Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Andreas E »

Någon som vet hur det är tänkt att klasstillhörigheten ska se ut på nummercirklarna för Roadsport?
Tänkte ge mig på att klippa till magnetskyltar nu och tänkte att det var lika bra att anpassa det direkt så klasstillhörigheten får plats lite snyggt.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Niklas Falk »

Det kommer att tas fram små cirklar med "C", men om du designar själv se bara till att det blir tydligt och att C't är ungefär halva höjden av siffran (så det syns på lite håll).

Jag har inte bestämt mig för i vilken kvadrant det passar bäst (kl 7 eller 5 kanske, Modsport vill köra kl 2 alt kl 10 ungefär).
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by seved »

Tänker ni ungefär i stil med nedanstående? Cirkel med diameter på 38 cm och 14 cm höjd på siffor.

Vad blir det förresten för storlek på de framtagna cirklarna med klasstillhörighet? Jag tänker på om startnumret får för små siffror i förhållande till klasstillhörigheten.
nummercirkel.JPG
Kanske 14 cm höjd för startnumret är i minsta laget? Vad kör ni med för höjd på era siffror?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Lejban »

Skulle det inte se bättre ut om man satte C framför siffrorna och i samma storlek som numren? Iofs jobbigt för mig själv, eftersom jag inte har plats för det, men bara en idé. så det stod "C89" som startnummer.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by seved »

Lejban wrote:Skulle det inte se bättre ut om man satte C framför siffrorna och i samma storlek som numren?
Bra förslag. En fördel med det är att det blir lätt att tillverka ett snyggt 'C' genom att klippa högra delen av en 0:a. Nackdelen kanske blir att det skiljer sig en del från de färdiga C:na som Niklas nämner (de som blir framtagna).
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Torkel k »

Jag tycker vi absolut ska synka med Modsport. Jag tycker det blir bäst om vi placerar våra bokstäver som de placerar sina siffror. Jag kan dubbelkolla med Fredrik och Kimmen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Anders R »

Hej !

Ett C sett från att du tittar på bilen sas, INNAN 95 ,= ingen ser .
du ser bilen komma det första du ser är nr ,det som kommer efter nr ser du inte.

Förslag ,dessutom , gör C som ett rött c med rund röd cirkel runt C.
placera 95 , 10 % högre upp i vita cirkeln och det röda C under kl 18 , 00

Alternativt vilket jag inte vet är tillåtet.
gör med vit botten , extra dekal med ett rött C , typ 15 cm i diameter.
placera den , på halva !!!! höger !!! kant bredvid 95, så att den dekalen hamnar med 50 %
utanför stora ovala cirkeln med huvud nr 95 !

Då är du hemma , o för robert läs tre gånger så du förstod, haha.

Min humor !!

mvh Anders R :banana:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Lejban »

Kom den här märkningen till för att förnedra B bilarna när C bilar kör i samma heat? :wink: :bananabehind:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Andreas E »

Har för mig att jag någonstans på nätet har sett Modsports förslag på placering av klass men lyckas inte komma på vart. Någon som vet vart det finns?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by danielj »

Daniel Jonsson
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Torkel k »

Precis! Jag tycker vi följer det förslaget och helt enkelt ersätter deras siffror med våra bokstäver. 1=A 2=B 3=Kungaklass.

Ju mer enhetligt och mer enhetligt desto bättre för alla, inklusive publik, nybörjare, funktionärer och förvirrade föräldrar i depån.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Utformning av nummercirkel med klasstillhörighet?

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Det kommer att tas fram små cirklar med "C", men om du designar själv se bara till att det blir tydligt och att C't är ungefär halva höjden av siffran (så det syns på lite håll).

Jag har inte bestämt mig för i vilken kvadrant det passar bäst (kl 7 eller 5 kanske, Modsport vill köra kl 2 alt kl 10 ungefär).
Hur går det med att bestämma hur det ska se ut Niklas? Jag tycker det skulle vara bra om vi gör liknande Modsport (mer enhetligt inom SPVM då). Dessutom är det bra att ha klass-bokstaven i övre kvadranten annars kan det nog bli lite svårt att se då de kommer långt ner på dörrarna.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply