Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommaren!

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommaren!

Post by Torkel k »

Idag var det minusgrader och is på vägen när jag körde till jobbet. För de flesta betyder det att man ska byta till vinterdäck, sprida ut granris i rabatterna, kolla så man har ved hemma och plocka fram vinterjackan ur källaren. Men jag är ju inte som de flesta…

Vad jag genast tänkte på är att vi nu är i slutet på oktober, jag längtar redan till Maj och Kinnekulle och silly season borde vara i full gång! Racemiatorna är undangömda som små japanska björnungar i diverse lyor över landet, en del med hjulen i backen och någon enstaka hängande på en lift, men de allra flesta förmodligen redan på pallbockar. Några står i snygga jättegarage där perfekt ordning råder, andra har det säkert iskallt i ouppvärmda radhusgarage där de brottas med gammalt virke, barnens cyklar eller grillen. Någon får sova vintersömnen i en lada bredvid mäktiga jänkarjärn medan andra får ha sin första lyxiga vinter på länge, i ett dubbelgarage bredvid en blå Opel från 50-talet. Vinterns mekplaner har börjat sättas i verket och man börjar lite smått drömma om 2012s bedrifter på våra tävlingsbanor.

Hur blir 2012? Jo, SPVM har ju annonserat den preliminära (endast preliminära!) kalendern och den ser ju ut precis som vi vill ha den: 5 tävlinsghelger på 5 banor, utspridda över 5 månader. Dessutom har SMHI garanterat strålande sol på samtliga tävlingar, glassen kommer vara kall, korven kommer vara perfekt grillad och Dam-SM i volleyboll har faktiskt flyttats till Mantorp Park. :applause:

Så hur många blir vi 2012? Vem kommer dubbla med en Porsche i Modsport? Vem kommer köra Standard och vem kommer köra Modifierad? Vem satsar på att köra alla SPVMs helger? Vem kommer bara göra gästspel på SSM, vem tänker följa med som ”hängörund” och meka och vem tänker köra sin första säsong 2012?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Lejban »

Im game! 5 helger är ju målet så klart, tittade på SPVM's hemsida men hittar inget schema för 2012?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Im game! 5 helger är ju målet så klart, tittade på SPVM's hemsida men hittar inget schema för 2012?
Kolla här:
http://www.spvm.se/index.php?mact=News, ... eturnid=15
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Lejban »

Torkel k wrote:
Lejban wrote:Im game! 5 helger är ju målet så klart, tittade på SPVM's hemsida men hittar inget schema för 2012?
Kolla här:
http://www.spvm.se/index.php?mact=News, ... eturnid=15
Tackar, inge Gelleråsen?

Vad betyder "MX-5? Ingen klar förarförening. Christoffer och Torkel representanter för MX-5." Vi har väl en så klar förening det kan bli?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Torkel k »

Lejban wrote:
Torkel k wrote:
Lejban wrote:Im game! 5 helger är ju målet så klart, tittade på SPVM's hemsida men hittar inget schema för 2012?
Kolla här:
http://www.spvm.se/index.php?mact=News, ... eturnid=15
Tackar, inge Gelleråsen?

Vad betyder "MX-5? Ingen klar förarförening. Christoffer och Torkel representanter för MX-5." Vi har väl en så klar förening det kan bli?
Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt vi skulle snacka om i denna tråd, men OKdå: Problemet var att MX5-cup hade växt till ett ganska stor gäng inom SPVM, men trots det inte var en uttalad förarförening med representanter inom SPVM, som t ex Clubman.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Torkel k »

Själv har jag redan utfört den största modifikationen jag planerade i vinter (växellådsbytet), men har en del småsaker kvar på bilen, som att bygga en riktig bakruta på HTn och svarva till stålrören i bussningarna i framvagnen så de inte nyper. Min plan för 2012 är att köra aaalla SPVMs tävlingar och min farsa har sagt att han tyckte det var så kul att hänga med (och att ni var ett sånt skönt gäng) att han kommer med husbilen till samtliga också. Med lite mindre skruvande hoppas jag få mer tid (och stålar) för träning också.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Alexander Mullaart »

Det blir min första säsong nästa år, kommer förhoppningsvis att närvara och köra vid samtliga deltävlingar :). Bilen moddas för närvarande i ett tämligen kallt och litet radhusgarage för att passa klass modifierad, tur att man bor i (relativt) varma Skåne :wink:.
Alexander Mullaart
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Magnus Pettson »

Som sagt nån stans: blir det Gälleråsen så kommer jag inte kunna låta bli. Rudskogen verkar ju väldigt oklart, går det inte att få in Gälleråsen i stället?
För övrigt är ban-planen bra. Skulle väldigt gärna köra allihop men som egen företagare (med div.skador :( ) så är det är det omöjligt att säga hur ekonomin ser ut, som tyvärr styr för mycket.
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Andreas E »

För min del är planen för 2012 att köra (minst) alla MX-5 Cup deltävlingar (klass Standard) + i klubbens konbaneträffar med nya komfortkryssaren:
Preminär nercabbat.jpg
Premiärkörde nercabbat i helgen och planerar fortsätta köra under höst och vinter (bra sätt att lära känna bilen att köra när det är lite halt). När bilen inte är ute och rullar står den i en garagelänga (som tur var isolerad och värmefläkt som gör att det går att skruva även på vintern). Känns som det kommer krävas några timmar där i höst och vinter med tanke på att det är en del som ska fixas innan nästa säsong:
- Byta fjädrar och dämpare till mer racebetonade (Ksport-kit är beställt :up: ) – Gula koni med sänkfjädrar kommer därmed vara till salu i vår
- Eventuellt byta främre krängningshämmare (om det finns pengar kvar i plånboken i vår)
- Göra en ny hjulinställning med rejsigare set-up
- Bygga in luftfiltret lite så det blir skyddat från motorvärmen och får tillgång till kallare luft
- Fixa med avgassystemet så det låter mindre vid landsvägskörning
- Byta till nya bromsbelägg (förmodligen blir det Carbotech - XP8 fram och AX6 bak)
- Köpa lätta fälgar + R-däck (205mm breda)
- Byta till störtbåge som är SBF godkänd och passar med glasbakruta (båge beställd av Competion Cars :up: ) – bågen som sitter i nu kommer därmed vara till salu senare i höst
- Fixa 6-punktsbälte
- Montera huvudströmbrytare (var den nu ska få plats på instrumentpanelen på en face-liftad NB :think2: )
- Fixa racestol (förmodligen en Sparco Sprint V)
- Montera bogseröglor enligt Roadsportreglementet fram och bak
- Fixa transponder
- Byta originalbatteriet mot ett MC-batteri.
- Göra en begränsad lättning som inte påverkar komforten (t.ex plocka bort reservhjul, original bogseröglor)

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by hclund »

Jag och Min skruttjapanska kommer att fortsätta i Standard. :racesmile: Om SPVMs plan håller skall jag förhoppningsvis köra Kullen och Falkenberg och kanske Mantorp. Jag håller med Pettson! Skit i rudskogen och satsa allt på att få med Gelleråsen i stället! :burnout: Om inte SPVM kör då, kan väl vi försöka va med på Velodroomloppet :mrgreen:
Christian Lund
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Kraniel »

Ytterligare en skruttjapanska sträcker upp handen! Men vad det blir, det vet varken jag eller Önos i dagsläget. Det beror lite på om min plånbok plötsligt får för sig att bajsa pengar – vilket jag inte sett den göra ännu.

Om någon märkte att det var dimma i morse i Stockholms skärgård så var det mitt fel... Önos är högst okry.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by TPR »

Min plan är samma som i år, att köra SSM i klass 2/Standard...
Nu gick det ju inte så bra i år men jag får skylla det på att det var mkt annat i år: hus, en liten pojk och giftermål.
Men till 2012 ska det förhoppningsvis bli bättre! :D

Ev kanske det kan bli något race till, det hänger på vad som erbjuds och hur ekonomin ser ut.
Skulle det bli Velodromloppet så säljer jag hunden för att finansiera den helgen...
Annars lockar ju Falkenberg med RHK, medan Mantorp och Anderstorp går bort om man ser till erfarenheterna från de två senaste säsongerna.

Om det blir Standard får vågen visa innan vintermekningen, vill ju inte behöva vikta upp bilen.
Men jag har ju lite ballast redan mellan ratt och stol, och för klass Modifierad krävs det en investering på typ 50 000 till för att hänga med...
Man skulle ha köpt en färdig bil, de säljs ju så billigt nu! :bang2: :roll:

Under vintern ska det rengöras och lackas lite, nytt avgassystem med grenrör ska byggas, något slags kalluftinsug och filter ska fixas och förhoppningsvis ska den få nya bussningar.
Last edited by TPR on Mon 24 Oct 2011, 21:15, edited 1 time in total.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Min plan är samma som i år, att köra SSM i klass 2/Standard...
Vi får väl hoppas att vi slipper reta dig än mer i speakertornet på SSM 2012... :P

Själv tycker jag att 2012 är otäckt nära. Kickoffen i Birmingham är ju alldeles snart...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Min plan är samma som i år, att köra SSM i klass 2/Standard...
Vi får väl hoppas att vi slipper reta dig än mer i speakertornet på SSM 2012... :P
Om man ska se detta ur MITT perspektiv (vilket faktiskt är mitt favoritperspektiv) så har det varit ganska bra med en icke-rejsande Thomas. Han är en kick-ass speaker. Han hjälper till med tips och råd i depån och när de varma racedäcken klibbat sig fast i miljömattan och rullats upp den över ena hjulet 2minuter innan start kan han hjälpa till. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by TPR »

Du har ju fixat mekhjhälp till varje tävling skrev du ju tidigare?

Det är kul att snacka och hjälpa till, men roligare att köra! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Torkel k »

6,5månader kvar till start. #84 står på pallbockar utan framvagn (nypande bussningar - dags att göra samma jobb fram som gjordes bak) och jag har så mycket abstinens så det är sjukt. Bruks-BMWn erbjuder inte riktigt samma känsla som racebilen. Andri blir trött på mig när jag kör och svänger för fort och sommaren är så långt, så långt borta. *suck*
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Dennis Kullman »

Jag fick nya fina pallbockar i födelsedagspresent, så det är väl dags att lyfta upp bilen på dem och skruva lite.
Vinterns projekt är i första hand att montera HT och ta bort lite mer "onödiga" prylar från bilen.
Ska kolla om diff-fästena pajat; det verkade nästan så...

Sen måste jag förstås fixa dragkrok till nya MSVn (Mazda 5!).

Hoppas köra åtminstone ett par deltävlingar.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Torkel k »

Ingen har väl missat att SPVMs kalender nu är klar:
Kinnekulle 26-27 maj
Gotland Ring 16-17 juni
Knutstorp 6- 8 juli
Anderstorp 11-12 augusti
Falkenberg 8- 9 september

4 månader och 16 dagar kvar till start.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Lejban »

Tyvärr ser det inte ut som Jesper kommer till start i år, men du är välkommen ifall du ändrar dig ändå, annars kanske nästa år :)
2011 er slut og 2012 kan begynde for Friis Motorsport.
Der sker dog et par ændringer i 2012 aktiviteterne, i forhold til de sidste par år. Det er blevet besluttet at Friis Motorsport ikke deltager i den svenske MX-5 Cup i 2012....
...Så der er masser af aktiviteter for Friis Motorsport i 2012, selvom at det desværre ikke bliver til deltagelse i MX-5 Cuppen. Måske at Friis Motorsport vender tilbage til den løbsserie i 2013.
Källa: http://www.facebook.com/pages/Friis-Mot ... 1017723523
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Andreas E »

Tråkigt att vi inte ser ut att får internationellt besök av Friis på SSM i sommar.
Just nu är det 12 Roadsport C miator som fyllt i serieanmälan på SPVM:
http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2012
Och av dessa är de 3 förare som inte varit med och kört med oss de senaste åren. Kul att nya förare hittat till den roligaste rejsingserien i Sverige :banana:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by TPR »

Och kul att se att 6 av dessa 12 har tänkt köra hela SPVM! :up:

Jag som bara planerar SSM än så länge, hur ska jag göra med serieanmälan?
Läste något om att man kan anmäla sig till enstaka tävlingar för en lägre summa, hittar dock inget på SPVMs hemsida ang detta?
Och hur gör man isf för att få reda på startnummer så man kan förbereda detta?

Skulle naturligtvis kunna ställa dessa frågor direkt till Niklas eller SPVM men jag tänkte att det kan finnas fler som undrar... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Andreas E »

TPR wrote:Och kul att se att 6 av dessa 12 har tänkt köra hela SPVM! :up:

Jag som bara planerar SSM än så länge, hur ska jag göra med serieanmälan?
Läste något om att man kan anmäla sig till enstaka tävlingar för en lägre summa, hittar dock inget på SPVMs hemsida ang detta?
Och hur gör man isf för att få reda på startnummer så man kan förbereda detta?

Skulle naturligtvis kunna ställa dessa frågor direkt till Niklas eller SPVM men jag tänkte att det kan finnas fler som undrar... :D
Startnummer kan du få genom att mejla: info@spvm.se och förklara att du är ny förare som planerar köra minst en deltävling i Roadsport C i år så får du ett nummer.
Kostnad för enskild tävling borde Niklas kunna svara på.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Lejban »

TPR wrote:Läste något om att man kan anmäla sig till enstaka tävlingar för en lägre summa, hittar dock inget på SPVMs hemsida ang detta?
Niklas Falk på http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&p=2820#p2820 wrote:Om registrering ej skett före första deltävlingen tages en extra startavgift på 300:- ut vid varje deltävling.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Lejban »

Inbjudan till 2012: http://www.spvm.se/uploads/Dokument/Inb ... M_2012.pdf

Inga konstigheter vad jag kan se, skönt att perc ferme är borttaget, så vi slipper stå som höns i bur igen :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vem kör cupen 2012 - tråden där vi längtar efter sommare

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:..., skönt att perc ferme är borttaget, så vi slipper stå som höns i bur igen :P
Park Fermé ingår inte i seriens hantering.
Men arrangörens chefstekniker kan ändå välja att hålla de tävlande tillbaka som burhöns i vänta på att nåt eventuellt skall undersökas. Men hur det hanteras är helt upp till arrangörens chefstekniker.
Så det blir garanterat ingen skillnad mot 2011.

Parc Fermé vid depåplats är också en lösning. Är det nåt man vill protestera mot så finns det ju ett visst intresse att kontrollera att den "skyldige" inte ändrar tillbaka under de 30 minuter man har på sig att protestera.
Post Reply