Säkerhet

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Säkerhet

Post by Lejban »

SSk hade följande säkerhetssynpunkter under helgen

Fönsterrutor

Detta är självklart för dom flesta, men har man cab upp eller hardtop så ska alla fönster vara stängda. Om man kör nercabbat, så ska fönstren vara nere. Så är reglerna, det var någon som klarade sig ifrån svartflag, så dom ville vara snälla emot rookies.

Handledsbälten

Eftersom vi kör i öppna bilar, så tyckte dom det var bra att vi alla körde med handledsbälten, och jag håller med. Ändå såg jag bara Torkel förutom mig själv som har dessa. (En hartop sitter inte kvar i en rullning, så det är inget argument emot). Jag kan inte se någon som helst nackdel med dessa, och dom kostar runt 300kr, så jag rek alla starkt att inhandla snarast. Desas rek var att vi försöker göra det obligatorisk (tror inte dom förstod att vi inte bestämmer över roadsport-reglemenetet dock)

Jorda bensintanken

Tydligen kan det slå gnistor när man tankar om inte bensintanknen är jordad. Tänk även på att täta mellan bakluckan och kupén, vissa har fått nedslag på detta, vissa inte. Jag kommer svetsa igen så det blir tätt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Säkerhet

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Jorda bensintanken

Tydligen kan det slå gnistor när man tankar om inte bensintanknen är jordad. Tänk även på att täta mellan bakluckan och kupén, vissa har fått nedslag på detta, vissa inte. Jag kommer svetsa igen så det blir tätt.
Så länge som du bygger om mycket runt tanken så är det ingen större risk att tanka inför tävling som det är för de 800k MX5orna som går i trafik världen runt. Skulle standard MX5or vara eldbomber så skulle det vara välkänt.

Tankanslutning som är elektriskt isolerad från tanken (tex glasfiberkaross runt tankluckan) är en lite annan femma. Det är statisk uppladdning när bensinen rinner längs gummislangen det gäller.

Vill du vara ögontjänare så kan du lägga en liten jordkabel mellan tank och påfyllningsrör, längs med grova slangen, klämd med de befintliga klämmorna.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Säkerhet

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Vill du vara ögontjänare så kan du lägga en liten jordkabel mellan tank och påfyllningsrör, längs med grova slangen, klämd med de befintliga klämmorna.
Precis det sa dom åt mig att göra. Men om dom har fel, är det inte bättre att informera dem? Jag tycker man borde kunna lita på teknisk personal på tävlingarna...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Säkerhet

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:Vill du vara ögontjänare så kan du lägga en liten jordkabel mellan tank och påfyllningsrör, längs med grova slangen, klämd med de befintliga klämmorna.
Precis det sa dom åt mig att göra. Men om dom har fel, är det inte bättre att informera dem? Jag tycker man borde kunna lita på teknisk personal på tävlingarna...
Jag har viftat bort det i ett par år (SSK började med detta påpekande för ett par år sen) med att en omodifierad standardlösning kan de strunta i att "förbättra".
Rådet är inte fel, det är bara inte nödvändigt för alla.
Jag har inte dubbelkollat att tanken verkligen är i elektrisk kontakt med påfyllningen, men jag antar det (genom karossen), den med en multimeter kan kolla motståndet, är det mindre än några MegaOhm så är det grönt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Säkerhet

Post by Niklas Falk »

Liten text från IFs båtförsäkring (båtar är ofta gjorda i ickeledande material)
Påfyllningsledning
Däcksförskruvningen ska monteras så att bränsleångor och bränsle inte kan rinna ner i båten. Ledningen mellan däck och tank ska ha minst 38 mm innerdiameter och vara gjord av olje-/bensinbeständigt material. Ledningen ska anslutas med dubbla rostfria slangklämmor både vid däcksförskruvningen och tanken. Mellan tanken och däckförskuvningen ska en jordande kabel monteras för att förhindra statisk laddning när bränslet faller ner i tanken.
Så det är inget eget hittepå, men en jordad tank i en plåtkaross har rätt mycket jordledning redan.

Statisk elektricitet och antändningsrisker på bensinstationer
Post Reply