Page 1 of 2

Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 10:43
by Lejban
Tjena,

undrar varför folk är så negativa till era (våra) bilar på rejsas forum (och till viss del även på spvm)?
Jag som är helt ny i racesvängen förstår inte, och tänkte det va bättre att fråga er här istället för att ge mig in i en fight på rejsa...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70100

förklara gärna varför han inte kan åka roadsport c pga att våra bilar råka heta Mazda, eller för att dom kostar en viss summa?

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 12:15
by waern
Kan ju vara lite förnedrande att bli i från åkt av en "frisör bil" :think2:
Skämt åt sido så kan jag inte se något problem i det hela. Visst så är det lättare att ta en pallplats om det bara är 3st startade i klassen men hur kul är det?

Är det 20st likadana bilar så hårdnar konkurrensen då det är detaljerna som avgör, det gör ju att dom övriga med får optimera lite extra. Men med MX5orna så skiljer det kanske upp till 10 sekunder på varvtiderna i fältet så hur snabb eller långsam man är så har man alltid någon att rejsa med.

Att MX5an är en billig bil är ju sant men vill man vinna C så får man vara en rätt stor talang för att kunna göra det med en bil budget på 25000. Jag tror att spannet på vad deltagarna lägger på sina bilar är rätt stort.

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 13:25
by Cyberoid
Ett återkommande "problem" är att folk inte vill deltaga om de inte kan vinna. Kolla bara på diskussionen runt Modsport. Bilen ska helst vara helt klar och starkast på pappert innan man kommer till start.

Men om det är där skon klämmer just i detta fallet kan jag inte svara på.

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 13:37
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Men om det är där skon klämmer just i detta fallet kan jag inte svara på.
Just denna diskussionen skulle jag gissa springer mest ur att heatet ser mest ut som en entypsklass. Mixen mellan karosser, märken etc var mycket större förr. Men tillväxt sker punktvis och det kan inte skada att locka till sig några fler. Jag har försökt trigga några CRXer ett antal gånger men tröskeln verkar stor när ingen annan först visar att det är möjligt.
Känner du att du måste ner på 1:10 på Knutan för att ens fundera på att delta så vette katten om vi inte klarar oss bättre utan det deltagandet (bättre att lägga energin på att få ett par lite mer layback personer istället, det kan ge fler tävlande per investerad rekryteringsenergi)?

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 13:53
by Lejban
Jag räknar med att ha sjukt kul trots att jag inte kommer vinna. Ärligt talat kan jag få noll poäng i varje lopp, man vinner ju ingenting ändå :) Eller jag vinner ju glädjen av att köra i vilket fall :)

Hur det ser ut spelar väl bara roll för publiken? ;)

jo jag såg diskussionen om modsport med, folk är bra konstiga.

I båda fallen är ju reglerna lika för alla. Alla kan ju köpa en miata (eller nått annat i modsport) och optimera denna max, man måste ju inte ha en från början. sen måste man kunna köra med :mrgreen:

Föresten är min budget på 80.000:- och det med importerad (läs billig) bil. Och jag tror inte budgeten kommer hålla heller :roll:

PS: jag vet inte ens vart knutan ligger :banana:

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 14:38
by Lejban
En annan fråga. Jag har sett att många har samma sponsorer på sina bilar, inte läst nånstans om detta, men gissar på att detta är nått som kommit överrens på serienivå och inte på inviduell nivå? Är detta nått som kommer erbjudas 2011 med? Vad får man som förare för det?

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 14:45
by waern
SPVM har automobil dekaler samt SPVM dekaler som man får första tävlingen, dessa är serie dekalerna.

Sedan så har Anders Träff fixat lite priser inom MX5 CUP allt ifrån kamasa tools till NGK paraply tex. Detta mot dekaler på bilarna. Mycket uppskattat :up:

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 14:56
by Lejban
waern wrote:SPVM har automobil dekaler samt SPVM dekaler som man får första tävlingen, dessa är serie dekalerna.

Sedan så har Anders Träff fixat lite priser inom MX5 CUP allt ifrån kamasa tools till NGK paraply tex. Detta mot dekaler på bilarna. Mycket uppskattat :up:
Ok, är det obligatorisk?
Sitter och ritar på hur min bil ska se ut och det är ganska fullt på sidorna redan, kan man ha dom vart man vill?

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 15:15
by waern
Serie dekalerna är väl obligatoriska som jag kan förstå. Sedan brukar det gå att köpa sig fri från dekaler men dom är ju inte så stora.
gallery/image.php?album_id=3&image_id=82

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 21:25
by TPR
Jag misstänker att oviljan att köra tillsammans med Miatorna kan ha något att göra med antalet bucklor på bilarna förra säsongen.
Men ingen annan har ju nämnt detta så det kanske bara är jag som tolkade inlägget så?
Tänker framför allt på inlägg nummer två av trådskaparen.

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 21:42
by Niklas Falk
TPR wrote:Jag misstänker att oviljan att köra tillsammans med Miatorna kan ha något att göra med antalet bucklor på bilarna förra säsongen.
Visst är det nog så, men det behöver man ju inte skriva ut, de som är lyckligt ovetande kan gärna fortsätta vara det.
Men om man tex tar startbilden från Falkenberg så är det inte många andra bilar som syns i havet av Miator. Så rent visuellt kan man se det som man drunknar i mängden.

Men med 20+ bilar i samma klass blir det grötigt oavsett bilmix (även om ingen modell är mer än en 1/3 av helheten).

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 22:04
by Fredrik Henriksson
Skrev just en kommentar på rejsa om att vi försöker styra upp genom krav på "hela bilar". Det borde ju ses som positivt att vi gör något åt det trådskaparen är rädd för. Men ger det badwill kanske man skall ta bort inlägget? :think2:

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 22:27
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Skrev just en kommentar på rejsa om att vi försöker styra upp genom krav på "hela bilar". Det borde ju ses som positivt att vi gör något åt det trådskaparen är rädd för. Men ger det badwill kanske man skall ta bort inlägget? :think2:
För sent, katten är ute ur påsen. :D

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 22:33
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Skrev just en kommentar på rejsa om att vi försöker styra upp genom krav på "hela bilar". Det borde ju ses som positivt att vi gör något åt det trådskaparen är rädd för. Men ger det badwill kanske man skall ta bort inlägget? :think2:
För sent, katten är ute ur påsen. :D
Då drunknade inte katten iaf... :)

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Tue 25 Jan 2011, 23:06
by Torkel k
Vi har får en del "bad press" för detta. Ibland lite mer än förtjänt, kan jag tycka. Ibland kan det ju också vara så att "många bilar = fler olyckor", även om det inte är en ursäkt för problemen vi haft. Nu har vi ju på eget bevåg gjort något åt saken och 2011 kommer säkerligen bli annorlund. Tycker vi ska ta till oss resultatet av 2010, men också titta framåt på 2011 som chansen att visa alla att det blivit en förändring.

Dessutom så kommer den som orsakar kontakt under ett rejs 2011 få fett mycket stryk av Ronnie, Waern och mig. "MX5-cup styrgrupp: En håller, två slår." Tänk på det nu... :twisted:

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Sat 29 Jan 2011, 13:44
by Josen
Vet ni om ni kör i egna heat i år ? Eller är det upp till arrangören att bestämma ( antar/gissar det )

Tack

/Joachim

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Wed 02 Feb 2011, 10:13
by Lejban
Kände inte att jag fick svar på om jag kan sätta seriesponsordekalerna vart jag vill på bilen eller om det finns några restriktioner?

Finns dessa at tillgå i bra format t .ex eps så jag kan designa in dom i min dekor?

PS: wee vad kul det är med detta :P

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Wed 02 Feb 2011, 12:43
by Torkel k
Det ärliga svaret är väl egentligen att vi diskuterat lite kring att standardisera placeringen av dekalerna, men inte klämt ur oss varken ett "Nej, vi struntar i det" eller "Ja och såhär ska de sitta" riktigt ännu.

Om du har ett förslag om snygg placering får du mycket gärna skicka det till mig, så kan vi i styrgruppen plocka upp denna fråga igen. Jag skickar min email per PM.

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Mon 14 Feb 2011, 15:16
by Lejban
Hur stor presenning måste man köpa?

räcker denna?

http://www.rusta.se/presenning_345x532c ... 01037.html

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Mon 14 Feb 2011, 15:24
by Niklas Falk
Lejban wrote:Hur stor presenning måste man köpa?

räcker denna?

http://www.rusta.se/presenning_345x532c ... 01037.html
Jag har kört med Julas 180g 3x5M (i matchande blå färg :P ) och det går åt en per år (kat/avgaskrök smälter hål förr eller senare).

I år tänkte jag köpa Classes 400g PVC men lite mindre (2,4x3,8 det måste ju bara täcka potentiella läckagepunkter).
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156265239 298kr
Men pressening fyller även funktionen att man inte tappar småsaker ned i gräset/gruset om man inte står på asfalt, så 3x5m är väldigt lagom (även som depåplatsutmärkning).

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Wed 28 Dec 2011, 16:41
by Lejban
Priset för SPVM medlemskap är 1000:- nästa år. Som jag förstått det är man välkommen på tävlingarna även om man inte är medlem, men man får inte räkna poäng i SPVM? Eller har jag missat nått nu? (sorry om jag frågat förut)

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Wed 28 Dec 2011, 18:12
by Niklas Falk
Lejban wrote:Priset för SPVM medlemskap är 1000:- nästa år. Som jag förstått det är man välkommen på tävlingarna även om man inte är medlem, men man får inte räkna poäng i SPVM? Eller har jag missat nått nu? (sorry om jag frågat förut)
Du kan kör enskild tävling för en mindre summa (250-300kr kanske nästa år, det är inte satt så tydligt) och räknas i poängsammanställningen.

Nästa vecka är det lite lugnare så det kanske kommer upp serieanmälning, vagndeklaration etc för 2012.

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Thu 29 Dec 2011, 00:55
by Torkel k
Jag passar på med ett litet sidospår: På förra årsmötet röstades igenom att höjda medlemsavgiften. SPVM har haft absolut usel ekonomi de senaste åren. Ingen missade väl att Jan själv lånade ut pengar till klubben för att få det hela att gå runt? 1000kr är ju trots allt en ganska liten summa på ett racingår, jämför med vad vi lägger på startavgifter, däck, bensin med mera.

Eftersom jag tycker vi ska hjälpa till att stärka SPVM och Roadsport hoppas jag verkligen att alla som tänker köra MX5cup betalar in SPVMs medlemsavgift i god tid. Det ger SPVM bättre chanser att boka in sig evenemang, hyra in den kompetens man behöver för att köra egna evenemang osv osv.

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Wed 06 Jun 2012, 19:20
by gokarting.nu
Har funderingar ang: Utom tävlan.

1: Om resten av bilen följer Roadsport C reglementet.
Men bilen inte är inregistrerad/godkänd för gata(godkänd enl SBP), får jag deltaga i Mx-5 Cup då?

2: Får jag ens köra i Roadsport C heatet?
Min bil uppfyller inte kriterierna för Roadsport liksom...

3: Utan fullbur?, för om den inte är "SBP godkänd" är roadsportbågen fortfarande ok för "säkerhetsundantaget"



Otydligt skrivet, jag vet.
Ni kanske förstår vad jag menar... :mrgreen:

Re: Roadsport C allmänna frågor

Posted: Wed 06 Jun 2012, 19:33
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:2: Får jag ens köra i Roadsport C heatet?
Min bil uppfyller inte kriterierna för Roadsport liksom...
Det "vanliga" är att delta i heatet utom tävlan, men hur många man kan acceptera eller om du får starta sist (och inte efter kvaltid) är upp till tävlingsledningen.
Blir det trångt mot banlicensen (32st på Knutstorp) så kommer de utom tävlan i sista hand naturligtvis.

Men ModIII är ju öppet inom tävlan så länge som du har bur.