Egna raceheat

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Egna raceheat

Post by Per Hammarsjö »

Racing är kul! Och det skulle ju vara ännu roligare om vi bara behövde kubbas med våra egna och inte tjaffsa runt med B förarna. Visst är det kul att köra ifrån en B förare men det säger kanske mer om vilka bilar de kör än hur de kör.

Personligen skulle jag helst vilja köra i eget heat. Antingen som Roadsport C eller som MX-5 CUP.
Att få eget heat för MX-5 CUP kanske är svårt på en gång då vi inte har tillräckligt med bilar ännu och att vi dessutom skulle dränera Roadsport C klassen på bilar. (Varför inte göra om reglerna och bara godkänna miator i C?)

Men om vi kan visa på att C är störst och alltid har många bilar. Borde vi inte då kunna köra utan A och B. Efter våra diskussioner i helgen så är det ju A och B som stör varandra minst. Eller?
Jag blev iallafall under båda racen lite hindrad av den gröna MG'n. Speciellt i första heat.

Så hur kan vi säkerställa att vi kommer ha tillräckligt med bilar långt innan race? Fredrik H kom på idén att kanske kräva in startavgiften mycket tidigare för att visa på hur många bilar det kommer bli. Pengarna ska ju ändå betalas. Kanske räcker det med att sätta senaste anmälningsdatum och se till att anmälningarna görs direkt på SPVM's hemsida så man på så sätt kan kräva heatindelning av arrangören?
Att A-klassen fick köra själva på SSM är för mig en gåta. C hade minst 15 bilar. A hade 10? (Har inte anmälningslistan framför mig så med viss reservation)
Känns ju ibland som Roadsport och C-klassen, i synnerhet, inte prioriteras. Trots att det är här 90% av alla nya börjar tävla och det mycket tack vare vår insats från klubben. Borde inte det premieras?

Bollen är i luften....
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna raceheat

Post by Niklas Falk »

Senaste uppdatering av webanmälningslistan har 14 betalande i C och 14 betalande i A. Hur sent skulle arrangören gjort heatindelningen (dagar, timmar, minuter)?
Utanpå detta hade flera i PSCR möjlighet att dubblera (främst då till A).
Exakta deltagandet vet man inte förrän i lineup, men man får ju gissa lite.
  • Tidig anmälan och betalning undanröjer tvivel.
  • Överenskommen policy om heatdelning underlättar också (då slipper arrangören tveka och kan dela ganska sent, tom på förarsammanträdet).
Det finns ju de förare i B som tycker att vi kör med väldigt små marginaler (tex i T1 på knutan), förklaringen att våra utgångar är väldigt viktiga för att ev kunna ta tillbaka platsen (eftersom vi har mindre motor) accepterades till viss mån. Olika hastighetsprofiler körs lite olika helt enkelt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna raceheat

Post by Fredrik Henriksson »

Tror ju att den som redan i januari deponerat första startavgiften (eller av vår klubb rimlig satt summa) med väldigt stor sannolikhet kommer att köra när cupen drar igång och därmed är det lättare för klubben att förhandla om egna startfält när vi med stor säkerhet kan säga hur många som kommer att starta.

Skulle vara intressant att få reda på hur många som tycker det är ok att betala första startavgiften några månader tidigare för att sätta oss själva i en bättre förhandlingsposition?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna raceheat

Post by Fredrik Henriksson »

Jag kan tänka mig att betala första startavgiften tidigare... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Egna raceheat

Post by Måns Wilke »

Jag med :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Egna raceheat

Post by Per Hammarsjö »

Niklas Falk wrote:Senaste uppdatering av webanmälningslistan har 14 betalande i C och 14 betalande i A. Hur sent skulle arrangören gjort heatindelningen (dagar, timmar, minuter)?
Utanpå detta hade flera i PSCR möjlighet att dubblera (främst då till A).
Exakta deltagandet vet man inte förrän i lineup, men man får ju gissa lite.
  • Tidig anmälan och betalning undanröjer tvivel.
  • Överenskommen policy om heatdelning underlättar också (då slipper arrangören tveka och kan dela ganska sent, tom på förarsammanträdet).
Det finns ju de förare i B som tycker att vi kör med väldigt små marginaler (tex i T1 på knutan), förklaringen att våra utgångar är väldigt viktiga för att ev kunna ta tillbaka platsen (eftersom vi har mindre motor) accepterades till viss mån. Olika hastighetsprofiler körs lite olika helt enkelt.
Ok. Erkänner, har inte efterforskat i ärendet om antal anmälda deltagare. Förstår att A då prioriterades i det här fallet. Men till nästa gång kan vi kanske få det till att C borde premieras om det blir 50/50 i A och C?

Jag vet inte, men det kan ju vara så att vi också vill få ut något annat av körningen än vissa i B? För vissa räcker det bara med att vara med och tävla och köra "ta det lugnt racing". Men för mig och jag tror många andra så kör jag för att det är just racing. Fort, tajt, fajtigt och givetvis jagar man placering. Men vill samtidigt understryka att jag inte medvetet kör eller tänker köra "bumpigt". Man ska givetvis undvika kontakt mellan bilarna i alla tänkbara fall.

Känner till problemet att många tycker vi kör med små marginaler. Men som vi alla vet så är Miatan så förlåtande och det i sin gör ju tur att man i vissa fall tar i lite extra.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Egna raceheat

Post by Josen »

Luftar mina åsikter med :)

1)
Vad Roadsport B åkare tycker är för min del inte intressant - vi/klubben skall verka för att få en bra racing med våra bilar i klubben. Vänd på det istället - vi är i majoritet vs B-åkare vems åsikter är då intresanta - får en känsla av att B åkare som varit med ett tag är någon form av rätte-snöre, hoppas jag missförstått ?
Uppenbart är att blanda C och B inte fungerar bra längre - SSM är vårt levande bevis för framtiden

3)
SPVM är en förarorganisation och skall vi göra vår röst hörd får vi nog bestämma oss för vad vi vill, vi känner nog alla oss som småbröder till de 'riktiga' räser-bilarna. Det är dags att vi lyfter oss som riktig klass och kliver fram och ställer krav.

4)
Vad tillför egentligen SPVM som org konkret förutom att upprätthålla SPVM reglementet mot SBF ?
Är det ban-bokandet/arrangören/risken som SPVM står för också ?
Borde vi inte förhandla direkt med arrangören i fortsättningen, varför gå igenom SPVM eller var det så ni menade ?

5)
Egna race heat är ett måste för att få det att växa och bli förståeligt för publiken , att slåss med Eliser /Sjuor osv är lönlöst.

6)
Kan vi inte prova att köra ett rejs utanför SPVM sfären ? Måste väl gå att få till ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Egna raceheat

Post by CG Leijonhufvud »

Om någon inte har haft, så tycker jag att vi skall ta ett seriöst möte med SPVM för att beskriva hur vi ser på läget. Tror att synas och höras så mycket som möjligt tillsammans med en tydlig vilja borde ge resultat. Med ett samlat stratfält på >10 bilar borde vi utgöra en intressant grupp. Att arrangera egna tävlingar är väl något för framtiden, men som alla redan (förmodligen) vet kräver det ett gäng av funktionärer, tävlingsledare mm som vi inte har i dag. Vi vet redan hur svårt det är att få någon frivillig att anmäla sig som "trainee" till våra flygplatsträffar.

Fara i en klubb som denna är att alla är så fokuserade på att köra att det inte finns ork kvar till det administrativa.
Man kan förstås se vad det kostar att hyra in "proffsfunktionärer m fl", Manpower kanske har.. :wink:
CG Leijonhufvud
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna raceheat

Post by Fredrik Henriksson »

Håller med dig C-G, ett möte med SPVM borde tillses. Kanske skall dialogen lyftas på ett officiellt plan redan nu så att de vet vad som är på gång och så att vi får till oss deras synpunkter redan i ett tidigt skede. Om vi kan presentera x-antal bilar redan i början av 2010 där respektive ekipage committat sig genom att betala första startavgiften i januari(den ska ju ändå ut) borde ju förhandlingsläget vara ganska bra. Egna heat bör vara målet men absolut egna C-heat om vi får ihop tillräckligt med bilar(och det ser ju ljust ut :D ).

Frustrationen med B-bilar som drar isär våra cupbilar och täpper till som proppar i toppen är ett hinder om Cupen skall växa. Jag själv kommer gå över i B om inget görs. :|

Många har bestämt sig för att satsa nästa år och det funderas på det i många garage. Nu är ju läget att ta tag i det styrelsen! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna raceheat

Post by Fredrik Henriksson »

Efter lördagens möte med SPVM kan följande glädjande nyhet meddelas: VI FÅR EGNA ROADSPORT C HEAT NÄSTA ÅR!!! :banana: De var också odelat positiva till att året därpå låta MX-5Cupen gå i egna heat om det visar sig att deltagarantalet fortsätter växa.
De kan givetvis inte låta C stå på egna ben nästa år om det visar sig att C-heaten blir tunna. Därför måste vi komma upp i 15 C-bilar vilket jag anser är rimligt. Att nå denna gräns ser jag inte som några problem med tanke på vilka planer som smids i garagen inför nästa säsong... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna raceheat

Post by Niklas Falk »

Bra presenterat på mötet Fredrik, budskapet gick fram och alla fick ventilera sin syn på det hela.

En effekt av det är att vi alla gynnas av att locka så många förare som möjligt till alla klasserna, eftersom den nu naturliga delningen är A+B i ett heat och C i det andra.

Några fler C-Eliser (eller nåt annat koncept som passar) hade inte skadat det heller (om man inte kan locka ner dem i Miator), det behövs lite mix för att inte bli ett tråkigt entypsheat som Carrera Cup ;).
Men Måns NC kommer nog att röra runt lite i grytan. :)

Så nu gäller det att få till många serieanmälningar i mars (eller när vi petar ihop nästa säsong), urk, det är ju så få månader kvar :shock:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Egna raceheat

Post by gokarting.nu »

Pratade med en sympatisk herre i söndags,som hade ett förflutet i de flesta klasser fattade jag det som.
Han höll på att bygga en sjua till roadsport C för 2010.

Skoj för publiken hoppas jag när det blir lättare för dom att hänga med nu när C körs som en klass.
Lite krångligare får publiken när Osbeck ska jaga A bilar med en B Elise dock...annars hade det ju varit lätt bara hålla reda på 3 bilar som ligger sist.

fniss!
Attachments
the.b.car.was.so.close...jpg
the.b.car.was.so.close...jpg (25.77 KiB) Viewed 1663 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Egna raceheat

Post by Måns Wilke »

Niklas Falk wrote:Men Måns NC kommer nog att röra runt lite i grytan.
Jo, min ambition är att röra om lite grann :twisted:

(OT) Skulle vara kul att få ta del av lite data från ett bra varv på Knutan, så att Jag kan kolla min hastighetsprofil i dagsläget. Någon som har lite att dela med sig av? Jag gissar ju på att Jag har lägre kurvhastighet än de flesta, men i gengäld lite bättre drag på rakorna. Tror att Jag har exakt 170 som toppnotering på rakan.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Egna raceheat

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:(OT) Skulle vara kul att få ta del av lite data från ett bra varv på Knutan, så att Jag kan kolla min hastighetsprofil i dagsläget. Någon som har lite att dela med sig av? Jag gissar ju på att Jag har lägre kurvhastighet än de flesta, men i gengäld lite bättre drag på rakorna. Tror att Jag har exakt 170 som toppnotering på rakan.
Efter MSC KM5 kommer det nog finnas data om inte Fredrik har PerfBoxfiler från SSM.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Egna raceheat

Post by Måns Wilke »

Freeeeeeeedrik? :D
Jag vill inte, hrm, vara tjatig, men har Du hittat nåt minneskort än? :burnout:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Egna raceheat

Post by Fredrik Henriksson »

Måns Wilke wrote:Freeeeeeeedrik? :D
Jag vill inte, hrm, vara tjatig, men har Du hittat nåt minneskort än? :burnout:
Sparar från olika banor i olika mappar, å på nåt vis har jag lyckats bli av med knutanmappen, letat i alla möjliga minnen. :( Har från alla möjliga andra banor men inte den. Men om ett par veckor kommer det nya varv från knutan, så är du på höstrejset kan du få filerna direkt, har ju bärbar med mig så det är bara får dig att ta med en sticka... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply