Regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Torkel k »

Hej racingvänner!

Vi i styrgruppen har arbetat på ett förslag på hur man kan motverka den negativa trend vi haft det senaste året vad det gäller kontakt i våra race. Styrelsen har nu godkänt förslaget och det följande gäller för 2011 och framåt:


Avsikt:
De bilar som kör i MX5cup ska vara i sådant skick att de på ett positivt sätt representerar MX5Racingclub och Roadsport C. Detta innebär att en rimlig estetisk nivå på tävlingsbilen är ett krav för att ta poäng i MX5cup.

Bilar som startar i race i MX5cup skall vara fria från uppenbara kosmetiska skador:
Eventuella skador som kan uppkomma under en tävlingshelg ska vara åtgärdade tills nästa race i MX5cup. Till skador räknas däckavtryck, bucklor, sprickor i plast, icke matchande karosseridelar och dylikt. Detta innefattar naturligtvis även skador som uppkommit vid evenemang utanför MX5cup.

Bilarna kommer att inspekteras innan och efter race:
Relevanta bilar, dvs bilar med dokumenterade skador från tidigare race, kommer att inspekteras av styrgruppen innan kval, t ex i samband med SPVMs egen besiktning. De bilar som under helgen varit involverade i någon form av kontakt kommer att inspekteras efter helgens sista race. Skador som anses så svåra att de måste åtgärdas kommer att markeras med en klisterlapp, dokumenteras med foto och skall alltså åtgärdas tills nästa race i MX5cup.

Eget ansvar att upplysa styrgruppen om skador:
Notera: Varje förare i MX5cup är skyldig att själva rapportera in eventuella skador på bilarna till en representat för styrgruppen. Även skador som inte tidigare markerats av styrgruppen kan vara anledning till att få ingå i racet utan tävlan.

Dispens:
Dispens kommer endast att ges vid specifika undantag, men kan sökas hos styrgruppen. Krav för att dispensen ska behandlas är att föraren gjort en tydlig ansträngning att åtgärda skadan i tid innan race, men inte lyckats. Dispens ska sökas i god tid innan race (cirka en vecka).

Vilken nivå förväntas?
Vi förväntar oss att bilarna ska vara på en nivå som en lekman hemma i garaget kan uppnå med en seriös insats. Med andra ord:
- Prisvinnande lackeringsjobb förväntas inte, men en seriös insats med en matchande färg ur sprayburk krävs.
- Fläckvis bättringar efter skador på paneler är acceptabelt, men uppenbara skrapmärken, däckavtryck, lackrester från andra bilar, bucklor, sprickor eller dylikt är inte acceptabelt.
- Alla karosseridelar ska själva fylla sin funktion, dvs bilen ska inte behöva hållas ihop med tejp, buntband eller dylikt.

/Styrgruppen, MX5-cup”
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Fredrik Henriksson »

:up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by hclund »

:up:
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Lejban »

Hur har detta fallit ut? Jag har ju bara vart med i år, så jag vet inte om det blev bättre eller sämre eller inget alls av detta.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Torkel k »

Låt oss säga såhär: 2011 bjöd på långt färre tillfällen då 2 Miator försökte ockupera samma plats i rymden vid samma tidpunkt än vad 2010 gjorde. Resultatet har varit färre bucklor, mindre däcksmärken, färre skadade fälgar och mindre färgskrap. Färre förare har varit förbannade på varandra i depån och stämningen efter racen har varit bättre.

Anledningen? Kanske har vår nya regel hjälp, kanske har förarna ansträngt sig för att göra en förändring, kanske har vi haft tur. Skit samma - mindre trubbel har vi haft.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by ephas »

Torkel k wrote: Anledningen? Kanske har vår nya regel hjälp, kanske har förarna ansträngt sig för att göra en förändring, kanske har vi haft tur. Skit samma - mindre trubbel har vi haft.
Skit samma tycker jag inte det är.
Jag tycker faktiskt att vi alla kan slå oss på bröstet och vara glada för att vi faktiskt AKTIVT har kämpat för att inte ha kontakt. Jag upplever en förbättring från samtliga medtävlande avseende plats på asfalten etc.

Min och Pihls incident på Kullen var ju egentligen helt planerad eftersom vi ville visa på ett bra exempel på vad som inte kommer hända alls under resten av året :lol: och det lyckades vi väl med. :banana: (det första ska ll ju dock läsas men en del, eller endast ironi)

Fick lite SSM 2010 flashback när jag fightades med Pihl på Anderstorp, han dyker på innern av en varvad bil och jag dyker på Pihls inner. Pihl får sladd, liten retur mot mig....... och jag visar tummen upp i rutan efter ett djupare andetag för att visa att allt är OK :-) Shit vad kul vi hade.

Så NEJ, det är inte skitsamma! Vi har jobbat för att förbättra oss och alla har vi lyckats med det.

Tack alla för en superskoj säsong och för alla fighter jag klivit ut som segrare eller som besegrad. :bow:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Torkel k »

ephas wrote:Så NEJ, det är inte skitsamma! Vi har jobbat för att förbättra oss och alla har vi lyckats med det.
Jag kanske skall förtydliga: Skit samma om det var ny regel eller något annat som fick oss att förändra oss. Förändringen har skett och det är det viktigaste.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by TPR »

Bra att det har blivit mindre plåtskrap i cupen! :up:
Frågan är bara om det är den nya regeln som är förklaringen, är inte helt säker på det...

En annan lösning som diskuterades förra året var ju att göra som PCSR, bestraffa båda inblandade förarna.
BMW-Cup har tydligen gjort detta i år och det fick lite konsekvenser på senaste racet:

" Vid förra tävlingen ändrade BMW SC reglerna vid plåtkontakt på uppmaning från förarna till samma som Prosche klubben kör, dvs vid plåtkontakt straffas båda förarna oavsett. Alla var med på detta och det funkade fint på Knutan. På Anderstorp körde vi samma regler, men tyvärr så råkade det bli en mindre sammanstötning mellan två förare. Pga reglen så bestraffades båda förarna. Dessa blev då sura och åkte hem.

Reglementsgruppen hade också kontroll utav reglementet på olika förutbestämda punkter varpå en del bilar blev bestraffade i parc ferme. Två utav förarna som fick bestraffning blev sura och åkte hem.

Efter race 2 samlades alla förarna till ett bra och konstruktivt förarmöte där plåtkontaktreglen ändrades till ett mellanting, dvs om två bilar stöter ihop och den ena föraren tar på sig skulden så går den andre fri. Detta kommer vi nu pröva året ut."


Att ge förarna en möjlighet att ta på sig skulden är nog ett steg framåt, men i de flesta fall är nog delade meningar om vem som är mest skyldig... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ny regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Lejban »

I simracingen som jag håller på med används systemet att båda är skyldiga vid kontakt (x4). Man får även staff för att vara av banan (x1) och för att snurra på banan (x2). Dock pga bristen på domare, men det fungerar väldigt bra. Torts att bilarna är virtuella och kostar noll pengar och inga fysiska risker finns, så hålls racingen riktigt ren pga av dessa enkla regler.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by Andreas E »

En påminnelse inför MX-5 Cup finalen på Mantorp Park 28-29 september:
För de som vill vara med och tävla i MX-5 Cup (dvs få poäng i vår serie) gäller reglerna om hela bilar - se översta inlägget i denna tråden om vad som gäller.

Då vi varit förskonade från incidenter under ganska lång tid blev vi lite tagna på sängen av de kontakter som skedde under SSM på Knutstorp och markering med klisterlapp vilka skador som måste åtgärdas skedde inte. Men trots detta gäller att bilarna i MX-5 Cup ska vara hela i nivå med vad som beskrivs högst upp (oberoende om ni fått märke på bilen i samband med SSM eller annat sammanhang).
Om ni har specifika frågor om er bil eller vill ansöka om dispens kan ni kontakta MX-5 Cup styrgruppen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: Regel: Krav på hela bilar i MX5-cup

Post by aviacons »

Det är bra att vi håller efter våra bilar så att de är ”hela och rena”, inte minst efter att vi skadat dem i samband med våra tävlingar.

Inför den avslutande tävlingen på Mantorp är det kanske lämpligt att se vad reglerna säger om den mest kritiska situationen på banan – omkörningen - som sagt var orsakades en mängd onödiga skador på bilarna vid tävlingen på Knutstorp Ring.

Jag kan inte låta bli att bli imponerad av Formel 1 förarnas professionella sätt att lämna plats och därmed undvika kollisioner.

Det man kan lära sig är att de strävar efter att ge bilar som överlappar varandra plats.
I ingången av kurvan, i kurvan och i utgången av kurvan.
Om och när det behövs, kör de båda bilarna i bredd genom hela kurvpartiet och lämnar plats åt varandra.

Överlapp anses råda då någon del av bilarnas karosser tangerar respektive främre och bakre begränsningslinjer.
I det fall, t.ex. vid en ”hårnålskurva”, överlappen skapas genom att framförvarande bil svänger in uppstår ingen överlapp som berättigar till plats vid ingången i kurvan.

Med andra ord, föreligger det en överlapp ska bägge bilarna ge varandra erforderlig plats på banan.

Framförvarande bil tillåts göra en (1) blockerande manöver för att bevaka sin position utan att för den delen tvinga den upphinnande bilen utanför banan men måste sedan lämna minst en bilbredds utrymme för den bakomvarande bilen när den så kallade ”race line” åter intas.

Omkörning får ske på bägge sidor och ingen bil får avsiktlig tränga ut någon utanför banmarkeringen och onormala riktningsförändringar är inte tillåtna.

Bil vars samtliga hjul är utanför den vita banbegränsningslinjen får endast köra in på banan igen om det kan ske riskfritt och får inte ha tjänat på att ha lämnat banan.

Jag har plockat ut det som handlar om omkörningar i SBF och SPVM regelverk och dessutom lämnat några kommentarer. Ovidkommande text har slopats.

Jag vet att MX-5 Racing ska vara genomsyrad av fair play, vi är på banan för att ha skojigt och vi ska hjälpa varandra men det förutsätter att vi delar synen på hur reglerna ska tolkas och användas.

Det vore intressant att höra hur ni andra ser på reglerna i det här avseendet.

SBF RA 5.7 Tävlingskörning

En förare får ej hindra en omkörande medtävlande.
Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.

Det är ju här grunden för omkörningen definieras.

SBF RA 5.7.2 Tävlandes uppträdande på banan

a) En ensam tävlande på banan får använda banans fulla bredd men ska direkt när denne har
hunnits upp av annan tävlande, som t ex när denna är på väg att bli varvad, möjliggöra för den
snabbare tävlanden att köra om vid första realistiska tillfälle.
Om en upphunnen förare inte till fullo verkar utnyttja sina backspeglar ska flagg-/ljuspostering visa rörlig blå flagg eller ljussignal för att indikera att en snabbare förare vill köra om.

Här är jag osäker på tolkningen men personligen anser jag att kravet på att
möjliggöra omkörning endast gäller varvning eller vid onormalt låg hastighet
på den egna bilen.


b) Omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida.

c) En förare får inte avsiktligen och utan motiverad anledning lämna banan. Mer än en (1)
kursändring för att försvara sin position är EJ tillåten. Förare som förflyttar sig tillbaka till
”raceline”, efter att tidigare ha försvarat sin position, ska lämna en bilbredd mellan sin bil och
bankant. Manövrar som kan hindra andra förare till exempel att genom avsiktlig utträngning
av bil utanför bankant eller varje annan onormal förändring av körriktning är strängt förbjudet.

d) Tävlande måste alltid använda den markerade delen av banan. De vita linjerna som markerar bankanterna ska anses vara en del av banan. en förare ska bedömas ha lämnat banan, om inte två hjul är kvar inom banmarkeringarna. Skulle en tävlande av någon anledning lämna banan, får den tävlande återgå om det är riskfritt att göra så och utan att detta ger någon fördel.

SPVM inbjudan 2013

15.1. Omkörning


Om två bilar närmar sig en kurva i bredd får inte den bilen som ligger i raceline styra in och hålla idealspåret. Plats måste ges till bilen på insidan. Om bilen på insidan har kommit halvvägs fram vid sidan måste plats lämnas. Om den bil som ligger på insidan och försöker köra om inte har kommit fram minst halvvägs måste den slå av.
Man kan köra bredvid varandra genom kurvan.

Här ser jag en fara. Om det uppstår skilda uppfattningar om huruvida bilen på
insidan har kommit halvvägs och framförvarande bil svänger in är risken
mycket stor att bakomvarande bil inte hinner lämna plats (”slå av”)och
kollisionen är ett faktum.


Med vänliga hälsningar

Lars F.
Lars Fredriksson
Post Reply