Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Allt som rör MX-5 CUP
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Dunderkul att du på G, jag har fälgar om du vill köpa, även ett shortshiftkit... Diffbussningar i aluminium kan vi nog ordna fram med, vill du göra bilen riktigt obekväm så tror jag nog vi kan ordna fram motorfästen i hockeypuck med :)

Sen kommer jag gärna med tips om hur man kan lätta, du är välkommen på studiebesök i min verkstad anytime (kungholmen).

MEN om du sågar bort krockskydd på din bil så kommer du få protest mot dig. Jag vill inte köra med bilar omkring mig som tagit bort säkerhet. Plast i front och bakbumper kan du ju ta bort, men låt balkarna vara intakta iaf. Jag har kommit ner till viktgränsen utan att ta dom dessa, så det borde man även lyckas med i din bil.

Kör hårt!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:MEN om du sågar bort krockskydd på din bil så kommer du få protest mot dig.
Det blir lite dyrt för dig Tobias att protestera mot alla de som saknar krockbalkar i dörrarna...
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:MEN om du sågar bort krockskydd på din bil så kommer du få protest mot dig.
Det blir lite dyrt för dig Tobias att protestera mot alla de som saknar krockbalkar i dörrarna...
Bara för att andra gjort fel förut betyder inte att man ska/får följa deras väg. Har man ingen bur lär miatan bli ganska farlig rävsax om man inte har balkar i dörrarna, förutom den självklara risken med t-bone på förarsidan.

Dessutom är det inte ens nödvändigt för att nå matchvilkten

Tråkigt att höra att du menar att andra redan gjort detta :down: :down: Säkerhet är viktigt!

Varför skulle det bli dyrt för mig? Jag har balkarna kvar.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by jensen »

Hej

Inom idrott brukar det vara så att man måste betala in en protest avgift i samband med protesten. Avgiften återfås (oftast) om protesten bifalles. Jag kommer inte ihåg vad protestavgiften är i vår idrott. Den står oftast i inbjudan etc men jag orkar inte öppna något sådant dokument just nu.

Ha det gött
Håkan J
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Tråkigt att höra att du menar att andra redan gjort detta :down: :down: Säkerhet är viktigt!

Varför skulle det bli dyrt för mig? Jag har balkarna kvar.
Om du lägger protester som inte går igenom så får du inte tillbaka protestavgiften.
Men du kanske inte fortsätter att protesterna mot nästa när den första inte går igenom.
Det finns ju inget krav att för annan tävlande visa upp sin bil, så att veta om det sitter noll, en, två eller fler balkar i dörren så kan du behöva protestera först (dvs chansa). Observera att jag här använder ordet protest för den väldefinierade tävlingsprotest du kan lägga till tävlingsledningen, inte generellt gnällande.
Det finns klasser som kräver att dörrbladet på förarsidan skall vara i plåt (ofta fritt innehåll eftersom buren är det som skall skydda föraren), Roadsport är inte en av dem.
"Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material." är den enda reglementestext jag kan bedöma som berör dörren. Dörren innehåll eller material kommenteras inte av SBP.
Texten var innan glasfiber, men ändrades eftersom det då inte gick att använda kolfiber.

De bilar med dörrar i glasfiber har knappast originalrören kvar, och att du når minimivikten på ditt vis behöver inte betyda att andra gör det, på sitt vis (definitivt inte de/den med 1,6motorn som siktar på 853kg).
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Anders R »

Lejban wrote:Dunderkul att du på G, jag har fälgar om du vill köpa, även ett shortshiftkit... Diffbussningar i aluminium kan vi nog ordna fram med, vill du göra bilen riktigt obekväm så tror jag nog vi kan ordna fram motorfästen i hockeypuck med :)

Sen kommer jag gärna med tips om hur man kan lätta, du är välkommen på studiebesök i min verkstad anytime (kungholmen).

MEN om du sågar bort krockskydd på din bil så kommer du få protest mot dig. Jag vill inte köra med bilar omkring mig som tagit bort säkerhet. Plast i front och bakbumper kan du ju ta bort, men låt balkarna vara intakta iaf. Jag har kommit ner till viktgränsen utan att ta dom dessa, så det borde man även lyckas med i din bil.

Kör hårt!
En stilla undran vad har du med att göra, var andra sätter sin gräns för sin EGEN säkerhet,så länge det inte är
regelvidrigt.
Och Så länge ingen tvingar dig att göra på samma sätt.
Med ditt tanke sätt så är det bara förbjuda varenda bil som har bytt nåt till plast etc.
Mvh Anders
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Eric »

* Ta bort krockbalkar framkofångare, bakkofångare, dörrar
Måste hålla med Lejban här. Ta bort krockbalkar på en bil som precis har krockat är nog inte det första jag hade tänkt på oavsett om det är min egen säkerhet eller andras som man riskerar.
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by danielj »

Angående (Plåtskador: nya skärmar, ny dörr, ny ruta. Lack? (Bildelsbasen))

Fram skärm:
Jag har en mindre buklig (men tyvärr röd) framskärm du kan få om det skulle hjälpa.

Dörr:
Min har ungefär samma problem som din fast kanske lite mindre, vi kanske ska hitta någon plåt nisse som fixar det åt oss?
Daniel Jonsson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Anders R wrote:En stilla undran vad har du med att göra, var andra sätter sin gräns för sin EGEN säkerhet,så länge det inte är
regelvidrigt.
Och Så länge ingen tvingar dig att göra på samma sätt.
Med ditt tanke sätt så är det bara förbjuda varenda bil som har bytt nåt till plast etc.
Mvh Anders
Nej det var verkligen inte så jag skrev, vänligen håll dig till fakta, och försök inte gissa på vad jag tänker.

Att ta bort krockbalkar är dumt, för det blir farligt. Om alla andra (inom eller utom reglementet) gör sina bilar till dödsfällor, så kommer jag inte köra längre. Skulle du köra om dom andra inte hade hjälm eller bälten? Självklart har jag med detta att göra. Jag vill inte skada någon annan.

Varför du måste vara emot säkerhetänkande i vår sport kan jag inte förstå. Målet måste ju vara att göra det helt ofarligt, och även om det inte är uppnåeligt, så måste vi jobba åt det hållet. Att lämna balkarna är ett enkelt och kostnadsfritt sätt att uppnå bättre säkerhet, så vad du ser för fel med det förstår jag verkligen inte.

Jag var under uppfattningen om att vi måste ha krockbalkar kvar i dörrarna iom att vi INTE har fullburar. Har mailat SBF och frågat om förtydligande. Till svaret kommer kan vi väl stunta i diskussionen om det är regelvidrigt eller inte tills vi har ett svar.
jensen wrote:Inom idrott brukar det vara så att man måste betala in en protest avgift i samband med protesten. Avgiften återfås (oftast) om protesten bifalles.
Ok, tack för info, vad kostar det?
Niklas Falk wrote:De bilar med dörrar i glasfiber har knappast originalrören kvar, och att du når minimivikten på ditt vis behöver inte betyda att andra gör det, på sitt vis (definitivt inte de/den med 1,6motorn som siktar på 853kg).
Jag hjälper gärna till att hitta alternativa vägar med lättning, om det höjer säkerheten. Dvs alla kan göra på mitt sätt. Sedan har Kraniel en bil som ska väga 963kg precis som min. Kanske kraniel själv kan vara svårast att lätta iofs :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by danielj »

Stackars Daniel's biltråd som får innehålla massor av dessa saker.
Lejban wrote:
jensen wrote:Inom idrott brukar det vara så att man måste betala in en protest avgift i samband med protesten. Avgiften återfås (oftast) om protesten bifalles.
Ok, tack för info, vad kostar det?
Tolkar det som 3000kr per protest/överklagan
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2012_Avgifter_Tavling.pdf
Daniel Jonsson
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Anders R »

Lejban wrote:
Anders R wrote:En stilla undran vad har du med att göra, var andra sätter sin gräns för sin EGEN säkerhet,så länge det inte är
regelvidrigt.
Och Så länge ingen tvingar dig att göra på samma sätt.
Med ditt tanke sätt så är det bara förbjuda varenda bil som har bytt nåt till plast etc.
Mvh Anders
Nej det var verkligen inte så jag skrev, vänligen håll dig till fakta, och försök inte gissa på vad jag tänker.

Jag gissar inte jag läser vad du tycker !

Att ta bort krockbalkar är dumt, för det blir farligt. Om alla andra (inom eller utom reglementet) gör sina bilar till dödsfällor, så kommer jag inte köra längre. Skulle du köra om dom andra inte hade hjälm eller bälten? Självklart har jag med detta att göra. Jag vill inte skada någon annan.

Vem vill skada nån annan ?,
Alla racerbilar är mer eller mindre en dödsfälla kan man inte ta eller förstå det ska man inte köra.
bälten och hjälm är väl ett krav för att få köra eller hur ?

Varför du måste vara emot säkerhetänkande i vår sport kan jag inte förstå. Målet måste ju vara att göra det helt ofarligt, och även om det inte är uppnåeligt, så måste vi jobba åt det hållet. Att lämna balkarna är ett enkelt och kostnadsfritt sätt att uppnå bättre säkerhet, så vad du ser för fel med det förstår jag verkligen inte.

Sa alldrig att det var ett fel att ha dom kvar , du påpekade att du tänker lämna protest på varje bil som inte har det, jag påtala att vad har du med det att göra så länge det inte är regelvidrigt ?

Sen betrf säkerhets tänkande tror jag inte du skall utmana mig faktiskt.

Jag var under uppfattningen om att vi måste ha krockbalkar kvar i dörrarna iom att vi INTE har fullburar. Har mailat SBF och frågat om förtydligande. Till svaret kommer kan vi väl stunta i diskussionen om det är regelvidrigt eller inte tills vi har ett svar.

Detta var väl bra ! men det är ju bara att åka modport om svaret är fel , så dör klass C.

Mvh Anders Roos, som alltid kört med hjälm och säkerhets bälten !
jensen wrote:Inom idrott brukar det vara så att man måste betala in en protest avgift i samband med protesten. Avgiften återfås (oftast) om protesten bifalles.
Ok, tack för info, vad kostar det?
Niklas Falk wrote:De bilar med dörrar i glasfiber har knappast originalrören kvar, och att du når minimivikten på ditt vis behöver inte betyda att andra gör det, på sitt vis (definitivt inte de/den med 1,6motorn som siktar på 853kg).
Jag hjälper gärna till att hitta alternativa vägar med lättning, om det höjer säkerheten. Dvs alla kan göra på mitt sätt. Sedan har Kraniel en bil som ska väga 963kg precis som min. Kanske kraniel själv kan vara svårast att lätta iofs :P
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Kan forumadmin lyfta diskussionen om krockbalkar till egen tråd?
Alla racerbilar är mer eller mindre en dödsfälla kan man inte ta eller förstå det ska man inte köra.
När dog någon senast inom svensk banracing med karossbilar?

Jag har redan bett dig om att hålla dig till fakta, men du forsätter argumentera med FUD, och då går det inte att ha en seriös diskussion. Vi väntar på svaret ifrån SBF.
Last edited by Lejban on Tue 14 Aug 2012, 18:11, edited 1 time in total.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:När dog någon senast inom svensk motorsport???
Motorsport är lite bredare än du tänker dig, motorcross är ju tyvärr lite drabbade (tre förra året)...
Grenarna under Svemo har lite att jobba med (det dör ju flera per år).

Inom Racing var det ett tag sen (om vi pratar om PÅ banan), men en herre avled på Kinnekulle i Parc Fermé för några år sen. Men dödsstatistik är ju inget man skyltar med så det är inte lätt att vara säker (om man ska täcka all racing inklusive träning och motionärer). Försäkringsbolaget (Folksam och före det TryggHansa) vet nog men säger nog inget.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:När dog någon senast inom svensk motorsport???
Motorsport är lite bredare än du tänker dig, motorcross är ju tyvärr lite drabbade (tre förra året)...
Grenarna under Svemo har lite att jobba med (det dör ju flera per år).

Inom Racing var det ett tag sen (om vi pratar om PÅ banan), men en herre avled på Kinnekulle i Parc Fermé för några år sen. Men dödsstatistik är ju inget man skyltar med så det är inte lätt att vara säker (om man ska täcka all racing inklusive träning och motionärer). Försäkringsbolaget (Folksam och före det TryggHansa) vet nog men säger nog inget.
Ändare inlägget ovan då... Niklas kan inte du lyfta ur denna diskussion till en egen tråd?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Myran »

Krockbalkar med mera får inte tas bort enligt SBP.

Blir det då inte automatiskt förbjudet att ta bort dom i roadsport då bilarna ska vara besiktigade och godkända?


Kanske fundera på bryta loss klass 1 till modsport och köra klass 2 i roadsport.

Då flera cup bilar i dagsläget knappt är besiktingsbara utan ombyggnad?


Fast vad har jag och säga till om då jag inte ens kör. :think2:
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by jensen »

Ang protestavgift verkar även denna sak variera från gång till annan. Tycker mig kunna utläsa 1000 kr i Falkenbergsutskicket.

Håkan J
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:MEN om du sågar bort krockskydd på din bil så kommer du få protest mot dig.
Det blir lite dyrt för dig Tobias att protestera mot alla de som saknar krockbalkar i dörrarna...
Är det verkligen så många bilar som har tagit bort balkarna i dörrarna?
Jag känner bara till ett par bilar, intressant nog har ingen av dem helbur.
NB lär ju absolut inte behöva det för att komma ner till minvikt, säkerligen inte heller NA 1.8, utan bara 1.6.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Är det verkligen så många bilar som har tagit bort balkarna i dörrarna?
Jag känner bara till ett par bilar, intressant nog har ingen av dem helbur.
NB lär ju absolut inte behöva det för att komma ner till minvikt, säkerligen inte heller NA 1.8, utan bara 1.6.
Om du drar det protestvägen så lär ingen vara jätteöppen med det, och det syns inte tydligt utan undersökning (som ju inte görs förrän det finns en protest).

Nu har vi ju rätt bra koll på Miatamodellerna (det finns ju referensbilar som jämförelse, men jag har inte koll på vilka rör som sitter i vilken årsmodells dörr), men det finns ju en hel del olika modeller av andra märken som kör efter samma regler.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Är det verkligen så många bilar som har tagit bort balkarna i dörrarna?
Jag känner bara till ett par bilar, intressant nog har ingen av dem helbur.
NB lär ju absolut inte behöva det för att komma ner till minvikt, säkerligen inte heller NA 1.8, utan bara 1.6.
Om du drar det protestvägen så lär ingen vara jätteöppen med det, och det syns inte tydligt utan undersökning (som ju inte görs förrän det finns en protest).

Nu har vi ju rätt bra koll på Miatamodellerna (det finns ju referensbilar som jämförelse, men jag har inte koll på vilka rör som sitter i vilken årsmodells dörr), men det finns ju en hel del olika modeller av andra märken som kör efter samma regler.
Men behöver väl egentligen inte protestera, bara öppna dörren, man bör ju känna på vikten om den är i originalskick eller inte, inte direkt så man måste plocka isär något för att kontrollera detta.

Med dom summorna på protester så kan man ju inte protestera ändå...
Myran wrote:Krockbalkar med mera får inte tas bort enligt SBP.
Då borde det inte vara så mycket att diskutera om man får eller inte får göra detta. Och om reglerna är så, så får man inte ta bort krockbalkarna i en bil med fullbur heller.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Anders R »

Fråga vilka kommer att behöva köra med original ratt med airbag då nästa år?
det är väl ett måste på vissa bilar enligt svensk bilprovning , jag kan ju ha fel iof

mvhAR
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Niklas Falk »

Anders R wrote:Fråga vilka kommer att behöva köra med original ratt med airbag då nästa år?
det är väl ett måste på vissa bilar enligt svensk bilprovning , jag kan ju ha fel iof
En del saker står tydligt i reglementet att man får ändra, andra saker står mer otydligt.
"Ratt och stolar får utbytas" (helfritt mao)
"Inredning, t.ex. dörrsidor och instrumentbräda i säkerhetsmässigt utförande ska finnas". (vad exakt är säkerhetsmässigt utförande? Kan det vara annorlunda än typgodkänt? Hur djupt i dörren går "dörrsidan"? Gäller det bara den inre dörrsidan eller även den yttre?).

Tobias, om du vill dra det protestvägen eller som tekniskt efterkontroll (för att då tvinga deltagare att antingen ändra tillbaka eller stanna i depån) så brukar det inte bli så välvilligt att tafsa på varandras bilar (teknisk funktionär kan du inte hindra om du vill tävla men det finns inget som säger att dina mottävlande ska få skruva i din bil).
Hur skiljer du utan att plocka bort inre dörrsidan på en dörr som kärvar lagom om den saknar ett kilo rör eller ett kilo rutmekanism?

Vi har lyckats få till en teknisk efterkontroll vid ett tillfälle de senaste åren, men då på en detalj som var fokuserad på prestanda. Med tanke på jobbet runtomkring den förhållandevis enkla kontrollen (för att säkerställa att den gjordes formellt rätt etc) så ska det vara väldigt motiverat att göra en igen.
Det finns lite att läsa om det i TR 3.2 Teknisk kontroll

Själv skulle jag aldrig frångå plåtdörr och gärna nån balk i den (delvis för att det kräver jobb att fixa), men när det finns sjuor och annat runtomkring så har jag svårt att bli upprörd över tveksamma modifieringar (som inte ger nån prestandafördel). Var och en får se till att se om sitt eget liv och hälsa till stor del.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Allt jag ville var att avråda Daniel och andra ifrån att försämra säkerheten i sin bil i onödan.

OM det är regelvidrigt och han ändå skulle göra det, så ska han ju inte få köra med oss. Antingen har vi regler, och så föjer vi dom, annars kan ju alla fuska bäst dom vill. Om det sedan är regelvidrigt eller inte avgör inte jag, det får SBF eller nån domare på tävlingarna bestämma.

Jag har ingen avsikt att protestera hejvilt emot folk i depån, bättre man ge folk möjligheter att rätta till sånt här i god tid innan race.

OM SBF ser detta som regelvidrigt så kanske man kan se till att iaf bilar utan fullbur har balkar i dörrarna eller satt i fullbur till nästa år. Det tycker iaf jag är en rimlig nivå.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by Lejban »

Frågan först som jag skickade till SBF:
Jag skulle vilja ha ett förtydligande om det är ok att kapa ur krockbalkar ur en öppen bil som enbart har båge (EJ fullbur):

Är det ok att kapa ur:

* krockbalkar i front
* krockbalkar i dörrar
* krockbalkar i bak
Nu har jag fått svar, se nedan.
Crister Nystrand Crister.Nystrand@sbf.se wrote:Har konsulterat teknisk expertis i detta, och är helt överens i deras tolkning nedan.

Hoppas det räcker som tydligt svar.

Mvh
Crister Nystrand
Svenska Bilsportförbundet
crister.nystrand@sbf.se
T: 08-626 33 70
http://www.sbf.se
-----------------------------------------------
Box 705 19127 Sollentuna
Fax: 08-626 33 22

Roadsport är en tävlingsklass för registrerade och besiktigade bilar, dvs. de skall i huvudsak vara i det typgodkända utförandet med undantag av ett antal säkerhetsdetaljer för motorsport samt anpassning av chassisättning.
Svaret blir alltså; NEJ, det är absolut inte tillåtet att ta bort bilens ursprungliga säkerhetsutrustning!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Säkerhetsdiskussion, krockbalkar mm

Post by danielj »

Vet ej hur den större mängden resonerar men jag tänker lite även i följande bana

Skyddsutrustningen som jag använder på mig och i min bil är inte enbart för att skydda mig själv från skador, för att kanske i någras öron kanske låta blödig så finns alltid risken att även om man inte får fysiska skador så kan man få psykiska "skador".

Om jag och någon annan krockar med resultat att jag blir förlamad förlivet så kan det ju vara så att den andra personen inte tycker det har varit så skoj att varit inblandad oavsätt om han var den bidragande orsaken till situtationen eller inte.

Så självklart borde målet för alla som kör racing vara att få fullbur och alla andra säkerhets utrustningar som finns att tillgå, men om vi hamnar i det lägget där man börjar medvetet att minska säkerheten på våra bilar tycker i alla fall jag att vi går åt fel håll.
Daniel Jonsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by ephas »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:MEN om du sågar bort krockskydd på din bil så kommer du få protest mot dig.
Det blir lite dyrt för dig Tobias att protestera mot alla de som saknar krockbalkar i dörrarna...
De bilar som saknar krockbalkar i dörrarna från fabrik, ska de eftermontera krockbalkar då? :bang2:
Måste kolla om lagadatabasen säljer sådana lösa :mrgreen: .

FYI;
Tidiga 90talsbilar saknar krockbalkar i dörrarna.

För övrigt så tycker jag att det är var och ens ansvar/problem för hur de skyddar sig själva i bilen utöver det vad reglementet kräver. Vill man inte skada någon/riskera att skada någon/riskera att skada sig själv så kan ju konbanekörningar verka ganska attraktivt. När man tävlar på en bana blir riskerna lite större helt enkelt.
Vill man vara lite bitter så kan man se det som att ju mer vi kommer skydda oss, desstu aggressivare kommer folk köra eftersom "vi är ju skyddade ändå" (kolla BTCC liksom...)

:banana:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply