Page 1 of 1

Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 05 May 2010, 16:34
by Niklas Falk
Uppdaterat för 2011

Vagndeklarationerna görs numera helt elektroniskt på SPVM.se (-> Roadsport -> Vagndeklaration). Därmed kan vi alla se varandras hela tiden.
Målsättningen är att del av informationen skall vara tillgänglig på en liten dekal att placera på vänster framskärm. Detta för att underlätta för tekniker att veta vilken minimivikt etc som gäller.


För att förenkla ganska mycket för alla mIataåkare så har jag fyllt i ett exempel med 140hk med ABS, Men det borde vara rätt enkelt att justera för alla andra options.

Att göra:
  1. Ange startnummer
  2. Ange Regnummer
  3. Ange chassinummer
  4. Ange tid för senaste besiktning (u.a.)
  5. Ange motortyp (B6, BP, BP4W, eller vilken Mazda radfyra som sitter i
  6. Ange motortypens märkeffekt
  7. Ange tillägg för ev ABS (och annat jox om ni har det)
  8. Välj tävlingsviktsområde
  9. Ange mätt vikt (eller uppskattad om du är säker på att du är tyngre än du får va)
  10. Intyga markfrigången
  11. Skriv under, spara, maila till vagndeklarationer
  12. Skriv gärna ut en kopia eller två och sätt i tävlingspärmen
Jag har inte börjat bearbeta mailen till vagndeklarationer än, så detta är i lite förebyggande syfte.
Alla vagndeklarationerna kommer att sparas elektroniskt och del av informationen publiceras på http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport (så ni kan hålla koll på varandra)

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 05 May 2010, 16:56
by waern
Hur vet man vad motorn heter om man inte lärt sig tala Mazda än?

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 05 May 2010, 17:05
by Niklas Falk
waern wrote:Hur vet man vad motorn heter om man inte lärt sig tala Mazda än?
De vanligaste vi kör med
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine
1.6 89-93: B6 116hk
1.8 94-95.5: BP OBD-I 131hk
1.8 95.5-97: BP OBD-II 133hk
1.8 98-00: BP-4W 140hk
1.8 01-05: BP-Z3 147hk

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MZR_engine
2.0 06-08: LF-DE alt LF-VE? 160hk

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Thu 06 May 2010, 11:00
by Magnus Pettson
Jag lyckades till slut fylla i deklarationen men det fattas nåt i min dator (de poppade upp nån sorts förklaring på skärmen ) så jag kunde varken skicka eller skriva ut :bang2: Ska jag söka upp en annan dator eller kan jag fylla i på Kinnekulle (om jag kommer så långt) :?: Internetvärlden är fantastisk :D

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 30 Mar 2011, 20:38
by Lejban
Jag försöker fylla i denna:

http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport

Men jag vet inte vad jag har för chassinummer och vad bilen väger...
Den första kan säkert ni som vet hjälpa mig med, men vart hittar jag en våg i stockholm? Vägs bilen när man vagnboksbesiktigar kanske?

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 30 Mar 2011, 20:45
by Niklas Falk
Chassinumret sår på regbeviset eller på torpedplåten, elelr om du kollar upp regnumret i bilregistret ( https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx )
Du har ju en minimivikt att hålla dig till så det är ju rätt bra att veta vad den väger, men det brukar gå att gissa sig till det grovt (vagndeklarationen vill ha det för att föreslå en alternativ minimivikt med bredare däck, mest för RoadsportA, du får inte plats med de däck som tillåts)

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 30 Mar 2011, 21:04
by Lejban
Niklas Falk wrote:Chassinumret sår på regbeviset eller på torpedplåten, elelr om du kollar upp regnumret i bilregistret ( https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx )
Du har ju en minimivikt att hålla dig till så det är ju rätt bra att veta vad den väger, men det brukar gå att gissa sig till det grovt (vagndeklarationen vill ha det för att föreslå en alternativ minimivikt med bredare däck, mest för RoadsportA, du får inte plats med de däck som tillåts)
Tackar, då har jag svar på en fråga (fast vad torpedplåt är vet jag inte :) )

Jag har lättat bilen på onödigheter och bytt taket till plast, som jag förstått det har jag långt kvar till minimivikten om jag inte köper en vinkelkap?

Ska vi leka gissa min vikt? :mrgreen:

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Thu 12 May 2011, 21:32
by Andreas E
Niklas Falk wrote: ...
Skriv under, spara, maila till vagndeklarationer
Skriv gärna ut en kopia eller två och sätt i tävlingspärmen
...
Om man inte var duktig och skrev ut ett ex. av vagndeklarationen, blir man hängd då?
Eller finns "originalet" på plats via SPVM på Kinnekulle för underskrift?

/Andreas K

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Thu 12 May 2011, 21:52
by hclund
Andreas K wrote:
Niklas Falk wrote: ...
Skriv under, spara, maila till vagndeklarationer
Skriv gärna ut en kopia eller två och sätt i tävlingspärmen
...
Om man inte var duktig och skrev ut ett ex. av vagndeklarationen, blir man hängd då?
Eller finns "originalet" på plats via SPVM på Kinnekulle för underskrift?

/Andreas K
Jag fyllde i webb formulär o glömde skriva ut och hittar den inte nu så jag vill också veta! /Christian

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Thu 12 May 2011, 22:04
by Lejban
Måste man fylla i både på hemsidan och ta med papper? eller är det antingen eller?

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Thu 12 May 2011, 22:12
by Torkel k
Tack vare Niklas behöver man från och med i år bara fylla i vagnsdeklarationen på nätet. Ingen utskrift nödvändig.

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Thu 12 May 2011, 22:32
by Niklas Falk
Så länge som ni accepterar de framskärmsetiketter jag kommer med på Kinnekulle (där minvikt och lite andra tekniska data står) så är det ok. Därmed accepterar ni den version som ligger öppen för alla att läsa på hemsidan.

Det är ju självkoll och hedersord vi kör på mestadels, signaturer etc behövs först när det blir frågan om att överbevisa nån (tex juridiskt) att ett avtal ingåtts, men jag anser att vi inte är i det läget.

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 29 Jun 2011, 11:28
by Friis
Hei
En lille frågor til vagndeklarationen. Jeg har sat andre stempler i motoren, end standard stemplerne, er det så en modifierad motor ? Slagvolym, varvtal, insprutningssystem er det samme som standard. Når man skal bestemme ventiler, hvilket system høre vores motor ind under, er det 2-ventiler eller flerventiler??? Vi har jo 2 ex. og 2 in. ventiler for hver cylinder, men kan 2-ventil system bare betyde 2 in. ventiler??? Ved beregningen i vagndeklarationen ville jeg have 157,7 HK, hvilket jeg ikke har ifølge en dyno. Med min mätt vikt på 1115 kilo, giver det 7.07 kg/hk efter vagndeklarationen, men det er mere 7.5 kg/hk
Tack

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 29 Jun 2011, 12:29
by Niklas Falk
Friis wrote:Jeg har sat andre stempler i motoren, end standard stemplerne, er det så en modifierad motor ?
Ja (jag utgår från att de inte möter alla de specifikationer som finns i Mazdas verkstadshandbok för motorn), så det blir att räkna med 1597cc, flerventil, insprutning och det varvtal du kör med som max.
http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport

Om du har mätt fram 7,5kg/hk på en dyno (149hk, då är det väl inte fel att kalla det "modifierat") så är väl beräkningen med 158hk inte så fel, du har väl lite mer att göra på motorn?

Re: Vagndeklaration, exempel

Posted: Wed 29 Jun 2011, 13:06
by Friis
Hei Niklas og tack for dit svar, nu er jeg ikke i tvivl mere om hvordan jeg skal lave en ny vagndeklaration :wink:. Der bliver ikke gjort mere ved motoren lige nu. Jeg har valgt at få mere effekt, istedet for mindre vikt, for at komme tættere på 7 kg/hk. Nu må vi se om det hjælper mig på Ring Knutstorp.