Roadsportreglemente diskussionstråd

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by ephas »

Josen wrote:Robert jag förstår hur du resonerar men håller inte med dig utifrån detta

- Henrik har visat att det med 1.6:an går att köra lika fort, satt snabbast tid på Kullen och top-tider på Falkenberg
- Ett stand-alone sprut behövs inte i konverteringen - jag körde min vita med 1.6:an styr gick alldeles utmärkt se filmen här i forumet kostar inga 13 tusen ( dyrt sprut måst jag säga !)
- Stand alone ger alltid möjligheter till fördelar i längden ( effekt, varvtalsstopp osv..)
- Plastandet gillar jag inte Roadsport och Modsport skiljer nada, också fördyrande i längen.
- Att köra på 225 är också kost-drivade inte bra

GA är alternativet till hålla det i skick, visst inte det bästa men vad finns det annars ? Lätt att gapa om reglemente men inte själv vilja bidra till skriva ett. Jag har erbjudit mig att skriva ett reglemetet på samma sätt som ex alfa klubben har gjort där man utgått från Roadsport reglementet och skrivet eget för att hålla det enklet och kost effektivt. Men det intresset har inte funnits här :shock:

Edit
Fråga varför kör ni svin-dyra Civinco sprut när det finns miata-beprövat MS för halva pengen och ännu mindre om man letat på ebay/ alt bygger sjäv ?
http://949racing.com/megasquirt-1.aspx

Finns också
Emerald K3 ECU för halva pengen erkänt bra styr som är stort i England. Finns ofta begagnat på pistonhead också
http://www.emeraldm3d.com/em_pricing.html

/Joachim

Hejhej :)

1. Jag respekterar dina åsikter och du har varit inblandad i denna typen av racing betydligt mer än mig.
På vissa punkter tycker vi olika och det är ju helt ok. Det hade ju varit supertrist om alla tyckt samma sak.
Jag presenterade min situation och beskrev de förutsättningar jag hade.
Henriks 1,6 är snabb, men den är mycket mer väloptimerad och har mer avancerade lösningar än vad som hade
varit ett alternativ att ha för mig i år eftersom jag byggt en ny bil från grunden under vintern. Jag tycker
däremot att det är fullt rimliga modifieringar när man haft bilen ett tag.
Henriks 1,6 är inte en väsentlig referenspunkt för en "1,6a som ska byggas från grund under en vinter".
Jag vet att man kan få en 1,6a snabb, men vi pratar om relationen kring konkurrenskraftighet gentemot pengar.
Märk väl att jag även pratade om min specifika situation och vad som var det bästa beslutet för min del i
år. Kvarstår därför vid min åsikt.
2. Jag har troligtvis inte all information som finns kring detta ämne, men enligt den information som jag har så
körde du med 1,6TB på en 1,8 motor?! Enligt reglementet är detta inte ok. Kvarstår vid min åsikt.
3. Visst är det bra! Då slipper man betala mer pengar för att öka effekten.
4. Jag kan inget om Modsport, därför uttalar jag mig inte om det. Att plasta egna detaljer är ju toppenbra.
Lätta att byta ut, billigare med råmaterial och hobbytid än att köpa nytt på Mazda. Lättare! Bara Win alltså.
Jag önskar jag hade kompetens/tid/ork att göra det själv... Märk väl, jag kör allt i plåt.
Jag förstår ditt argument om Fredriks plastande, men håller inte med. Han gör allting tappert själv med sin
egen tid och "trial and error". Jag hade däremot hållit med dig om det varit så att han tex köpt färdiga dörrar i
kolfiber för 15k styck, och huv och lucka etc. Då hade det varit kostnadsdrivande. Kvarstår vid min åsikt.
5. 4st R888 205/50 15 kostar 5116:- (källa: Listpris Ralphs Däck)
4st R888 225/50 15 kostar 7656:- (källa: Listpris Ralphs Däck)
4st A048 205/50 15 kostar 7960:- (källa: Listpris Orion Racing)
Jag är inte högutbildad, men var är 225mm däck kostnadsdrivande?
Med ledning av ovanstående siffror kvarstår jag vid min åsikt.
Jag vill dessutom tro (läs: Har inget vetenskapligt bevis) att 225or håller längre än 205or?!
Givetvis kan man säkert hitta billigare någonstans och rabatt någonstans etc.
I exemplet måste jag dock utgå ifrån de priser som finns tillgängliga för alla.
6. Istället för GA så kan man ju faktiskt använda reglementet. Jag gapar inte om någonting, jag uttrycker bara
mina åsikt i ämnen där jag känner att det kan vara bra att få den hörd. Med hänvisning till Fredriks förklaring
avseende GA så blev ju allt mycket mer självklart för mig som köpte första MX-5an 2009 och inte är insatt.
Jag hade aldrig gett mig på att skriva ett reglemente i dagens läge då jag helt enkelt har alldeles för lite
kunskap kring helheten. Men förresten, eftersom det inte verkar finnas något intresse för att du ska skriva ett
reglemente enligt det du själv säger, så kan det ju tyda på att det inte finns något intresse för att du ska skriva
ett reglemente och att de deltagare som är aktiva i frågan vill att vi fortsätter med det reglemente som finns.
7. Det är inte av vikt i denna tråd om varför jag kör Civinco eller annat. Vi diskuterar "stand alone".
Med den infon du skrev i din "edit" så blev det ju helt plötsligt så billigt med Stand Alone att det inte
bör definieras som "kostnadsdrivande". Då kan ju alla göra det. Dessutom får du ju redan 5% tillägget ändå.
Kvarstår vid min åsikt.

För övrigt så vill jag bara nämna att jag har inget mål i att övertyga eller övertala dig på något sätt.
Alla får vi ha vår åsikt och alla kan vi inte vara helt överens, det är ok. Jag tycker som jag gör
och du tycker som du gör, det är OK. Med ledning av den information jag har, ser jag ingen anledning
att ändra min åsikt på någon punkt. Jag är inte trångsynt och allting är definitivt tills det ändras och om ny information skulle tillkomma så blir det helt plötsligt ett annat ställningstagande.
Att det dessutom bara är några veckor till första tävlingen gör det ännu mindre lönt att diskutera detta mer.

Om du har "fakta" så vill jag gärna ta del av denna, antingen öppet inför alla eller via PM. Om vi alltså inte har något mer att säga varandra än "åsikter" så kan vi avsluta diskussionen här tycker jag och eventuellt ta upp den igen när det blir dags för nya beslut inför säsongen 2011.

Enligt allt jag läst i andra trådar och reglemente så gör jag alltså inget fel, och jag kommer fortsätta med det.

I övrigt så får andra själv ta ställning till vad det tycker. Jag tycker om alla precis lika mycket, oavsett om de kör med plast, Stand Alone, 225mm däck eller tex en Elise eller FIero med 225mm :)

Förresten, vad kör du för MX-5 eftersom du är så aktiv i frågan?

//R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Dennis Kullman »

Oj, här var det hätskt!
Det är riktigt tråkigt att läsa grova påhopp på enskilda personer. För att inte hänga på den trenden så nämner jag inga namn; ni vet ändå vilka ni är.
Robert: du uttrycker dig väl och du har helt rätt i att en bil som min inte kommer att hänga med i någon tätstrid i år, särskilt eftersom ingen av de moddar (plast! :shock: :wink: ) jag planerat har blivit gjord. Jag bryr mig inte i år utan kör de tre deltävlingarna i MX-5 Cup utan några större ambitioner än att göra mitt bästa.
I reglementsfrågan håller jag med dem som ser reglementet som enda medlet för att styra hur våra bilar ska se ut och vara utrustade.
Hade jag haft råd hade jag monterat ett MS PNP - mest för att få ett snyggare motorrum (utan AFM). 8)

Jag förstår fortfarande inte varför Bengt är här inne och diskuterar - och dessutom har synpunkter på vad vi ska - och inte ska - diskutera i det här forumet. :think2:

Nog om det; jag ser fram emot att träffa er ALLA i sommar för lite kul racing! :banana:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Josen »

. Jag har troligtvis inte all information som finns kring detta ämne, men enligt den information som jag har så körde du med 1,6TB på en 1,8 motor?! Enligt reglementet är detta inte ok. Kvarstår vid min åsikt.
Japp körde med kitt från Flying miata bolt on allt, kan du peka på vart i reglemetet vad du menar att detta inte skulle vara tillåtet och stand alone skulle vara tillåtet om jag fattar dig rätt ? Om du har tjat ekonomi (som jag fattade det) för att köra hade du spart 12' här :shock:
Att det inte skulle vara tillåtet med 1.6 styr och TB men tillåtet med fritt styr och motorbyten mellan karosser faller ju på sin egen orimlighet eller ?

4. Jag kan inget om Modsport, därför uttalar jag mig inte om det. Att plasta egna detaljer är ju toppenbra.
Lätta att byta ut, billigare med råmaterial och hobbytid än att köpa nytt på Mazda. Lättare! Bara Win alltså.
Jag önskar jag hade kompetens/tid/ork att göra det själv... Märk väl, jag kör allt i plåt.
Jag förstår ditt argument om Fredriks plastande, men håller inte med. Han gör allting tappert själv med sin
egen tid och "trial and error". Jag hade däremot hållit med dig om det varit så att han tex köpt färdiga dörrar i
kolfiber för 15k styck, och huv och lucka etc. Då hade det varit kostnadsdrivande. Kvarstår vid min åsikt.
Full respekt för att man vill skruva men det rimmar inte med Roadsport andan att ha en glafiber/kolfiber bil med alla mods som går att göra. Det är därför modsport finns, fritt fram att skruva hur man vill, nu har ju också reglemetet öppnat lättare för standard motorer med effetk. Jag tycker att miata inte behöver plastas/skruvas sönder för att funka i Roadsport C. Jag var ingen ängel på detta heller när jag körde men i alla fall.

Här första stycket ur reglementet för att friska upp oss

Code: Select all

6 Klass Roadsport
Roadsportklassen har en lång tradition, grundtanken var att sportvagnsägare skulle kunna deltaga med sin bil i tävling på helgen och använda den för transport i veckans övriga dagar. Reglerna upprätthålles i stor utsträckning genom gentlemens agreement. Eftersom grundtanken är att bilarna är avsedda för gatbruk sätts de ramar som reglementet utgör så att allt för stora modifieringar ej ska göras. Reglerna har tre huvudsyften, säkerhetsmässiga aspekter, undvikande av kostnadsdrivande modifieringar och sportslig rättvisa mellan bilar av olika konstruktion. Om tävlande medvetet bryter mot dessa regler kan SPVM besluta om sanktioner, som sker enligt SBF:s regelverk.
4st R888 225/50 15 kostar 7656:- (källa: Listpris Ralphs Däck)
4st A048 205/50 15 kostar 7960:- (källa: Listpris Orion Racing)
Jag är inte högutbildad, men var är 225mm däck kostnadsdrivande?
Med ledning av ovanstående siffror kvarstår jag vid min åsikt.
Varför jämför du två olika däckstyper A048 225 = 2563
4 x 1 990 kr A048 vs 4 x 2 563 kr = 10252 - 7960 = 2292.
Inte kostdrivande ? Sen finns det en poäng till att ju bredare däck du har har desto mera motor kan du mata. En bra begräsing skulle vara 195' däck som finns i UK/Hollänska MX5 serien
Yokosar håller rejält högre nivå än Toyos när det kommer till livslängd och grepp i långa loppet

Edit:
Också att big-block bilarna gynnas av bredare däck eftersom de orkar driva det tyngre motståndet genom moment övertag vs 1.6:or. Dvs kraftigt kost drivadende i längden då det i princip slår ut 1.6:or helt.
För övrigt så vill jag bara nämna att jag har inget mål i att övertyga eller övertala dig på något sätt.
Dito ordet är fritt :) :up:
Förresten, vad kör du för MX-5 eftersom du är så aktiv i frågan?
Ingen för närvarnde ;) Måste man det ?
Vänd på det - varför intresserar du dig för vad jag tycker som inte har en bil :shock: ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

gokarting.nu wrote: Blir lite kluven till din text om att du inte ska köra pga min inställning, är du allvarlig?
Vi har pratat om poängberäkning och reglementen både här och IRL många ggr och vi kan väl bara komma fram till att vi inte tänker lika på någon punkt. :) Fine, vi tycker alla olika och det är ju bara bra.

Men det eviga tjatet om vad folk anser vara tillåtet eller inte suger (energi). Hälften av debattörerna kör ju inte ens cupen själva?! Varför ska man behöva dras med deras dravell?

Gillar man inte reglementet så får man hitta någon annanstans att köra. Vill man justera reglementet så får man lämna in förslag och sen får alla deltagare komma överrens. Men att hitta på egna GA för att gynna sin egen sak håller inte.

Jag är med för att jag tycker det är kul att tävla. Men som jag berättat för dig tidigare så tar denna sortens diskussioner all motivation.

Hela påståendet om att jag och Fredrik skulle vara så överlägsna köper jag inte. Vi har väl inte bättre material än någon annan? Och skulle vi ha det så se till att kom ifatt då! Det är inte så kul att tävla mot någon som redan givit upp från start. Bjud upp till lite fajt istället! När man ska behöva ha dåligt samvete för att man gjort sitt bästa så har hela meningen med racing fallerat. Jag kör för att vinna och det är inget jag tänker be om ursäkt för. Det är ju lite de det går ut på så att säga.... :wink:

Vi ses på banorna.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Per Hammarsjö »

Jag orkar egentligen inte lägga mig i den här diskussionen.

Som vi sagt tidigare så kör vi vidare på Roadsportreglementet. Har man några funderingar på hur man kan bygga sin bil pratar man lämpligast med SPVM's representant.

Styrelsen har fått in förslag på att vi ska tillsätta en styrgrupp för MX-5 CUP dit alla frågor riktas. Ni som önskar vara med i en ev styrgrupp hör av er till klubbens styrelse: styrelsen(a)mx5racingclub.se, senast den 13:e April. Hur den här styrgruppen kommer jobba presenterar vi senare. Förmodligen väljer vi om representanter varje år för detta. Precis som klubbens styrelse.
Har man funderingar kring cupen eller förslag på förbättring/försämring ;) så maila till mx5cup(a)mx5racingclub.se
Den mailadressen kommer styrgruppen få tilldelad sig efter att denna är vald.

I år är det 21 bilar anmälda till cupen så vi måste börja ta detta på större allvar. Som det ser ut i dagsläget är det ingen som bestämmer hur saker ska funka bara att vi ska köra på Roadsportreglementet och hos SPVM.

Mvh,
Per, ej general över MX-5 CUP, däremot glad representant för vår succé!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

Jag kör för att vinna och det är inget jag tänker be om ursäkt för. Det är ju lite de det går ut på så att säga.... :wink:

Vi ses på banorna.[/quote]
Bra!

Du glömde säga puss.

Puss på dig Henrik.
Attachments
du.tyckte.om.din.gokart.kille.förr.Henrik.kan.vi.hitta.tillbaka..jpg
du.tyckte.om.din.gokart.kille.förr.Henrik.kan.vi.hitta.tillbaka..jpg (59.42 KiB) Viewed 2020 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

gokarting.nu wrote:
Cyberoid wrote:Jag kör för att vinna och det är inget jag tänker be om ursäkt för. Det är ju lite de det går ut på så att säga.... :wink:

Vi ses på banorna.
Bra!

Du glömde säga puss.

Puss på dig Henrik.
Sorry.....

Image
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote: Gillar man inte reglementet så får man hitta någon annanstans att köra. Vill man justera reglementet så får man lämna in förslag och sen får alla deltagare komma överrens. Men att hitta på egna GA för att gynna sin egen sak håller inte.
Håller med. Reglementet är det som skall styra ramarna för vad som är tillåtet. Det är självklart i vilken racing serie som helst och det borde vara det även här.

När det gäller att ändra reglementet så får man lämna förslag till reglementesansvariga inom SPVM. Reglementet justeras vart tredje år vilket är bra då det ger tid för eftertanke.
Att skapa ett nytt reglemente för MX-5Cupen är en fråga som verkar dyka upp alla möjliga sammanhang med några veckors mellanrum. Samma stund som vi går ifrån Roadsportreglementet går vi också ifrån dess dispenser. Jag har skrivit det tidigare men orden tycks drunkna. Den som tror att vi främjar cupen genom ett egetsnickrat reglemente utan dispens för båge och kat får nog tänka om. Jag hade nog aldrig börjat tävla om kravet hade varit fullbur. :think2:
Cyberoid wrote: När man ska behöva ha dåligt samvete för att man gjort sitt bästa så har hela meningen med racing fallerat. Jag kör för att vinna och det är inget jag tänker be om ursäkt för.
Uppfriskande att höra att både du och Robert vill vinna. Hade ju varit tråkigt att gå på en dans där ingen vill dansa. LETS DANCE!!!! :banana: 8) :banana: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Till Dennis

De diskussioner som förs i detta Forum ang Roadsportreglementet rör i allra högsta grad mig
som förare i Roadsport A

Fortfarande tror nog någon att diskussionerna här enbart rör Miatabilar, så är inte fallet utan det rör ALLA Roadsportklasserna även andra märken på bilar som åker Roadsport C, med eller utan Miator

O du Dennis, jag förstår fortfarande inte varför diskussioner angående ett Roadsportreglemente förs i et Miataforum

Så om inte diskussionerna tas i SPVMs Forum där de hör hemma så hoppas jag att det är OK att jag skriver här


Ha de bra

/ Bengt Metz
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Hej Reglementsfreaks

Hittade en annan lustig formulering i Roadsportreglementet (det NYA)

6.7 Karosseri
Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas. :think2:



/ Bengt Metz
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

bemeco wrote:Till Dennis

De diskussioner som förs i detta Forum ang Roadsportreglementet rör i allra högsta grad mig
som förare i Roadsport A

Fortfarande tror nog någon att diskussionerna här enbart rör Miatabilar, så är inte fallet utan det rör ALLA Roadsportklasserna även andra märken på bilar som åker Roadsport C, med eller utan Miator

Så om inte diskussionerna tas i SPVMs Forum där de hör hemma så hoppas jag att det är OK att jag skriver här

Ha de bra

/ Bengt Metz
Nej, det här handlar om MX5Cup och inte Roadsport. Klubben kan välja vad som krävs för att räkna poäng i cupen och i dagsläget är det Roadsportreglementet. Allt annat som inte berör Mx5 racing hör inte hit. Har du åsikter om reglementet så får du framföra det till SPVM.

Egentligen borde nog den här tråden ligga under den slutna delen endast för förare.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Hai Henrik Phil

Har du läst överskriften i tråden??

För övrigt kanske jag var ensam om att lämna en motion ang reglementet till senaste SPVM mötet
Kunde desvärre inte deltaga personligen

/ Bengt Metz
Last edited by bemeco on Mon 05 Apr 2010, 00:55, edited 1 time in total.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

bemeco wrote:Hai Henrik Phil

Har du läst överskriften i tråden??

/ Bengt Metz
Ja, men det är ju du som har skrivit den. :mrgreen: På ett Mx5 forum. :roll: Jag vet att du hemskt gärna vill disskutera reglementen men det får du göra där det hör hemma.

Roadsport -> http://www.spvm.se
Mx5 Cup -> http://www.mx5racingclub.se

Du skrev ju själv:
Citat: Så om inte diskussionerna tas i SPVMs Forum där de hör hemma så hoppas jag att det är OK att jag skriver här
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Hai igen Henrik

Du va snabb

Mitt första inlägg var avsett även för Miataförarna som kör i SPVM, att ni sedan har en "cup" är ju eran sak men Reglementet ni kör efter är ett Roadsportreglemente och inget Miatareglemente

Fixa ett Eget Miatareglemente så lovar jag att inte blanda mig, så länge jag inte kör Miata i denna cup

Verkar mycket egotrippat att bortse från övriga åkare i SPVM det är ju trots allt grunden för ert cupande och inte tvärtom

O du som jag editerade in i mitt förra inlägg, jag var väl kanske den ende som skrev en motion till förra förarföreningsmötet med SPVM

/ Bengt Metz
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

bemeco wrote: Verkar mycket egotrippat att bortse från övriga åkare i SPVM det är ju trots allt grunden för ert cupande och inte tvärtom
/ Bengt Metz
Precis. Här kan du inte påverka något som rör reglementet. Detta forumet handlar om Mx5 racing. Du har ju en tråd på SPVM sidan om samma sak. Använd den istället.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Ke

Tråden här handlar ju i stort sätt bara om SPVMs reglemente, eller ??
oifs med mycket Miataförtecken

/ Bengt Metz
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

bemeco wrote:Ke

Tråden här handlar ju i stort sätt bara om SPVMs reglemente, eller ??
oifs med mycket Miataförtecken

/ Bengt Metz
Jag ger upp. Skriva vad f du vill. Du lyssnar ju ändå inte. :beat:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Hai Henrik

Jag och många andra lider av en vanlig åkomma, det sk krokodilsyndromet

dvs stor trut o små öron :doh:

Nog tjatat

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Bengt:
MSCC använder Roadsportreglementet för sina KM-tävlingar. De diskussioner som hålls inom MSCC kring vilka tilläggsregler och tolkningar som skall gälla är en intern angelägenhet i MSCC och ingenting som Skåneklubben diskuterar på ex-vis SPVMs forum. Samma sak gäller med oss. Vi använder Roadsportreglementet men har interna diskussioner kring hur vi skall hantera reglementet för Cupen.
Till skillnad mot MSCC så kör vi våra Cupheat samtidigt som SPVM:s Roadsport C heat. Därav är två tävlingar igång samtidigt. Åsikter som rör reglementet för poängen som räknas i SPVM:s Roadsport C skall naturligtvis hållas i ett forum som är öppet för alla som kör Roadsport under SPVM:s vingar. Det vi diskuterar här är reglementet för att få räkna poäng i MX-5 Cup och den diskussionen är en intern angelägenhet.

Jag förstår att det kan vara förvillande då vi till skillnad från MSCC kör i samma heat som Roadsport C. Diskussionerna kring 1.6/1.8 motorena höll vi på SPVM:s forum då denna fråga gällde SPVM:s tolkning. I Cupen hade vi redan sagt ok till motorbytet men då dessa förare samtidigt hade planer på att köra full SPVM-säsong fanns det intresse av att få reda på SPVM:s tolkning.

Hoppas du förstår hur det ligger till nu Bengt? :) Ingen kommer säga något om du har miatarelaterade frågor i andra forumstrådar. Ingen kommer heller säga något om du eller någon annan utomstående ställer frågor kring vad som är tillåtet hos oss osv osv (snarare tvärtom då vi vill att folk skall vara intresserade). Däremot så vill vi nog hålla diskussionen om vår framtid, regler, samarbeten osv internt. Den här typen av trådar skapar vi normalt i våran interna forumsdel (för förare och styrelse) och denna tråd borde, som Henrik skriver, ligga där. Nu hamnade denna tråd publikt av förklarliga skäl...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by ephas »

.
Ephas:
Jag har troligtvis inte all information som finns kring detta ämne, men enligt den information som jag har så körde du med 1,6TB på en 1,8 motor?! Enligt reglementet är detta inte ok. Kvarstår vid min åsikt.
Josen:
Japp körde med kitt från Flying miata bolt on allt, kan du peka på vart i reglemetet vad du menar att detta inte skulle vara tillåtet och stand alone skulle vara tillåtet om jag fattar dig rätt ? Om du har tjat ekonomi (som jag fattade det) för att köra hade du spart 12' här :shock:
Att det inte skulle vara tillåtet med 1.6 styr och TB men tillåtet med fritt styr och motorbyten mellan karosser faller ju på sin egen orimlighet eller ?
Detta är ett urklipp ur en annan tråd som är ledning till min "kunskap"
ephas skrev:
2. Får köra 1,6TB på 1,8Plenum eftersom OEM ECU kräver detta om man inte har ett stand alone?
Niklas skrev:
Nänä, inga hybrider!
För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.
Dvs spjäll enligt specifikation (dvs verkstadshandbok).
Om du sen byter spjällägesgivare för att få samma på/av knapp som 1,6orna har är ju en annan fråga (osäker om den passar iofs). AFM är bara en sensor i rördragningen innan spjäll som numera är skriven som fri
Edit: Att krångla sig runt att använda Specat trottelhus gör det naturligtvis lite svårare än FMs konverteringskit, men inte alls omöjligt. Elektronik är till för att besegras.
Josen:
Varför jämför du två olika däckstyper A048 225 = 2563
4 x 1 990 kr A048 vs 4 x 2 563 kr = 10252 - 7960 = 2292.
Inte kostdrivande ? Sen finns det en poäng till att ju bredare däck du har har desto mera motor kan du mata. En bra begräsing skulle vara 195' däck som finns i UK/Hollänska MX5 serien
Yokosar håller rejält högre nivå än Toyos när det kommer till livslängd och grepp i långa loppet
Suck, jag skrev upp priserna för att visa på att Toyo 225 inte kostar mer än Yokohama 205 och därmed inte är kostnadsdrivande. Om du vill "motbevisa" mig igen så kan du ju leta upp vad 205 Avon kostar, hehe.
Alltså borde Yokohama anses vara kostnadsdirvande?!
Ephas:
Förresten, vad kör du för MX-5 eftersom du är så aktiv i frågan?
Josen:
Ingen för närvarnde ;) Måste man det ?
Vänd på det - varför intresserar du dig för vad jag tycker som inte har en bil :shock: ?
Jadu, det gör jag inte och med ledning av det sista du själv skrev är vår diskussion avslutad.
Jag kommer inte yttra mig mer, tycker bara det är synd att du har fel :mrgreen:

Massa kärlek :twisted:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Josen »

Jadu, det gör jag inte och med ledning av det sista du själv skrev är vår diskussion avslutad.
Jag kommer inte yttra mig mer, tycker bara det är synd att du har fel :mrgreen:

Massa kärlek :twisted:
Roger Roger :)

Bengt, det var du som startade den här tråden. Varför gjorde du inte det på SPVM's forum.
Håll dina diskussioner där! Här vill vi ha miataägare och förare i första hand! Givetvis får man skriva här om man ha något positivt att säga men du verkar bara vara ute efter att göra folk irriterade just nu!
Och vem är jag som säger detta? Jo det är jag som byggt upp hela den här sajten och jag betalar också den månatliga fakturan för den så försök inte tjaffsa emot. När det gäller IT frågan här är jag GUUUUD ( ;) )!!! Och snart tänker jag böra stänga ute folk om inte diskussionerna hålls på en rimlig nivå.
// Per
:down: :down: :think2:

Man kan tycka vad man vill om Bengt, jag har blivit fly förbanand på honom ett antal gånger men har man ett forum som är öppet får man nog tilllåta att folk har åsikter. Undra om detta stasi-kultur finns på ställen som Facebook också ? Jag uppskattar Bengt för den han är. Man behöver inte svara om man inte vill och Dennis finns ingen anldening att vara dryg mot honom :down: Det kan du vara i depån face to face. Bengt gör massa för klubbracing och är en motor i MCSS underskatta inte det ! Vilka av oss andra lägger så mycket ideel tid för att hjälpa till ? Ni kan ju inte köra huvudet i sanden som största typ i Roadsport C och hävda att det inte rör oss ?
Och snart tänker jag böra stänga ute folk om inte diskussionerna hålls på en rimlig nivå.
Och du alena avgör det förstår jag ? Japp då är väl detta mitt sista inlägg och stäng forumet då - och låt det bli ett klubb för bekräftesle och navel-luktande på varandra :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Bernie »

Hej,

Detta verkar vara en aktiv tråd, minst sagt... :lol: Då finns det säkert gott om kunniga läsare som kan svara på min fråga också:

Måste ens bil vara trafikförsäkrad för att köra MX-5 Cup? Roadsport C?

Någon hade tydligen blivit ombedd att visa papper på just det under förra säsongen.

Kan väl avslöja att jag helst skulle vilja slippa den kostnaden. Våra licensförsäkringar täcker väl det som en trafikförsäkring ute i trafiken handlar om? Andra, tredje part och personskada, typ. Om man drar sin bil på släp till och från tävling verkar mer än avställningsförsäkring lite överflödigt. Tänker jag galet? Missar jag något?

Mvh Jonas Bernhardt
Bil nr 95 "Osbeck Edition" -96
Jonas Bernhardt
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Hej Jonas!

Ska bli kul att träffa dig på Kullen. :)

Alla papper som krävs för en gatlegal bil måste vara i sin ordning. Bilen skall vara skattad, försäkrad och besiktigad...

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Per Hammarsjö »

Bernie wrote:Hej,

Detta verkar vara en aktiv tråd, minst sagt... :lol: Då finns det säkert gott om kunniga läsare som kan svara på min fråga också:

Måste ens bil vara trafikförsäkrad för att köra MX-5 Cup? Roadsport C?

Någon hade tydligen blivit ombedd att visa papper på just det under förra säsongen.

Kan väl avslöja att jag helst skulle vilja slippa den kostnaden. Våra licensförsäkringar täcker väl det som en trafikförsäkring ute i trafiken handlar om? Andra, tredje part och personskada, typ. Om man drar sin bil på släp till och från tävling verkar mer än avställningsförsäkring lite överflödigt. Tänker jag galet? Missar jag något?

Mvh Jonas Bernhardt
Bil nr 95 "Osbeck Edition" -96
Hej Jonas!

Japp! Det är en av grundbultarna i Roadsport att bilen ska vara "gatlegal" som synes så har det diskuterats flitigt i många trådar men dispenserna från SBF bygger också på att våra bilar är påställda och försäkrade.
Dispens vi har tack vare detta är bland annat att vi kan köra med original katalysator och båge istället för helbur.

// Per
Post Reply