Enhetsklass på MX-5 Cup

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Enhetsklass på MX-5 Cup

Post by Per Hammarsjö »

Frågan och förslaget kom upp på årsmötet.

Vad har ni för tankar kring detta?

Alla kör med samma hjulupphängning, däck etc?
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Tror att det är ett idealläge som efterfrågas, och det är svårt att uppnå. Bättre då att vi som idag försöker få ut det racingmiator som ändå finns i landet på banorna. Vi har ju anslutit oss till ett fungerande reglemente i Roadsport C, och bättre tror jag inte vi kan få det.
M.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:Tror att det är ett idealläge som efterfrågas, och det är svårt att uppnå. Bättre då att vi som idag försöker få ut det racingmiator som ändå finns i landet på banorna. Vi har ju anslutit oss till ett fungerande reglemente i Roadsport C, och bättre tror jag inte vi kan få det.
M.
Håller med i stora drag. Kan dock tycka att de för miatan "orättvisa" %-tilläggen för ABS och "programerbar ECU" borde tas bort...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Det kanske tiden utvisar..

Någonstans måste man ju anpassa reglementet efter moderna bilar också.. ABS har ju hängt med ett tag nu..
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Vi med tidiga Miator tacka för den regeln, :)
men visst är det konstigt att man har %-tillägg på vis utrustning,
när direkt effektpåverkande saker som att ta bort styrservon inte ger %-tillägg.

Men det kryphålet har ni redan hittat. :D
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tror att det är ett idealläge som efterfrågas, och det är svårt att uppnå. Bättre då att vi som idag försöker få ut det racingmiator som ändå finns i landet på banorna. Vi har ju anslutit oss till ett fungerande reglemente i Roadsport C, och bättre tror jag inte vi kan få det.
Kan vi sen hitta en tävlingsarr med detta reglemente som inte drar anmälnings-avgifter på dryga 2000:- per helg finns förutsättningar för riktig framgång :)

Kunde detta vara intressant att hänga på ?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46102
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Kunde detta vara intressant att hänga på ?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46102
Har precis probat möjligheterna med BMC-Open och de vill köra med bur enligt TR och inte Roadsport. Det innebär att det är Mats, Jag, PO, (och nån mer med bur?) som kan delta...
Men annars är det ett mycket inspirerande upplägg med entimmas (45min körning). Det blir många varv per krona eftersom färre banminuter äts upp av heatbyte.

Den som vill kolla på jämn Miataracing kan söka upp MARRS och WDCR SSM (Showroom Spec Miata). Nedtrimmning till 95rwhp på en specad dyno och sen plombering av motorerna. Restriktorer på 1,8orna (olika stora på 94-95, 96-97, 99-00 och 01-05) samt olika minimivikter på varianterna.
Där mkan man kalla det "lockdown" och det fungerar visst bra parallellt med vanliga Spec Miata. Men då är det en region som lätt samlar 60-80 miator till en racehelg...
Deras anledning till att låsa effekterna var att en podiummässig Spec Miata bil idag kostar $20k+ att bygga ($40+k är tydligen inte ovanligt). Med nedtuning av motorn till 95rwhp så är det ingen större vits att blueprinta och partsbinna motorn för $7-10k.

Men Roadsport får duga till vi kan klå Ginettorna i antal, sen kan vi fundera på delning i klasser (som om det inte fanns nog med racingklasser i Sverige, snart en per förare).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Det jag tror skulle vara möjligt i närtid är en mer inofficiell uppdelning där de som vill modifierar bilen enligt Roadsport C (som det är idag) och de som vill väljer en mer restriktiv lista på modifieringar (som klubben specar upp med t.ex krav på maxbredd för däck, maxhårdhet på fjädrar). Syftet med de restriktivare kraven skulle vara att hålla nere kostnaderna och göra att man kan börja rejsa med en bil som är i det närmaste original.
Fördelen med detta skulle vara att de som vill ha sin Miata som kombinerad banbil och glassätarbil (undertecknads plan) då kommer ha andra förare/bilar att tävla mot på liknande villkor.
Skulle även gärna se att denna del av startfältet skulle ha formen av "gentleman racing" där plåtkontakt mellan 2 bilar skulle leda till att båda bilarna diskas.
För att inte det inte ska bli dyrt att administrerar tycker jag att denna uppdelning då skulle vara helt frivillig och bygga på ärlighet (dvs, inga besiktningar och plomberingar). Syftet som jag ser det är att ha roligt, minimera insatsen som krävs för att börja rejsa och ge alla tät racing oavsett om man preppar bilen max eller väljer en mer standardbetonad bil.

Min personliga ambitionsnivå är att köra vår NA som vardagsbil. Kvällen innan det är dags för bankörning lägger jag in hjälmen i bilen, byter till racedäck, sätta in sportstolen och kopplar i 6-punktsbältet (totalt 45 minuter jobb). På plats på banan är det sedan bara att plocka ut lösa prylar och skruva åt Koni-dämparna från mjukaste läget till något mer passande.

Min förhoppning är att när jag vågar ta steget och börja tävla har flera med samma ambitionsnivå som man kan fightas med på banorna.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Det är överambitiöst med en uppdelning så här tidigt. Roadsport reglementet duger när det gäller bilarna. Det är etablerat och vi har redan enats om att följa det. Som debutant följer man de rekommendationer som finns och det blir en bra instegsnivå på utrustning.

Om man ändå skall diskutera en uppdelning i grupper så håller jag med Andreas. Börja med att beskriva en frivillig grupp för helgracer och en grupp för resten, men fortfarande inom Roadsport reglementet.

Jag är med för att ha roligt tillsammans med andra med samma intresse. Själva tävlingsmomentet kommer endast att vara en del av nöjet. Det är därför inte så viktigt för mig om några lyckas bättre pga av de har bättre bilar. För mig är det okey att tävlingsmomnetet består i att både vara en bra förare och ha en bra bil.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Andreas och Peter: vi är många som börjat med precis samma inställning till rejsandet, men få är de som inte efterhand drabbas av lusten att uppgradera, så jag tror inte att en instegsklass "under" Roadsport C kommer att vara livskraftig. Min bil används för övrigt fortfarande dagligen under sommarmånaderna, trots att den inte har mycket komfort kvar. :roll: :D
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Tror att det kan vara en poäng med viss skillnad på sikt. Som Mats nämnde är det viktigaste nu att få ut så många Miator som möjligt på banan, att hitta en lösning där man inte skrämmer med onödigt kostsamma krav är viktigt. Helt övertygad om att det för många kan kännas lite fjärran när man ser Niklas & Co. (men är förstås också sporrande...)
Att effekten efter en tid blir att man mer och mer vill mäta sig med Niklas & Co ser jag som helt naturligt, men måste otvunget få växa fram hos den enskillde.
Dock har vi dagsläget mer eller mindre bara Roadsport C att hänga på, såvida vi själva inte skall upprätta en helt egen klass likt som i USA. (tarvar mycket arbete i dagläget och riskerar ta bort fokus just nu)
Gälller att betänka att klubben än så länge bara är " bara barnet" och därför tycker jag att vi tar en rejäl diskussion kring detta i höst då vi kan utvärdera första årets arbete.

Klubbens huvuduppgift är att sörja för möjlighet till racing, och så skall det vara, men som alla vet är det en tröskel att ta sig över där man själv måste hitta en form som passar. Som Peter & Andreas nämnde måste kombinatinsmöjligheter finnas på sikt, i annat fall blir vi allt för smala och riskerar tappa medlemmar
Tycker att vi kör på att man har jä-gt roligt på bana oavsett hur specad bilen är. :wink:
CG Leijonhufvud
Post Reply