OMKÖRNING PÅ BANAN

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

OMKÖRNING PÅ BANAN

Post by aviacons »

Hej och stort tack till Kimmen som länkat material angående principen för omkörningar på banan.
Eftersom jag inte kört Roadsport på många år och därmed inte varit inblandad i några heta strider med de som nu kämpar om placeringar kanske det kan vara lämpligt om jag tar upp hans tråd.
För de av oss som tävlar med en begränsad och privat budget är nog plåtskador den mest onödiga kostnad vi kan ta på oss. Dessutom brukar kollisioner på banan leda till en mycket tråkig stämning i gruppen.
Reglerna för omkörningar är solklara, däremot är tolkningarna av reglerna oftast högst partiska.

Jag har valt att kopiera den text som berör omkörningar. (se RA 5.7 för fullständiga regler)

RA 5.7 Tävlingskörning
Tävlingskörning
Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.
Förare, som genom vårdslös/ojust körning utsätter medtävlande, funktionärer eller andra för onormala risker, ska bestraffas.

RA 5.7.2 Tävlandes uppträdande på banan
a) En ensam tävlande på banan får använda banans fulla bredd men ska direkt när denne har hunnits
upp av annan tävlande, som t ex när denna är på väg att bli varvad, möjliggöra för den snabbare
tävlanden att köra om vid första realistiska tillfälle.
b) Omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida.
All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, exempelvis mer än en spårändring för att
försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala
spårförändringar, är strikt förbjudet.
c) Tävlande måste alltid använda den markerade delen av banan.
- de vita linjerna som markerar bankanterna ska anses vara en del av banan.

GRUNDPRICIPEN
Grundprincipen är att både den som kör om och den som körs om ska ge varandra utrymme på banan. Sker omkörningen i en kurva ska bägge bilarna kunna köras i bredd i ingången av kurvan, i kurvan och i utgången av kurvan. Detta förhållande gäller så länge bilarna överlappar varandra, det vill säga om någon del av bilarna befinner sig i bredd med varandra i längdled, oavsett hur lite överlappen än kan tyckas.

Innan upphinnande bil har etablerat överlapp har framförvarande bil rätt att göra en (1) spårändring.

Innan överlappen är bruten får ingen av bilarna skära in eller flyta ut så att den andra bilen tvingas köra utanför den markerade banan.

I normalfallet blir kontentan av detta att bägge bilar som ger varandra utrymme i kurvan tvingas hålla lägre kurvhastighet än normalt då bilen i ytterspår inte kan utnyttja apex i kurvan och bilen i innerspår inte kan flyta ut i utgången av kurvan.

Ett knivigt problem uppstår om den upphinnande bilen ligger i ett innerspår innan kurvan och en överlapp skapas först i och med att den framförvarande bilen påbörjar sin insväng mot apex. Detta uppträder mest i tvära kurvor och är en produkt av framförvarandes riktningsförändring och inte av bakomvarandes upphinnandehastighet.
Ibland hänvisas då till så kallad ”racing line”, det vill säga väl svängen påbörjats innan överlapp får den ske utan hänsyn till bilen bakom.

För mig vore det väldigt intressant att höra vad ni andra har för uppfattning om detta och vad som är legio i MX-5 Cup och Roadsport av idag. Som jag minns det från tidigare sprintracing hade allt för många förare influerats av STCC, DTM och andra publikfriande bildemoleringsklasser.

Med vänlig hälsning

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: OMKÖRNING PÅ BANAN

Post by Niklas Falk »

Olika förare agerar olika och det verkar behövas ett antal upplevelser innan man själv vet hur man reagerar (eller vill reagera).

Riskerar jag att få nån på innern så brukar jag försöka lämna plats även om det är flera meter kvar till överlapp, ögonmåttet är inte direkt finkalibrerat i döda vinkeln samtidigt som det är svårt att veta hu kamikazesent den bakom bromsar. Att inte ha hardtop underlättar 360-seendet iofs.
Men jag har minst 4 års efterenhet av att bli varvad av Roadsport A i mixade heat samt en förkärlek att köra nästan lika "snabbt" i ytterspår med nån på innern, det är svårt att skaffa sig i förväg.

Lämnar man plats så bägge överlever kurvan så är det större chans att vara med och fajtas om placeringarna hela vägen in i mål. Krokar man ihop och hamnar i sandfållan är den chansen mycket mindre.

Samtidigt ska man ha med i beräkningar att alla kan missa och att tekniska fel alltid kan förekomma, så att ha nån halvmeters marginal är inte fel.
Bromsarna kan fungera perfekt varv efter varv men helt plötsligt är greppet lite annorlunda (en halvmeter till höger) och metrarna försvinner snabbt.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: OMKÖRNING PÅ BANAN

Post by Torkel k »

aviacons wrote:För de av oss som tävlar med en begränsad och privat budget är nog plåtskador den mest onödiga kostnad vi kan ta på oss.
Bara så det är klart: I Roadsport och i MXcup gäller detta oss alla. Ingen har ett team med stor budget, ingen har så vitt jag vet sponsring på den nivå som täcker karossdelar och jag vågar påstå att alla har respekt för att en olycka kan sätta stop för polarens racingsommar.
aviacons wrote:Dessutom brukar kollisioner på banan leda till en mycket tråkig stämning i gruppen.
Regler i all ära, men detta är, anser jag, det absolut viktigaste punkten. Det är bådas ansvar att komma genom kurvan utan bucklor och utan att en av oss måste ut på gräset. Det handlar om att vi alla är polare i depån både före och efter racen och att man ska skämmas som s***n om man bucklar polarens bil.

I ditt inlägg läser jag mellan raderna en lätt oro för din bil. Har min radar hittat rätt kanske? I så fall kan du slappna av. Vi har tyvärr fått en del dålig PR tidigare år och detta tämligen oförtjänt. Sanningen är att det var en liten grupp av förare som stop för 95% av samtliga kollisioner. För att bryta trenden införde vi bland annat en regel om att alla bilar måste vara rimligt snygga och hela till nästa racehelg (en regel du säkert redan läst) men framför allt förändrades attityden. Året efter hade vi på inga vägar samma problem med kontakt.

Vi är många bilar på banan samtidigt (vi är ju SPVMs största klass!) och vi kör alla Miata. Det ger många långa och fantastisk roliga fighter. Men olyckor kommer alltid ske, ibland kör man av och ibland stöter man ihop, precis som när man kör till vardags.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: OMKÖRNING PÅ BANAN

Post by Lejban »

Hej Lars,

det här var en jättebra skrivning på hur man bör bete sig på banan!

Jag har antagit precis detta i min körning, men visste inte tidigare att det var så här officiellt. Denna guide borde alla behöva läsa och skriva under på :)
Föresten är vi alla rädda om våra bilar, lite extra kanske tom, eftersom dom flesta(?) inte har en trailer att frakta hem bilen på.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: OMKÖRNING PÅ BANAN

Post by Anders R »

Hej !
jag kan ju bara skriva under på Mx cup kollegor redan skrivit här.

Min erfarenhet är ju från kanske från mer brutalare klasser , så jag tycker mer fair racing ,än
den åtminstone jag fick uppleva förra året kan man inte räkna med.
och jag är en som ( helt oavsikligt ) blev avputtad på ssm.

Och den kamraten visade många fina sidor sen .
Så det som ev händer är precis som niklas säger nåt man får ta för det kan hända av olika skäl.


mvh Anders R
Post Reply