SBF: Nya säkerhetsregler redan 2013?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

SBF: Nya säkerhetsregler redan 2013?

Post by Per Hammarsjö »

Fick höra från min besiktningsgubbe att SBF planerar att införa maxålder på stol och bälte.
Om jag fattade saken rätt kommer vi behöva byta var femte år. Dvs större delen av vårt startfält behöver göra detta 2013 när reglerna sägs träda i kraft.

Man kan ju hoppas på dispens med tanke på att våra bilar inte rullar så mycket under 5 år. Men in worst case så r det ju bra att fylla reserverna inför denna smått (I mina ögon) onödiga utgift.

// Per
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SBF: Nya säkerhetsregler redan 2013?

Post by Niklas Falk »

HNRS (HANS) är ju också obligatoriskt för alla racingklasser 2013, sen får vi se vilka hjälmmärkningar de tillåter men jag hoppas att FIA 8858-2002 fortfarande kommer att tillåtas (det blir lite extremt att kräva 8858-2010).

Min stol+bälte är redan inne på sitt sjätte år så det blir byte i så fall, jag hade hellre shimsat dämparna för de pengarna men jag får inte gnälla, jag brukar säga att det är bättre med en soppa (FIA) än två (FIA+SBFs temporära nationella undantag som kan försvinna när du vill det minst).

Det blir ju en uppsättning säkerhetsregler för allt (lokal tävling och träning vet jag inte vad de säger om). Det blir ju inte lätt om du behöver full FIA för att köra en träning alt prova på...
Post Reply