1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Allt som rör MX-5 CUP
Locked
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Per Hammarsjö »

Fick frågan från en tidning som har en vit miata. ;)

Hur skulle man se på detta i roadsport C? Skulle ju vara bra för cupens PR.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Jag är för. Att få med vittjut i Cupen vore kanon! :up: 8) :bow: Frågan skall diskuteras på SPVMs årsmöte i helgen, förhoppningsvis får vi klarhet då...
Men dom får nog vikta upp lite för att klara 7kg/hk-gränsen. :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Dennis Kullman »

Trots utrotningshotad 1,6a är jag ändå för - kg/hk är det enda intressanta.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Trots utrotningshotad 1,6a är jag ändå för - kg/hk är det enda intressanta.
En man med inteligens... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by ephas »

Jag tycker att så länge allting är helt lagligt "pappermässigt"
dvs att den nya motorn är reggad i bilen och i bilens papper
så är jag för. Hk/kg är det väsentliga och i ärlighetens namn
så har jag hellre en bil på 900kg som har 7kg/hk än 1000kg
med 7kg/hk...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Torkel k »

ephas wrote:Jag tycker att så länge allting är helt lagligt "pappermässigt"
dvs att den nya motorn är reggad i bilen och i bilens papper
så är jag för.
:up: Är bilen laglig och följer Roadsport C reglementet finns väl ingen anledning (eller ens möjlighet, om någon skulle vilja?) att neka dem?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Per Hammarsjö »

Och i våra reggpapper står det bara att vi ska ha en Mazda motor eller hur var det? :)
Bilen går ju utan problem igenom besiktning. Det är ju samma motor i grunden.

Jag kanske hänger på till Jönköping! Vill göra detta klart en gång för alla. Orkar inte med allt fjantigt tjafs. Vi vill att så många som möjligt ska köra racing. Och det har vi lyckats bra med. Ja jävlar. Det är väl bara vi som fått 18 bilar att börja köra de sista 2 åren?? ;)
Det ska inga paragrafryttare få sabba för då får dom till slut köra ensamma.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Torkel k »

Shit, vilket passion du har Per! Det gillar vi. :wink:

Jag gissar att jag har missat någon tidigare debatt här. Om de nu följer reglemente (vet inte exakt vad det står skrivet och borde kanske läsa på lite…) som alla andra i cupen, vad är då problemet / diskussionen?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Per Hammarsjö »

Problemet är väl att man kan tolka reglementet olika.
Man kan tolka det som att det är ok med detta byte men också att det inte är det med tanke på bilprovningen. Men om man ska tolka det så är inte heller min bil tillåten då jag modiferar bilen inför varje besiktning. Dvs jag tar ur buren då bilen går under helbilsgodkännande. Med bur eller båge för den delen går den aldrig igenom besiktningen. Och utan bur/båge får jag inte tävla. Så i det resonemanget fuskar jag lika mycket som de som byter till 1.8.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Och i våra reggpapper står det bara att vi ska ha en Mazda motor eller hur var det? :)
Bilen går ju utan problem igenom besiktning. Det är ju samma motor i grunden.

Jag kanske hänger på till Jönköping! Vill göra detta klart en gång för alla. Orkar inte med allt fjantigt tjafs. Vi vill att så många som möjligt ska köra racing. Och det har vi lyckats bra med. Ja jävlar. Det är väl bara vi som fått 18 bilar att börja köra de sista 2 åren?? ;)
Det ska inga paragrafryttare få sabba för då får dom till slut köra ensamma.
:up: :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by TPR »

Nu vet jag inte om jag hinner få ihop en bil till årets tävlingar (men jag ska göra ett försök) och ska kanske egentligen inte uttala mig... :wink:

Men tänk på att ett av de argument som har använts för att tillåta att byta till en 1.8 NA-motor är att denna motor redan finns i denna kaross. Detta stämmer ju inte om man byter till en NB.
Nu håller jag med om att detta bör inte spela någon roll om bara 7 kg/hk uppfylls men samtidigt är ju Roadsport en gatbilsklass så bilarna ska ju vara vara besiktningsbara (förutom säkerhetsdetaljer som bur/båge).
Om MX-5 Cup däremot kunde bli en egen klass med eget reglemnte...! :up: :banana:

En annan sak att tänka på är att även vridmoment spelar roll, detta tas inte hänsyn till med kg/hk.
En 2.2 l med 140 hk har betydligt mer vrid än en 1.8 med samma effekt, att tänka på innan man tillåter vilken motor som helst bara den uppfyller 7 kg/hk... :D

Bara mina funderingar ang denna fråga. :bow:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote: Om MX-5 Cup däremot kunde bli en egen klass med eget reglemnte...! :up: :banana:
om denna säsongen blir lyckad (vilken den blir! :banana: ) så är vi lovade egen Cup inom SPVM 2011. Då kan vi justera reglementet efter Cupåkarnas vilja utan Roadsportfarbrödernas åsikt. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Trots utrotningshotad 1,6a är jag ändå för - kg/hk är det enda intressanta.
Utrotningshotad, nja, den har ju ganska snabba "dödsryckningar" ändå (har du nån som springer bakom och puttar på?). :)

Visst är byte till en BP enklare än att kapa bort 100kg till. Men det är ju inget man är TVINGAD att göra, även om det kan upplevas så med informationen som flimrar förbi. Vikt/hk är viktigt, men det är däck/vikt också (det finns ju de som envisas med att köra samma däck fast med 100kg till).

Roadsportreglementet sätter väldigt lite begränsningar på en massa områden. Fri växellåda och slutväxel ger lätt utrymme för att bränna ett bilvärde för att få bort ett par % i förluster (och variera växlingspunkter per bana). Dämparna är ju också "fria" ($$$), (nja lika fria textmässigt som bromsarna...). Kasta med motoroptimering per verkstadshandbok så blir det ännu jobbigare "att hänga med".
Sen kan man ju ta det jobbigaste av allt, jag har hört att det finns de som TRÄNAR :shock: och justerar in bilen :work: så den har fördelaktiga vinklar och rullar lätt.

Det jag vill komma till är att det inte är "måsteändringar", det går bra att ta det man har och köra med det också.
Sen kan man ju skaffa rätt bil från början (Torkels papper skulle jag föredra, NB 140hk, ingen ABS och inget helbilsgodkännande (dvs bur är reggbar)).
Men det finns många 1,6or (speciellt svensksålda), och det finns många BP från andra Mazdor, men behöver vi 100+ bilar till (det är väl först där som det blir brist på bilar med rätt papper från början)?

Problemet är att Roadsportreglementet måste täcka fler än en sorts bil.
Elise med vilken som helst motor (RoverK, Toyota, ... (vem ser vad det är i den gluggen))?
Fiero med större GMsexa (jo, det är en viss svart jag tänker på som kör med 200kg övervikt i MSCC KM)?
Boxter/911 med valfri boxersexa (vem hittar motorn öht)?
Sevenderivat med Ford-vadsomhelst?
Med alltför fria motorbyten blir det annorlunda än det varit, men SBP är ju också annorlunda än vad det en gång varit (skarpare regler och större godtycke). Det svåra är att dra gränsen nånstans, LS1 i en MX5 utan omreggning känns inte Roadsport iaf (långt därifrån), möjligen Modsport med Emärkta däck och begränsad aerodynamik.

Det är ganska viktigt (och svårt) att hålla det lite ovanför tjafsnivån. Jag har försökt belysa att reglementet innehåller oklarheter som kan vara bra att utmana och få lite klarhet/styrning i. Det kan inte ske i reglementets text för de kommande tre åren (hade detta varit i fokus för 18-6 månader sen så hade det gått att jobba med), men det går att få SPVMs styrelse med på argumentationen (om man lyckas förklara vad man vill och vad man stödjer sig på), inklassning av bilen via vagndeklaration osv spelar stor roll. Som jag ser det är inte "motortyp" så jätteprotesterbart om du tillåts delta med alla papper på bordet.
Se även till att få med motorstorleken i Vagnboken (jag tror den står där), så allt stämmer överens.

I princip är det ju ett "karossbyte" utan att byta papper/ID som ni är ute efter, en rensad 93a med en 1,8a (motor, diff och bromsar), skiljer ju sig inte på en skruv från en rensad 94a (speciellt inte om elsystemet också byts/modifieras).
Teoretiskt ska ju inte motorbytet gå att regga (+12% max vridmoment), men har nån försökt (det kan ju gå på rätt dag på rätt station)?

Diskussionen fortsätter garanterat nästa lördag i Jönköping. Det kan ju vara bra att koka ner framställning och argument så de går att få fram på rimlig tid. Pajkastning ger inget (mer än motvilja).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Diskussionen fortsätter garanterat nästa lördag i Jönköping. Det kan ju vara bra att koka ner framställning och argument så de går att få fram på rimlig tid. Pajkastning ger inget (mer än motvilja).
Har för flera månader sedan skickat ett sakligt mail som beskriver läget. Inget målande eller tyckande utan snarare "Så här ser det ut, vad gäller?"
Vi har samma åsikt när det gäller pajkastning. Det kommer dock inte kastas paj. De som är där har inga pajer med sig. :) Jag talar om hur vi ser på det. Nu pratar man ju med de som bestämmer, får vi nej så är det ju så. Ingen ide att diskutera ev konsekvenser för oss som drabbas innan vi vet...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Josen »

Code: Select all

Problemet är att Roadsportreglementet måste täcka fler än en sorts bil.
Elise med vilken som helst motor (RoverK, Toyota, ... (vem ser vad det är i den gluggen))?
Fiero med större GMsexa (jo, det är en viss svart jag tänker på som kör med 200kg övervikt i MSCC KM)?
Boxter/911 med valfri boxersexa (vem hittar motorn öht)?
Sevenderivat med Ford-vadsomhelst?
Med alltför fria motorbyten blir det annorlunda än det varit, men SBP är ju också annorlunda än vad det en gång varit (skarpare regler och större godtycke). Det svåra är att dra gränsen nånstans, LS1 i en MX5 utan omreggning känns inte Roadsport iaf (långt därifrån), möjligen Modsport med Emärkta däck och begränsad aerodynamik.
Elisen sucktar säkert efter lite friska japan-hästar om några säsonger och sen
har jag alltid har haft en dröm om LS1 (328 hk) i en NA chassi, klockren i Roadsport A :) Finns sätt att klara årliga SBP med den också utan om reggning - jag vet en i Göteborg som årligen går igenom :shock:
Tillåts 1.8:an i 1.6:an är det ju bara att köra på om jag fattar det rätt ;) :up: Bara att deklarera i vagnsdeklarationen och köra på inga paragrafryttare skall sätta stop för coola bilar eller..... :shock: :shock: :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Niklas Falk »

Det finns flera sätt som du kan få igenom vilket chassinummer som helst genom SBP (med bilen hur modifierad som helst). Men inget av dem går "rätt" till.

Annan motortillverkare än reghandlingar (observera att jag här breddar utanför regbevis) är ju ett ganska grovt byte. Antal cylindrar fördubblade, slagvolymen mer än tredubblad, ...

Det finns saker som man vill tillåta och andra man har svårt med, problemet är att dra nån luddig gräns.
Kan du tillåta "motortypen" i trimmad form så borde man acceptera densamma i omodifierad form. Av nån anledning tror jag ingen ens funderat på om du tar en 90a och kör med trimmad 1,8 i B (dessutom då naturligtvis utgående från en 01-05 BP med full kontroll över VVT).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Josen »

Annan motortillverkare än reghandlingar (observera att jag här breddar utanför regbevis) är ju ett ganska grovt byte. Antal cylindrar fördubblade, slagvolymen mer än tredubblad, ...
Gött :) bröta loss med V8:an :mrgreen:

OK då kör vi wankel istället Mazda som Mazda eller ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Annan motortillverkare än reghandlingar (observera att jag här breddar utanför regbevis) är ju ett ganska grovt byte. Antal cylindrar fördubblade, slagvolymen mer än tredubblad, ...
Gött :) bröta loss med V8:an :mrgreen:

OK då kör vi wankel istället Mazda som Mazda eller ?
OT
Handlar om NB-motor i NA, inte NA 1.8:a i NA 1.6:a och absolut inte om V8:or, wankel eller vad som går att stoppa i en Elise...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Josen »

Att det är inte OK att lägga i en 1.8 utan att regga om via SFRO - det är görbart och inte svårt. Henriks bil med bytta bromsar osv är klockren. Bara att bita i det och göra. Att släppa det fritt kommer göra att det spårar ur, snart dröjer det inte längen förren en 1.8 NB motor ligger i en -90:a och med fritt styr, och allt bolt on du kan lägga på är det vass B-bil snarare.
Från en annan tråd :roll:
OT
Handlar om NB-motor i NA, inte NA 1.8:a i NA 1.6:a och absolut inte om V8:or, wankel eller vad som går att stoppa i en Elise...
Är du rätt person och gnälla om OT i tråder tycker du ;)

Och min ansats var V8 i miata eller Wankel läs drömmar :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Det går inte regga, det vet du.

Vi kan argumentera i dödagar och det leder ingenstans. :bang2: Det är varken ditt eller mitt beslut att säga vad som skall gälla så vi får avvakta SPVMs beslut.

Va kul att du drömmer om att åka Miata igen, fanns det inget Eliseforum att röra runt i? :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Josen »

Det går inte regga, det vet du.
Japp men var det inte vikt/effekt som var intressant och öppen vagnsdeklartion ?
Va kul att du drömmer om att åka Miata igen, fanns det inget Eliseforum att röra runt i?
Jodå - tar mig lyxen att rejsar i båda forum ;) Så lätt får du inte bort mig även om du innerst vill :mrgreen: Jag finns här för dig hela tiden ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 1,8 NB i en 1,6l NA bil?

Post by Per Hammarsjö »

Då kommer vi inte vidare här. Låser tråden.
Locked