Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

waern wrote:Många av bilarna som vi vill få med har rullat på vägarna i upp till 20 år tillbaka med olika ägare med olika ambitioner så jag tror att det blir kompromisser där efter. Vill man få med många bilar med ett lite öppnare regelverk eller färre bilar med lite striktare regler :think2: personligen så tycker jag det är roligare ju fler som kan vara med :D

Givetvis får uppenbara regel hål justeras till, det är ju det som är det bra med mycket input då det alltid är lättare att hitta vägar runt regler än att följa dom blint :wink:
Precis. Lite frihet kring de enkla uppfräschningsmoddarna som är vanliga på glassätarbilarna och inte gör så stor skillnad i varvtid men hårda regler kring det som försvårar/kostar tid och pengar/förstör bilens ursprungskick/ etc etc så tror vi oss ha hittat en bra balans.
De stora bitarna är ju viktgräns( som i klass.2 ligger mer på "orginalnivå), utväxlingar, däcksbredd, motorstyr, karossförändringar, etc etc.
Som sagt, vi kör i år sen utvärderar vi och tillser ev nödvändiga justeringar. Målsättningen är glasklar. Vi vill att klass.2 skall vara en klass där man är konkurrenskraftig med sin bågeförsedda trackdaymiata som man även använder som vardags/fritidsbil... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Torkel k »

Min bil (och jag) uppfyller Klass 2 kraven alldeles utmärkt :up: förutom att vi är 70kg för lätta. :down: Till Kullen blir det såklart ingen viktlåda, så jag kör i Klass 1. Får se hur jag gör senare. Är ju roligast att köra i samma klass som de man tampas med. Utvärdering följer...

Fast det är klart... jag skulle ju kunna införa en sträng "Snickers och Donuts" diet för att vikta upp mig själv med 70kg till på lördag. En ökning på ~96%, det ska man väl klara? Då behöver jag ingen viktlåda, bara en lite större stol... och kanske en större overall.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Tror ändå på att hålla begränsningar hårt om att inte tillåta mods som broms-byte och bussningar, annars blir andan fel i längden. SSK std klass tillåter inga bussningar el ändringar av bromsar vs OEM - stenhårt Grupp N.
Bättre då att låta bilar som är nya och har otillåta mods och vill köra i kl 2 köra på dispans vs att skarva reglementet.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
tommy bergsten
Posts: 4
Joined: Tue 23 Mar 2010, 15:29

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by tommy bergsten »

Det låter kanon med en klass som man kan använda bilen till både bana o vanligt.
Hoppas att det blir så nästa år också för då ska jag vara med :-)
Det blir att fixa till bilen i vinter
hälsningar
Tommy Bergsten
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Du är så välkommen Tommy! 8) :)

Får du ihop bilen tidigare är det bara hoppa in redan i år. Även om cup dragit igång så ser vi gärna att fler bilar ansluter under säsongen. Som ny kan man ju se det som övning och få lite mer känsla för sin bil inför 2011. :burnout:
Kom gärna och hälsa på när vi kör, både SSM och Falkenberg är höjdare! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
tommy bergsten
Posts: 4
Joined: Tue 23 Mar 2010, 15:29

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by tommy bergsten »

Det blir inget i år ska åka en hel del med bilen i sommar Tyskland Polen mm .
Även om jag skulle vara hemma så skulle det inte gå ...är typ sveriges sämsta mekaniker :(
Ska försöka få lite hjälp i vinter.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

tommy bergsten wrote:är typ sveriges sämsta mekaniker :(
Rätt bil och rätt klass mao! :D I stanndardliknande skick får man nog leta länge efter stryktåligare rejsbil! :up: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Andreas E »

Josen wrote: ...
Skulle lagt till

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok med max justering till -2 grader camber

* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205 med max ET mått 30
...
Tycker begränsning på hjulinställning och ET är en bra idé för säsongen 2011. Eftersom en av tankarna med klass 2 är att man ska kunna ha glassätarbilen för både ban- och gat-köning och då är det bra att begränsa hur långt man får justera (även om det redan nu är svårt att få mycket mer än -2 grader camber).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Niklas Falk »

Effektivt ET på MINST 30 borde det väl vara (ev. spacers inkluderade). :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:
Josen wrote: ...
Skulle lagt till

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok med max justering till -2 grader camber

* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205 med max ET mått 30
...
Tycker begränsning på hjulinställning och ET är en bra idé för säsongen 2011. Eftersom en av tankarna med klass 2 är att man ska kunna ha glassätarbilen för både ban- och gat-köning och då är det bra att begränsa hur långt man får justera (även om det redan nu är svårt att få mycket mer än -2 grader camber).

/Andreas K
Eftersom man inte får sätta på camberbussningar (bulthål ej centrerat i bussningen) och ej heller får bredda bärarmarna i klass.2 så känns ett sånt förbud överflödigt. Det gäller att hålla det enkelt. Men men, det är min åsikt, vi tar med den frågan i styrgruppen när vi summerar till hösten.

Däremot kan ET vara en sak som känns ok att reglera i min värld... :)
Däremot kan ET
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Eftersom man inte får sätta på camberbussningar (bulthål ej centrerat i bussningen) och ej heller får bredda bärarmarna i klass.2 så känns ett sånt förbud överflödigt
Alltså hindrar väl inget att lägga till det ? Och jo det finns kreativa sätt att få mera Camber ( som jag givetis inte tänker berätta här givetvis ;) )

Desstum är bilar och bärarmar individer ( Mazdas sunkiga toleranser) - vissa kan få upp tilll 3 grader och andra 1, speciellt höger bak av någon anleding ?
Effektivt ET på MINST 30 borde det väl vara (ev. spacers inkluderade)
Japp skall givetis vara MINST 30 ( ju mindre desto bredare...) :up:

Sen tycker jag inte bussingar skall vara fria egentligen - flesta klasser utomlands åker på OEM och det verkar fungera bra - varför skall det vara fritt här ? Om nu några redan har låt de åka på dispans och inte vara normsättande.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Har funderat på detta med hur ett reglemete skall kunna kontrolleras och efterföljas.
I klubb som detta eller andra är det idella krafter och de flesta vill köra och det är svårt att fånga någon vettig kontroll funktion.

Frågor som
- Vem skall ansvar för besiktingar och ev straff - finns det någon klass pappa egentligen ?
- Enskilda indvider kan inte alltid dra allt
- Hur det skötas prakiskt ?
- Någon form av kontroll-funktion måste till

En idé som jag funderat på utifrån SLC 5 papp cup är ett dela ut röda kort till deltagarna i cupen. Varje deltagare kan ge det röda kortet till medtävlande om han misstänker fusk. Deltagarna får begränsat antal röda kort ( ex 2 st om 3 tävlingar på säsongen för att förhindra att folk djävlas med varandra ;) ).
När ett rött kort delas ut triggar detta en seriös undersökning av bilen i frågan ( detta görs av kunnig tävlande (vad av styrgruppen och som roterar årsvis) ( givetvis inte är part i fallet ). Finns bilen skydlig till fusk döms straff/utslutning/rättning hittas och röda kortet är inte förbrukat hittas inga fel är det röda kort förbrukat.
Bilen som undersöks skall ha rätt att provköras av undersökande (Niklas hade idé om logg-verktyg för att räkna effekt?) - effekt-tak i Roadsport C borde finnas....
Allt för att undersöka en bil borde finna på plats ( möjligen camber verktyg ), en avgas mästare ( kolla katt) kanske finns för rimliga slantar ?

Bra eller ? Tror detta kan bli om man filar på formerna en bra själv-kontrollerande funktion som sköts av utövarna själva

Man skulle kunna ha detta för körningen också men det skall ju skötas av tävlings-folket ( även om det går att tydligen går att åka slalom ändå :twisted: )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Hej Josen!

När det gäller "Cuppappa", ansvariga eller "straff" i klass.2 så insåg styrelsen för länge sedan att detta måste till och efter många turer och till slut ett styrelsebeslut så blev lösningen det som idag är styrgruppen.

Vi har ett reglemente "Roadsport", som gäller för både klass.1 och klass.2, och där finns det protestmöjligheter idag (tror det kostar 800:- eller nåt sånt). Vi kan inte/kommer inte anta något annat reglemente då ett annat reglemente skulle innebära att vi förlorar möjligheten att köra med båge eftersom Roadsport har dispens för det.


Vi har däremot ett poängberäkningssystem för Cupen som vi själva bestämmer över. :) I klass.1 gäller Roadsport C reglementet rakt och straff mm sköts av SPVM/arrangör(protestmöjligheter finns som sagt). I klass.2 rapporteras ev misstanke om brott mot poängberäkningsreglerna till styrgruppen (som är tre förare utsedda av styrelsen om ett år i sänder). Styrgruppen kan flytta upp bilen i klass.1 eller uppmana tävlande om att till nästa tävlingshelg ha ändrat bilen (vid gråzonsproblematik då det inte går att få poängberäkningsreglerna vattentäta ur ett enkelhetsperspektiv då enkelhet är hela tanken med klass.2.) Om någon i klass.2 bryter mot Roadsportreglementet gäller naturligtvis samma straffsystem som för klass.1 (se SPVMs hemsida för reglemente och bestraffning).

Allt detta har diskuterats och blöts på förarforum och styrgrupp/styrelseforum i ganska stor omfattning innan förslag tagits fram och det finns idag system för det du frågar kring.

Du får skaffa dig en MX-5:a och komma in i matchen igen. ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Fredrik

Nu var inte detta förslag meningen att ändra allt - utan bara en tanke/förslag/bidrag på hur man skulle kunna rodda ett reglemetet - en idé som jag frågar om det kan funger eller inte ?. Hänger inget ihop med om att köra med båge eller inte utan bara arbetssättet att efterfölja reglementet. Om det nu inte är hugget i sten att alltid åka med SPVM ( som jag inte tycker lyfter MX5 cup till vad de är värda för övrigt...oops nu svor jag i kyrkan igen ;) ) tror jag man måste hitta sätta att hantera att reglemtet hålls utan att det kostar massor och inte blir tandlöst som SPVM/Roadsport. Har någonsin en protest lagts och godkänt de senaste 10 åren inom Roadsport frågar jag mig ?
Du får skaffa dig en MX-5:a och komma in i matchen igen.
Kanske men då måste det bli jämnare bilar, billigare och enklare att köra race ;) Du fixar det ? :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Fredrik

Nu var inte detta förslag meningen att ändra allt - utan bara en tanke/förslag/bidrag på hur man skulle kunna rodda ett reglemetet - en idé som jag frågar om det kan funger eller inte ?. Hänger inget ihop med om att köra med båge eller inte utan bara arbetssättet att efterfölja reglementet. Om det nu inte är hugget i sten att alltid åka med SPVM ( som jag inte tycker lyfter MX5 cup till vad de är värda för övrigt...oops nu svor jag i kyrkan igen ;) ) tror jag man måste hitta sätta att hantera att reglemtet hålls utan att det kostar massor och inte blir tandlöst som SPVM/Roadsport. Har någonsin en protest lagts och godkänt de senaste 10 åren inom Roadsport frågar jag mig ?
Vi tar med oss dina frågor till Styrgruppen. Kontroll/bestraffningar är en punkt vi kommer diskutera till hösten när vi summerar säsongen. Min syn är att det varit få protester i roadsport hittills då det inte har funnits fog för det. De flesta bilarna har hittills legat rätt långt ifrån gränsen av reglementet vilket gör att det funnits mkt man kan göra för att få bilen att gå snabbare utan att gå utanför reglementet. Kan ta min bil som exempel. Vill jag åka snabbare kan jag "on the top of my mind" komma på följande moddar som är tillåtna och ej än är gjorda: Raka drev i låda, sexväxlad låda, ta bort ABS för att slippa vikttillägg, breddade bärarmar för mer camber, blueprintad motor, programerbart sprut, 225 däck, torrsump, viktlåda för viktcentrering etc etc.

Men visst, toppen av bilarna i klass.1 börjar närma sig gränsen för reglementet och när alla ligger och skaver där finns risken att någon går över gränsen och därmed kommer säkert behovet av bättre kontroll att finnas. Likväl finns risken när klass.2 växt till sig, och konkurensen hårdnar, att vi måste bevaka hårdare. Tror nästan risken/frestelsen är större i klass.2 när det blir tight då det är så få moddar som är tillåtna där.

Men som sagt, vi har frågan på agendan... :)
Josen wrote:
Du får skaffa dig en MX-5:a och komma in i matchen igen.
Kanske men då måste det bli jämnare bilar, billigare och enklare att köra race ;) Du fixar det ? :)
Jämnheten och enkelheten jobbar vi på genom klass.2 (och på sätt och vis även "billigheten"). När det gäller kostnaden för racingen så jobbar vi även på det. Vi har inte barn ihop med någon men som alltid i livet är det viktigt att vara "affärsmässig" och inte bränna broar. Framtidsdiskussioner/planer kommer vi dock inte hålla i öppna forum så jag kan inte avslöja mer än att vi jobbar för att förbättra för oss, däremot tar vi gärna emot åsikter och idéer, så tack för din input! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Raka drev i låda, sexväxlad låda, ta bort ABS för att slippa vikttillägg, breddade bärarmar för mer camber, blueprintad motor, programerbart sprut, 225 däck, torrsump, viktlåda för viktcentrering etc etc.
Eller varför inte några tusen på att nöta spår/körning ? Ger nog lika mycket :shock: :D
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Raka drev i låda, sexväxlad låda, ta bort ABS för att slippa vikttillägg, breddade bärarmar för mer camber, blueprintad motor, programerbart sprut, 225 däck, torrsump, viktlåda för viktcentrering etc etc.
Eller varför inte några tusen på att nöta spår/körning ? Ger nog lika mycket :shock: :D
Helt rätt! En saning som gäller oss alla. Hörde att proffsförare körde 1.09 på knutan 2002 med orginal R-däcksförsedd NB. Dit har man ju en bit! :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

Hai reglementsnissar Klass 2

Piggybak styrning är det tillåtet (FD Namborns bil), ändrar inte originalstyrningen alls
Lura styrenheten med yttre komponenter
Byte av luftmängdsmätare
Ändra tändinställningen från original
Hyvla toppen för högre kompression
Optimera ventilsäten/ventiler
Optimera kamaxelinställningar

Klass 1

Var i reglementet står att man får ändra spårvidd jämfört med besiktningsinstrumentet??

När var senaste gången SPVM gjorde en teknisk kontroll av en Roadsportbil??, undantaget vikt, höjd över mark (kanske) och säkerhetsdetaljer

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Har du en tråkig dag idag Bengt? :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

Nää

Kan ju alltid trigga dig :bang2: :mrgreen:

Seriöst så har väl klass 2 reglementet lika stora nätmaskor som Roadsportreglementet

Finns det svar på mitt inlägg??

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Vill inte vara oförskämd på nåt vis men andemeningen med klass.2 finns beskrivet i denna tråd ganska ingående. Det är inget reglemente utan regler för att få räkna poäng i vår cup. Det är vårt sätt att lösa de olika ambitionsnivåer som finns bland oss som gillar att ratta miata på bana.
Om du börjar läsa första inlägget i denna tråd så tror jag dina frågor besvaras. Gör dom inte det så får någon annan svara för jag kan inte vara mer pedagogisk än utläggen jag gjort i denna tråd...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

OK

Jag kollar igen

/ Bengt Metz
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by ephas »

Jag har ingen dålig dag, min dag har faktiskt varit alldeles underbar idag.
Riktigt najs väder här i söder, ska på studentskiva strax, stiligt klädd och allt :D

Därför tänkte jag yttra mig på ett kreativt sätt och dela med mig av lite tankar... :think2:

Varför ska en bitter gammelfarbror komma och klanka ner på förändringar som alla andra tycker är positiva?
Varför ska en bitter gammelfarbror komma med ickekonstruktiva utlåtanden?
Varför ska en bitter gammelfarbror komma med negativa utlåtanden?
Varför ska en bitter gammelfarbror ens yttra sig när han inte ens tävlar med oss?
Varför ska en bitter gammelfarbror ens vara bitter?
Varför ska en bitter gammelfarbror ha så dålig självinsikt?

Suck... :roll:

Fredrik, en väldigt bra grej med Klass 2 reglementet är att om det finns några tveksamheter kring en punkt så har ni där gjort tydligt att det är ni som styrelse/ledningsgrupp som gör bedömningen helt och hållet. Toppen!

(Já e int bitter i alla fall)

Ha en fortsatt underbar dag allesammans...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by bemeco »

Detsamma Robert

Vem f-n e bitter??
O du, vem e gammelfarbror??

Det finns förare som är 90 år, vi har en som är 84 eller mer som är bland de snabbaste i sin klass i Sverige
(inga jämförelser)

Så jag har nog några år på mig att samla på mig fler Pallplatser

Kom igen Robert och hoppas att du klättrar i Poängligan

I det fina vädret önskar jag dig ytterligare en vacker dag

O du, kom och åk med MSCC på Söndag, vi åker konbana på Bulltofta, brukar vara kul

/ Bengt
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by ephas »

Mitt meddelande var bara några reflektioner kring en del upplevelser jag hade längs med dagen.
Om du, Bengt, tog åt dig av det jag skrev rent allmänt, säger nog mer om dig än om mitt inlägg.
Jag skrev inte något personligt till någon mer än till Fredrik gällande vissa delar av reglementet.

Gamla farbröder är übercharmiga, det är bara de bittra och griniga som är bittra och griniga...
Att bli definierad som gammelfarbror är inte endast åldersrelaterat.

Hej Hopp

ps. Ber om ursäkt att jag smutsar ner tråden då en del av mina reflektioner inte hade något samband med tråden.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply