Anmälan till tävling

Allt som rör MX-5 CUP
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Anmälan till tävling

Post by Lejban »

Nu kanske man inte vill vänta till nästa årsmöte för att få svar på frågorna...

Jag har iaf fått bra svar via epost ifrån Jan Nordgren nu (till slut), ska publicera detta här (väntar bara ok ifrån honom).

Lite bakgrund till frågorna:

SPVM syns inte, och jag har ingen aning om vilka personer som är SPVM (det är bara en bunt okända namn, jag har inte träffat nån av dom). När vi åker till en tävling som Kinnekulle, så syns bara SSK, deras folk känner jag igen (registreringen, besiktningen och funktionärer). SPVM blir då bara en hemsida med en poängtabell. Inget mer.

(Nu var jag med på SPVM möte på SSM förra året, men allt jag kommer ihåg var att Halbig hade problem att besiktiga sin bil, och att två gubbar va osams och skrek på varandra).


Och 1200:- i avgift.

Då undrade jag så klart vad pengarna går till. Detta får man tydligen inte fråga, folk skriker på en ifrån vänster och höger. Istället för att bara förklara vad SPVM gör.

Nu har jag fått förklaringar så det räcker, men tyvärr också otrevligt bemötande ifrån både er och SPVM. Jag tycker man kan försöka hålla ihop som klubb, inte hacka på varandra.

OM SPVM hade tydlig information på sin hemsida, hade jag aldrig behövt fråga ifrån början...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Anmälan till tävling

Post by Lejban »

Nedan fick jag via epost ifrån Jan, fått ok att publicera detta, hoppas det svara på andras frågor, jag fick iaf svar på mina, och ser nu inga problem att betala serieavgift. Som ni ser verkar SSM vara undataget, så Kullman behöver inte betala om han inte vill (och bör inte heller pressas till att göra så).
Jan Nordgren wrote:Tobias,

1. Serieavgiften är obligatorisk. Alternativ kan man betala per deltävling. Fyra av de fem deltävlingarna anordnas på begäran av SPVM vilket innebär mycket kontakter med de arrangerande klubbarna. Deltävlingen på Knutstorp är vi inbjudna av MSCC. Vi deltar dock även aktivt på Knutstorparrangemanget genom att undertecknad sitter med på en del planeringsmöten inför tävlingen och är även med vid morgonmötena under de tre dagarna . Det finns många förare som av tradition bara kör SSM på Knutstorp. Vi har därför sagt att vi inte skall avkräva dessa serieavgift - de är ju ändå inte med i serien och dessutom är det ju en inbjudningstävling.

2. Det är alltid en SBF-ansluten klubb (med funktionärer) som anordnar tävlingarna. Vi har varken funktionärer eller organisation att själva klara av sådana arrangemang. Vi är heller ej anslutna till SBF - som hade kostat ytterliggare pengar. Att lägga serieanmälningsavgiften på startavgiften blir komplicerat eftersom arrangörsklubben oftast tar hand om startavgiften direkt. SPVM har dessutom inte resurser att administrera in- och utbetalningar till samtliga deltävlingar. Även en eventuell avräkning av serieavgiften från startavgiften ställer extra krav på oss (och arrangörsklubben).

3. I år står vi för risken för en deltäving - Gotland. Med det förhandsintresset för denna tävling och med Ginettorna och Porscharna bedömde vi att tävlingen skulle gå ihop. När vi nu räknar ihop de som har anmält sig är det betydligt mindre antal förare som anmält sig. Om det blir problem med ekonomin försöker vi i första hand lösa det tillsammans med arrangören - i detta fall Gotland Rings Motorklubb. Vi har inte någon möjlighet att stötta med pengar till någon större förlusttävling och det är inte meningen heller. Vi har tidigare haft en förlusttävling men den klarade vi av tack vare ett större ekonomiskt bidrag från en av våra förare.

4. De aktiva får del av serieavgiften som jag tidigare nämnt . Inga arvoden betalas ut till styrelsen. De som t.ex bemannat våra utställningsmontrar på mässorna får ej betalt för resa med egen bil, övernattning etc. Dock brukar vi betala ut erlagda parkeringsavgifter. Vi har haft personer i och utanför styrelsen som kört till Stockholm (från Malmö och Stockholmstrakten), Jönköping (från Malmö, Landskrona) och Malmö (från olika delar av Skåne) allt utan någon form av ersättning. Dessa personer har dessutom tagit ut semesterdagar. I vissa fall har bilersättning utbetalats till de som ställt ut sina bilar och har haft långt att köra.
De flesta i styrelsen och klassrepresentanterna har vid flera tillfällen lånat ut pengar till SPVM på kortare och längre tid för att hålla föreningen flytande.

Har gjort ett klipp från SSK:s serieinbjudan för jämförelsens skull:

"Förare som avser köra mer än en deltävling i SSK-serien skall betala serieavgift på 1 000 kr inkl. 6% moms.
Serieavgift skall betalas in före första tävlingsstart på bankgiro 166-8763.
Vid deltagande i fler klasser med samma bil tillkommer 600 kr/klass.
Administrationsavgifter betalas kontant eller med kort vid ankomst till banan.
För sent inkommen anmälan debiteras med en extra avgift på 500 kr."
Serieavgiften för Ginetta Cup 2012 är 7000 Kr + Moms = 8750 / 6 tävlingar = 1458 Kr/tävling.

Läs gärna på hemsidan om SPVM:s historia så får du reda på mer om SPVM och hur vi fungerar.

Du är hjärtligt välkommen att delta i arbetet med SPVM - vi är för få personer som jobbar med att dra runt verksamheten - det behövs fler som jobbar ideellt!

Hälsningar
Jan
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply