Roadsport C allmänna frågor

Allt som rör MX-5 CUP
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

Tjena,

undrar varför folk är så negativa till era (våra) bilar på rejsas forum (och till viss del även på spvm)?
Jag som är helt ny i racesvängen förstår inte, och tänkte det va bättre att fråga er här istället för att ge mig in i en fight på rejsa...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70100

förklara gärna varför han inte kan åka roadsport c pga att våra bilar råka heta Mazda, eller för att dom kostar en viss summa?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by waern »

Kan ju vara lite förnedrande att bli i från åkt av en "frisör bil" :think2:
Skämt åt sido så kan jag inte se något problem i det hela. Visst så är det lättare att ta en pallplats om det bara är 3st startade i klassen men hur kul är det?

Är det 20st likadana bilar så hårdnar konkurrensen då det är detaljerna som avgör, det gör ju att dom övriga med får optimera lite extra. Men med MX5orna så skiljer det kanske upp till 10 sekunder på varvtiderna i fältet så hur snabb eller långsam man är så har man alltid någon att rejsa med.

Att MX5an är en billig bil är ju sant men vill man vinna C så får man vara en rätt stor talang för att kunna göra det med en bil budget på 25000. Jag tror att spannet på vad deltagarna lägger på sina bilar är rätt stort.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Cyberoid »

Ett återkommande "problem" är att folk inte vill deltaga om de inte kan vinna. Kolla bara på diskussionen runt Modsport. Bilen ska helst vara helt klar och starkast på pappert innan man kommer till start.

Men om det är där skon klämmer just i detta fallet kan jag inte svara på.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Men om det är där skon klämmer just i detta fallet kan jag inte svara på.
Just denna diskussionen skulle jag gissa springer mest ur att heatet ser mest ut som en entypsklass. Mixen mellan karosser, märken etc var mycket större förr. Men tillväxt sker punktvis och det kan inte skada att locka till sig några fler. Jag har försökt trigga några CRXer ett antal gånger men tröskeln verkar stor när ingen annan först visar att det är möjligt.
Känner du att du måste ner på 1:10 på Knutan för att ens fundera på att delta så vette katten om vi inte klarar oss bättre utan det deltagandet (bättre att lägga energin på att få ett par lite mer layback personer istället, det kan ge fler tävlande per investerad rekryteringsenergi)?
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

Jag räknar med att ha sjukt kul trots att jag inte kommer vinna. Ärligt talat kan jag få noll poäng i varje lopp, man vinner ju ingenting ändå :) Eller jag vinner ju glädjen av att köra i vilket fall :)

Hur det ser ut spelar väl bara roll för publiken? ;)

jo jag såg diskussionen om modsport med, folk är bra konstiga.

I båda fallen är ju reglerna lika för alla. Alla kan ju köpa en miata (eller nått annat i modsport) och optimera denna max, man måste ju inte ha en från början. sen måste man kunna köra med :mrgreen:

Föresten är min budget på 80.000:- och det med importerad (läs billig) bil. Och jag tror inte budgeten kommer hålla heller :roll:

PS: jag vet inte ens vart knutan ligger :banana:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

En annan fråga. Jag har sett att många har samma sponsorer på sina bilar, inte läst nånstans om detta, men gissar på att detta är nått som kommit överrens på serienivå och inte på inviduell nivå? Är detta nått som kommer erbjudas 2011 med? Vad får man som förare för det?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by waern »

SPVM har automobil dekaler samt SPVM dekaler som man får första tävlingen, dessa är serie dekalerna.

Sedan så har Anders Träff fixat lite priser inom MX5 CUP allt ifrån kamasa tools till NGK paraply tex. Detta mot dekaler på bilarna. Mycket uppskattat :up:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

waern wrote:SPVM har automobil dekaler samt SPVM dekaler som man får första tävlingen, dessa är serie dekalerna.

Sedan så har Anders Träff fixat lite priser inom MX5 CUP allt ifrån kamasa tools till NGK paraply tex. Detta mot dekaler på bilarna. Mycket uppskattat :up:
Ok, är det obligatorisk?
Sitter och ritar på hur min bil ska se ut och det är ganska fullt på sidorna redan, kan man ha dom vart man vill?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by waern »

Serie dekalerna är väl obligatoriska som jag kan förstå. Sedan brukar det gå att köpa sig fri från dekaler men dom är ju inte så stora.
gallery/image.php?album_id=3&image_id=82
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by TPR »

Jag misstänker att oviljan att köra tillsammans med Miatorna kan ha något att göra med antalet bucklor på bilarna förra säsongen.
Men ingen annan har ju nämnt detta så det kanske bara är jag som tolkade inlägget så?
Tänker framför allt på inlägg nummer två av trådskaparen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Jag misstänker att oviljan att köra tillsammans med Miatorna kan ha något att göra med antalet bucklor på bilarna förra säsongen.
Visst är det nog så, men det behöver man ju inte skriva ut, de som är lyckligt ovetande kan gärna fortsätta vara det.
Men om man tex tar startbilden från Falkenberg så är det inte många andra bilar som syns i havet av Miator. Så rent visuellt kan man se det som man drunknar i mängden.

Men med 20+ bilar i samma klass blir det grötigt oavsett bilmix (även om ingen modell är mer än en 1/3 av helheten).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Fredrik Henriksson »

Skrev just en kommentar på rejsa om att vi försöker styra upp genom krav på "hela bilar". Det borde ju ses som positivt att vi gör något åt det trådskaparen är rädd för. Men ger det badwill kanske man skall ta bort inlägget? :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Skrev just en kommentar på rejsa om att vi försöker styra upp genom krav på "hela bilar". Det borde ju ses som positivt att vi gör något åt det trådskaparen är rädd för. Men ger det badwill kanske man skall ta bort inlägget? :think2:
För sent, katten är ute ur påsen. :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Skrev just en kommentar på rejsa om att vi försöker styra upp genom krav på "hela bilar". Det borde ju ses som positivt att vi gör något åt det trådskaparen är rädd för. Men ger det badwill kanske man skall ta bort inlägget? :think2:
För sent, katten är ute ur påsen. :D
Då drunknade inte katten iaf... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Torkel k »

Vi har får en del "bad press" för detta. Ibland lite mer än förtjänt, kan jag tycka. Ibland kan det ju också vara så att "många bilar = fler olyckor", även om det inte är en ursäkt för problemen vi haft. Nu har vi ju på eget bevåg gjort något åt saken och 2011 kommer säkerligen bli annorlund. Tycker vi ska ta till oss resultatet av 2010, men också titta framåt på 2011 som chansen att visa alla att det blivit en förändring.

Dessutom så kommer den som orsakar kontakt under ett rejs 2011 få fett mycket stryk av Ronnie, Waern och mig. "MX5-cup styrgrupp: En håller, två slår." Tänk på det nu... :twisted:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Josen »

Vet ni om ni kör i egna heat i år ? Eller är det upp till arrangören att bestämma ( antar/gissar det )

Tack

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

Kände inte att jag fick svar på om jag kan sätta seriesponsordekalerna vart jag vill på bilen eller om det finns några restriktioner?

Finns dessa at tillgå i bra format t .ex eps så jag kan designa in dom i min dekor?

PS: wee vad kul det är med detta :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Torkel k »

Det ärliga svaret är väl egentligen att vi diskuterat lite kring att standardisera placeringen av dekalerna, men inte klämt ur oss varken ett "Nej, vi struntar i det" eller "Ja och såhär ska de sitta" riktigt ännu.

Om du har ett förslag om snygg placering får du mycket gärna skicka det till mig, så kan vi i styrgruppen plocka upp denna fråga igen. Jag skickar min email per PM.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

Hur stor presenning måste man köpa?

räcker denna?

http://www.rusta.se/presenning_345x532c ... 01037.html
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Hur stor presenning måste man köpa?

räcker denna?

http://www.rusta.se/presenning_345x532c ... 01037.html
Jag har kört med Julas 180g 3x5M (i matchande blå färg :P ) och det går åt en per år (kat/avgaskrök smälter hål förr eller senare).

I år tänkte jag köpa Classes 400g PVC men lite mindre (2,4x3,8 det måste ju bara täcka potentiella läckagepunkter).
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156265239 298kr
Men pressening fyller även funktionen att man inte tappar småsaker ned i gräset/gruset om man inte står på asfalt, så 3x5m är väldigt lagom (även som depåplatsutmärkning).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Lejban »

Priset för SPVM medlemskap är 1000:- nästa år. Som jag förstått det är man välkommen på tävlingarna även om man inte är medlem, men man får inte räkna poäng i SPVM? Eller har jag missat nått nu? (sorry om jag frågat förut)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Priset för SPVM medlemskap är 1000:- nästa år. Som jag förstått det är man välkommen på tävlingarna även om man inte är medlem, men man får inte räkna poäng i SPVM? Eller har jag missat nått nu? (sorry om jag frågat förut)
Du kan kör enskild tävling för en mindre summa (250-300kr kanske nästa år, det är inte satt så tydligt) och räknas i poängsammanställningen.

Nästa vecka är det lite lugnare så det kanske kommer upp serieanmälning, vagndeklaration etc för 2012.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Torkel k »

Jag passar på med ett litet sidospår: På förra årsmötet röstades igenom att höjda medlemsavgiften. SPVM har haft absolut usel ekonomi de senaste åren. Ingen missade väl att Jan själv lånade ut pengar till klubben för att få det hela att gå runt? 1000kr är ju trots allt en ganska liten summa på ett racingår, jämför med vad vi lägger på startavgifter, däck, bensin med mera.

Eftersom jag tycker vi ska hjälpa till att stärka SPVM och Roadsport hoppas jag verkligen att alla som tänker köra MX5cup betalar in SPVMs medlemsavgift i god tid. Det ger SPVM bättre chanser att boka in sig evenemang, hyra in den kompetens man behöver för att köra egna evenemang osv osv.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by gokarting.nu »

Har funderingar ang: Utom tävlan.

1: Om resten av bilen följer Roadsport C reglementet.
Men bilen inte är inregistrerad/godkänd för gata(godkänd enl SBP), får jag deltaga i Mx-5 Cup då?

2: Får jag ens köra i Roadsport C heatet?
Min bil uppfyller inte kriterierna för Roadsport liksom...

3: Utan fullbur?, för om den inte är "SBP godkänd" är roadsportbågen fortfarande ok för "säkerhetsundantaget"



Otydligt skrivet, jag vet.
Ni kanske förstår vad jag menar... :mrgreen:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Roadsport C allmänna frågor

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:2: Får jag ens köra i Roadsport C heatet?
Min bil uppfyller inte kriterierna för Roadsport liksom...
Det "vanliga" är att delta i heatet utom tävlan, men hur många man kan acceptera eller om du får starta sist (och inte efter kvaltid) är upp till tävlingsledningen.
Blir det trångt mot banlicensen (32st på Knutstorp) så kommer de utom tävlan i sista hand naturligtvis.

Men ModIII är ju öppet inom tävlan så länge som du har bur.
Post Reply