlingar innan du är ikapp/snabbare. :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Känner ju en grym press på mig 8) Att jag är lite snabbare beror mest på att jag har fått bilen att stämma mot min körning. Tar inte lång tid/tävlingar innan du är ikapp/snabbare. :)
Tid bakom ratten i racefokuserat läge (tävlingar och träningar) spelar lite roll men inlärningskurvan planar ut med tiden. När man tävlar om placering räcker det ju inte att jobba sig ikapp, man ska förbi också (kunna ta vara på misstagen från den framför).
Lyckas man få till bilen så den blir hyffsat stabil i ens egna händer så kan man koncentrera sig på att köra jämnare och börja leta alternativspår och passeringsmöjligheter.
På yttern i Parisen och på yttern i Mjölby är ju två ställen som man kanske inte tänker på men man får lite bättre möjligheter vid nästa sväng (vänster in i chikanen (om man inte hinner förbi tidigare) och vänster uppför krönet och innern in i vänstern).

Ta lite ledning av tex Pers hantering av chassibiten, satsa på en lösning och kör, kör, kör tills den känns begränsade, sen kör man lite till medan man funderar på alternativ.
Jag körde själv två år med en "Epatraktor" innan jag tog steget och byggde om dämparna, allt för att verkligen veta vad jag ville uppnå med ändringen (jag var inte medveten om att det var så illa som det var, Humlor kan inte flyga eller hur det nu är :D).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag ligger sist i cupen. :cry:
Kan bero på att jag inte kört än. :wink:

Tack Fredrik för underhållande rapport!
Jag tror att man skriver bäst just när man är ny, sedan börjar man ta saker för givet (och kanske för allvarligt)...

Jag kan fortfarande komma ihåg känslan när jag för första gången släpptes ut på en motorbana; det kändes nästan overkligt lyxigt. :D
Inte alltid man tänker så längre...

När det gäller racing i syfte att komma först i mål, så är jag också rookie, förresten.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Såå farligt va det inte :) Men inte så kul heller.. hitta inge grepp liksom, bara drifta - märkligt :?
Hur gamla e dina Yokosar? tydligen blir däcken sämre efter varje "uppvärmning"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote: Nu ska jag bara ha ihop bilen igen.
Håller tummarna för att få se dig på banan igen inom kort... :)

JOnas wrote:Riktigt underhållande läsning!
:D
Tackar! Och tack för tipsen inför Mantorp! Gjorde att jag kom igång ganska hygligt i kvalet. :) Hade nog harvat med betydligt sämre tider till att börja med annars...
Josen wrote:Tar inte lång tid/tävlingar innan du är ikapp/snabbare. :)
Skulle inte sätta nån större slant på det! :lol: Men tack för att du är snäll och säger så... :)
Niklas Falk wrote: Ta lite ledning av tex Pers hantering av chassibiten, satsa på en lösning och kör, kör, kör tills den känns begränsade, sen kör man lite till medan man funderar på alternativ.
Ligger mycket i det inser jag nu. Som ny blir det lätt att man tittar på utrustningen när man är osäker på vart man står som förare. Jag märker ju att det är i körningen dom "stora" tidsförbättringarna ligger... :)
Dennis Kullman wrote:Jag ligger sist i cupen. :cry:
Kan bero på att jag inte kört än. :wink:
Vissa ska ju alltid komma med ursäkter... :lol:
Dennis Kullman wrote: Tack Fredrik för underhållande rapport!
Jag tror att man skriver bäst just när man är ny, sedan börjar man ta saker för givet (och kanske för allvarligt)...
För en färsking är ju allt nytt vilket gör att man känner att det finns mycket att berätta... :) Sen e ju vissa "pratigare" än andra iofs... :roll: :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Astrid
Posts: 8
Joined: Thu 28 Feb 2008, 01:13
Location: Sthlm

Post by Astrid »

CG Leijonhufvud wrote:Astrid, ställ krav var tuff, stora barn större leksaker har jag hört att det heter... :lol:
Och små barn (dvs jag) små leksaker (typ smycken) Kan man ställa sådana krav på en biltok till sambo? :lol:

Nej nu ska jag inte störa erat forum med massa annat än bilsnack och vilken typ av krängare man ska köpa! 8)
Trevlig helg!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Astrid wrote: Och små barn (dvs jag) små leksaker (typ smycken) Kan man ställa sådana krav på en biltok till sambo? :lol:
Inga problem om man bara gör en rättvis budget och håller sig till den...

Hemma hos oss ser en rättvis budget ut enligt följande...(helt ok att kopiera den)

Stora leksaker: 98%
Små leksaker : 2%

:wink: :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply