Reglemente MX-5 Cup - Nybörjarfrågor

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Reglemente MX-5 Cup - Nybörjarfrågor

Post by aviacons »

Hej,
jag har köpt tillbaka min gamla MX-5 som jag tävlade med i Roadsport vid sekelskiftet.
Låter som väldigt länge sedan men jag avser självklart millenniumskiftet mellan 19 och 20-hundratalet.
För att inte hamna fel håller jag på att studera reglementet och tänker det är bättre att fråga någon som vet innan jag börjar modifiera.
Om jag har förstått det rätt gäller SBF samtliga regler (G, TA och RA) med undantag och tillägg i Sportvagnsreglementet (RA7). Dessutom har MX-5 Cup ytterligare tillägg men tävlar trots det i Roadsport
Klass C.

1. I Sportvagnsreglementet (RA7) står det; ”Förutom för Racing (TR), gäller följande regler”.
Grundprincipen har ju varit att allt är förbjudet såvida det inte uttryckligen står i reglementet att det är tillåtet.
Samtidigt så gäller allt som står i SBF:s regler såvida det inte uttryckligen står i klassreglementet att det inte gäller.


Här är några exempel:

TR 5.3.3
Avluftningsslang med roll-over ventil:
Gäller det även MX-5 original tank och påfyllning?

TR 5.5
Extra låsanordning fram och baklucka:
Gäller det även MX-5 med original lås?

TR 5.15
Vätsketät skiljevägg mellan kupé och bagageutrymme:
Gäller det MX-5 i originalskick?

TR 6.5 och RA 5.7
Stadgar om integralhjälm i öppen bil:
TR 1.4 Karosseri, talar om tre olika karosstyper.
- Helt täckta karosser
- Helt öppna karosser
- Förändringsbara karosser med antingen sufflett eller Hard-Top.
Jag har alltid haft jet-hjälm och hänvisade när det begavs sig till att min MX-5 hade helbur och det var OK då.
Vad gäller för MX-5 Cup?

2. MX-5 Cup reglerna definierar Standard och Modifierade bilar. Min bil är helt original så när som på helbur och annan säkerhetsutrustning samt en kompakt kylare och ”standardchassi” från 1991.Om jag förstått det hela rätt berättade en tidigare ägare på forum om sin ”blueprintade” motor och vips var bilen modifierad, . Egentligen spelar det ingen roll vilken klass jag kommer att köra i, jag kör ju i sann ”roadsportanda”. Det vill säga, keps av – hjälm på – hjälm av – keps på, om ni förstår vad jag menar. Frågan kan dock bli känslig med referens till fråga 3.
Kan jag få min bil omklassad?
Kan ett hästkraftsintyg från rullande landsväg bidra till detta?

3. RA 5.11.1
Kvalifikationsminimum medger normalt inte rätt att starta om förare inte klarar 110 % regeln. Att döma av resultat från kval 2011 var det en del förare i klass standard Roadsport C som inte klarade den regeln i förhållande till modifierade bilar, till och med en och annan modifierad bil hamnade utanför.
Hur hanteras det i MX-5 Cup?

Med risk för att jag misstolkat regler hoppas jag på svar från er som redan är engagerade i klassen.

MVH

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Reglemente MX-5 Cup - Nybörjarfrågor

Post by Torkel k »

Hej och varmt välkommen! Det verkar som om du läst reglementet noggrannare än de flesta. Mycket bra. :up:

Fråga 1:
MX5-cup är en separat cup som körs på 3 av Roadsport Cs 5 tävlingstillfällen. MX5-cup har inte ett eget reglemente i säkerhetsfrågor, utan endast ett par enklare tillägg till Roadsport Cs reglemente. Roadsport reglemente gäller, med andra ord. Har du detaljfrågor ang. det reglemente kan du kontakta SPVMs Roadsport-representant Niklas Falk (här på forumet) för svar på dina frågor. En original Miata har mycket lite problem med reglementet.

Fråga 2:
Reglerna för klass Standard och Modifierad finns här:
http://www.spvm.se/index.php?page=kontakt-4
Vi följer dessa regler slaviskt och helt utan undantag. Helbur och annan kylare är inget problem i klass standard, men saker som Blueprinta motorn, byta svänghjul eller ECU är ett absolut Nej, utan undantag.

Fråga 3:
MX5cup körs alltså i Roadsport Cs heat, aldrig i egna heat. Då det finns nog bilar i Roadsport C kör Roadsport C egna heat, men ofta körs Roadsport A, B och C ihopslaget i ett heat. Vi är ännu långt från max antal bilar på banorna och vi har mig veterligen aldrig någonsin behövs köra med kvalifikationsminimum och ingen har någonsin nekats start pga höga varvtider. Du kan med andra ord köra trampbil vid kvalet, du får starta ändå. :D

Välkommen i gänget!
/Torkel.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Reglemente MX-5 Cup - Nybörjarfrågor

Post by Lejban »

Hej Lars,

Välkommen till oss! Gissar att det är denna bilen? :D

Som Torkel skrev så är det bäst att kolla reglerna med Niklas Falk eller annan SPVM representant för att vara på den säkra sidan.

Hur många tävlingar har du planerat in?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply