Roadsportreglemente diskussionstråd

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Jag sitter inte med i styrelsen... :think2: Och gapar finns det andra som gör... :wink: :mrgreen:

Vad det gäller plasten kan jag bara säga,,, tro mig, nån plastarbetare är det sista jag vill bli! Hälsan tar stryk och folk vill helst ha det gratis. Jag har redan bra jobb så ur ett ekonomiskt perspektiv skulle jag utan tvekan lägga min tid där om det var pengar jag var ute efter...

Alla argumententerar inte för egen sak. Skälen jag angav är anledningen sen får du vrida till din uppfattning och tro vad du vill. Jag har både 225:or och Civinkosprut liggandes utan att ha skruvat på det. Vidare har jag haft ett Megssquirtsprut legat klart redan innan jag började rejsa och inte heller det har använts. Hur jag gör med mitt sprut i år är oklart då jag får se hur bra jag hänger på dem som redan kör med sprut. Rullar inte övriga ut med 225:or så har jag ingen avsikt att köra med dem(fick ju med både sprut och däck när jag köpte den andra bilen).
Hade jag argumenterat för egen räkning så hade dessa prylar suttit på min bil.

Anledningen är enkel: Vi måste vara överens, beslut måste tagas, och vi måste vara ute i god tid om regler ska ändras.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Jimmy »

Fredrik Henriksson wrote:DOWNFORCE!!!!! 8) :banana:

Tänk på att plocka av den undertävling bara då vinge med luftspalt (och det kan man säga att din har :mrgreen: ) ger 5% vikttillägg. Men på Trackdays funkar den ju svinbra! 8) :bow:
Mja, jag tänkte att jag kanske inte kommer ner i 963 kg, så 1009 kg blir ett mer realistiskt mål. Har ingen aning om vad bilen kan väga föresten, men det finns ju andra som har lättat mer än jag. :roll:


Image
Här är ett nytt försök till vingfäste, är den designen laglig?
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Du vet att man får 5% tillägg för ABS och programerbart sprut? Det blir tillägg för programerbart sprut även om man kör med orginalsprutet (fråga mig inte varför men så är det sagt att det skall tolkas). Så kör du med en 1.8:a och ABS måste du vara tung för att få köra med vinge. :(
Du får vara lika tung som jag, 1010kg, jag tror(hoppas) det går att matcha flugviktarna som är utan bromshjälp! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

Josen wrote: OK du frågade vad jag tycker
Nej, jag frågade vad du menade. Jag vet vad du tycker.
Josen wrote: Att Fredrik och du går i täten för att fördyra och vilja köra Roadsport reglementet genomgående och har så gjort i antal år och sen säga gnälla om att inte få reda på vad som gäller som argument för att köra på. Fredrik har uppenbart egna ekonomiska intressen av att det skall vara fritt så han kan sälja sin plast prylar. Att han sen sen sitter i MX5 styrelsen och skriker högst om att det skall vara fritt så därför tycker jag inlägg som detta är skitsnack och hyckleri. Argument om att alla inte läser forum är ju löjligt - alla läser annars skulle väl de inte anmäla sig ? Färre skriver på forumet helt klart.
Du har ju själv sagt att det för lätt med big-block men drar nu iväg med 1.8 och dyra sprut och vara paragrafryttare med skitsnack om rättvisa för att hävda din sak och bli hjälte

Men what ever - "be the fucking hero then" !

/Joachim
Det är väldigt hårda anklagelser du kastar ur dig. Och som vanligt så stämmer det inte. Jag tycker det är riktigt tråkigt att du går in i klubben och försöker sprida massa dålig stämmning faktiskt och jag vet inte vad du vill få ut av det? Förstör för medlemmarna gör det i vilket fall. Så jag skulle vilja be dig tänka dig för lite innan du skiver.

Klart vi kan ha begränsningar gentemot Roadsportreglementet. OM de som kör vill att vi ska ha det. OCH om det meddelas i god tid. Förstår inte varför man skulle ha någon sorts oskriven överrenskommelse förare emellan. Ett reglemente och ev. tillägg/undantag för poängräkning i cupen. Kan det bli enklare?

Och att ett 10´ motorstyrsystem skulle vara "fördyrande" gentemot exempelvis ett 20´ chassi rimmar inte riktigt. Man får väl lägga pengarna på det man vill? :think2:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Jimmy »

Jag håller med om att tillägget för sprutet är lite skumt.

Tror en bil med optimerat MS har lite mer "knuff" än en med standard-sprut. Men det är väl samma sak med annat med ... om nån kör 225 breda kinadäck lär det inte gå fortare än 205 breda A048:or. Med det är ju lika för alla och tar bort lite av fördelarna för de som vill lätta till max.

Min bil får dock räknas in bland flugviktsbilarna just nu eftersom det inte sitter nån ABS-enhet där. :mrgreen:
(Har aldrig gjort det heller, jag har inte plockat bort den.)
Jimmy Visshed
#97
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

Citat:
Hur jag gör med mitt sprut i år är oklart då jag får se hur bra jag hänger på dem som redan kör med sprut.

Här är det.

Hönan eller ägget. :?

Detta anser jag är fel väg för vår klubb.
Ju mindre det kostar att köra Mx-5 Cup, ju mer deltagare.

Henriksson jag tycker det är bra av dig att inte montera dina toys.
Vinsten är ju inte mer värd för att du vinner med 1 sek eller 40 sek.


Mattafaran kanske ska ha ny diff, annan utväxling, alu svänghjul, 225, blueprint o sprut...
Viktigaste är ju att man är längst fram...
Inte för mig.
Snälla förarkollegor, lämna inte mattafaran ifred på banan.
Bilar framför, bakom och bredvid varje race, hela säsongen.
Tight fight please.

Bengt, för mig får du gärna skriva.
Forumet behöver alla skribenter dom kan få.
Spvms forum stressar ju inte ihjäl en:) :burnout:
Last edited by gokarting.nu on Sat 03 Apr 2010, 01:07, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: Ju mindre det kostar att köra Mx-5 Cup, ju mer deltagare.
sanningar är sällan alena... Likväl som vissa lockas av låg kostnad så lockas andra av att det moddas och att bilar ser häftiga ut, sen lockas vissa av hård toppkonkurens och prestige. Själv är jag som vanligt en mix av alla bitar... :)
gokarting.nu wrote: Henriksson jag tycker det är bra av dig att inte montera dina toys.
Vinsten är ju inte mer värd för att du vinner med 1 sek eller 40 sek.
Rätt!(men det lär inte bli lätt att vinna i år. Vilket betyder att det är på väg åt rätt håll. :) 8) )
Sen kan det hända att "allt" åker på något rejs utanför Cupen. Skulle vara kul att ta Westins Roadsport C rekordtid på Knutan tex... :) (Svårt iofs men man måste ju ha målsättningar)

gokarting.nu wrote: Viktigaste är ju att man är längst fram...
Börjar bli Freudiskt nu. ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

Citat:
Och att ett 10´ motorstyrsystem skulle vara "fördyrande" gentemot exempelvis ett 20´ chassi rimmar inte riktigt. Man får väl lägga pengarna på det man vill? :think2:[/quote]



Vill inte stöta mig med dig Henrik, men bemöta delar av din text.

Visst ska du lägga pengarna på vad du vill Henrik.

I detta ovanstående fallet behöver du "bara" 30 tusen.
Istället för 20 tusen om vi alla struntat i motorsystemet.
Om du har båda, kommer andra köpa det också.

G A skulle gett dig mindre pengar att lägga ut.
En del spelar detta stor roll, andra inte.


Citat:
Förstår inte varför man skulle ha någon sorts oskriven överrenskommelse förare emellan.

För att på ett enkelt sätt motverka ett fördyrande beslut, för serien som vi kör.
En del spelar detta stor roll, andra inte.

Steget är taget, so far av dig och av Robert.
Ni blir förmodligen inte ensamma.
Nästa steg blir 225or förmodligen.


Ni följer reglementet.
G A gäller inte.
Det har bestämts tydligen, synd tycker jag, men så är det.

Vi ser inte detta på samma sätt, precis som pallplaceringarnas poängtilldelning.
Du har inte bett om det, men nu har jag givit dig mitt ställningstagande.

Du har helt rätt att det är viktigt med stämningen på forumet.
Vi ska vara konstruktiva, vi kommer inte alltid vara överens, men bakom skärmen skriver man sådant man kan stå för i depåerna.
Jag kommer vara den första som ändrar mig om det visar sig att mina åsikter inte stämmer med verkligheten.

Ska bli intressant att se hur snabb du blir i sommar Henrik.
Lycka till.
:burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Jimmy wrote: Min bil får dock räknas in bland flugviktsbilarna just nu eftersom det inte sitter nån ABS-enhet där. :mrgreen:
(Har aldrig gjort det heller, jag har inte plockat bort den.)
Din jäkel!!!!!!!!

:wink: :mrgreen:
8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote: Ju mindre det kostar att köra Mx-5 Cup, ju mer deltagare.
sanningar är sällan alena... Likväl som vissa lockas av låg kostnad så lockas andra av att det moddas och att bilar ser häftiga ut, sen lockas vissa av hård toppkonkurens och prestige. Själv är jag som vanligt en mix av alla bitar... :)

Stämmer detta med flera sanningen i detta.

Detta är vad jag tror (jag o Kamprad tror billigt=mer folk i butiken...) vi är ca 20 förare 2010.
Har vi de förarna kvar 2011 + fler då har jag fel.

Hoppas jag har fel, men jag tror inte det. :?: :bang2:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Detta är vad jag tror (jag o Kamprad tror billigt=mer folk i butiken...) vi är ca 20 förare 2010.
Har vi de förarna kvar 2011 + fler då har jag fel.

Hoppas jag har fel, men jag tror inte det. :?: :bang2:
Jag kan garantera dig att vi kommer växa och vara än fler bilar framöver oavsett hur snabbt bilarna går och hur mkt det än skruvas. Läser man internationella rejsforum så ser man att dom serierna som det skruvas och förbättras mest i är dom serierna som är populärast, det ligger i sakens natur. Jag är skitglad över ex-vis Robert och Jimmy som skruvar som en annan gjorde i början, det inspirerar andra och visar att här händer saker! :)

Pengasnacket och synd om nybörjarna är något man ser i andra framgångsrika serier, men oftast är det några få som står för den diskussionen och inte sällan är det förare som ligger strax bakom toppen och vill väldigt mkt men av olika anledningar inte når ända fram.

Racing kostar pengar. Jag är en av dem som lagt ut mest (mkt beroende på att jag köpte en klar racebil som jag byggde om en gång till) men min bil är ändå skitbillig ur ett rejsperspektiv. Att bygga min bil kostar drygt 100 000:-. Kostnadsskillnader på sprut och däck spelar ingen som helst roll när man ser vilka kostnader vi konkurerar mot i andra serier (även på amatörnivå). Jag har under en längre tid surfat på blocket i jakt på en billig husbil och då slås man verkligen av vad folk i andra serier lägger på sin racing när bara deras husbilar, släp och husbussar ligger på allt ifrån ett par hundra tusen till över miljonen! :shock:
Skit i att tjafsa om grannen i depån lagt några tusen på ett sprut eller vad det nu kan vara, det är en skitsak i ett större perspektiv. Visst, en och annan gillar inte utvecklingen. Det finns alltid dom som vill att det skall vara som det alltid varit och som hoppar av när det händer grejer. Men det är egentligen bara bra då dessa bara gnäller och skapar skitstämning om de stannar, som tur är har vi haft väldigt lite av det. :)
Vi har ett oslagbart koncept med hög inspirerande aktivitet hos förarna, rimliga kostnader, enkelt att komma igång utan bur, bilar som börjar se lite fräcka ut, bra människor i klubb och ledning, kanonhemsida och en jävligt rolig bil att ratta!! 8)
Vår Cup kommer vara den serie som alla vill åka i efter denna sommaren!!!!!! :banana: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Josen »

Det är väldigt hårda anklagelser du kastar ur dig. Och som vanligt så stämmer det inte
Skitsnack enligt mig åsikt :down: -
Vad är det mer specifikt som är skitsnack?
Men skärp dig nu jag får väl tycka vad jag vill. Vem ger dig rätten att döma om det stämmer eller inte ? :down:
Igen du frågade vad jag tyckte och jag svarade :think2: :think2: Basta !
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

gokarting.nu wrote:
Visst ska du lägga pengarna på vad du vill Henrik.

I detta ovanstående fallet behöver du "bara" 30 tusen.
Istället för 20 tusen om vi alla struntat i motorsystemet.
Om du har båda, kommer andra köpa det också.

G A skulle gett dig mindre pengar att lägga ut.
En del spelar detta stor roll, andra inte.
Men jag har ju inte köpt ett chassi för 20´. Utan istället köpt ett chassi för >3´ och ett sprut för 10´. Det är ju en prioritering det handlar om. Ett chassi för 20´är inte ett måste men verkar uppfattas som helt OK.

Med resonemanget att det inte får kosta pengar så kan vi stryka både NB och NC ur cupen. :think2:
Cyberoid wrote: Förstår inte varför man skulle ha någon sorts oskriven överrenskommelse förare emellan.
gokarting.nu wrote: För att på ett enkelt sätt motverka ett fördyrande beslut, för serien som vi kör.
En del spelar detta stor roll, andra inte.
Enkelt? Vi vet ju varken vad som ingår i GA och inte, eller om de gäller eller inte? Skriv ner det i reglementet så folk kan läsa och bygga bil efter det.
gokarting.nu wrote: Steget är taget, so far av dig och av Robert.

Ska bli intressant att se hur snabb du blir i sommar Henrik.
Lycka till.
:burnout:
Med en sådan inställning så vill jag inte ens försöka. Det är verkligen inte kul att bli framställd som ett svart får. Diskussioner som de här får motivationen att fullkommligt försvinna. :-| Men det är ju bra för då kan ni ju ersätta mig med en av alla nykomlingar som gillar åka standardbil. Om ni hittar en? Jag har fortfarande inte träffat en sådan. :think2:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Cyberoid »

Cyberoid wrote:Och som vanligt så stämmer det inte
Josen wrote: Vem ger dig rätten att döma om det stämmer eller inte ? :down:
Delvis för att du lägger ord i munnen på mig som inte stämmer. Resten är bara ren fakta.
Nedan är ett axplock bara ur ditt senaste inlägg som inte stämmer.

Fredrik och du går i täten för att fördyra och vilja köra Roadsport reglementet genomgående......
- Vi kör efter Roadsport reglementet oavsett vad du eller jag vill. Jag är positiv mot begränsningar och tillägg mot reglementet. Men HELT emot GA av förklarliga skäl.

Fredrik har uppenbart egna ekonomiska intressen av att det skall vara fritt så han kan sälja sin plast prylar.
- Tror du verkligen att han hjälper andra med glasfiberdelar för att det skulle ge pengar?! Serriöst?

Fredrik sitter i MX5 styrelsen och skriker högst om att det skall vara fritt
- Han sitter varken i styrelsen eller skriker högt.

Alla läser annars skulle väl de inte anmäla sig.
- Man kan inte förutsätta att alla ska läsa allt som skrivs på forumet och rätta sig efter det. Anmälan finns på hemsidan tillsammans med reglementet och det är det vi kör efter.

Henrik drar nu iväg med 1.8 och dyra sprut...
- Som sagt, sprut kostar inte mer än ett halvt chassikit eller en uppsättning däck.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Josen »

Nedan är ett axplock bara ur ditt senaste inlägg som inte stämmer
Visst att Fredrik inte sitter i styrelsen hade jag fel på men han påverkar helt klart. Och tyvärr Henrik så är livets så att vi alla ser saker olika det får du nog lära dig oavsett hur mycket du än försöker dig på att diskera saker till dina 'fakta'. Jag tycker inte som dig men ger inget att dividera om si eller så. Jag tror på GA ( om reglementet är svagt) för hålla nere kost och komplexitet, det baserar jag på mina erfarenheter från racing i andra klasser som jag aktivt deltagit i. Men igen inse och respektera åsikts-friheten likväl som ett vid-öppet Roadsport reglemente. Det hade varit roligt att se folk med mindre resurser kunna hänga med i täten också men så är inte och det är beklagligt utifrån att Miatan som bil är så lätt för amatör-racing att få hyffsad jämn (se utländska serier).

Motorsport är materialsport - åter igen jag försökte uttrycka detta genom "kosta vad det kosta vill att bli hjälte" inget unikt för MX5 cup att det sen kom till att jag konkret gav vad jag tycker här får du nog gilla eftersom du frågade.

Jag sticker inte under stol med att jag anser att både du och Fredrik har privata agendor för att hålla det fritt utan begränsningar på kost.

För min del är detta avslutat och även jag har bidraget till att tråden spårat ur lite.Men heller lite frisk fläkt än smussel och Knutby-halleluja-stämning :) Let's move on.... :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Hai

Dristar mig till ytterliggare ett inlägg

Vågar en Novis fråga vad GA är samt Sprut, styrsytemet Civinco har jag funnet på nätet

Sprut är kanske styrsystemet för insprutningssystemet för själva insprutningssystemet har ni väl inte ännu tolkat in i reglementet att det får bytas ut (de mekaniska delarna)

Josen eldar på i sina inlägg men faktum är att de förare som deltar i SPVMs förarföreningsdiskussioner är tongivande och tar beslut bla på tolkningar av reglementet

Måste säga att här i Miataforumet diskuteras SPVMs Roadsportreglemente som om det vore ett Miatareglemente

Om ni som åker Miata inte anser att SPVMs Roadsportreglemente är synonymt med de synpunkter en del Miataförare har så kan detta ju enkelt ändras, skriv ett Miatareglemente och åk efter detta då skulle Roadsportreglementet kunna hållas på en för Roadsportåkarna enklare nivå

Roadsportreglementet är som det nu är ett lappverk av tyckande och Svensk Bilprovnings tyckande, det är inget klart skrivet reglemente

Att blanda in att man kan bedra Svensk Bilprovning som myndighet anser jag går helt utanför "Gentlemens Agreement" som ju är grunden för Roadsportreglementet

För att backa lite (någon månad) så fanns en tidigare definition av "samma motortyp" som har använts inom SPVM nämligen att motorernas vevaxlar skulle vara utbytbara, är de utbytbara i 1,6 motorn och 1,8 motorn??

För övrigt anser jag att alla dessa diskussioner än så länge handlar om SPVMs Roadsportreglemente och då borde diskussionerna föras i SPVMs forum, se första inlägget (och andra) i denna tråd

Roadsport C, B samt A åkaren

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote: Med en sådan inställning så vill jag inte ens försöka. Det är verkligen inte kul att bli framställd som ett svart får. Diskussioner som de här får motivationen att fullkommligt försvinna. :-| Men det är ju bra för då kan ni ju ersätta mig med en av alla nykomlingar som gillar åka standardbil. Om ni hittar en? Jag har fortfarande inte träffat en sådan. :think2:

Jaaaa!! Då är det en konkurent mindre!!!! :banana:
(Hittar ingen bild på en katt som gör nåt tokigt)

Nä skämt å sido Henrik! Att dom "billiga" Lotusbilarna ej har ett levande forum där det går att "sprida glädje" ska inte påverka dig. Jag är förbannad på mig själv för att jag svarar när folk som inte åker med oss går in och tjafsar, det och föder bara deras agenda. Så nu skiter vi i nötterna och har en jävligt rolig sommar!!! :banana: :burnout: 8) :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by ephas »

Tja,

Tänkte bara göra min lilla röst hörd i denna diskussion.

Att köra Stand Alone är riktigt billigt, se förklaring nedan.

En situation från verkligheten gällande kostnader.
Jag köpte en "Raceklar" Miata 1,8 -94 för 70.000sek förra året som jag tyvärr krockade med. Detta innebar att jag var tvungen att införskaffa mig en ny bil. Jag vill verkligen köra Miata Cup, så vad var alternativen?
Värt att tillägga är att jag tillhör det klienteliet deltagare som kör till ett race för att stå överst på pallen i slutet av tävlingshelgen. Beskriven situation gäller alltså mig och är inte en generell situation som gäller alla.

I garaget hade jag en massa 1,8 prylar liggandes som jag köpte i samband med köp av -94an som krockades.
Alla prylar är i riktigt gott skick.
I plånboken har jag ett hål.
I själen har jag värdens vilja att racea.

Alternativ 1:
Hitta ett lämpligt 1,6 objekt (få mil etc). Kanske i Sverige, kanske i Tyskland. Kostnad ca 40.000:- eller mer.
Observa extrakostnaderna som då hade uppkommit vid import inkl transport och eventuella överaskningar.
Därefter kapa ur allt som går att kapa ur, hålborra alla hål :think2: och för att få en riktigt konkurrenskraftig bil behöva köpa en massa glasfiberprylar. Fredrik är väldigt hjälpsam och billig i förhållande till hur mycket jobb han lägger ner, men det hade blivit mycket pengar ändå och Fredrik har ju faktiskt en egen bil att pilla med. Det hade dessutom blivit ännu dyrare om jag skulle köpt prylarna från USA eller annat ställe.
1,6 kan vara snabb bland 1,8, det har Maestro Dennis bevisat och det är imponerande. Men hur bra föraren han än
är så är hans bil i fjolårets skick inte konkurrenskraftig nog att vinna stora race, även om Dennis som förare är det.
Resultat?
40.000sek minst för en bil som är chanslös att vinna i stora tävlingar.
60.000sek minst för en bil som ska vara konkurrenskraftig

Alternativ 2:
Hitta ett lämpligt 1,8 objekt (få mil etc). Kanske i Sverige, kanske i Tyskland. Kostnad ca 50.000:- eller mer.
Observa extrakostnaderna som då hade uppkommit vid import inkl transport och eventuella överaskningar.
Därefter fortsätta att bygga på denna, lätta etc.
Resultat?
50.000sek minst för en bilsom bör vara konkurrenskraftig med samma grunförutsättning som många andra.

Alternativ 3: Verkligheten
Köpa en fruktansvärt sliten 1,6 från 1990 som gått snart 30.000 mil, med lite intryckt skärm etc för 20.000sek
Swappa över alla 1,8 prylar jag har liggandes 0sek
Civincosprut ca 13.000sek
I övrigt samma arbete i tid som jag hade lagt ner på en 1,8 med lättning etc.
Resultat?
33.000sek för en bil som bör vara konkurrenskraftig.

Jag har inte i något fall räknat med övriga kostnader som uppgradering av hjulupphängning, bromsar etc eftersom man generellt kan säga att den kostnaden är densamma oavsett vilket bil jag hade köpt.

Jag anser inte att jag gjort något fel. Jag följer reglementet. Just i mitt fall, blev Stand Alone ECU det billigaste.
Jag har helt enkelt inte råd att gå och köpa mig en 1,8 NA eller NB för att bli konkurrenskraftig. Vilket tur att vi
då får köra Stand Alone enligt reglementet eftersom ni annars bara varit 19st. :oops:
Jag skulle alltså heller inte ha något emot om tex Fredrik kör 225 eftersom det är OK enligt reglementet.
Vid eftertanke så hade jag nog kunnat tänka mig att göra det 2011 om jag har råd med rims och dyrare däck.

Jag tycker f.ö. att GA är som Cola Light om du har vanlig Cola att tillgå.
Visst får du i dig vätska och det smakar lite cola men eftersom du kompenserar det riktiga sockret med Aspartam så blir det typsikt laxerande i längden...

Kontentan av det hela är alltså att det just i mitt fall är det billigaste alternativet att köra med Stand Alone och att jag i alla andra fall helt enkelt inte haft råd att vara med och tävla med er i år.

Jag ser fram emot en superkul sommar med en massa spännande race.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Josen »

Robert jag förstår hur du resonerar men håller inte med dig utifrån detta

- Henrik har visat att det med 1.6:an går att köra lika fort, satt snabbast tid på Kullen och top-tider på Falkenberg
- Ett stand-alone sprut behövs inte i konverteringen - jag körde min vita med 1.6:an styr gick alldeles utmärkt se filmen här i forumet kostar inga 13 tusen ( dyrt sprut måst jag säga !)
- Stand alone ger alltid möjligheter till fördelar i längden ( effekt, varvtalsstopp osv..)
- Plastandet gillar jag inte Roadsport och Modsport skiljer nada, också fördyrande i längen.
- Att köra på 225 är också kost-drivade inte bra

GA är alternativet till hålla det i skick, visst inte det bästa men vad finns det annars ? Lätt att gapa om reglemente men inte själv vilja bidra till skriva ett. Jag har erbjudit mig att skriva ett reglemetet på samma sätt som ex alfa klubben har gjort där man utgått från Roadsport reglementet och skrivet eget för att hålla det enklet och kost effektivt. Men det intresset har inte funnits här :shock:

Edit
Fråga varför kör ni svin-dyra Civinco sprut när det finns miata-beprövat MS för halva pengen och ännu mindre om man letat på ebay/ alt bygger sjäv ?
http://949racing.com/megasquirt-1.aspx

Finns också
Emerald K3 ECU för halva pengen erkänt bra styr som är stort i England. Finns ofta begagnat på pistonhead också
http://www.emeraldm3d.com/em_pricing.html

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:Robert jag förstår hur du resonerar men håller inte med dig utifrån detta

- Henrik har visat att det med 1.6:an går att köra lika fort, satt snabbast tid på Kullen och top-tider på Falkenberg
- Ett stand-alone sprut behövs inte i konverteringen - jag körde min vita med 1.6:an styr gick alldeles utmärkt se filmen här i forumet kostar inga 13 tusen ( dyrt sprut måst jag säga !)
- Stand alone ger alltid möjligheter till fördelar i längden ( effekt, varvtalsstopp osv..)
- Plastandet gillar jag inte Roadsport och Modsport skiljer nada, också fördyrande i längen.
- Att köra på 225 är också kost-drivade inte bra

GA är alternativet till hålla det i skick, visst inte det bästa men vad finns det annars ? Lätt att gapa om reglemente men inte själv vilja bidra till skriva ett. Jag har erbjudit mig att skriva ett reglemetet på samma sätt som ex alfa klubben har gjort där man utgått från Roadsport reglementet och skrivet eget för att hålla det enklet och kost effektivt. Men det intresset har inte funnits här :shock:

Edit
Fråga varför kör ni svin-dyra Civinco sprut när det finns miata-beprövat MS för halva pengen och ännu mindre om man letat på ebay/ alt bygger sjäv ?
http://949racing.com/megasquirt-1.aspx

Finns också
Emerald K3 ECU för halva pengen erkänt bra styr som är stort i England. Finns ofta begagnat på pistonhead också
http://www.emeraldm3d.com/em_pricing.html

/Joachim
Håller man på med bilsport kostar det om och om man nu lägger 8kkr på stötdämpare och 4kkr på ett MS eller 15-30kkr på Tein eller KW och inte pillar i motorn vad har det för betydelse?
Alla utvecklar ju bilen förr eller senare och då får det nog kosta en slant. Som nybörjare blir det väl självklart svårt att ha något att komma med innan man ser vad som funkar.

För mig kan gärna andra lägga hur mycket pengar som helst på bilen så länge reglementet följs, det tycker jag är helt ok!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

Henrik.

Mattafaran har varit i ert garage för att mappas av civinco.
Fick då erbjudandet att köpa ett sprut billigt som tack för hjälpen.
Avstod eftersom det fanns ett G A.

Niklas avstod av samma orsak med sina 225or, som jag fattat det.

Nu är det annorlunda.
Vem eller vilka som bestämt att G A inte finns längre...ingen aning.
Vem eller vilka som bestämde G A från början verkar också skrivet i stjärnorna.
(skulle vara kul om någon kan länka om text finns någonstans, har letat utan resultat)

Skrev att jag inte ville stöta mig med dig.

Du och jag har inte samma inställning om Cupens bästa, reglemente eller poängberäkning.
Säger inte att mitt är rätt eller ditt är fel.
Men, ditt tankesätt är mig främmande.


Du är den som monterat sprut först, därför riktades min text till dig.
Här debatterar vi fram och tillbaka, om du tycker jag svartmålat dig var inte detta min mening.

Vidare:
Min lyckönskning till dig var inte ironiskt skriven.
Jag är mycket nyfiken på dina tider i sommar, eftersom du och Mr Henriksson kommer sätta pacen i år.

När diskussionerna här blir lite heta, läser jag igenom min text innan jag postar.
-Skulle jag säga detta till ex. Henrik om han stod framför mig? är svaret -ja.
Så postar jag, annars skrivs texten om.

Blir lite kluven till din text om att du inte ska köra pga min inställning, är du allvarlig?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Nån som vet??
Vågar en Novis fråga vad GA är samt Sprut, styrsytemet Civinco har jag funnet på nätet
Sprut är kanske styrsystemet för insprutningssystemet för själva insprutningssystemet har ni väl inte ännu tolkat in i reglementet att det får bytas ut (de mekaniska delarna)
/ Bengt Metz
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

bemeco wrote:Nån som vet??
Vågar en Novis fråga vad GA är samt Sprut, styrsytemet Civinco har jag funnet på nätet
G A betyder Gentlemens Agreement.
Gentlemen's agreement är en överenskommelse (avtal) utan skriftlig bekräftelse och som bygger på ömsesidigt förtroende. Överenskommelsen brukar i stället bekräftas med en handskakning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gentlemen%27s_agreement

I detta fallet är det för att det är tydligen svårt för oss att skriva ett eget reglemente eller tillägg til Spvms.
Sprut är kanske styrsystemet för insprutningssystemet för själva insprutningen.

Ja.



/ Bengt Metz
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Lite OT, men bara lite

AHA

GA = Gentlemens agreement (Ny akronym för mig)

Vem införde detta??

Jo ett antal Gentlemänn från MGCC, Roadsportreglementet skrevs från början och långt fram i tiden av MGCC

MGCCs medlemmar var folk med oftast Engelska, Italienska, några franska o Tyska bilar (Klubben är över 50 år gammal)

Se framför er Rutig Keps ev Läderhuva o Bigglesglasögon, drygt knälånga byxor mm mm

Dessa "Gentlemänn" skapade begreppet GA

MGCCs Jubileumsbok finns att köpa genom MSCC (Nytt namn på klubben), mycket läsvärt för motorsport intresserade dock på Klubbnivå

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Dskussionen om Gentlemens agreement skedde i vårt gamla forum som är borta.

Under säsong 2008 nämnde en förare att han funderade på Megasquirt då han kört några år och kände att han ville ta ett nytt steg. Jag nämnde då att det är helt ok för mig då jag har ett Megasquirt liggandes och då troligtvis kommer att plugga i mitt MS också. Föraren i fråga bytte då åsikt och ville att vi skulle förbjuda MS.
Tråden drog iväg (som de brukar göra :roll: ) och även däckfrågan drogs in i tråden av föraren som ändrat sig i MS-frågan då intresset att åka på bredare däck dykt upp hos vissa förare. Jag nämnde då att för min del är det ok att låta bli både MS och breda däck nästa säsong dvs 2009 och några få andra förare sa att även de kan lova att låta. Vi var som sagt några få som kom överens om "Gentlemens Agreement" gällande däck och MS inför säsong 2009. Det var långt ifrån alla förare som deltog i diskussionen och än färre som sa att de lovar att inte köra på MS eller breda däck. Min känsla var då att huvudsyftet med diskussionen var att säkerställa att inte jag änvände mitt MS och att en annan förare som funderat på 225:or ej skulle köpa dessa däck.

Så märkvärdigare än så var det inte. Säsongen 2009 är slut. 2008 var vi en handfull förare och det har tillkommit många nya förare sedan dess och några har slutat. Vad några få förare sa till varandra 2008 är inget som har någon bärighet öht på cupen idag. Sen har begreppet GA svävat runt i forumet i alla möjliga trådar och blvit förvridet till något som gäller fast inget vet för vad.

Med enkla ord: Det finns inget Gentlemens Agreement. 3-4 förare sa att dom skulle skita i MS och 225 under 2009.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply