SSM, Knutstorp 4-6/7 Eftersnack, Resultat, bilder, Filmer

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Ja, jag tar nog och köper mig ett tält och slår upp på campingen. Då får vi hoppas på fint väder!
Camping? Man sover vid bilen. :)
Då kan man förvara massor med vettiga saker i tältet också (dvs slipper ha saker på fler ställen än nödvändigt).
Ett tremanna kupoltält är att föredra (ett sånt som står av sig själv med lite barlast innuti).

Men snarkningar hörs ganska många meter i depån iofs... :oops:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Ja, jag tar nog och köper mig ett tält och slår upp på campingen. Då får vi hoppas på fint väder!
Camping? Man sover vid bilen. :)
Då kan man förvara massor med vettiga saker i tältet också (dvs slipper ha saker på fler ställen än nödvändigt).
Ett tremanna kupoltält är att föredra (ett sånt som står av sig själv med lite barlast innuti).

Men snarkningar hörs ganska många meter i depån iofs... :oops:
Asfalt? Tältet jag tittar på är ganska stort (4-manna) men det kanske går att slå upp vid bilarna? (Dela tält kanske?)

På kartan var det ett speciellt campingområde markerat men det vore naturligtvis smidigare att samla sakerna.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har ni fått start-bekräftelse på mail ?
MGCC kommer i år att distribuera startbekräftelsen via e-post till er som angett en E-post adress i sin anmälan. Skulle du som angett e-postadress mot förmodan ej mottagit startbekräftelse per mail senast lördagen den 28 senast fredag så hör vänligen av dig till tävlingsledningen så att vi kan få sända den till dig.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Har ni fått start-bekräftelse på mail ?
MGCC kommer i år att distribuera startbekräftelsen via e-post till er som angett en E-post adress i sin anmälan. Skulle du som angett e-postadress mot förmodan ej mottagit startbekräftelse per mail senast lördagen den 28 senast fredag så hör vänligen av dig till tävlingsledningen så att vi kan få sända den till dig.
Ja
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Japp... Inte du?

Ska jag vidarebef?

Vad jag däremot inte fick var regler för depå etc...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Vad jag däremot inte fick var regler för depå etc...
Står i inbjudan
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Bugar och bockar...
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

PR Release:

Fart och Folkfest i Skåne:
Svenskt Sportvagnsmeeting
på Ring Knutstorp 5 - 6 juli 2008.

BILKULTUR NÄR DEN ÄR SOM BÄST!

4-5-6 juli avverkas Svenskt Sportvagnsmeeting för 35:e året i rad. Det är Skandinaviens största arrangemang i sitt slag, en träff för bilentusiaster i allmänhet och sportvagnsdito i synnerhet.
Och inte bara en träff. Det handlar också om omfattande tävlingar --- på den vid Söderåsens fot i mellersta Skåne naturskönt belägna Ring Knutstorp --- en bana som har den rätta, nästan brittiska, intimiteten.

Svenskt Sportvagnsmeeting, populärt förkortat till SSM, bjuder på inte mindre än tolv lopp för sportvagnar av snart sagt alla de slag och ålder. Från legendomspunna Bugattibilar från tidigt trettiotal till den nya Ginetta Cup-klassen som på ett enda år startat från noll till 28 förare, däribland tre kvinnor!
Även i övrigt handlar det både om historiska bilar och betydligt nyare sportvagnar. Totalt räknar arrangerande MGCC med närmare 250 tävlingsdeltagare.

- Jag skulle nästan våga påstå att just den mixen av bilar är hemligheten bakom framgångarna för SSM, säger projektansvarige Per Broberg, som lever som han lär och själv tävlar med en snabb Lotus Elan från sextiotalet.
- Både förare och publik trivs. SSM är utan tvekan en familjevänlig tillställning. Det vittnar inte minst lördagens sportvagnsrally om med bortåt 200 deltagande ekipage som i år startar från småbåtshamnen i Höganäs och på mindre vägar tar sig en sträcka på ca. 10 mil till målet på Ring Knutstorp. Väl på Ring Knutstorp ställs de deltagande bilarna upp i en intressant utställning till publikens fromma.

Runt banan finns mycket annat som intresserar. Utställning av nya bilar och en omfattande marknad där köpsuget kan bli stort om man gillar modellbilar för stora och små, biltillbehör, motorböcker och allt annat som kan tänkas inrymmas i bilhobbyn.

För vidare information, var vänlig kontakta Per Broberg på tel: 070-576 03 70
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har inte fått bekräftan på mail, frågar MGCC och väntar lite till. Står det något speciellt i den ?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Har inte fått bekräftan på mail, frågar MGCC och väntar lite till. Står det något speciellt i den ?
Tidsplaner och olika sorters infon.
Jag skickar över infon så kan du kolla/printa själv.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote:Har inte fått bekräftan på mail, frågar MGCC och väntar lite till. Står det något speciellt i den ?
Tidsplaner och olika sorters infon.
Jag skickar över infon så kan du kolla/printa själv.
Tack

Tar med klubb-tältet och stolar som jag fick med mig från Mantorp. Jag hoppas någon annan tar med detta från Knutstorp. Kan nog tyvärr inte delta på Kullen 18 Juli.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Mycket att tänka på inför en sådan här helg märker jag. Vi kanske skulle göra en checklista med det viktigaste så vi inte missar något? Jag höll själv på att glömma vagnsdeklarationen tex.

* Komplett personlig utrustning
* Vagnsbok
* Vagnsdeklaration (Om man inte kört tidigare under året)
* Besiktningsprotokoll ?
* Licens
* Klubbmedlemskort
* Brandsläckare och presenning
* .....
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:Mycket att tänka på inför en sådan här helg märker jag. Vi kanske skulle göra en checklista med det viktigaste så vi inte missar något? Jag höll själv på att glömma vagnsdeklarationen tex.

* Komplett personlig utrustning
* Vagnsbok
* Vagnsdeklaration (Om man inte kört tidigare under året)
* Besiktningsprotokoll
* Licens
* Klubbmedlemskort
* Brandsläckare och presenning
* Registreringsbevis
....
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Innan jag köper tält... fattade jag rätt att vi kan tälta - på GRÄS - direkt vid bilarna? :?:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Innan jag köper tält... fattade jag rätt att vi kan tälta - på GRÄS - direkt vid bilarna? :?:
Minns att Niklas bodde där tidigare men tror det var på asfalt? Jag köpte ett 4-manna tält igår som jag tänkte slå upp där det finns plats. Är vi där i tid kan man ju lika gärna slå upp ett större tält än att parkera en husbil t.ex? Tältet kan stå på asfalt och du är välkommen att dela om du vill spara på budgeten.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:Innan jag köper tält... fattade jag rätt att vi kan tälta - på GRÄS - direkt vid bilarna? :?:
Minns att Niklas bodde där tidigare men tror det var på asfalt? Jag köpte ett 4-manna tält igår som jag tänkte slå upp där det finns plats. Är vi där i tid kan man ju lika gärna slå upp ett större tält än att parkera en husbil t.ex? Tältet kan stå på asfalt och du är välkommen att dela om du vill spara på budgeten.
Det låter som en bra idé; jag delar gärna tält - 2 pers i ett 4-manna måste ju vara lugnt. :D
Jag köpte en 74 cm bred luftmadrass igår (100 kr på biltema); den bör väl få plats?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:Innan jag köper tält... fattade jag rätt att vi kan tälta - på GRÄS - direkt vid bilarna? :?:
Minns att Niklas bodde där tidigare men tror det var på asfalt? Jag köpte ett 4-manna tält igår som jag tänkte slå upp där det finns plats. Är vi där i tid kan man ju lika gärna slå upp ett större tält än att parkera en husbil t.ex? Tältet kan stå på asfalt och du är välkommen att dela om du vill spara på budgeten.
Det låter som en bra idé; jag delar gärna tält - 2 pers i ett 4-manna måste ju vara lugnt. :D
Jag köpte en 74 cm bred luftmadrass igår (100 kr på biltema); den bör väl få plats?
Inga problem. Innermått: 215x250x180 cm :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Lite tips
Se till att bilen klara 75 mm kravet - MGCC är hårda på detta. De har en otäck lite distans som man skall klara. Vid ett KM uteslöts antal bilar på detta. Fick fixa mitt plastskydd under (skruva upp) för att klara gränsen :shock:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Lite tips
Se till att bilen klara 75 mm kravet - MGCC är hårda på detta. De har en otäck lite distans som man skall klara. Vid ett KM uteslöts antal bilar på detta. Fick fixa mitt plastskydd under (skruva upp) för att klara gränsen :shock:
:shock: Mitt plastskydd hänger nog lite lågt, får kolla det imorgon. Tight om tid bara, måste få dit min frontspoiler och göra klart det sista på batterimodden... *pust*
Tack för tipset iaf! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hehe, undrar om jag inte snart har 9-10cm med den takt som jag byter fjädrar. Nu börjar det bli så liten fjäderrörelse att mina dämparstänger är lite långa (dvs fjädern är lös vi full utfjädring). Det blir väl att fixa nåt droplås eller iaf binda ihop mina fjäderstyrningar så jag inte för 5mm extra höjd på ett hjul pga snett sittande fjäder.
Balansen med 130/100 verkar inte vara katastrofal i rondeller iaf, men vi får se på krönet... :D

Nåja, nu är det bara packning kvar och ca 15 timmar kvar till avfärd. Känns skönt att ha tagit semester i morgon så man kan packa&ladda i lugn och ro.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Typiskt att Miataklubben ska till WestCoast Racing just ikväll - och dessutom ska kolla på Greger Petterssons bilsamling.
Det blir till att prioritera mellan förberedelser, gymmet och racingporr. :?
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Kvalresultat

Post by hdzon »

Här kommer lördagens kvalresultat.

I denna ordning kvalade miatorna in.

Joachim Östberg
Henrik Pihl
Per Hammarsjö
Dennis Kullman
Niklas Falk
Fredrik Henriksson
Thomas Ericsson
Magnus Petterson
Bertil Thorsson
Attachments
IMG_0206.JPG
(2.66 MiB) Downloaded 23 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Rejset

Post by hdzon »

Lite bilder från varv två (tror jag det var)

Henrik, Josen, Per och Niklas fajtas i första böjen.
Attachments
P1070172.JPG
P1070172.JPG (84.82 KiB) Viewed 1199 times
P1070171.JPG
P1070171.JPG (76.44 KiB) Viewed 1199 times
P1070170.JPG
P1070170.JPG (73.91 KiB) Viewed 1199 times
P1070169.JPG
P1070169.JPG (70.24 KiB) Viewed 1199 times
P1070168.JPG
P1070168.JPG (65.82 KiB) Viewed 1199 times
P1070167.JPG
P1070167.JPG (67.53 KiB) Viewed 1199 times
P1070166.JPG
P1070166.JPG (65.79 KiB) Viewed 1199 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Resultat lördag

Post by hdzon »

Resultat från lördagens tävling.

Riktigt spännande heat.

Många kamper mellan miatorna med många omkörningar.

MIATArejsing när det är som bäst. :lol:


Miatorna placerades:

1. Henrik Phil
2. Joachim Osbeck
3. Dennis Kullman
4. Niklas Falk
5. Per Hammarsjö
6. Fredrik Henriksson
7. Tomas Ericsson
8. Bertil Thorsson
9. Magnus Pettersson DNF

Magnus tvingades bryta pga. motorstrul, motorn varvade max 4000 rpm. Efter mek och provköring under lördagskvällen så verkar Pettson vara på "banan" igen.


Startordning inför söndagens tävling

Miatorna startar:

Joachim Osbeck
Henrik Phil
Dennis Kullman
Per Hammarsjö
Niklas Falk
Fredrik Henriksson
Thomas Ericsson
Bertil Thorsson
Magnus Pettersson

Det kommer att starta en "B" Porsche mellan Henrik och Dennis som kan ställa till det för Dennis och de bakom.
Attachments
P1070176.JPG
(1.98 MiB) Downloaded 14 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

"Pistvisning"

Post by hdzon »

Kvällspromenad.

Studie av bra och mindre bra spårval.
Attachments
Underlagsbyte av Niklas &amp;quot;alternativ spår&amp;quot; från lekakulor till gräs.... är det inte det där svarta ni skall åka på?
Underlagsbyte av Niklas &quot;alternativ spår&quot; från lekakulor till gräs.... är det inte det där svarta ni skall åka på?
IMG_0192.JPG (66.68 KiB) Viewed 1195 times
Niklas pekar ut &amp;quot;alternativspåret&amp;quot; Per försöker förstå vitsen med detta spårval...
Niklas pekar ut &quot;alternativspåret&quot; Per försöker förstå vitsen med detta spårval...
IMG_0190.JPG (69.56 KiB) Viewed 1195 times
Uppställning inför &amp;quot;kvällsträningen&amp;quot;
Uppställning inför &quot;kvällsträningen&quot;
IMG_0186.JPG (64.07 KiB) Viewed 1195 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
Post Reply