Roadsportreglemente diskussionstråd

Allt som rör MX-5 CUP
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Bernie »

Fredrik Henriksson wrote:Ska bli kul att träffa dig på Kullen. :)
Detsamma!

Tack för era svar! Då får det bli att ställa på och av på gammalt sporthojs-manér då. :|

Haha, ja det verkar finnas många regler man kan vända och vrida på. Bra att detta forum finns! :)
Jonas Bernhardt
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Josen »

Gott och se dig aktiv Jonas ! Du vet vilken bil jag följer med spänning i år :) :up:
Vi får väl tuna den lite innan rejsen börjar :twisted:

Efter lite funderingar vill jag be om ursäkt för att jag uttrycket mig lite väl friskt och provocerande i denna tråden. :oops: Dumt - några som känner mig vet att jag har friskt humör och kan vara vass i tungan och skrivandet så sorry för det. :bow: Inget personligt på något sätt. Men jag står för det jag har gett uttryck för utan tvekan.

Jag anser mig vara en 'guru' och trendsättare i Svenska miata-rejsning och bidrar så mycket jag kan med mina kunskaper för att hjälpa nya fram. Äger visserligen inte längre någon miata just nu men planer finns på kombinerat Elise/Miata ägande helt klart :) Därför släpper jag inte taget :mrgreen: Just nu fundera jag på en lågbudget -90:a med 1.6 motor som härlig utmaning i skills mot vissa av big-block bilarna :banana: :banana:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by bemeco »

Litet tilläg Bernie

Roadsport innebär att bilen körs till och från tävlingarna på egna hjul, inget krav men de flesta gör detta
Roadsportklassen är ingen Racingklass

Bilen skall vara besiktigad utan anmärkning

Ta med registreringspapper, skattekvitto samt senaste besiktningsprotokoll

Dessa papper vill en besiktningsman kunna titta på

Kom ihåg att ställa på bilen så du hinner få alla papper

Glöm inte vagnbok, 2500kr samt vagnboksbesiktningen minst 650kr, kanske inte första året minns inte

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Fredrik Henriksson »

Bernie wrote:
Haha, ja det verkar finnas många regler man kan vända och vrida på. Bra att detta forum finns! :)
Jo, det kan vara mkt som ny att sätta sig in i. Första säsongen är det inte ovanligt att man kör till och från tävling med racebilen, men med tiden blir man bekväm. :) Idag så transporterar de flesta i Racingklassen MX-5 Cup sina bilar på ett eller annat sätt till tävlingarna, så vill du transportera bilen är det ingen som tittar snett på dig för det. :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Bernie »

Josen wrote:Gott och se dig aktiv Jonas ! Du vet vilken bil jag följer med spänning i år :) :up:
Vi får väl tuna den lite innan rejsen börjar :twisted:
Härligt att se att du själv varken lagt hjälm eller tangentbord på hyllan. :up:

Det kan nog behöva tunas en hel del för att kompensera brister i området kring förarstolen. Men du har ju mer än en gång bevisat att bilen redan är snabb, så jag skall nog först rikta in mig på att hitta lite av den farten.
Fredrik Henriksson wrote:Jo, det kan vara mkt som ny att sätta sig in i.
Tack vare era svar klarnar det mer och mer! Bra tips och checklista, Bengt! Nu vet jag vad som skall göras. Underhållande att ni lyckas gnabbas lite om definitioner samtidigt som jag får nyttig info. :up: :lol:
Jonas Bernhardt
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by gokarting.nu »

Citat:
Efter lite funderingar vill jag be om ursäkt för att jag uttrycket mig lite väl friskt och provocerande i denna tråden. :oops: Dumt


Stort.
:up:

Självinsikt gör en riktig hjälte.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Roadsportreglemente diskussionstråd

Post by Martin Wahlberg »

Bernie wrote:Underhållande att ni lyckas gnabbas lite om definitioner samtidigt som jag får nyttig info. :up: :lol:
Precis min tanke också!
Post Reply