Omvänd startordning

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Omvänd startordning

Post by Fredrik Henriksson »

Kimmen som kör i Roadsport A lyfte frågan kring omvänd startordning för att tajta till fälten. Även om inte SPVM vill genomföra det i Roadsportheaten så borde det vara fritt fram för Cupen att göra det när vi får egna heat. Om var position är värd en poäng, dvs i ett fält med ex-vis 17 bilar så är förstaplatsen värd 17poäng, andra platsen 16 osv(huvudsak att det är en rätt linje, ingen exponent) så kommer bästa bilen att lämna tävlingshelgen med flest poäng även om den startar sist i race2. Att vända halva heatet skapar kraftig orättvisa för förarna "i skarven" vid race1 då två likvärdiga prestationer skapar jättefördel inför race2 för den som precis tog sig till övre halvan i jämförelse med den som är först i den nedre halvan. Men total omvänd start gör det lika för alla och race2 blir ruggigt fräckt!!! :banana:

Vad tycker ni? :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Omvänd startordning

Post by Fredrik Henriksson »

Jaaa!!!! Vilken bra idé!!!!! :banana: :bow: :banana:

Uj! Svarade visst på mitt eget inlägg. :oops: Måste vara för att det är så jäkla enkelt och genialt!!! Kimmen´s tha god!!! 8)
Alla efterfrågar ju omkörningar och tät racing, här är ju lösningen utan fördyrande utjämningsförsök! :) :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Omvänd startordning

Post by Cyberoid »

Omvänd startordning brukar orsaka totalt kaos. Kolla med Andreas vad han tycker om omvända startordningar i gokart? Det brukar sällan tillåtas. Men visst skulle det bli "intressant" att kolla på. Men då skulle jag vilja åka med stötfångare runt hela bilen. :bang: :work:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Omvänd startordning

Post by Per Hammarsjö »

Skulle vara ballt just för alla omkörningar. Men jag tror det kommer bli en hel del diskussioner om att någon låg i vägen för en fajt och att man förlorade på grund av det.. Jadajada... Se SSM i år och en grön porsche och en MG i B. Mycket onödigt gnäll blev det.

Men fördelen är väl att poängställningen kommer bli mer spännande.

Har ett ben på var sida av linjen här.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Omvänd startordning

Post by Andreas E »

Jag är tveksam eftersom det riskerar att skrämma bort de som är rookies samt de som är mer rädda om sina bilar. Om jag skulle köra min första tävlingshelg (och jag inte har möjligheten att traila hem samt begränsad budget) skulle jag inte vara så lockade av att stå först med 20 race-förare bakom som utan att lägga många fingrar emellan ska fram.
Jag tycker att bästa föraren ska vinna och nuvarande lösning med bästa varvtid i race 1 för startordning i race 2 är bra.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Omvänd startordning

Post by Torkel k »

Jag förstår vad du försöker åstadkomma och varför: fler omkörningar och tätare rejs är roligare ju rejs. Men det kommer krävas en helt otrolig disciplin i rejsen om vi ska undvika kontakt, knuffar och avåkningar. Ett inte helt otroligt resultat är att den bland de snabbare förarna som är mest ohämmad på att köra om nybörjare vinner och det är inte riktigt rätt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Omvänd startordning

Post by gokarting.nu »

Gissa om läktarna kommer fyllas till bredden vid våra race!

Detta är en mycket bra ide tycker jag.
På mitt jobb har vi ibland tillåtit omvänd startordning, funkar inte alls.

1.Varför jag tror att det skulle funka bland oss är för att vi ÄGER våra bilar.

2.För att vi är gentlemen(gentlekvinnor).

Föreslår att vi gör som på stcc, top 8 vänder vi på.

Och vi går efter placering...inte varvtider så är du en snubbe(snubba) som snurrar och kör av så kommer du få starta först!!!.
Då taggar man till och skärper tillsig när man ser att nu har man sin chans, istället för att ha en helfrustrerad kamikaze sist så är han först!!!

JAG RÖSTAR FÖR DETTA UTMÄRKTA FÖRSLAG!
Attachments
hoppas.på.nya.ideer.half-full-glass.jpg
hoppas.på.nya.ideer.half-full-glass.jpg (26.24 KiB) Viewed 1260 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Omvänd startordning

Post by Martin Wahlberg »

Andreas K wrote:Jag är tveksam eftersom det riskerar att skrämma bort de som är rookies samt de som är mer rädda om sina bilar. Om jag skulle köra min första tävlingshelg (och jag inte har möjligheten att traila hem samt begränsad budget) skulle jag inte vara så lockade av att stå först med 20 race-förare bakom som utan att lägga många fingrar emellan ska fram.
Jag tycker att bästa föraren ska vinna och nuvarande lösning med bästa varvtid i race 1 för startordning i race 2 är bra. /Andreas K
Precis min åsikt! Gör alltså :down: för detta förslag!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Omvänd startordning

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:... Föreslår att vi gör som på stcc, top 8 vänder vi på.

Och vi går efter placering...inte varvtider så är du en snubbe(snubba) som snurrar och kör av så kommer du få starta först!!!....
Nope, den logiken innebär att plats 9 och nedåt startar på ovända platser. Kamp om 8ondeplatsen blir väldigt hård.
Efter varvtid så kan du aldrig taktikköra för placering i race2, oavsett hur den startlistan pusslas ihop. Kör du bara två vettiga varv (startvarvet ger aldrig vettig tid) Race1 så är det grönt.

Att vända på hela klabbet har sina nackdelar som blir större om det är många oerfarna med. Att i sitt andra race stå först med 15 bilar efter sig in i första sväng kan skapa lite onödigt stor press, speciellt om man börjar tänka på att inte få stopp (då detta kan skapa seriekrock modell värre).

Men samtidigt skulle helt omvänd startordning göra att det blev mer träning på tät körning utan kontakt, men man lär sig av misstag och misstagen lämnar i detta fall märken. Det blir lixom inget sätt att komma undan om man skulle vilja (det är ju inte varvningar det handlar om vid passage i detta fall).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Omvänd startordning

Post by Fredrik Henriksson »

Fasen, man skulle vara politiker så att alla argument bara rinner av en. :think2: Nu vet jag inte vad jag tycker längre. :?
Man vill ju ha många omkörningar, men inte på bekostnad av karosskador och rädda nybörjare...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Omvänd startordning

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Fasen, man skulle vara politiker så att alla argument bara rinner av en. :think2: Nu vet jag inte vad jag tycker längre. :?
Man vill ju ha många omkörningar, men inte på bekostnad av karosskador och rädda nybörjare...
...rädda nybörjare...?

JAG ÄR SKRÄCKSLAGEN REDAN EN VECKA INNAN RACE DAY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Attachments
vem.faan.är.inte.rädd....jpg
vem.faan.är.inte.rädd....jpg (20.74 KiB) Viewed 1211 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply