Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Godmorgon Robert! Gissar att det bultar och bankar en del i knoppen idag efter studentskivan! :drunk:[... :beat: :rolleyes3: :mrgreen:

Du är ju en poet som får Fröding att blekna! :mrgreen:

Ja, styrgruppens överläggande och beslutanderätt vid gråsonsproblematik gör ju att vi kunde hålla oss till ett enkelt och begripligt regelverk samt komma igång snabbt då vi slipper gardera oss för alla eventualiteter genom ett långt och krångligt dokument. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Både ephas och Fredrik - nu får väl ni skärpa er lite va ? Att Bengt el vem som helst har åsikter i ett öppet form tillhör ju liksom "name of the game" utan att drabbas av underförstådda spydigheter. Ger mig en besk eftersmak och för snabbt tankar kotteri, taktfast marscherande stövlar och klubbar för inbördes beundran :-[...
Ringer uttrycket "avskyr dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem" några klockor ? :)
Vi ni ha det för er själva utan att drabbas av obekväma åsikter är det kanske bäst att ni håller det i stängda forum ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Torkel k »

Det bör ändå finnas en relevans bakom klagomålen och åsikterna som folk utanför klubben framför här på forumet. Vi snackar om racing på amatör / klubbnivå och människor som lagt ned timmar av sin fridtid för att försöka göra något bra för klubben. Något som endast påverkar de som faktiskt kör MX5cup. Det har ingen effekt på Roadsport Cs resultat.

Om man inte ens påverkas av reglerna, varför ska man då klaga på arbetet som gjorts? Såvida inte Bengt snickrar på en racingmiata hemma i garaget som han plannerar att köra i cupen med (i så fall, varmt välkommen hit Bengt!) så förstår jag ärligt talat inte varför han bryr sig om att framföra kritiken? Vi inom klubben är nöjda. Vi tycker Fredrik och co gjort ett bra jobb. Vi tycker avsikten är tydligt och vi förväntar oss inte problem pga detta. Då kan väl alla vara nöjda, eller?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Visst Bengt kanske i onödan triggar folk/har åsikter men rättfärdigar inte att vara spydig ? Tror inte Bengt menar något illa och det finns inget tvång att svara/bemöta honom.
Själv tror jag det är bra med lite andra ögon och kritik för utvecklingen och ser inte motsatsen/hinder till det ideellt arbete som Fredrik har lagt ner :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Det var inte min avsikt att vara spydig. :think2: Meningen var att vara ironisk, ledsen om det uppfattats som spydigt... :wave:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Dennis Kullman »

Jag kan inte se någon fördel med att utomstående (personer som inte kör eller har för avsikt att köra MX-5 CUP) sprider gnäll och osämja i vårt forum. :down:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Obesvarade frågor kan göra att folk undrar, även om svaren finns i tidigare i tråden...
bemeco wrote: Piggybak styrning är det tillåtet (FD Namborns bil), ändrar inte originalstyrningen alls
Lura styrenheten med yttre komponenter
"med "Standard" avses styrbox (ECU, EMS)tillverkad av Mazda och av sort ursprungligen avsedd för bilens motor."
EMS= Enginge Management System. Texten ovan säger att hårdvaran som skall styra motorn skall vara tillverkad av Mazda och ursprungligen avsedd för bilens motor vilket svårligen kan hävdas om ett Piggyback system eller andra yttre komponenter.
bemeco wrote: Byte av luftmängdsmätare
Roadsport C reglementet då vi ej reglerat detta för klass.2 (I år är ett testår kan hända att detta regleras nästa år om styrgruppen får åsikter kring detta i sommar.)
bemeco wrote: Ändra tändinställningen från original
Roadsport C reglementet då vi ej reglerat detta för klass.2 (I år är ett testår kan hända att detta regleras nästa år om styrgruppen får åsikter kring detta i sommar.)
bemeco wrote: Hyvla toppen för högre kompression
Optimera ventilsäten/ventiler
* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej bygd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).
Avsikten med denna punkt är att ingen motor skall "fräschas upp" om det inte är absolut nödvändigt p.g.a. exempelvis motorhaveri, och då är endast renovering av berörd motordel tillåten där renoveringsspec ur Mazdas verkstadshandbok sätter gränserna för vad som är tillåtet.

Texten ovan talar om var styrgruppen satt ribban. Hyvlade toppar och optimerade ventilsätten med med avsikt att öka prestandan innebär att styrgruppen skickar upp bilen i klass.1 med blixtens hastighet. Detta är även hårt styrt i klass.1 där det är fritt enligt roadsport C reglementet. Toppen måste minst mäta 133.8mm enligt verkstadshandboken och ventilsätenas/ventilernas vinklar/storlek skall även de vara enligt verkstadshandbokens renoveringsspec.
bemeco wrote: Optimera kamaxelinställningar
Ingen trimning mellan spjäll och avgaspackning enligt Roadsport reglementet för orginalmotor...
bemeco wrote: Klass 1

Var i reglementet står att man får ändra spårvidd jämfört med besiktningsinstrumentet??
Jag rullade igenom SBP med spacers förra veckan... :wink:
Roadsportreglementet är hyggligt fritt där gängse praxis varit att man tillåter det som rimligen kan tänkas rulla igenom bilprovningen. Tolkar man som du skall varenda helbilsgodkänd bil diskas så fort det bytt ut orginaldämparna, krängare, etc etc... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

Tackar Fredrik för ett seriöst svar

Verkar som detta forum är ett slutet forum för Miatafolk, lite trångsynt kanske

Jag har ansett en längre tid att det måste vara fel att luta sig mot svensk bilprovning i ett reglemente

Varför finns ett tekniskt reglemente (bortsätt från säkerhetsdetaljer) när ingen inom SPVM eller annan klubb / förarförening kontrollerar eller ens försöker kontrollera efterlevnaden av ett sådant

Vad gäller diciplinen på banan hör jag ofta klagomål från förare som anser att kontakt eller nära kontakt inte hör hemma i Roadsporttävlingar

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

bemeco wrote: Verkar som detta forum är ett slutet forum för Miatafolk, lite trångsynt kanske
Forumet är inte slutet som du märker, men visst, det är ett Miataforum så det är meningen att vi skall ha fokus på den bilen här. Vill man diskutera annat så finns det forum för det. Roadsportreglementet diskuteras med fördel på SPVMs forum så alla berörda kan läsa.
bemeco wrote: Jag har ansett en längre tid att det måste vara fel att luta sig mot svensk bilprovning i ett reglemente
Varför tar du då diskussionen 5 över tolv? Roadsportreglementet reviderades nyligen och ligger sedan spikat i tre år. Om inte jag minns fel fick vi mail i flera omgångar där det uppmanades att lämna in åsikter. Du borde lobbat för din åsikt då om du tyckt detta en längre tid. När butiken är stängd får man vänta tills den öppnar igen...
bemeco wrote: Varför finns ett tekniskt reglemente (bortsätt från säkerhetsdetaljer) när ingen inom SPVM eller annan klubb / förarförening kontrollerar eller ens försöker kontrollera efterlevnaden av ett sådant
Vi har kjell Löf som tittar och testar. Sen är det svårt att sätta dit någon, hur mkt vissa än vill se det, när ingen bryter mot reglementet. Eftersom "dom värsta" bilarna fortfarande har en bit kvar innan allt som är tillåtet enligt reglementet är utnyttjat så finns det ingen större anledning att fuska.
bemeco wrote: Vad gäller diciplinen på banan hör jag ofta klagomål från förare som anser att kontakt eller nära kontakt inte hör hemma i Roadsporttävlingar
Vi tycker likadant i MX-5 RacingClub. Vi har t.o.m. enskilda förarmöten efter ordinarieförarsammanträde för att understryka detta...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

Hej Fredrik

Som du kanske kommer ihåg så var jag troligen den enda som skrev en Motion ang era tolkningstjoflöjtare som enligt Niklas togs upp på förarmötet i Jönköping eller var det nu var, kunde inte själv delta pga sjukdom
Man kan inte se detta i något protokoll från SPVM eller Förarmötet men enligt Niklas finns inga rutiner för hur man gör med motioner i enskilda ärenden, dvs protokollföra därför syns inte detta

Jag får lita på Niklas ord i denna fråga, du var väl där när min Motion avhandlades eller??

Jag tog kanske diskussionen för tidigt 6:30
I övrigt är jag en av få som hela tiden i olika spörsmål haft kontakt både mailledes och Oralt , enligt vad Niklas säger, vad gäller det nu gällande reglementet, så jag har visst framfört synpunkter, jag kan leta upp Mailen och Motionen bifogar jag här nedan

På Falkenberg i fjol tog jag upp frågan ang om det var lönt att ha ett reglemente då det, som du själv håller med om, är tandlöst då inga kontroller utföres

O du, vem talar om att sätta dit, det är väl självklart att ingen fuskar, Roadsport är ju en Gentlemannasport

Citera

Till SPVM tekniska kommitén

Jag vill att kommitén noga skall överväga möjligheten att byta en omodifierad motortyp till en annan omodifierad motortyp utan att registrera om bilen.

Jag vill inte här ge mig in i en definition av begreppet motortyp men alla tekniskt intresserade är nog insatta i vad jag menar.

Det första fallen som nu är aktuella gäller utbyte av en motor 1,6 liter 116 hästkrafter mot en 1,8 liter 131 hästkrafter.
Det är nedanstående motortyper det gäller.
Citat Wikipedia

B6ZE(RS)

1,597 cc (1.597 L; 97.5 cu in) B6ZE(RS) - (78x83.6 mm) - Developed for the Mazda Miata (1989-93). The engine uses a DOHC 16-valve alloy head with a lightened crankshaft and flywheel to allow a 7200 rpm redline. An aluminum sump with cooling fins is an unusual feature of this engine. The Japanese version of the engine had a 9.4:1 compression ratio and produced 120 hp (90 kW) and 100 ft•lbf (136 N•m).

B8

The 1,839 cc (1.839 L; 112.2 cu in) B8 is not just a bored and stroked B6. Rather, a new block with widened cylinder spacing. The bore is 83 mm and the stroke is 85 mm. This SOHC engine was used in various Australian Mazda 323s and the American 1990-1994 Mazda Protege. It came in both 8 (B8-E) and 16-valve variants (B8-ME).

The B8ME is also found in Canadian variants of the 323 hatchback.
Slut citat Wikipedia

Dessa två helt olika motortyper har få om ens några utbytbara delar.

Anledningen till varför några Miata åkare vill byta motor är att de tycker det är logiskt att byta till en motor som finns i en senare årsmodell och den direkta anledningen är att den första karossen är lättare än den senare, det blir då lättare att få upp effekt viktförhållandet dvs fler hk / kg bil.

Den senare Miatan väger 50kg mer än den tidigare och är troligen utrustade med ABS bromsar som ju ger ett 5% tillägg.

Inga andra åkare har begärt att man skall få byta omodifierade motorer.
Miata åkare har möjlighet att genom SFRO registrera om sina bilar om man nu tvunget måste byta motor (vilket ju alla Miata åkarna med 1,6 motor kommer att anse sig behöva göra).
Miata åkarna kan också köpa en 131 hästars bil direkt, men då vill man nog byta till en ännu kraftigare motor.

Jag (med flera) anser att SPVM skall tänka sig för innan man drar proppen ur badkaret, barnet kan följa med ut ur badkaret.


Oxie 2010-02-11
Bengt Metz

Slut Citat
/ Bengt Metz
Last edited by bemeco on Tue 08 Jun 2010, 21:45, edited 1 time in total.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Cyberoid »

Man kan tycka att tonen är hård mot kritikerna men jag tycker istället man ska vända på det.

Mx5 Racing Club är en förening som består av sina medlemmar. Vi har ett gemensamt intresse av att driva klubben framåt, utvecklas som racingklass och att ha skoj ihop.

Forumet är fortfarande öppet för alla att läsa. Vill man som utomstående komma hit och "bidra" så tycker jag att man ska göra det på ett trevligt och konstruktivt sätt. Att stampla in och kritisera med hänvisning till att det är ett öppet forum kanske inte är så begåvat?

Varför ska klubben behöva lyssna på åsikter ifrån utomstående? Medlemmarna har valt att köra enligt ett färdigt reglemente. Vi har inte haft problem med fusk och kan sköta kontrollen på egen hand. Vill ni vara med så "Join the club" men om inte konceptet passar så vänd er någon annanstans. Jag är säker på att vi har ett vinnande koncept och klassens snabba tillväxt är ett bevis på det. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

Hai Henrik

För att ta din sista fråga först

Man kanske blir Hemmablind :think2:

Tycker du att mina inlägg är kritik :think2: , ställer några frågor och får bra svar av Henrik

I övrigt är det fortfarande, som jag skrivit i ert forum ofta, skitkul att fler och fler börjar åka Roadsport

Biltypen tycker jag personligen är underordnad (bara alla åker sevenbilar :mrgreen: )

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Bengt.

Din motion eller SPVMs årsmöte har ingenting med detta att göra. Diskussionen vi hade på SPVMs forum som renderade i din motion gällde hur SPVM väljer att tolka en text i reglementet gällande ordet "motortyp". Det jag syftar är revideringstillfället av Roadsportreglementet som var förra året (minns ej när exakt) vilket är något helt annat. Det skickades ut mail från SPVM vid flera tillfällen där vi uppmanades att komma med åsikter/förslag till revideringen av reglementet och det klargjordes mkt tydligt att det är tre år till nästa tillfälle så har vi åsikter så var det läge att komma med dom nu.
Jag kan inte minnas några debattinlägg från din sida under denna perioden då vi faktiskt hade möjlighet att påverka/diskutera och undrade därför i mitt tidigare inlägg varför du tar upp något som är så viktigt för dig när butiken stängt, reglementesförslaget är ju redan inskickat till SBF...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Pingen »

Varför skulle man vilja byta till en B8 i sin Mx5:a?
Det är samma motor som sitter i vår ena 323F, och som leverar 106hk, 10hk mindre än 1.6:an.
Christian Olsson
Post Reply