New Kid in Town
Tänkte be er lite erfarenheter och tips på Miata att köra klass 2.
Vilken motor skall jag satsa på ?
Vilken årsmodel (och vilken skall jag undvika) ?
Har tittat på Tyska markanden som har skapliga priser, något att tänka på?
Andra vikitiga faktorer som spelar roll nu i detta inledningsfasen.
Ser iframemot era svar
Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Magnus Johansson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Att fixa till ett objekt kostar ungefär lika mycket oavsett utgångsobjekt (säkerhetsdetaljer, chassi, fälgar/däck) så det som möjligen skiljer är mängden fix man kan kännas tvingad till för att nå vikterna (jag utgår här från att vikterna för de olika modellerna ger jämna prestanda...)
Men för NC är det pilligt att bli av med ABS mm mm.
Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
Skulle jag valt så är en 1,8NB (98-00) lätt att få till vikten på (jag har en NB som iofs har totalvikt på 1140... så mer är överlast ) och vill man sen gå vidare så behöver man inte karva ihjäl sig för att nå vikten för Klass1. Men objekten blir några lappar dyrare än en 1,8NA (finns som 131 alt 133hk, därför två olika vikter för Klass1) som förmodligen är det lämpligaste att sikta på (men då är Torsendiffar inte "obligatoriska" osv osv).
Klass2 vs Klass1 | |||
Modell | Klass2 | Klass1 u ABS | Klass1 m ABS |
1,6NA | 1010Kg | 853Kg | 895Kg |
1,6NB | 1010Kg | 809Kg | 849Kg |
1,8 NA | 1100Kg | 963 alt 978Kg | 978 alt 1026Kg |
1,8NB | 1140Kg | 1029Kg | 1080Kg |
1,8NBVVT | 1140Kg | 1080Kg | 1134Kg |
1,8NC | 1100Kg | 926Kg | 972Kg |
2,0NC | #NA | 1176Kg | 1235Kg |
Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
Skulle jag valt så är en 1,8NB (98-00) lätt att få till vikten på (jag har en NB som iofs har totalvikt på 1140... så mer är överlast ) och vill man sen gå vidare så behöver man inte karva ihjäl sig för att nå vikten för Klass1. Men objekten blir några lappar dyrare än en 1,8NA (finns som 131 alt 133hk, därför två olika vikter för Klass1) som förmodligen är det lämpligaste att sikta på (men då är Torsendiffar inte "obligatoriska" osv osv).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Kul med nya depåkompisar!MAJO wrote:New Kid in Town
Tänkte be er lite erfarenheter och tips på Miata att köra klass 2.
Vilken motor skall jag satsa på ?
Vilken årsmodel (och vilken skall jag undvika) ?
Har tittat på Tyska markanden som har skapliga priser, något att tänka på?
Andra vikitiga faktorer som spelar roll nu i detta inledningsfasen.
Ser iframemot era svar
Ska du köra klass 2 så spelar det nog mindre roll vilken bil du väljer då vikt/effekt är räknad på ett sådant sätt att ingen av de olika modellerna kommer vara överlägsen. Om du däremot tänker bygga vidare och optimera för klass.1 om någon eller några säsonger så är det nästan omöjligt att nå viktgränsen med en 1.6:a i klass.1. Tittar du på toppen av MX-5Cupen idag så körs det både med NA (före 98) och NB (fr.o.m. 98-05). Det gemensamma är att de har 1.8 liters motorer. Hittar du en 1.8 liters Miata utan ABS blir du ifrånbromsad i regn men åker ifrån på rakan då du slipper 5% vikttillägg för ABS:en. Men det går att hänga med med en ABS-Miata i torrt också.
Själv tycker jag att NA:n är tusen ggr fräckare...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
-Tack för mycket utförlig information. och trevligt med depå-vänner !
Var köper ni era performance prylar, England , Tyskland , USA eller här hemma ?
Var köper ni era performance prylar, England , Tyskland , USA eller här hemma ?
Magnus Johansson
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
La märke till detta, verkar ju lite konstigt?Niklas Falk wrote:Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
Varför har 140 hk och 146 hk samma minvikt i klass 2?
Det har ju kompenserats för en hel del andra skillnader mellan de olika modellerna men just dessa hk gör ingen nytta?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Det har inte varit tillräckligt mycket siffernördar delaktiga i Klass2-framtagandet, samtidigt är 01-05 inte så vanliga som idrottsredskap än (inte NC heller), så ingen vet vad de går för. Om Klass2reglerna kan locka ut nån 01+ så är det ju bara bra.TPR wrote:a märke till detta, verkar ju lite konstigt?Niklas Falk wrote:Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
Varför har 140 hk och 146 hk samma minvikt i klass 2?
Det har ju kompenserats för en hel del andra skillnader mellan de olika modellerna men just dessa hk gör ingen nytta?
Min 03a väger 1200kg med mig i (med reservhjul och domkraft, så ca 1100kg utan förare), den körde jag 1:08 på Kullen med som färsking...
Med lite erfarenhet och ett mer anpassat chassi än Gula Koni + FM så borde det gå att kapa rejält.
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Lite okunskap... väger man bilen med förare ?
Tyska annonser står 1.9 menas det 1840 cc eller har jag missat något ?
(Härlig filmsekvens )
Tyska annonser står 1.9 menas det 1840 cc eller har jag missat något ?
(Härlig filmsekvens )
Magnus Johansson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Bilen vägs med förare (som du tävlar med den), oftast efter körpass eftersom det då är som minst bensin i den (iaf mindre än innan körpasset).MAJO wrote:Lite okunskap... väger man bilen med förare ?
Tyska annonser står 1.9 menas det 1840 cc eller har jag missat något ?
(Härlig filmsekvens )
83mm i borr och 85mm i slag blir 1839.6 cc för en fyrcylindrig (detsamma för alla 1,8 1994-2005). Tyskarna använder ibland 1,9 som beskrivning för 140 och 147hk versionerna (98-00 och 01-05).
Den filmsekvensen är från 2005, det börjar bli ett tag sen...
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Tack för all support. Nu skall jag ut leta Miata
Magnus Johansson
Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?
Det billigaste (men knappast det roligaste om man gillar att skruva) brukar vara att köpa en färdig tävlingsbil eller en som kommit en bra bit på väg. Finns t ex en potent bil till salu här på sidan idag - varför stanna vid klass 2? Jag har tidigare sett minst en lämplig klass 2 bil till salu på t ex rejsa.nu.
Glöm inte att du kan besöka någon av våra banträffar eller race även om du inte hunnit köpa Miata ännu. Att se andras lösningar, ställa frågor om delar, leverantörer, utrustning etc är ovärderligt. Dessutom är vi såklart ett grymt skönt gäng att hänga med.
Glöm inte att du kan besöka någon av våra banträffar eller race även om du inte hunnit köpa Miata ännu. Att se andras lösningar, ställa frågor om delar, leverantörer, utrustning etc är ovärderligt. Dessutom är vi såklart ett grymt skönt gäng att hänga med.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.