Reglemente klass 2 2011

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Letade runt en del men lyckas varken hitta någon tråd om klass 2 eller ett fastställt reglemente inför 2011.
Någon som vet något?
Skulle vara bra att veta vad som är tillåtet eller inte innan man bygger bilen fel.
Funderar framför allt på grenrör...
Iofs inte alls klart att min bil blir klass 2 men det vore bra att veta var gränsen går.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Ronnie »

Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Per Hammarsjö »

Är det förslag ni skickade till oss för klubbning på styrelsemötet det som ska lägga ut kanske?
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Ronnie »

Per Hammarsjö wrote:Är det förslag ni skickade till oss för klubbning på styrelsemötet det som ska lägga ut kanske?
Yes.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Torkel k »

Per Hammarsjö wrote:Är det förslag ni skickade till oss för klubbning på styrelsemötet det som ska lägga ut kanske?
Om följande...
- "Alla säger ja"?
- "JA!"
*Bonk!*

... har inträffat är det väl bara att lägga ut? :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Per Hammarsjö »

Tror nog vi klubbade det. Måste kolla i protokollet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Hittat något reglemente än?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Per Hammarsjö »

Nyhet upplagd på hemsidan:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?m ... turnid=102

Den ska struktureras in under befintligt reglemente på cupsidan också.

// Per
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by ulf w »

hej
när kan man få se vilka ev ändrade regler som gäller för klass 2 fom 2011
med vänlig hälsning
ulf
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Finns det någon sida där allt står samlat nu? Viktgränserna finns inte med i länken ovan. Det finns i en av trådarna men reglerna borde vara samlade med allt på förstasidan och i en klistrad tråd på forumet som är låst (reglementesdiskussioner finns det gott om i andra trådar då alla har åsikter inom racingvärlden, men ifrågasättande är inte det första som skall synas när man letat upp reglementet som ny).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by ulf w »

hej
nu har jag läst det nya reglementet för klass 2 på hemsidan

det vore bra med en sammanställning av regler från 2010 som fortfarande gäller och ändringar för 2011

jag har noterat följande
2011 förtydligande om kaross
chassi
avgassystem

2010 regler ej kommenterade, de gäller väl fortfarande
max 205 mm breda däck
max vikt

med vänlig hälsning
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by waern »

POÄNGBERÄKNINGSREGLER MX5 CUP

Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.

Klass.2 :Fritt enligt Roadsport C reglementet så länge nedan punkter är uppfyllda:

* Standard/ej modifierad kaross.
* Standard/ej modifierad styrbox.
* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok.
* Standard/ej modifierad utväxling.
* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej byggd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).




Lägsta tillåtna tävlingsvikt

Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.

Klass.2: Nedan viktgräns gäller för respektive MX-5 modell:

NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass.1

Vägning sker enligt stickprovsprincip efter genomfört race.


Övrigt:
Styrgruppen för MX-5Cupen har tolkningsrätt. Vid osäkerhet kontakta styrgrupp för tolkning och förtydligande. Om bilen ej klart bryter mot någon av Klass.2-punkterna ovan men det av en eller annan anledning ändå uppstår "gråzonproblematik" har styrgruppen rätt att justera/förtydliga ovan poängberäkningsregler. Uppstår "gråzonsproblematik" under tävlingshelg får bilen tävla i klass.2 gällande tävlingshelg men måste anpassa bilen efter styrgruppens beslut till påföljande tävlingshelg.


FÖRTYDLIGANDE AV PUNKTER KLASS 2



* Standard/ej modifierad kaross.
Bilens kaross och originaIpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber.

* Standard/ej modifierad styrbox.

med "Standard" avses styrbox (ECU, EMS)tillverkad av Mazda och av sort ursprungligen avsedd för bilens motor. Originalbox får ej om-mappas och inga delar inne i boxen får tas bort, bytas ut eller monteras in i boxen.

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok.
Man får ex-vis inte bredda bärarmar, flytta infästningspunkter, montera customiserade delar annat än just bussningar, krängare,fjädrar och dämpare.
Spacers som kräver ingrepp på pinnbultar ej ok.

* Standard/ej modifierad utväxling.

Man får ej förändra utväxling från originalutförande. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad.


* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej byggd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).
Avsikten med denna punkt är att ingen motor skall "fräschas upp" om det inte är absolut nödvändigt p.g.a. exempelvis motorhaveri, och då är endast renovering av berörd motordel tillåten där renoveringsspec ur Mazdas verkstadshandbok sätter gränserna för vad som är tillåtet.
Man får ej lätta svänghjulet eller montera svänghjul som ej satt på motor i originalutförande (med originalutförande menas svänghjul av exakt samma sort/utseende/vikt som din bil hade som nytillverkad).
Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by ulf w »

hej
regler klass 2 för 2011
bra med alla regler sammanställda

bara för att vara tydlig och undvika diskussioner när tävlingssäsongen börjar
var vänlig bekräfta att regeln från 2010 om max däckbredd 205 mm är borttagen, den saknas i ovan sammanställning

hälsningar
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by waern »

Japp begränsning på däck är borttagen då det inte finns någon större vinst i att köra med bredare däck.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Josen »

waern wrote:Japp begränsning på däck är borttagen då det inte finns någon större vinst i att köra med bredare däck.
Jag tror dock att en NB åker fortare med 225:or ( speciellt dyra nya...) så jag skulle rekommendera att hålla 205 begräsningen kvar också att sätta Camber till max -2 runt om eftersom bussningar är fria. Håller nere viljan att bredda och köra på breda däck :up:

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Torkel k »

Josen wrote:
waern wrote:Japp begränsning på däck är borttagen då det inte finns någon större vinst i att köra med bredare däck.
Jag tror dock att en NB åker fortare med 225:or ( speciellt dyra nya...) så jag skulle rekommendera att hålla 205 begräsningen kvar också att sätta Camber till max -2 runt om eftersom bussningar är fria. Håller nere viljan att bredda och köra på breda däck :up:

/Joachim
Vi diskuterade mycket runt just däcksbredd. Vi tycker det ger så pass lite att gå till ett bredare däck om man har kvar original hk under huven, så att det inte riktigt väger upp risken att utestänga folk som råkar ha däck med "fel" bredd liggandes hemma. Ang. Camber så vill vi inte ha regler som vi inte lätt kan kontrollera t ex i depån.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Josen wrote:
waern wrote:Japp begränsning på däck är borttagen då det inte finns någon större vinst i att köra med bredare däck.
Jag tror dock att en NB åker fortare med 225:or ( speciellt dyra nya...) så jag skulle rekommendera att hålla 205 begräsningen kvar också att sätta Camber till max -2 runt om eftersom bussningar är fria. Håller nere viljan att bredda och köra på breda däck :up:

/Joachim
Vad skulle motiveringen till begränsad camber vara?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Josen »

Vi diskuterade mycket runt just däcksbredd. Vi tycker det ger så pass lite att gå till ett bredare däck om man har kvar original hk under huven, så att det inte riktigt väger upp risken att utestänga folk som råkar ha däck med "fel" bredd liggandes hemma. Ang. Camber så vill vi inte ha regler som vi inte lätt kan kontrollera t ex i depån.
OK men ett reglemente skriver man väl med utgångspunkt med vad vill åstakomma och inte ifrån vad som går att kontrolleras. Tror det kommer bli svårt att kontrollera massa andra saker också utan att det blir krångligt ?
Tror det är bättre att sätta ribban dirket utan ta allt för många hänsyn - få andra MX5 klasser som strävar till att håller nera kost och göra det rättvist/enklet skulle tilllåta > 205 och fri camber tror jag ?

Vad kör Spec miata och MA5 för regler kring detta ?
Vad skulle motiveringen till begränsad camber vara?
Och vad är motiveringen till att det skall vara fritt ? Är du allvarlig - trodde du hade hållt på ett tag ?
Är väl självklart att en bil med 3-4 graders camber + 225:or lär gå betydligt fortare vs -2 och 205 :shock:

Dessutom så ser det inte direkt gatmässigt ut med camer i denna klassen ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Josen wrote: Och vad är motiveringen till att det skall vara fritt ? Är du allvarlig - trodde du hade hållt på ett tag ?
Är väl självklart att en bil med 3-4 graders camber + 225:or lär gå betydligt fortare vs -2 och 205 :shock:

Dessutom så ser det inte direkt gatmässigt ut med camer i denna klassen ?
Självklart är jag allvarlig, ställde ju bara en fråga, har inte gett någon åsikt.
Om du hade svarat att max camber varierar stort mellan olika bilar och det därför behövs för att utjämna greppet mellan bilarna kunde jag förstått det.
Men om motivet bara är att hålla ner farten på klass 2 bilarna så förstår jag det inte alls. Då är det ju bättre att man får optimera vinklarna för bästa grepp och slippa snedslitning av däck, överhettning mm.

Och att bilarna ska se ut att ha gatmässiga hjulvinklar...
Är du allvarlig? Detta skulle ju isf gälla alla Roadsport klasser. :roll: :shock:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Torkel k »

Josen wrote:OK men ett reglemente skriver man väl med utgångspunkt med vad vill åstakomma och inte ifrån vad som går att kontrolleras. Tror det kommer bli svårt att kontrollera massa andra saker också utan att det blir krångligt ?
Tror det är bättre att sätta ribban dirket utan ta allt för många hänsyn - få andra MX5 klasser som strävar till att håller nera kost och göra det rättvist/enklet skulle tilllåta > 205 och fri camber tror jag ?
Visst ska reglerna i Klass2 avspegla avsikten med klass 2 och de tycker vi de gör: "Stoppa så få som möjligt av glassätarbilarna medan vi ändå skapar en rimlig och framför allt billig racingklass". Men att införa regler som inte går att kontrollera på ett rimligt enkelt sätt medför helt enkelt en risk för onödigt bråk mellan förare. Säg t ex att en bil verkar ha betydligt bättre kurvgrepp eller att hjulen verkar luta kraftigt. En förare anklagar bilens förare för fusk och vi inte kan kontrollera vem som har rätt. Den anklagade kan inte bevisa sig oskyldig och ingen blir nöjd.

Vi har redan stoppat ombyggnation av hjulupphägningsdelar, så mycket mera camber än 2 grader är inte lätt att få i en klass 2 Miata. Men kanske borde vi lägga till en punkt om att stoppa icke centriska bussningar också, bara för säkerhets skull?

Jag vet faktiskt inte hur reglerna inom Spec Miata ser ut idag, men under åren jag bodde i USA var däcksbredden fri. Det debatterades och testades intensivt om vad som var den bästa däcksbredden. Ändå stannade 95% av alla teamen kvar på just 205or eftersom det gav bästa varvtiderna (detta var då de körde på Toyo RA-1). Med en klen bil som Miatan var den extra roterande vikten + motståndet helt enkelt inte värt det lilla extra greppet.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Läste igenom reglerna för klass Standard inför vinterns mekning.
Tror det vore bra att ha ett vikttillägg för 6-växlade NB med tanke på trenden i Modiferad?
Tex 1175 i minvikt för bilar som 10AE och liknande.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Läste igenom reglerna för klass Standard inför vinterns mekning.
Tror det vore bra att ha ett vikttillägg för 6-växlade NB med tanke på trenden i Modiferad?
Tex 1175 i minvikt för bilar som 10AE och liknande.
Det är växellådan du funderar över, inte att 147hk 2001-2005 har samma vikt som 140hk 98-00?

Vad jag minns vägde min 03a 1200kg på vågen vid gasklockan med halv tank, reservhjul och allt (med mig i). Så det kan vara svårt att nå 1175 utan barlastning för en lättare förare.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Läste igenom reglerna för klass Standard inför vinterns mekning.
Tror det vore bra att ha ett vikttillägg för 6-växlade NB med tanke på trenden i Modiferad?
Tex 1175 i minvikt för bilar som 10AE och liknande.
Det är växellådan du funderar över, inte att 147hk 2001-2005 har samma vikt som 140hk 98-00?

Vad jag minns vägde min 03a 1200kg på vågen vid gasklockan med halv tank, reservhjul och allt (med mig i). Så det kan vara svårt att nå 1175 utan barlastning för en lättare förare.
Ger 6-växlad låda så stor fördel på banorna? Trodde trenden hos Modifierad berodde lika mycket att 6-växlade lådan är tåligare som på att det ger snabbare varvtider.

Däremot att NB med 140 hk och 146-147 hk har samma viktnivå kan man ju ifrågasätta (iofs inte mig emot med tanke på den bil jag har på gång...).

/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente klass 2 2011

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Det är växellådan du funderar över, inte att 147hk 2001-2005 har samma vikt som 140hk 98-00?

Vad jag minns vägde min 03a 1200kg på vågen vid gasklockan med halv tank, reservhjul och allt (med mig i). Så det kan vara svårt att nå 1175 utan barlastning för en lättare förare.
Det tänkte jag faktiskt inte ens på, men kommer ihåg att jag reagerade på det sist jag läste.
Jag tror både de extra hk och 6 vxl bör ge en högre vikt.
Och jag tror växellådan gör större skillnad än de extra hk... ;-)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply