Omröstning – poängsystem för MX-5 Cup

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply

Vilket poängsystem ska vi ha i MX5-cup?

Poll ended at Mon 24 Jan 2011, 18:43

Alternativ 1: Nuvarande system
3
18%
Alternativ 2: Klassiskt FIA-system
1
6%
Alternativ 3: Anpassning av FIA-system
13
76%
 
Total votes: 17

User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Omröstning – poängsystem för MX-5 Cup

Post by Torkel k »

Vi i styrgruppen har uppfattat att flera förare i cupen är missnöjda med det nuvarande poängsystemet. Därför kommer här en omröstning om införande av nytt system. Vi ber att endast nuvarande förare eller förare som planerar att köra cupen 2011 röstar.

Alternativ1 är: Samma system som idag - ingen ändring
MX5-cup.JPG
MX5-cup.JPG (12.48 KiB) Viewed 2307 times
Samt att varje förare som startar i loppet får 1 poäng

Alternativ2 är: Klassiskt FIA system
FIA.JPG
FIA.JPG (12.51 KiB) Viewed 2307 times
Samt att varje förare som avslutar loppet får 1 poäng

Alternativ3 är: Anpassat/modifierat FIA system
FIA modifierat.JPG
FIA modifierat.JPG (12.54 KiB) Viewed 2307 times
Samt att varje förare som avslutar loppet får 1 poäng

Röstningen kommer att hållas öppen i 7 dagar, dvs tills söndagen den 23e. Precis som tidigare ser vi gärna att ni kommenterar ert val i tråden då ni röstat.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Fredrik Henriksson »

Det skall löna sig att vinna då det är svårt och det skall finnas poäng att fajtas om längre bak i fältet. Blir alt 3 för min del... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Ronnie »

12st som röstat men bara en kommentar :think2:
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by TPR »

Jag tycker Fredriks kommentar är klockren!
Men jag avstår från att rösta då jag inte ska köra hela cupen.

Edit: blev lite osäker nu, jag kanske redan har röstat... :think2:

Men Hoffa, du får väl lägga en kommentar själv då? :up: :lol:
Last edited by TPR on Thu 20 Jan 2011, 10:24, edited 1 time in total.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Torkel k »

Jag föregår med gott exempel!! :D

Jag valde alternativ 3, eftersom jag tycker det ger en bra balans mellan att belöna vinst, men ändå sträcka poängsystemet långt ned i tabellen. Jag tycker också att det är rimligare att man ger ett "deltagande poäng" för att slutföra racen, inte för att vara med i starten. Blir man svartflaggad ska man t ex inte ha ett deltagandepoäng.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Ronnie »

TPR wrote: Men Hoffa, du får väl lägga en kommentar själv då? :up: :lol:
Jo då jag röstade för alt 3 då jag uteslutande kommer köra för seger och vill ha mycket poäng. :bananahead:
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Magnus Pettson »

Håller med: 3:an :up: Då blir serien mest lik det alternativ som jag ville ha det angående antal helger & heat. :D
Iofs så fanns ju inte mitt favvo-alternativ riktigt, men nu blir det nära: man kan vara borta en helg och sen vinna 5-6 heat så är saken biff :burnout:
De e mycke nu...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Torkel k »

I eftermiddag stängs omröstningen. Sista chansen om du inte lagt in din röst eller vill höja din röst med en kommentar.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Torkel k »

Omröstningen är nu stängd och alternativ 3 blev valt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Andreas E »

Synpunkter om poängsystem för MX-5 Cup för 2012 kan diskuteras här. Dock är det MX-5 Cup styrgruppen som beslutar om detta i slutändan och om något ska ändras behöver det göras i god tid innan första deltävlingen på Kinnekulle 26-27/5.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Niklas Falk »

Trots att jag inte kör i cupen så tycker jag att ett förlängt FIAsystemet är lockande (utan att ändra värdet på top5), om man nu ska ändra poängsystem sent inför varje säsong.
25,18,15,12,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,1,1,1,...
Mest för att slippa tänka själv (runt vad en seger ska vara värd) och enda anledningen till att förlänga är att öka poängen i kön.
  • Är två segrar värt lika mycket som fem femteplatser?
  • Först efter fem segrar är du säker (den ständige tvåan kan inte komma i kapp)
Detta om det inte ska räknas bort nåt heat, då blir det knöligare att räkna.

Vill man se lite annorlunda poängsystem kan man titta lite på MX5orna i UK:
2012 Ma5da MX5 Championship Regulations wrote:1.6 Scoring
1.6.1 Points will be awarded to competitors listed as classified finishers in the Final Results as follows: -
P1 = 100 points, P2 = 98 points, P3 = 96 points, P4 = 94 points, P5 = 92 points, P6 = 90 points thus decreasing by 2 points down through the results to the final position.
Additional points will be awarded for -
Fastest lap = 2 point
Most race positions gained = 2 points
Har man 100+ bilar i mästerskapet så kanske det passar, men endast om man endast siktar på konsekvent deltagade. Missa ett heat och säsognen är körd.
Men varför alla poäng är jämnt delbara med två greppar jag inte (kunde lika gärna varit 50,49,48,47,46,45,44 osv), sen får ju plats 51 minus 2 poäng (52an -4, 53an, -6) om man följer texten slaviskt :D
Men jag har inte koll på hur de löser helgen med A,B,C,D,E finaler.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Lejban »

Jag är av åsikten att en 1:a och en 3:e plats bör ge samma poäng som två 2:a platser. Allt annat är ologiskt för mig, och vi borde uppmuntra folk längre bak i fältet inte toppen.

Sätt så liten skillnad på poäng som möjligt för att göra det jämnare. 10, 15 eller 20 poäng för första plats och sedan en poäng mindre per placering.

Poängen är bara för att räkna ut vem som ska få en buckla i slutet av året, vinn alla rejs så får du den oavsätt :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by TPR »

Jag får visst rätta mig själv lite ang vad jag skrev i den första tråden, hade glömt bort att poängen ändrades till förra året... :oops:
Min mening är att det måste löna sig att köra om och att vinna, dvs det måste vara ett visst antal poäng mellan varje placering.

Tobias, du säger emot dig själv lite.
Om en första och tredje ska ge samma poäng som två andra platser så måste det skilja mer än ett poäng per placering.
Såvida inte bara topp 3 ska få poäng förstås.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Torkel k »

Jag tycker det är viktigt att systemet sträcker sig långt ned i fältet. Jag har visionen (eller kanske illusionen) om att ALLA i serien tycker det är kul att tampas om placeringar även i serien (inte bara i racen) med de förare de ligger jämt med. Då är det viktigt att t ex skillnaden mellan 12e och 13 plats i racen faktiskt ger en poängskillnad. Effekten av detta blir såklart att man får ett system där man måste börja ettan på en högre siffra.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Omröstning – poängsystem för MX5cup

Post by Lejban »

TPR wrote:Tobias, du säger emot dig själv lite.
Om en första och tredje ska ge samma poäng som två andra platser så måste det skilja mer än ett poäng per placering.
Tomas, räkna igen :mrgreen:
Torkel k wrote:Jag tycker det är viktigt att systemet sträcker sig långt ned i fältet. Jag har visionen (eller kanske illusionen) om att ALLA i serien tycker det är kul att tampas om placeringar även i serien (inte bara i racen) med de förare de ligger jämt med. Då är det viktigt att t ex skillnaden mellan 12e och 13 plats i racen faktiskt ger en poängskillnad. Effekten av detta blir såklart att man får ett system där man måste börja ettan på en högre siffra.
Håller med :up: man kan sätta 1:a poäng efter antalet anmälda kanske? eller sätta det till 30 för vinnaren och räkna nedåt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Omröstning – poängsystem för MX-5 Cup

Post by TPR »

Ok, hade nog lite otur när jag tänkte där. :)
Det du egentligen säger är att du vill ha samma poängsteg mellan 1-2 som till 2-3.
Ser ingen direkt nödvändighet med detta och om man kollar på FIA:s olika poängstegar belönas oftast seger högre, vilket jag tycker är bra.

Ditt förslag med ett poäng mellan varje placering med tex 30 till segraren får konsekvensen att missar man ett heat av någon anledning är man så gott som borta från totalsegern.
Det var ungefär så det var innan omröstningen förra året.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Omröstning – poängsystem för MX-5 Cup

Post by Torkel k »

Jag tycker det system som röstades fram funkar bra. Precis som det var tänkt så både motiverar det att man kämpar om placeringarna ändå upp i toppen samtidigt som det sträcker sig långt ned i startfältet. Det är ju ändå så att kampen om den sista poängen är mellan de förare som ligger på 15e och 16 plats. Systemet måste alltså anses sträcka sig till 16e plats. Hur många bilar brukar vi ha efter 16e plats som inte kör i klass Standard (som ju har egen poängräkning)? Brukar väl inte vara så många?

Sedan är det, precis som Thomas säger viktigt att hålla serien levande. Om det är för lite poängskillnad mellan placeringarna blir man ofta hjälplöst efter om man placerar sig dåligt i ett race, utan chans att ta igen det under serien.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply