Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

MX-5 Cupen är nu inne på sin tredje säsong och Cupen blir bara större och större! Första Cupracet i år är nästa helg på Kinnekulle och då står ca 20-talet miator på startlinjen! Med stor sannolikhet kommer fältet med Miator vara än större på under SSM-helgen på Knutstorp 2-4 Juli, vilket är smått fantastiskt då Cupen bara är några år gammal! Undra om Per H och Niklas F själva trodde att det skulle bli en sådan succé när de bestämde sig för att dra igång en hemsida med egen poängtabell för några få miator som rullade i Roadsport-C? :) Mig lurade dom med i Cup-premiären och på den vägen är det... :burnout:

MX-5 RacingClub jobbar ständigt för att fler miataägare skall lufta sin bil på banorna runt om i Sverige och under de få år som klubben varit igång har vi utöver MX-5 Cupen ordnat Trackdays och konbaneövningar (vilket utvecklat sig till en egen Konbanecup!) som har varit mycket lyckade då alla våra event bara växer!

Som ett led i klubbens nytänkande och önskan om att få fler Miator ut på banan introducerar vi nu KLASS.2!!!!!!!! :burnout:
klass.2 är en ny tävlingsklass i MX-5Cupen där man skall kunna köra och vara konkurrenskraftig med mkt små förändringar gjorda på sin bil. Ett antal av de Miator som rullar i Cupen idag har körts i många år och därmed har de utvecklats så pass mkt att det är svårt för en nykomling att göra sig gällande. Tanken med klass.2 är att man skall kunna sätta i en båge, stol och brytare i sin gatbil och kunna vara med och slåss om pallplatser bara man kan hålla tungan rätt i munen när man rattar! :) Den dagen man vill utveckla sin bil är det bara att kliva upp i klass.1 där Miatorna kör fritt enligt Roadsport-C reglementet. :work:

Klass.1 och klass.2 kommer att köra i samma heat men de skiljs åt genom klass-klistermärken. De båda klasserna kommer att ha var sin poängtabell och pokaler kommer att delas ut för varje race i var klass (placering 1,2 och 3).
2010 är ett test år och därför kör vi igång redan nu på Kinnekulle. Kör du i cupen idag men åker i en av de mindre modifierade bilarna har du möjlighet att redan till Kinnekulle plocka tillbaka lite orginalprylar och sen fajtas i klass.2. Som det är nu åker minst 3 bilar klass.2 på Kinnekulle. :)

En av de större skillnaderna mellan klasserna är viktgränserna. I klass.1 gäller Roadsport-C reglementet dvs 7kg/hk, i klass.2 finns det en minimiviktgräns för var biltyp. Denna viktgräns är satt på ett sådant sätt att bilarna inte behöver lättas alls eller lättas betydligt mindre än vad som måste tillses i klass.1 för att nå viktgränsen. När vi satte viktgränserna har vi också tagit hänsyn till de tidigare modellernas fördel med lägre totalvikt och skillnader i utväxling. NC 1.8 har lite mindre hk än NA 1.8 men å andra sidan ett modernare chassi osv osv. Det centrala med klass.2 är att det är en klass som är enkel att börja köra i och att man kan känna att man är med utan större modifieringar. :burnout:

Nedan ser ni reglerna för att få räkna poäng i respektive klass. Dessa regler kommer inom kort att komma upp på hemsidans förstasida, då kommer ni kunna klicka på var regelpunkt för att få lite mer regelinfo då vi tagit fram definitioner och förtydliganden...

Vi ses i sommar!!

/
Fredrik H, Chrisoffer W, Per H
Styrgrupp MX-5Cup


_______________________________________________________________________________________________
POÄNGBERÄKNINGSREGLER

Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.

Klass.2 :Fritt enligt Roadsport C reglementet så länge nedan punkter är uppfyllda:

* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205.
* Standard/ej modifierad kaross.
* Standard/ej modifierad styrbox.
* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok.
* Standard/ej modifierad utväxling.
* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej bygd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).

Vid tveksamhet klicka på respetive punkt ovan för förtydligande.


Lägsta tillåtna tävlingsvikt

Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.

Klass.2: Nedan viktgräns gäller för respektive MX-5 modell:

NA samt NB 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass.1

I de fall förare vill justera vikten närmare viktgränsen tillses det lämpligast genom dessa alternativ:
* Urmontering av passagerarstol.
* Urmontering av softtop/hardtop.
* urmontering av mattor/isolering.
* Justering av bensinmängd.


Vägning sker enligt stickprovsprincip efter genomfört race.


Övrigt:
Styrgruppen för MX-5Cupen har tolkningsrätt. Vid osäkerhet kontakta styrgrupp för tolkning och förtydligande. Om bilen ej klart bryter mot någon av Klass.2-punkterna ovan men det av en eller annan anledning ändå uppstår "gråsonproblematik" har styrgruppen rätt att justera/förtydliga ovan poängberäkningsregler. Uppstår "gråsonsproblematik" under tävlingshelg får bilen tävla i klass.2 gällande tävlingshelg men måste anpassa bilen efter styrgruppens beslut till påföljande tävlingshelg.
________________________________________________________________________________________________
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Cyberoid »

Kunde inte detta vara något att posta på miataklubbens forum? Det är ju knappast konkurrerande verksamhet utan snarare ett komplement. Och där borde man kunna hitta de som tänkas vilja testa på racing med miata.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Will do, låg med i planen men tack ändå! :) :up:

Edit: Jag är inte medlem i Miataklubben och kan därmed inte skriva inlägg i bankörningforumet. Kan någon som är medlem hjälpa till att länka... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Will do, låg med i planen men tack ändå! :) :up:

Edit: Jag är inte medlem i Miataklubben och kan därmed inte skriva inlägg i bankörningforumet. Kan någon som är medlem hjälpa till att länka... :)
Jag postar texten ovan. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

:up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Magnus Pettson »

Tycker det här kan bli en bra grej :) Har några funderingar som jag tror kan vara allmänna: vikten på NA 1,6 (de andra kan jag inte) 1010 kg är det med förare? Vägde min vid bilprovningen och den vägde 1010 kg i princip helt orginal med grejer i skuffen som jag beräknar till c:a 10 kg. Det var diskution om avgassystem tidigare, är det fritt nu? En 3:e :think2: ang. mod kaross får man göra hål i huven (för värmeavledning) :?:
De e mycke nu...
jliljeha
Posts: 32
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:47
Location: Landfjärden

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by jliljeha »

Känns som en fantastiskt bra ide!

Vi som är sugna på att köra blir nog lite avskräckta av alla plastmonster som är moddade till reglernas gräns.
Mazda Miata 1990
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Tycker det här kan bli en bra grej :) Har några funderingar som jag tror kan vara allmänna: vikten på NA 1,6 (de andra kan jag inte) 1010 kg är det med förare? Vägde min vid bilprovningen och den vägde 1010 kg i princip helt orginal med grejer i skuffen som jag beräknar till c:a 10 kg. Det var diskution om avgassystem tidigare, är det fritt nu? En 3:e :think2: ang. mod kaross får man göra hål i huven (för värmeavledning) :?:
1010kg är i tävlingsskick, d.v.s. bilen inklusive förare vägd strax efter genomfört heat.
Tanken är att man inte skall kapa i karossen/panelerna så hål i huven är ej tillåtet.
Avgassystemet är fritt då många gatmiator bytt grenrör, och racekatalysator är att föredra då SBF låter oss köra med orginalkat ett år i taget under dispens.

Du får svetsa igen hålet Pettson! ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

jliljeha wrote:Känns som en fantastiskt bra ide!

Vi som är sugna på att köra blir nog lite avskräckta av alla plastmonster som är moddade till reglernas gräns.
Kul att ni gillar idén! Vi trodde nog det. :)

Som sagt, med tiden så drar sig alla racingserier mot reglementets gränser. Plast spelar inte någon större roll då Roadsport C-reglementet har 7kg/hk som gräns och där ligger många bilar, 1kg plast väger lika mkt som 1kg plåt. :) Men visst, rent visuellt och psykologiskt tror jag att det kan ha en avskräckande effekt likväl som sönderkapad plåt och programerbart sprut etc etc kan ha för de nya som är sugna. Det är precis därför vi skapat denna klass!:) Vill man modda eller åka lite fortare får man köra klass.1, vill man tävla med mindre moddad bil är det klass.2 som gäller! :) Det bästa är ju att vi tillfredställer de flesta på detta sätt! :up: :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Magnus Pettson »

Har ju inte hunnit gjort nåra hål :D :D :D Då åker jag klass 2 då :banana:
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Har ju inte hunnit gjort nåra hål :D :D :D Då åker jag klass 2 då :banana:
Kanon! :up: Då har jag med ett klass.2-klistermärke till dig också! 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Magnus Pettson »

Tack Fredrik. Anmäler mej alltså inte på nåt annat vis. :D Undrar hur många vi blir, jag och Andreas K ? Då blir det i alla fall silver :banana: :D
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Andreas E »

Magnus Pettson wrote:Tack Fredrik. Anmäler mej alltså inte på nåt annat vis. :D Undrar hur många vi blir, jag och Andreas K ? Då blir det i alla fall silver :banana: :D
Christoffer Waern kommer nog också köra i klass 2 så jag får hoppas på brons (om kopplingen håller och klass 2 inte blir det succe vi hoppas på :wink: )

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by waern »

Jag skickade precis iväg en vagndeklaration med min nya vikt så jag kör med klass 2 :burnout:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Grattis till en kul expansion - härligt med racing som rikar sig åt sann gräsrots nivå :up: :up: och till folk som engagerar sig. Hoppas ni får många som kör - dessutom lär klass 2 bilarna utklassa klass 1 bilarna i regn :D
Såg på vädret att Kullen kanske bjuder er på regn ;) :twisted:

Skulle lagt till

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok med max justering till -2 grader camber

* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205 med max ET mått 30

och

Bilen skall behålla sin ursprungliga OEM drivlina och bromsar, dvs inget plockade mellan komponeter mellan chassin.Ex 1.6 diff (4.3) i ett 1.8 chassi el tvärt om


Nu väntar vi bara på en hård entypsklass med riktiga räsers :) och rimliga start avgifter med massa körning :up:
Släpp hörnflaggan nu Mazda Sverige och spring in på bana någgon gång ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Victor »

Josen wrote:och

Bilen skall behålla sin ursprungliga OEM drivlina och bromsar, dvs inget plockade mellan komponeter mellan chassin.Ex 1.6 diff (4.3) i ett 1.8 chassi el tvärt om

Vad det gäller drivlinan är det väl intäckt av "Standard/ej modifierad utväxling" i reglerna ovan, vilket jag i alla fall tolkar som standardmonterat på den aktuella bilen. Men ett tillägg om bromsarna kanske hade varit på sin plats.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Magnus Pettson »

Tycker att det är ok att byta 1,6:ans små (fort farliga) bromsar till 1,8:ans vilket jag kommer göra så fort Hawk's belägg kommer, undrar var dom tog vägen.. :?
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Magnus Pettson »

OBS, inte Orions fel att beläggen inte dykt upp utan Bussgods här på bygden inte funkar som på andra ställen. Plus att det blir drygt 3 mil och hämta dom när Bussgods väl har hört av sej (om..) :roll:
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Grattis till en kul expansion - härligt med racing som rikar sig åt sann gräsrots nivå :up: :up: och till folk som engagerar sig. Hoppas ni får många som kör - dessutom lär klass 2 bilarna utklassa klass 1 bilarna i regn :D
Såg på vädret att Kullen kanske bjuder er på regn ;) :twisted:
Regn har vänt upp och ner på resultat förr! :shock:
Josen wrote: Skulle lagt till

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok med max justering till -2 grader camber

* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205 med max ET mått 30

och

Bilen skall behålla sin ursprungliga OEM drivlina och bromsar, dvs inget plockade mellan komponeter mellan chassin.Ex 1.6 diff (4.3) i ett 1.8 chassi el tvärt om

Cambern går nog inte få så mkt mer än ett par grader om man inte moddar vilket inte är tillåtet. Bra input med ET det har styrgruppen missat att diskutera. :up: När det gäller drivlina har styrgruppen skrivit ihop en kort text till var punkt som förtydligar lite. Tanken är att reglerna skall ligga på första sidan och att den förtydligande texten skall poppa upp när man klickar på punkterna men jag lägger även ut förtydligandet i ett inlägg nedan.
Josen wrote: Nu väntar vi bara på en hård entypsklass med riktiga räsers :) och rimliga start avgifter med massa körning :up:
Släpp hörnflaggan nu Mazda Sverige och spring in på bana någgon gång ;)
Vem vet vad kristallkulan visar... :)
Last edited by Fredrik Henriksson on Mon 10 May 2010, 22:49, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Magnus Pettson »

Har ET-måtten så stor betydelse :?: Bara undrar själv har jag runt 36.
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Nedan text kommer dyka upp om man klickar på "punkterna" i reglerna som skall ligga på förstasidan:


* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205.
(Behöver inget förtydligande)

* Standard/ej modifierad kaross.
Bilens kaross och orginaIpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med orginalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från orginal till glasfiber/kolfiber.

* Standard/ej modifierad styrbox.
med "Standard" avses styrbox (ECU, EMS)tillverkad av Mazda och av sort ursprungligen avsedd för bilens motor. Orginalbox får ej om-mappas och inga delar inne i boxen får tas bort, bytas ut eller monteras in i boxen.

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar (dock ej camberbussningar), krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok.
Man får ex-vis inte bredda bärarmar, flytta infästningspunkter, montera customiserade delar annat än just bussningar, krängare,fjädrar och dämpare.

* Standard/ej modifierad utväxling.
Man får ej förändra utväxling från orginalutförande. Med orginalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad.


* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej bygd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).Avsikten med denna punkt är att ingen motor skall "fräschas upp" om det inte är absolut nödvändigt p.g.a. exempelvis motorhaveri, och då är endast renovering av berörd motordel tillåten där renoveringsspec ur Mazdas verkstadshandbok sätter gränserna för vad som är tillåtet.
Man får ej lätta svänghjulet eller montera svänghjul som ej satt på motor i orginalutförande (med orginalutförande menas svänghjul av exakt samma sort/utseende/vikt som din bil hade som nytillverkad).
Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Tycker att det är ok att byta 1,6:ans små (fort farliga) bromsar till 1,8:ans vilket jag kommer göra så fort Hawk's belägg kommer, undrar var dom tog vägen.. :?
Detta är en ganska vanlig förändring som gjorts på många 1.6:or. Styrgruppen har valt att inte sätta någon förbudspunkt på bromsar utan låter det vara fritt enligt roadsportreglementet även för klass.2. I klass.1 kör de snabbaste med orginalbromsok fast med bättre belägg. Vi väljer att hålla det enkelt, men skulle det mot förmodan bytas till kraftiga flerkolvsok i klass.2 (när det inte ens gjort det i klass.1) så för vi väl se över bromsreglerna till nästa år. :)
Magnus Pettson wrote:Har ET-måtten så stor betydelse :?: Bara undrar själv har jag runt 36.
Jag vet inte. Styrgruppen får snacka om det och prata med experter. Det kommer isf inte ändras förrän till nästa år. I år testar vi klass.2 och så utvärderar vi om vi behöver förändra något när säsongen är slut. Kom gärna med synpunkter under säsongen... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Josen »

Detta är en ganska vanlig förändring som gjorts på många 1.6:or. Styrgruppen har valt att inte sätta någon förbudspunkt på bromsar utan låter det vara fritt enligt roadsportreglementet även för klass.2.
Om det skall bli någon större skilland mot 1 och 2 skulle jag akta mig för att principer där saker tillåts, heller åt andra hållet. Standard skall vara standard och stäm i bäcken redan nu....
Cambern går nog inte få så mkt mer än ett par grader om man inte moddar vilket inte är tillåtet
Jo om bussningar byts i både över och under bärarm är -4 inte svårt
Har ET-måtten så stor betydelse Bara undrar själv har jag runt 36.
Fel skrivit av mig borde varit min 30, dvs du inom gränsen (tvärtom detta med ET måttet )
Japp tycker inte max-breddade bilar med -4 grader camber skall få finns i en kl 2, de hör hemma i kl 1

Låt nu inte klasse smyg-ändras löpade till att bli en "alla skall ha medaljer klass" utan håll den strikt OEM

Egentligen borde inte bussningar tillåtats att bytas ut, andra klasser kör med framgång med OEM så varför ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Låt nu inte klasse smyg-ändras löpade till att bli en "alla skall ha medaljer klass" utan håll den strikt OEM
Camberbussningar är inte tillåtet men när vi har talat med folk så är det vanligt att folk har bytt till Polybussningar när de fräschat upp sin gatbil. Vi hade förbud mot bussningsbyte i första förslaget vi lade fram för styrelse och "förarförening" men bussningar, grenrör och bromsar strök vi efter diskussion kring hur många "glassätarmiator" ser ut. Därmed inte sagt att det kommer vara så framöver. Vi är tydliga med att detta år är en testsäsong för klass.2 där vi kommer att diskutera med folk i depåerna samt se vad som fungerar i verkligheten för att förhoppningsvis ha ett underlag till hösten där vi kan justera reglerna till ett mer permanent regelverk. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)

Post by waern »

Många av bilarna som vi vill få med har rullat på vägarna i upp till 20 år tillbaka med olika ägare med olika ambitioner så jag tror att det blir kompromisser där efter. Vill man få med många bilar med ett lite öppnare regelverk eller färre bilar med lite striktare regler :think2: personligen så tycker jag det är roligare ju fler som kan vara med :D

Givetvis får uppenbara regel hål justeras till, det är ju det som är det bra med mycket input då det alltid är lättare att hitta vägar runt regler än att följa dom blint :wink:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Post Reply