Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillverkare

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillverkare

Post by Andreas E »

Flyttat från annan tråd:
TPR wrote:...
Angående däcken tycker jag att reglementet är ganska tydligt, däcken ska vara E-märkta. Frågan är om Kumho däcken är det?
Det är bara Kumho som kan svara på det, och det har varit märkligt tyst därifrån...
Men ni som har köpt däck efter SSM har väl frågat?
Anders R wrote:
TPR wrote:Ja, Mattafaran kommer ju inte ha en chans... Eller? ;-)

Angående däcken tycker jag att reglementet är ganska tydligt, däcken ska vara E-märkta. Frågan är om Kumho däcken är det?
Det är bara Kumho som kan svara på det, och det har varit märkligt tyst därifrån...
Men ni som har köpt däck efter SSM har väl frågat?
Håller med dig det kan inte vara tydligare !

mvhAR

TPR wrote:
gokarting.nu wrote:Spvm´s möte var trevligt och inte utan diskussioner som spårade ur som vanligt.
Regndäcken var uppskattade av majoriteten i Roadsportförarna på mötet.
Ska man tolka detta som att dessa däck kommer att skrivas in som godkända enligt reglementet till nästa år?
Och isf, hur var det nu med att vi skulle undvika kostnadsdrivande ändringar...? :think2:
Vad var argumenten för detta?
Gäller det specifikt Kumho däcken eller kommer andra icke E-märkta däck också att tillåtas?
gokarting.nu wrote:
TPR wrote:
gokarting.nu wrote:Spvm´s möte var trevligt och inte utan diskussioner som spårade ur som vanligt.
Regndäcken var uppskattade av majoriteten i Roadsportförarna på mötet.
Ska man tolka detta som att dessa däck kommer att skrivas in som godkända enligt reglementet till nästa år?
Och isf, hur var det nu med att vi skulle undvika kostnadsdrivande ändringar...? :think2:
Vad var argumenten för detta?
Gäller det specifikt Kumho däcken eller kommer andra icke E-märkta däck också att tillåtas?

1. Någon form av textrad kommer läggas till, som en koppling till kumho´s medföljande "intyg" med dessa regndäck.

2.
2.1 Du behöver inte köpa däcken, finns inget tvingande och vem vet om det regnar ett enda rejs?
2.2 Väldigt många har redan två uppsättningar med sig.
2.3 Jätteskönt att veta vilket däck som har stor skillnad i greppet, man behöver inte testa sig fram direkt. tack för den pengabesparingen Torkel.

3. Kan ett liknande intyg som Kumhos uppvisas, när ett E-märkt däck efterarbetats av tillverkare eller generalagent. Så är det grönt ljus.

Vill ha en lite reservation om detta ovan Thomas, jag har uppfattat saker fel tidigare :D
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Andreas E »

Mer flyttat från annan tråd:
Torkel k wrote:
gokarting.nu wrote:2.3 Jätteskönt att veta vilket däck som har stor skillnad i greppet, man behöver inte testa sig fram direkt. tack för den pengabesparingen Torkel.
Jag vet inte riktigt vad jag gjort, förutom att köpa och köra på däcken. Mitt enda inlägg i debatten är/var att jag naturligtvis respekterar det beslut SPVM tar om däcken, men att jag samtidigt tyckte det var ganska synd att vi inte kunde enas om ett sätt att få köra på dem, då de faktiskt gör racingen roligare och säkrare UTAN att göra den dyrare.

Alternativet till dessa skurna däck är för de flesta i toppen på Roadsport C inte att klara sig på sina gamla halvslitna däck, utan att alltid ha en uppsättning fräscha, färska och o-slitna R-däck med bra mönster för regnrace. Det är inte billigare.
TPR wrote:Kanske lite O.T men ändå:
gokarting.nu wrote: 2.1 Du behöver inte köpa däcken, finns inget tvingande och vem vet om det regnar ett enda rejs?
2.2 Väldigt många har redan två uppsättningar med sig.
Men skillnaden till de som inte köper regndäck kommer öka markant.
Läget med dagens reglemente är att en del förare har olika R-däck att välja på beroende på väderlek, men det är trots allt samma däck som kan köras vid torrt och därmed ingen orimlig fördel jämfört med de som inte har två uppsättningar.
Och jag gissar att ca hälften av de startande bara har en uppsättning som de dessutom kör på till banan, dvs svårt att få med sig två uppsättningar tillsammans med övrig packning som behövs.
Obs, bara en uppskattning, har inte räknat alls. :D

gokarting.nu wrote: 2.3 Jätteskönt att veta vilket däck som har stor skillnad i greppet, man behöver inte testa sig fram direkt. tack för den pengabesparingen Torkel.
Det är ju bra.
Men jag trodde Roadsport var emot enhetsdäck?

gokarting.nu wrote: 3. Kan ett liknande intyg som Kumhos uppvisas, när ett E-märkt däck efterarbetats av tillverkare eller generalagent. Så är det grönt ljus.
Skulle vara intressant att veta vad detta dokument innehåller?
Exakt geometri för det nya mönstret förutsätter jag, finns det även några resultat från genomförda prov?
Frågan är hur svårt det är att få någon annan att tillhandahålla samma tjänst?


Som du förstår tycker jag att detta var ett beslut i fel riktning.
Hur tas dessa beslut förresten? Majoritetsbeslut genom röstning?
Får förare som inte deltar på mötet en möjlighet att rösta?
Förmedlas information innan mötet att detta ska beslutas?
Jag syftar inte på mig själv nu men det kanske fanns serieanmälda förare som inte var på plats?
TPR wrote:
Torkel k wrote:Alternativet till dessa skurna däck är för de flesta i toppen på Roadsport C inte att klara sig på sina gamla halvslitna däck, utan att alltid ha en uppsättning fräscha, färska och o-slitna R-däck med bra mönster för regnrace. Det är inte billigare.
Nej, för toppen blir det ungefär samma kostnad oavsett vilket alternativ man väljer.
Möjligen något dyrare om man ska testa ut vad som funkar men det mesta av det jobbet är nog gjort nu.

Men för de utanför topp 10 blir det antingen ett stort steg i fart till de i toppen (är detta verkligen säkrare?) eller så blir man tvungen att skaffa sig en uppsättning fälgar till med nya däck. Samt ett släp. Och en dragbil. :wink:
Torkel k wrote:
TPR wrote:Och jag gissar att ca hälften av de startande bara har en uppsättning som de dessutom kör på till banan, dvs svårt att få med sig två uppsättningar tillsammans med övrig packning som behövs/quote]Jag har inte heller räknat, men min uppskattning är att det är långt färre än så.
TPR wrote:Men för de utanför topp 10 blir det antingen ett stort steg i fart till de i toppen (är detta verkligen säkrare?) eller så blir man tvungen att skaffa sig en uppsättning fälgar till med nya däck. Samt ett släp. Och en dragbil. :wink:
Men se det ÄR ju det FINA med Roadsport. Man MÅSTE ju inte göra särskilt mycket alls. Du måste inte ha flera uppsättningar däck, du måste inte ha ett prog. sprut, du måste inte ha en 1,8a, du måste inte ens ha en Miata! *Hemska tanke! :shock: * Insteget förblir det exakt samma. Du KAN såklart komma med 3 färska uppsättningar däck till varje helg, en egen race-ingenjör och alla Modifierade Miators Moder på en ultrasnygg trailer, dragen av en Porsche Cayenne... men du måste inte.

Däcket vattenplanar inte på långa vägar lika lätt som ett vanligt R-däck. Där ligger säkerhetsförbättringen. SLC skall tydligen, enligt Martin, ha anamat däcket och andra skruna däck av specifikt den anledningen, efter ett par svåra olyckor till följd av vattenplaning.

Beslutet togs genom röstning, efter att de närvarande förarna räknats och ansets vara en tillräckligt stor majoritet av Roadsport-förarna. Sedan kunde såklart mötets agenda kommunicerats bättre, det håller jag med om, men att vi skulle ha möte och besluta om reglemete, däck osv, det var ju väl kännt.
TPR wrote:
Torkel k wrote:Men se det ÄR ju det FINA med Roadsport. Man MÅSTE ju inte göra särskilt mycket alls. Du måste inte ha flera uppsättningar däck, du måste inte ha ett prog. sprut, du måste inte ha en 1,8a, du måste inte ens ha en Miata! *Hemska tanke! :shock: * Insteget förblir det exakt samma. Du KAN såklart komma med 3 färska uppsättningar däck till varje helg, en egen race-ingenjör och alla Modifierade Miators Moder på en ultrasnygg trailer, dragen av en Porsche Cayenne... men du måste inte.
Nej, det är jag förstås med på.
Men steget mellan toppen och botten blir större, enligt min mening borde man koncentrera sig på att minska detta istället.

Torkel k wrote: Beslutet togs genom röstning, efter att de närvarande förarna räknats och ansets vara en tillräckligt stor majoritet av Roadsport-förarna. Sedan kunde såklart mötets agenda kommunicerats bättre, det håller jag med om, men att vi skulle ha möte och besluta om reglemete, däck osv, det var ju väl kännt.
OK, tack för svaret.
I ERCup (som drivs av teamen) så får man en rösträtt per team och ej närvarande team kan antingen skicka in sin röst eller ge ett annat team mandat att rösta i deras ställe.
Josen wrote:Vill tillägga

-> Beslutet om däcket är inte taget, Jan vill fundera mera ( vi pratades vid Söndag ). så det är öppet tillsvidare...
-> Omröstningen lördag var lite svag pga jäv ( mest folk som köpt däck där tydligen )
-> Ett E-märkt däck tappar direkt sin E-status OM det modiferas ( oavsett vem som skär ) utan för sina formar ( E-märkningen), kanske därför det inte kommer klara besked från Kumho ?


Tack

Joachim
hclund wrote:Jag var med på mötet och har ungefär samma åsikt som Torkel om hur man kan tackla sitt deltagande i Roadsport.
En del har råd med buss, mek, och kock osv. Dom kommer man aldrig ikapp. Då hjälper inte ens enhetsdäck el liknande lösningar.

Min anledning till att rösta för, var snarare att potentiellt kommer det ut mer däck på marknaden som går att använda och framför allt fler begagnade däck som blir till salu, vilket då ger möjlighet att hålla kostnader nere. Sammantaget ökar det möjligheten för fler att delta i Roadsport om än, kanske, på bekostnad av möjligheten att vinna, iaf regnrejs.

Sen håller jag också med om att SPVM inte imponerar när det gäller formalia. Jag var riktigt upprörd över hur man bara plockade in frågor, ad hoc, som gick till omröstning och beslut.
hclund wrote:
Josen wrote:Vill tillägga

-> Beslutet om däcket är inte taget, Jan vill fundera mera ( vi pratades vid Söndag ). så det är öppet tillsvidare...
-> Omröstningen lördag var lite svag pga jäv ( mest folk som köpt däck där tydligen )
-> Ett E-märkt däck tappar direkt sin E-status OM det modiferas ( oavsett vem som skär ) utan för sina formar ( E-märkningen), kanske därför det inte kommer klara besked från Kumho ?


Tack

Joachim
Jag tror att ingen som var med på mötet har någon annan uppfattning än att beslut togs. :think2:
Anders R wrote:cha då kommer man kunna åka med skurna slicks ? o kalla det regndäck eller?
Finns ju ingeting som är lika dyrt som däcks rejs har historien visat.
OM man ens funderar på att lätta dessa regler inför däcksmärkning
och krav på att du skall använda samma däck ex antal tävlingar.

Sen är cirkusen igång haha

mvhAR
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Andreas E »

Sista kopierat från annan tråd:
Niklas Falk wrote:Nån som vill prova ut hur dessa fungerar (E-märkta, mjuka och goa samt designade för lätta bilar)
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/s ... assic.html
I gummit W5 lär de kunna hantera rätt bra med fukt.

Detta är ett exempel på ganska extrema E-märkta som är på väg ut på marknaden (fler kommer att följa).

Viljan hos Roadsportkollektivet uttalades med klar majoritet på mötet, men det är inte samma som att reglementestexten är klar (tex, vem ska intyget komma från, Kumho motorsport i England eller Kumho i Korea?).

Gummiproffsen gör detsamma med Michelin, så detta gäller inte bara Kumho. Nån kan säkert övertala Toyo också, etc.

Toyo SG med omodifierat mönster är inte så annorlunda i prestanda, men det var det ingen som hade på Knutan, så vi vet inte om de hade blåst dörrarna av Torkel på moddade Kumhos...

Själv hade jag rätt skoj på fredagsträningen med mina halvslitna gamla Toyo GG, det var bara ett par i A+B jag inte passerade (det var några som sov också iofs). Men jag och min bil är inte normala, det vet jag :P
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Kimmen »

"R-däck som efterbehandlats av tillverkare"

En stilla undran här, spelar det roll vem som har efterbehandlat däcket, och i så fall varför??
Joakim Granfors www.modsport.se
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by danielj »

ett argument var väll att förhindra att kreti och pleti ställer sig och efterbehandlat gamla däck som inte har något mönster längre (läs däck som är slut och ej bör användas)

Vet ej om det var ett argument eller inte men att det då skulle bli mera lika för alla (tillgången)



Något som jag undrar över är att folk nämner att säkerheten skulle öka markant med dessa däck.
I min okunskap så låter detta mera som en ursäkt till att använda ett mera konkurrenskraftigt däck.
Skulle inte ett vanligt gat däck alternativt ett semi r däck ge minst lika mycket säkerhet när vi pratar vattenplaning, fast skulle dock inte ge lika bra varvtider?
Daniel Jonsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Niklas Falk »

Att tillverka mönstret genom handskärning är enbart ett sätt att slippa skapa formar och E-certifiera för en mindre volym.

Den som kör 205/50-15 har den absolut största bredden av olika däck att välja på, så ursäkten att det inte finns "nåt annat" faller rätt platt för just den dimensionen.
A048 Soft och R888 SG har originalmönster som rymmer mer vatten än V70A och har riktigt bra bett i vätan när mönstret är nytt (bara för att ta två exempel som testats). V70A K22 tror jag inte är så dåligt det heller i originalmönster, bara man aktar sig för pölar (men det gäller alla däck, möjligen med undantag för öppnade raceregndäck, där mönstret är mer än 30%)
Sen finns det många fler alternativ om man tittar lite på E-märkta rallydäck, men de är det inte många i närheten som testat än.

Det är inte så lite lämmeltåg när det gäller sånt här, bara för att en kombination var väldigt lyckosam vid ett tillfälle så är det den enda sanningen.
Vill du åka nästan lika fort som dina motståndare, kopiera, vill du åka fortare, tänk själv ;)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Lejban »

Jag har hållt mig utanför denna diskussion, men nu när vi beslutat hur vi gör så vill jag skriva lite.
  • Däcken ifråga går säkert inte fortare än andra e-märkta däck, precis som Niklas skriver.
  • Alla kan köpa dem så tillgängligheten är samma för alla.
  • Priset är inte högre än andra R-däck.
Vad som hände för mig personligen som bara kan ta med ett set däck till tävlingen (utan att köpa dragbil och släp och ett set fälgar till) är att jag inte kan vinna i regn. MEN, istället för att komma med regnskurna kuhmos, så hade jag vart lika chanslös emot e-märkta SG toyos tex. Så mig spelar det ingen roll.

Antingen har vi fria däck inom MX-5 Cup, och den som har dragbil har denna fördel, eller så begränsar vi däcken, vilket ingen egentligen har velat.

Att diskuera om efterbehandling känns lite som att missa målet.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Anders R »

Detta handlar väl inte om Mx cup, den kan vara död om 2 år , hänt förr i många klasser
när kostnader skenar iväg.

Detta är väl en roadsport fråga rent allmänt,vad vill man med den klassen.?
Behålla det som varit dess kärna att alla ska kunna åka där eller utveckla det till
nåt annat .
Samtidigt om man vill ett sånt race varför åker man inte modsport då känns mer naturligt

Och just roadsport C består faktiskt inte även om det just nu är så av Mx cup / miata .
Skurna mjuka slicks är väl nästa steg .

så nytt ved i brasan ,detta kommer ta 3 år haha

mvhAR
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by Niklas Falk »

Lite annat däck om det blir väldans mycket vatten
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... t-rb3-tyre
185/55-15 i soft borde nog kunna överhetta om det inte är mycket vatten. Sen kräver de nog en förare som kan köra på sladd också. Billiga om inte annat...
Detta är lite dyrare som intermediate (190/580-15)
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... e-approved.

Det finns en hel del att testa/leka med om man vill, det är ingen brist på mjuka däck med mycket mönster i miatastorklekar. För bilar med mer effekt och kanske lite mer vikt är det annorlunda.

Vill man bli av med e.v. felköpta efterbearbetade däck så finns det förare i BMW-cup som kör på samma dimension, så pengar helt i sjön är det inte.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Diskussionstråd om R-däck som efterbehandlats av tillver

Post by bemeco »

Hai Niklas

Vad har du för avnämare till 185 55 13

Konstigt att inte majoritetsbeslut respekteras

Vid andra omröstningar på SPVMs möten har majoritetsbeslut respekterats

/ Bengt Metz
Post Reply