SSM, Knutstorp 4-6/7 Eftersnack, Resultat, bilder, Filmer

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:Hehehe... Will do... Per Missade sitt nya namn Per "Lillskiten" Hammarsjö Hoppas inte det var Josen som startade denna tråden...
Och till Per säger jag bara, se bilden!
Tydligen kallade Speakern mig Kamikaze Per när jag bromsade efter rakan.. :) :twisted:

Kul med bisittare som Macklin och Falk också för den delen när A körde..
Dom följde tydligen oss i Miatorna extremt mycket under sista racet. Både Josen och Henrik samt mig och Falk. Min och Niklas fajt hade dom följt under tre heta varv.. Skitkul och bra PR! Vi får fortsätta bjuda på lite repor i lacken kanske? :)

Nu i efterhand borde man spelat speakern och lagt på filmerna sen.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hehehe... Will do... Per Missade sitt nya namn Per "Lillskiten" Hammarsjö Hoppas inte det var Josen som startade denna tråden...
Och till Per säger jag bara, se bilden!
Tydligen kallade Speakern mig Kamikaze Per när jag bromsade efter rakan.. :) :twisted:

Kul med bisittare som Macklin och Falk också för den delen när A körde..
Dom följde tydligen oss i Miatorna extremt mycket under sista racet. Både Josen och Henrik samt mig och Falk. Min och Niklas fajt hade dom följt under tre heta varv.. Skitkul och bra PR! Vi får fortsätta bjuda på lite repor i lacken kanske? :)

Nu i efterhand borde man spelat speakern och lagt på filmerna sen.
Synd att jag klantade till det sista varven i Litho, jobbade mig sakta ikapp Henrik och hade hoppat kunna bjuda på lite attacker på slutet. Var grymt kul att med 100 % fokus ta meter för meter och krypa ikapp :)
Macklin var framme och tyckte det var tråkigt att jag missade där - gott vi sätter ändå avtryck i Roadsport :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Har kollat loggen nu från sista racet. Min bästa tid var: varv 6, 1.13.13.

Känner jag mig mycket nöjd med! :)

Det synns tydligt på tiderna att man är i fajt för det skiljer rätt mycket mellan varven.. Men hellre tajt racing än snabba tider under race.

Tur att man har en backup i bilen.. Trist om man inte skulle få reda på sina tider.. Speciellt när man gör personbästa..

Btw, var inne på race-technology.com och kollade vad en dl1 skulle kosta.. Allt är ju relativt men inte så farligt.. Jag vill gärna ha en laptimer kopplad till den och där finns en kit med dl1 och dashboard display.. Antar att man byter ut hela mätartavlan mot denna digitala och får all information direkt framför sig..

Kit för 799 pund...

Nu lånar jag iofs den jag har men man vet aldrig när han behöver ha den samtidigt.. Kan vara smutt att ha en själv...
Attachments
lapchart-ssm-r2.jpg
lapchart-ssm-r2.jpg (164.62 KiB) Viewed 1605 times
Last edited by Per Hammarsjö on Mon 07 Jul 2008, 15:54, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Har kollat loggen nu från sista racet. Min bästa tid var 1.13.13.

Känner jag mig mycket nöjd med! :)
Det stämmer även med transpondertiden som var på 1.13.2 nånting.
Transpondestrulet löste sig till slut när vi hittade trtanspondrarnas placeringar på matrisskrivaren.
Tiderna i den reviderade resultatlistan är rätt, det är bara startnummer och namn för 91 och 92 som ska byta plats.
Dvs Du fick tider Per, men det fick inte jag (laptimern visare 1.13.5 som bäst).

Jag sitter här och lider av den värsta missen under hela helgen, ingen solkräm på lår och vader...
Utöver det var helgen helt underbar.
Att i race ett komma från femte startruta i C och vara uppe 0,8 billängder före Henrik Pihl redan efter hårnålen säger lite om vilken del av racet jag är piggast på :)
Att jag sen tappade plats efter plats och först på slutet kunde plocka Per för att totalt köra upp mig en plats är jag inte ovan vid. Det finns mycket att jobba på och chassit är inte största felet.

Nu gäller det bara att hålla denna helgs sinnesstämmning i minnet inför uppladdning till nästa års Cup. Vilka tävlingar skall väljas ut (vilka russin ur vilken kaka).

För de som har material kvar att slita på så är SPVM-finalen på Falkenberg 6-7 september och MGCC KM4 den 20e September (lämplig för den som testa färdig bil vagnbokslöst inför nästa säsong) två kanonarrangemang.

Att vara bisittare till Speakern var skoj men det är svårt att hålla överblick även från den positionen. Vid Roadsport A's första tävling så blev jag lämnad ensam de första fem minuterna (han gick på muggen) och det var lite ovant minst sagt.
Macklin var ju tom så seriös att han gick runt och interviewade och skrev manus innan (men i C är det betydligt fler nya okända ansikten än i A).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Så dom lyckades hitta mina tider till slut...

Nåja nästa år blir det med egen transponder. Vill in på mylaps.com också! :)

Varför strulade det med dig då? Kunde dom inte hitta din transponder på matrisen?

Jag går fortfarande runt och känner ruset av helgens fajter.. Hoppas det håller i sig.. :)
Men som du säger.. Man upptäcker att man kommer långt med lågbudgetchassi efter ett tag.. Finns mycket att tuning att göra i skallen innan man behöver modda bilen mer.

Träning träning träning..

Är man så grön som jag var förra året kan man lugnt köra med Koni's eller motsvarande i 2-3 säsonger.

Visst gör materialet bilen snabbare men föraren måste ju hänga med i utvecklingen också och hos föraren är det i 99 fall av 100 måååånga "skruvar" att ställa in..
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Varför strulade det med dig då? Kunde dom inte hitta din transponder på matrisen?
De stollarna hade ju petat in mitt transpondernummer på oss båda, därför trillade jag bort helt när de korrigerade dig. Men min transponders passeringar loggades av matrisskrivaren (en rad per passering), en antik backup sas.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Jag hejade på er från åskådarplats på söndagen. Nu finns det endast ett mål (garage plus annat får vika undan nu) bilen skall bli klar.

Här är en video på start och 1:a varvet från söndagen. Tyvärr filmad av en amatör (undertecknad) med endast en Canon ixus 55 stillbildskamera....

Man kan i alla fall få lite känsla från helgen.

http://www.youtube.com/watch?v=tDGm2sEXrlw

/Peter
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

peter dahlqvist wrote:Man kan i alla fall få lite känsla från helgen.

http://www.youtube.com/watch?v=tDGm2sEXrlw
Som vanligt går det inte bättre på reprisen :D
En skakig oskarp film med lite ljud är allt man behöver för att minnas tillbaka. 8)

Jisses va långsamt det går på rakan, det är ju tom långsammare än Ginettorna (naturligtvis), det känns mycket snabbare i bilen :D

Jag har börjat med omkodningen av mina filmer, undrar om en stint får plats på en DVD-skiva i DV-format. I så fall vore nog det det bästa samlingsformatet om vi kanske skulle klippa ihop nåt (var det fem Miatakameror som var igång?). Har vi nån som vill leka "video director"?
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Suverän underhållning på Knutan..

Post by Leif Jönsson »

Jag vill också passa på och tacka för den suveräna underhållningen som ni bjöd på i helgen. Lördagens race var det bästa på hela helgen. Snygg och tät racing. Söndagen var nästan lika bra men va f*n hände i Liton på näst sista varvet Josen?. Jag såg fram emot en rafflande avslutning på racet men.............den uteblev.

Man kan säga att man blev ju inte mindre sugen nu. Jag handlade lite personlig utrustning nere i depån så nu finns det ingen återvändo 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

peter dahlqvist wrote:Jag hejade på er från åskådarplats på söndagen. Nu finns det endast ett mål (garage plus annat får vika undan nu) bilen skall bli klar.
/Peter
Leif Jönsson wrote: Man kan säga att man blev ju inte mindre sugen nu. Jag handlade lite personlig utrustning nere i depån så nu finns det ingen återvändo 8)
Kul! :D Om ni är sugna nu så är det inget mot när ni stoppat handen i kakburken och kört första gången och sedan måste vänta tills nästa racehelg, jag fattar inte hur man ska klara vintern... :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Vinter? Var? När? ;)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Söndagen var nästan lika bra men va f*n hände i Liton på näst sista varvet Josen?. Jag såg fram emot en rafflande avslutning på racet men.............den uteblev
Kul att du är på gång Leif !
I backen ner för Lito blev jag lite för ivrig på att komma ännu närmare och gick på för hårt med för tidig växling och tappade rumpan/driftade :( Tror kanske det syns på ev film från Henrik. Klantigt :oops:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Söndagen var nästan lika bra men va f*n hände i Liton på näst sista varvet Josen?. Jag såg fram emot en rafflande avslutning på racet men.............den uteblev
Kul att du är på gång Leif !
I backen ner för Lito blev jag lite för ivrig på att komma ännu närmare och gick på för hårt med för tidig växling och tappade rumpan/driftade :( Tror kanske det syns på ev film från Henrik. Klantigt :oops:
Jag har det (och en massa annat) på film men jag sitter på en sunkig uppkoppling. Har laddat ett par timmar till youtube nu och hoppas att det kommer att funka till slut. :evil:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Kul att det blev fina fighter både på lördagen och söndagen. Jag såg bara lite på söndagen från depåhållet. Jag skulle ju fixa med transpondrarna (det var naturligtvis inte mitt fel! :lol:). Det såg ungefär lika skitkul ut som man kan tänka sig. Jag hoppas kunna vara med nästa år. Då är jag förhoppningsvis lite snabbare också!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Nu lyckades jag få igenom den minsta filen till youtube. De andra lär väl komma med tiden.

Glömde som sagt byta band i DV kameran till race 2 och fick endast med starten innan bandet var slut. :roll: Men efter det var det iofs ganska lungt framför. Värre var det att ha Josen i hasorna. Men det kommer det film på senare.

http://www.youtube.com/watch?v=AhSjTNs0ICM
Starten i Race 2
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag har en bra snutt från Race1 men den är 12.45...
Jag orkar inte klippa den till 10 minuter för YouTube ikväll (speeda upp den kanske :D).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Vinter? Var? När? ;)
Det beror lite på vem man frågar. För vissa slutar den planerade säsongen tidigt, varpå vinterdvalan följdaktligen inträder tidigare. Andra tar en vinterpaus och går i ide mitt under säsongen för att eventuellt behaga vakna till en kort stund i september... :wink:

Nä, nu ska jag sätta mig och plita på en liten sammanfattning av rejshelgen. Kan va kul att ta fram och läsa om 20år eller nåt, har ju ändå semester och ungarna sover... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Nu äntligen har det laddat klart på tuben. Komprimerat till oigenkännlighet men fortfarande underhållande.

Race 2 uppdelat på två delar. Dock med fel inledning.

1. http://www.youtube.com/watch?v=m17f9AIgtYU
2. http://www.youtube.com/watch?v=OhNEycC4oQY

Nästa sak på inköpslistan får nog bli en växellåda. Känner du ingen problemet Per? :oops:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Härliga filmer Henrik! :D Det blev 1-1 när det gällde individuella misstag för både dig och Josen så avståndet mellan er i mål är nog ganska rättvisande...
Bra för en annan att kunna studera "proffsens" spårval på nära håll. 8) :twisted: Mer konkurrensinfo please... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Cyberoid wrote:Nu äntligen har det laddat klart på tuben. Komprimerat till oigenkännlighet men fortfarande underhållande.

Race 2 uppdelat på två delar. Dock med fel inledning.

1. http://www.youtube.com/watch?v=m17f9AIgtYU
2. http://www.youtube.com/watch?v=OhNEycC4oQY

Nästa sak på inköpslistan får nog bli en växellåda. Känner du ingen problemet Per? :oops:
Oja.. Många missar blev det på grund av den förbenade lådan.
Hade mina växlingar synkat hade jag inte suttit på förlorarbänken idag.. ;)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kanon tack för filmer :)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Alltid intressant att titta på! :)

(Josen, behöver du nytt höger framdäck nu...? :wink: )
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

Har till att börja med klippt ihop en liten trailer från helgens race sett från ombordkameran i Pers bil.

http://www.youtube.com/watch?v=Vd-kGiZvX7U



Hela filmen från rejsen kommer!
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Mattias Stahre wrote:Har till att börja med klippt ihop en liten trailer från helgens race sett från ombordkameran i Pers bil.

http://www.youtube.com/watch?v=Vd-kGiZvX7U



Hela filmen från rejsen kommer!
Shit vilken action! Den här serien har potential att bli hur stor som helst med lite marknadsföring. Publiken måste bara gilla de hårt satsande och vilt driftande Miata förarna. :D

Skulle vi bara kunna bli av med alla bromsklossar i mitten av fältet (B-bilarna) så skulle det kunna bli hur bra som helst. :!:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

Cyberoid wrote:
Mattias Stahre wrote:Har till att börja med klippt ihop en liten trailer från helgens race sett från ombordkameran i Pers bil.

http://www.youtube.com/watch?v=Vd-kGiZvX7U



Hela filmen från rejsen kommer!
Shit vilken action! Den här serien har potential att bli hur stor som helst med lite marknadsföring. Publiken måste bara gilla de hårt satsande och vilt driftande Miata förarna. :D

Skulle vi bara kunna bli av med alla bromsklossar i mitten av fältet (B-bilarna) så skulle det kunna bli hur bra som helst. :!:
Lite fler bilar så löser det sig =)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Post Reply