Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
MAJO
Posts: 15
Joined: Sun 03 Apr 2011, 21:01
Location: Vallåkra

Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by MAJO »

New Kid in Town

Tänkte be er lite erfarenheter och tips på Miata att köra klass 2.
Vilken motor skall jag satsa på ?
Vilken årsmodel (och vilken skall jag undvika) ?
Har tittat på Tyska markanden som har skapliga priser, något att tänka på?

Andra vikitiga faktorer som spelar roll nu i detta inledningsfasen.

Ser iframemot era svar :up:
Magnus Johansson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by Niklas Falk »

Att fixa till ett objekt kostar ungefär lika mycket oavsett utgångsobjekt (säkerhetsdetaljer, chassi, fälgar/däck) så det som möjligen skiljer är mängden fix man kan kännas tvingad till för att nå vikterna (jag utgår här från att vikterna för de olika modellerna ger jämna prestanda...)
Klass2 vs Klass1
ModellKlass2Klass1 u ABSKlass1 m ABS
1,6NA1010Kg853Kg895Kg
1,6NB1010Kg809Kg849Kg
1,8 NA1100Kg963 alt 978Kg978 alt 1026Kg
1,8NB1140Kg1029Kg1080Kg
1,8NBVVT1140Kg1080Kg1134Kg
1,8NC1100Kg926Kg972Kg
2,0NC#NA1176Kg1235Kg
Men för NC är det pilligt att bli av med ABS mm mm.

Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
Skulle jag valt så är en 1,8NB (98-00) lätt att få till vikten på (jag har en NB som iofs har totalvikt på 1140... så mer är överlast :)) och vill man sen gå vidare så behöver man inte karva ihjäl sig för att nå vikten för Klass1. Men objekten blir några lappar dyrare än en 1,8NA (finns som 131 alt 133hk, därför två olika vikter för Klass1) som förmodligen är det lämpligaste att sikta på (men då är Torsendiffar inte "obligatoriska" osv osv).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by Fredrik Henriksson »

MAJO wrote:New Kid in Town

Tänkte be er lite erfarenheter och tips på Miata att köra klass 2.
Vilken motor skall jag satsa på ?
Vilken årsmodel (och vilken skall jag undvika) ?
Har tittat på Tyska markanden som har skapliga priser, något att tänka på?

Andra vikitiga faktorer som spelar roll nu i detta inledningsfasen.

Ser iframemot era svar :up:
Kul med nya depåkompisar! :)

Ska du köra klass 2 så spelar det nog mindre roll vilken bil du väljer då vikt/effekt är räknad på ett sådant sätt att ingen av de olika modellerna kommer vara överlägsen. Om du däremot tänker bygga vidare och optimera för klass.1 om någon eller några säsonger så är det nästan omöjligt att nå viktgränsen med en 1.6:a i klass.1. Tittar du på toppen av MX-5Cupen idag så körs det både med NA (före 98) och NB (fr.o.m. 98-05). Det gemensamma är att de har 1.8 liters motorer. Hittar du en 1.8 liters Miata utan ABS blir du ifrånbromsad i regn men åker ifrån på rakan då du slipper 5% vikttillägg för ABS:en. Men det går att hänga med med en ABS-Miata i torrt också.
Själv tycker jag att NA:n är tusen ggr fräckare... ;) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
MAJO
Posts: 15
Joined: Sun 03 Apr 2011, 21:01
Location: Vallåkra

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by MAJO »

-Tack för mycket utförlig information. :up: och trevligt med depå-vänner !



Var köper ni era performance prylar, England , Tyskland , USA eller här hemma ?
Magnus Johansson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
La märke till detta, verkar ju lite konstigt?
Varför har 140 hk och 146 hk samma minvikt i klass 2?
Det har ju kompenserats för en hel del andra skillnader mellan de olika modellerna men just dessa hk gör ingen nytta? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:
Niklas Falk wrote:Ska man vara lite konspiratorisk rent siffermässigt så är ju en 1,8NB med VVT väldigt nära en Klass1 med ABS (skiljer bara 6kg).
a märke till detta, verkar ju lite konstigt?
Varför har 140 hk och 146 hk samma minvikt i klass 2?
Det har ju kompenserats för en hel del andra skillnader mellan de olika modellerna men just dessa hk gör ingen nytta? :think2:
Det har inte varit tillräckligt mycket siffernördar delaktiga i Klass2-framtagandet, samtidigt är 01-05 inte så vanliga som idrottsredskap än (inte NC heller), så ingen vet vad de går för. Om Klass2reglerna kan locka ut nån 01+ så är det ju bara bra.

Min 03a väger 1200kg med mig i (med reservhjul och domkraft, så ca 1100kg utan förare), den körde jag 1:08 på Kullen med som färsking...

Med lite erfarenhet och ett mer anpassat chassi än Gula Koni + FM så borde det gå att kapa rejält.
MAJO
Posts: 15
Joined: Sun 03 Apr 2011, 21:01
Location: Vallåkra

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by MAJO »

Lite okunskap... väger man bilen med förare ?

Tyska annonser står 1.9 menas det 1840 cc eller har jag missat något ?

(Härlig filmsekvens :banana: )
Magnus Johansson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by Niklas Falk »

MAJO wrote:Lite okunskap... väger man bilen med förare ?

Tyska annonser står 1.9 menas det 1840 cc eller har jag missat något ?

(Härlig filmsekvens :banana: )
Bilen vägs med förare (som du tävlar med den), oftast efter körpass eftersom det då är som minst bensin i den (iaf mindre än innan körpasset).

83mm i borr och 85mm i slag blir 1839.6 cc för en fyrcylindrig (detsamma för alla 1,8 1994-2005). Tyskarna använder ibland 1,9 som beskrivning för 140 och 147hk versionerna (98-00 och 01-05).

Den filmsekvensen är från 2005, det börjar bli ett tag sen...
MAJO
Posts: 15
Joined: Sun 03 Apr 2011, 21:01
Location: Vallåkra

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by MAJO »

Tack för all support. Nu skall jag ut leta Miata :mrgreen: :mrgreen:
Magnus Johansson
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Köpråd cup2 bil 1.6 - 1.8 -1.9 årsmodel ?

Post by Torkel k »

Det billigaste (men knappast det roligaste om man gillar att skruva) brukar vara att köpa en färdig tävlingsbil eller en som kommit en bra bit på väg. Finns t ex en potent bil till salu här på sidan idag - varför stanna vid klass 2? :racesmile: Jag har tidigare sett minst en lämplig klass 2 bil till salu på t ex rejsa.nu.

Glöm inte att du kan besöka någon av våra banträffar eller race även om du inte hunnit köpa Miata ännu. Att se andras lösningar, ställa frågor om delar, leverantörer, utrustning etc är ovärderligt. Dessutom är vi såklart ett grymt skönt gäng att hänga med. :wave:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply