Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Allt som rör MX-5 CUP
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

ephas wrote:För övrigt så tycker jag att det är var och ens ansvar/problem för hur de skyddar sig själva i bilen utöver det vad reglementet kräver. Vill man inte skada någon/riskera att skada någon/riskera att skada sig själv så kan ju konbanekörningar verka ganska attraktivt. När man tävlar på en bana blir riskerna lite större helt enkelt.
Vill man vara lite bitter så kan man se det som att ju mer vi kommer skydda oss, desstu aggressivare kommer folk köra eftersom "vi är ju skyddade ändå" (kolla BTCC liksom...)

:banana:
Nu handlar det ju om att modifiera sin bil så den inte uppfyller reglerna för Roadsport. Missade du inlägget ovan där SBF själva skriver att detta inte är tillåtet?

Jag håller med om att OM bilarna uppfyller reglementet så har varken jag eller någon annan nått att säga till om extra säkerhet eller inte.

Självklart finns risker i vår racing, inget som jag förnekat. Det bör inte hindra oss ifrån att minska på riskerna.

Om någon sedan byter sina dörrar mot tidiga dörrar utan balkar, så tar man ju också bort balkarna, så även då bryter man emot reglerna...

Jag fortsätter diskussion med SBF om hur vi enklast ser till att alla tävlingbilarna uppfyller denna punkt i reglementet.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Anders R »

Inte för att jag bryr mig MEN !

för att fortsätta denna tråd då.

" vissa" har lättat sin exempelvis baklucka bortom all ursprunglig styvhet etc som tillverkaren
provat ut och som är gjort för att bilen skall ha en viss säkerhet !

Ponera att det kommer en blytung porsche farande i starten och den lilla miatan med en deformerad
säkerhets zon innan bensin tanken bakom ryggen. FÅR tjuv stopp .
Då jag själv vet vilken jävla smäll det blir så undrar jag ska det vara tillåtet att lätta där så han bakom riskerar
att titta på när miata gubben brinner inne samtidigt som hans superlätta tak smälter ner över honom.

Och sen kanske det varit lite slarv med besninslangar som ingen upptäckt också
det blir en jävla brasa.

sen ponera att nån som lättat sina huvar in absurdom och har tummen lite mitt i handen ,glömt nån sprint
slarvat med ditsättningen så huven flyger av och landar i min framruta så jag åker av banan i full fart rakt in i räcket ska det vara tillåtet ?

OBS detta är ironiskt! för den som undrar, o slut från mig i denna tråd.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Myran »

Måste säga att i hela disktuionen står jag faktiskt på tobias sida.

Det är trots allt Roadsport, Dvs tävling med rena gatbilar.


Om nu iden var att man skulle få kapa sönder hela bilen varför skulle då roadsport överhuvedtaget ha dispanser att få köra med enbart halvbur?
Hela iden med just roadsport bygger ju på att det endå ska vara gatgodkända bilar och därmed original säkerhets system och att bilarna inte ska vara maxade därmed lite långsammare och inte behöver ha full säkerhet.


Om ni alla är så sugna på kapa bort varenda balk i bilen kanske det är dax att sätta fullbur i bilarna och gå över till modsport? (iaf klass 1).

Själv börjar jag bli lite tveksam till hela iden med roadsport. kanske bättre att att racebilar ska vara racebilar och gatbilar ska vara gatbilar. Mötas halvägs blir alltid kompromiss, Dvs inte bra för någon i slutändan egentligen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Egentligen var ju allt jag ville att bilar utan fullbur bör ha krockbalkar i dörrarna.

Disussionen verkar iaf för med sig något bra nu när Anders ändrat inställning och gått längre än mig, vill ha orginal tak och huvar kvar dessutom :)

Kraniel har iaf valt att ha balkarna kvar i dörrarna, och det var huvudpoängen.

PS: min bil får fullbur efter Falkenberg-tävlingen. Och även efter det kommer alla krockbalkar sitta kvar. sen om bilen blir för tung så blir den.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by jensen »

Är inte helt 100 men tror att i ERcup får man ej byta ut förardörr mot plast.

PS all plåt kvar i min blytunga "panzarwagen"

Håkan J
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by TPR »

jensen wrote:Är inte helt 100 men tror att i ERcup får man ej byta ut förardörr mot plast.
Det stämmer.

Denna diskussion har ännu en gång sin utgångspunkt i att reglementet lutar sig mot vad SBP ska godkänna.
Var ligger gränsen? Är det vad SBP ska godkänna enligt samtliga lagar, regler och förordningar?
Eller är det vad de troligen inte upptäcker och därför släpper igenom?

Så länge Roadsport inte har ett klart och tydligt reglemente kommer dessa frågeställningar och diskussioner återkomma.
Detta diskuterades på Roadsportmötet SSM och det ska bli mycket intressant att se vad arbetsgruppen kommer fram till.
Framför allt eftersom Bengt Metz ingår... :wink: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Pär Karlsson par.karlsson@sbf.se wrote: Hej Tobias!

Ser inga problem med att lätta eller utbyte av material av ”icke bärande delar” huv/baklucka och inte heller byte till lättvikts hardtop.

Lycka till med justeringarna…
Så enligt SBF är vissa lättningar ok, medans andra inte är det. Trevligt att se att SBF har snabb och tydlig mail-support på dessa frågor, då alla har möjlighet att kontrollera oklarheter.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Torkel k »

De förare som tagit bort skyddsbalkarna ur kofångarna, kan även de kunna förvänta sig en protest eller en kontroll? Från SBFs svar framfår det ju tydligt att man inte får ta bort de balkarna. De måste ju, om något, anses vara del av bilens ursprungliga säkerhetsutrustning, eller hur? Personligen skulle jag aldrig plocka bort dörrarnas stag utan fullbur och aldrig någonsin, oavsett fullbur, plocka bort balkarna ur kofångarna. Men det kanske är lätt för mig att säga, jag har ju inte så svårt att komma ned i racevikten.
Lejban wrote:Jag fortsätter diskussion med SBF om hur vi enklast ser till att alla tävlingbilarna uppfyller denna punkt i reglementet.
Detta var mycket intressant att läsa. Gör du detta som representant för MX5cups styrgrupp eller som representant för SPVM? Bör jag plocka med mig extra popnitar till Falkenberg för att kunna sätta fast dörrsidorna igen?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Dennis Kullman »

Lejban wrote:Egentligen var ju allt jag ville att bilar utan fullbur bör ha krockbalkar i dörrarna.
Jag ser inte riktigt logiken, från ett säkerhetsperspektiv, i de två alternativen ovan.
Med ditt resonemang ger "krockbalkar" (pretentiöst namn på lite bockad plåt) i dörrarna samma säkerhet som en fullbur; är det någon som tror på det?

M a a diskussionen i denna tråd är min (kortsiktiga) plan att montera en dörrsträva på förarsidan. Den kommer att tillverkas av "burmaterial" och skruvas fast i karossen. Jag hävdar att den kommer att ge ett större bidrag till säkerheten än en plåtdörr med "krockbalk".

Om det INTE är säkerhet vi diskuterar utan "plastjakt" (igen...), så hjälper förstås varken dörrsträva eller fullbur.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Torkel k wrote:
Lejban wrote:Jag fortsätter diskussion med SBF om hur vi enklast ser till att alla tävlingbilarna uppfyller denna punkt i reglementet.
Detta var mycket intressant att läsa. Gör du detta som representant för MX5cups styrgrupp eller som representant för SPVM? Bör jag plocka med mig extra popnitar till Falkenberg för att kunna sätta fast dörrsidorna igen?
Jag har bara frågat om förtydligande om reglerna, svaren postade här i tråden, jag representerar bara mig själv.
Dennis Kullman wrote:Med ditt resonemang ger "krockbalkar" (pretentiöst namn på lite bockad plåt) i dörrarna samma säkerhet som en fullbur; är det någon som tror på det?
Nej men det ger bättre säkerhet än inget alls. Alla har inte råd med bur direkt, men det kostar inget att lämna krockbalkarna. Optimal är ju att ha balkarna kvar och samtidigt fullbur.
Dennis Kullman wrote: M a a diskussionen i denna tråd är min (kortsiktiga) plan att montera en dörrsträva på förarsidan. Den kommer att tillverkas av "burmaterial" och skruvas fast i karossen. Jag hävdar att den kommer att ge ett större bidrag till säkerheten än en plåtdörr med "krockbalk".

Om det INTE är säkerhet vi diskuterar utan "plastjakt" (igen...), så hjälper förstås varken dörrsträva eller fullbur.
Det är ju jättebra! din bil blir säkrare :up: Jag vet inte vad platsjakt betyder, men jag har bara säkerhet i tanken.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Dennis Kullman »

Lejban wrote: Jag vet inte vad platsjakt betyder, men jag har bara säkerhet i tanken.
Bra.
Plastjakt bedrivs av militanta plåtfundamentalister.
Det finns dock hopp även för dem; åtmínstone en har konverterat och köpt en bil gjord av... plast. :wink:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Torkel k »

Lejban wrote:
Torkel k wrote:
Lejban wrote:Jag fortsätter diskussion med SBF om hur vi enklast ser till att alla tävlingbilarna uppfyller denna punkt i reglementet.
Detta var mycket intressant att läsa. Gör du detta som representant för MX5cups styrgrupp eller som representant för SPVM? Bör jag plocka med mig extra popnitar till Falkenberg för att kunna sätta fast dörrsidorna igen?
Jag har bara frågat om förtydligande om reglerna, svaren postade här i tråden, jag representerar bara mig själv
Då kan vi alltså dra slutsaten att du endast frågat/frågar om detaljer i reglementet och inte om hur man ska praktiskt kontrollera bilarna? Skillnaden är ju ganska stor.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Mblixt »

Det är väl inte plastkorvarna i våra stötfångare som kallas krockbalkar?
Vad jag förstår är dom resultatet av en amerikansk lag från mitten av sjuttiotalet, om att nytillverkade billar skall klara småkrockar i 5 mph utan att plåt eller strålkastare skadas. Försäkringsbolagens utgifter för att reglera småkrockar lär ha minskat drastiskt, vilket nog var själva poängen. Sker sammanstötningar i högre hastigheter bidrar dom väl inte till någonting då dom har gjort sitt och kollapsat för länge sen?
Michael Blixt
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Då kan vi alltså dra slutsaten att du endast frågat/frågar om detaljer i reglementet och inte om hur man ska praktiskt kontrollera bilarna? Skillnaden är ju ganska stor.
Hittils har jag bara bett om förtydligande av reglerna. SBF är inte direkt snabba på mail. Semestertider dessutom.
Mblixt wrote:Det är väl inte plastkorvarna i våra stötfångare som kallas krockbalkar?
Vad jag förstår är dom resultatet av en amerikansk lag från mitten av sjuttiotalet, om att nytillverkade billar skall klara småkrockar i 5 mph utan att plåt eller strålkastare skadas. Försäkringsbolagens utgifter för att reglera småkrockar lär ha minskat drastiskt, vilket nog var själva poängen. Sker sammanstötningar i högre hastigheter bidrar dom väl inte till någonting då dom har gjort sitt och kollapsat för länge sen?
Nej jag tycker inte man kan kalla plastbitar krockskydd. Men det är inte jag som bestämmer. Rimligen bör inte lite plast göra nån skillnad i krockar i högre farter.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply