Hur får vi ner start-avgifterna ?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Med 15+ bilar i klassen så har vi inga större problem att välja arrangörer precis som vi vill. Med 25+ så kan vi tom vara lite kaxiga.

SSK har ju redan 9-13 klasser att hålla reda på, jag är tveksam att de vill ha med en 5bilarsklass till. Alternativet blir att dela heat med Fyndbörsen men det har lite identiteskris (om vi inte ska gå från Roadsport och köra GruppN istället? Det finns FIA-papper för 1,8an iaf).

Kostnaderna kommer man inte ifrån (och de kommer att stiga, överallt). 5 papp per race var min budget förra året. Av dessa låg i genomsnitt 2500 på startavgifter + SPVM (de 500kr går till samordning priser etc. Utan organisation, inga klasser). Vi får väl se vad kostnaderna hamnar på iår men det borde inte blir så extrem höjning (kanske en 500kr per tävling vilket blir 10%).
Last edited by Niklas Falk on Sun 09 Mar 2008, 19:25, edited 1 time in total.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Inte mycket info där men jag hittade lite om startavgift:

2.) Tävling 1 Kinnekulle Ring 10-11/5
Under denna tävling kommer SSK kunna erbjuda en reduserad startavgift till samtliga SSK-klasser. (2000 kronor). Detta på grund av att det blir en endagars tävling (lördag). Dock samma körtid som en tvådagars tävling men med ett mer komprimerat körschema.


Vad kostar det då att köra tvådagars? Samma som SPVM mao.
Det kostar att köra racing helt enkelt.
Tror inte SPVM sätter sina startavgifter själva utan det är arrangören. SSK, MGCC etc.

Det enda som kan göra detta billigare är om BMW eller CAR skulle låta oss rulla med dom. Annars är det nog bara bita i äpplet och köra.

Jag förstår om många väljer MGCC KM. Men samtidigt så är det ju också lite mer "For fun" i jämförelse.

Jag jobbar vidare med presentation för Mazda.. Det är enda sättet att sänka kostnaden just nu.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:
Tror inte SPVM sätter sina startavgifter själva utan det är arrangören. SSK, MGCC etc.
Riktigt det är respektive arrangör som sätter priser arrangerar. Så frågan är varför via SPVM ändå ?

Så du tror inte vi själva kan arrangera en ban-dag med andra inbjuda och köra Miata-rejs mellan passen liknade BMW sättet ?
Alltså vi-kan-själva med 'konsult' hjälp första gångerna av BMW/Alfa-folket ? :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Så du tror inte vi själva kan arrangera en ban-dag med andra inbjuda och köra Miata-rejs mellan passen liknade BMW sättet ?
Känns som det borde gå. På MC-sidan görs detta hela tiden, i vinstsyfte!
Arrangörer hyr bana, annonserar på forum att alla är välkomna att åka, delar deltagagarna i tre grupper (nybörjare, erfarna samt licensåkare), grupperna turas om att köra 20minuterspass hela dagen. Kostar 7-800 per gubbe, mycke åka och alla tycker det e skitkul!

Spånar lite...
Det måste ju finnas ett än större underlag i bilvärlden när det gäller folk som vill köra bana med sin bil. Att sedan ha ett riktigt race som pausunderhållning i form av miatacup borde ju bara höja värdet på bandagen och bidra till att rekrytera fler miatisträcers. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Så du tror inte vi själva kan arrangera en ban-dag med andra inbjuda och köra Miata-rejs mellan passen liknade BMW sättet ?
Alltså vi-kan-själva med 'konsult' hjälp första gångerna av BMW/Alfa-folket ? :)
Inte en chans under 2008. Om man lyckas ragga ekipage till ett "komplett" heat till 2009 så är det ett lite annat läge.

Även om man bara gör tre heat under en bandag till kval och race så behövs hela apparaten på plats hela dagen i alla fall, dvs man får ta hjälp av banåkarna för att balansera kostnaden.
Annars kan man ju dra ihop fyra klasser och göra en komplett tävlingsdag, det är ju det som SPVM gör på Mantorp 1/6... Med en kostnad på ca 2500 för den dagen (Mantorp är ungefär den dyraste banan av alla iofs).

SPVM är den enda organisation som tar emot oss oberoende om vi är 2, 5, 9 eller 15 bilar.
Intresset finns där som kan läsas i Jönköpingsprotokollet.
Innan fler bilar än nuvarande visar intresse för en nationell serie så finns det lixom inte så mycket att förhandla med om man skulle vilja ha heat hos andra.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Känns som det borde gå. På MC-sidan görs detta hela tiden, i vinstsyfte!
Arrangörer hyr bana, annonserar på forum att alla är välkomna att åka, delar deltagagarna i tre grupper (nybörjare, erfarna samt licensåkare), grupperna turas om att köra 20minuterspass hela dagen. Kostar 7-800 per gubbe, mycke åka och alla tycker det e skitkul!
Det måste ju finnas ett än större underlag i bilvärlden när det gäller folk som vill köra bana med sin bil. Att sedan ha ett riktigt race som pausunderhållning i form av miatacup borde ju bara höja värdet på bandagen och bidra till att rekrytera fler miatisträcers.
Just upplägget - lovar att det inte tar många gånger innan flera miata-räsers står på kö vill vara med. Det finns ingen bil för dom pengarna som är så rätt från börja som Miatan. En båge,gula-konis, vagns-boken och R-däck och så är man med :) Härliga jämna rejsa. Sann klubb-racing.

Vi kanske skulle göra en kalkyl här i denna tråden och se var vi landar ?

Skulle man få till ett träff som denna med många bilar och fart skulle Mazda snart be om att får vara med och ställa ut sina bilar. :D
Jag tänker se till att jag får en funktionärs-licens detta året. Niklas kör SVKG något ? Hoppas ni andra också kan försöka få det.

Vi får börja sträcka på oss och säga att vi också kan lära och genomföra :)
SPVM är den enda organisation som tar emot oss oberoende om vi är 2, 5, 9 eller 15 bilar.
Intresset finns där som kan läsas i Jönköpingsprotokollet.
Ja klart att de gör - det finns ju redan en roadsport klass så det är ju bara bonus att vi kör i deras regi.
Innan fler bilar än nuvarande visar intresse för en nationell serie så finns det lixom inte så mycket att förhandla med om man skulle vilja ha heat hos andra.
Ja det stämmer men du får inte fler bilar med avgifter som dessa så hur skall vi göra ?

Även om vi kör ban-träff och vi inte få ihop några bilar då heller så går det ju att stryka racen och bara köra ban-dag. Det räcker med 5-6 bilar för att det skall börja rulla på. Och tjatar vi på de aktiva idag så får vi väl ihop det ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Ja det stämmer men du får inte fler bilar med avgifter som dessa så hur skall vi göra ?

Även om vi kör ban-träff och vi inte få ihop några bilar då heller så går det ju att stryka racen och bara köra ban-dag. Det räcker med 5-6 bilar för att det skall börja rulla på. Och tjatar vi på de aktiva idag så får vi väl ihop det ?
Du glömmer skillnaden i arr för banträff och tävling. Att ha hyrd tidtagnng och full funktionärsbemanning kostar på (speciellt på Kinnekulle där funktionärsbemanningen är väldigt annorlunda mellan träning och race).
Gatbilsåka med SLC visar lite på hur det kan gå till och vilka priser man får vänja sig vid.

Det gäller ju att rekrytera en stor andel nytt blod iaf. Befintliga miataåkare räcker inte till om det inte kommit in många fler tävlingssugna de sista åren.

Inom SVKG skulle jag vara extremimponerad om vi får ihop rattmuffen cup iår. Det har hamnat lite väl mycket på endast två axlar om man säger så. Det läggs ingen samlad energi på att sänka kostnader för tävlande.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag tycker idén är skitbra men håller till fullo med Niklas.

Vi har inte en chans att driva detta i år.
Mantorp kostar 80tkr att hyra en helgdag, Knutstorp är väl inte långt därifrån?
Kinnekulle är billigast men fortfarande 25-30tkr sen tillkommer ambulans och förmodligen ska ledning, besiktning, flaggvakter etc ha pröjs. Har ingen aning var det slutar när man ska köra tävling.

Nu har vi klart med SPVM och jag tycker vi ska köra där.
Vi har redan lagt ner mycket jobb på att få ihop detta så det känns lite trist att den här diskussionen kommer upp nu när det är så kort tid kvar.

Att köra via SPVM är dessutom en jäkligt bra reklampelare för Cupen då det är mycket publik, många som kör och det finns redan viss mediabevakning.

Glöm inte Ginettorna. Där finns det säkert folk som tycker det blir för dyrt nu när cupen stack från SPVM och mycket väl kan tänkas byta till en Miata.

Vi kan väl räkna på vad det skulle kosta och vad det skulle krävas av oss för att köra enl BMW och CAR's manér men för 2008 så kör vi i SPVM.
Visst blir det lite billigare men vilket jävla jobb vi får lägga ner på att få det att funka.

Sen är det ju som alltid, intresset är stort när vi snackar på forumet. Men när det kommer till kritan vill ingen hjälpa till med arrangemangen.

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:Jag tycker idén är skitbra men håller till fullo med Niklas.

Vi har inte en chans att driva detta i år.
Mantorp kostar 80tkr att hyra en helgdag, Knutstorp är väl inte långt därifrån?
Kinnekulle är billigast men fortfarande 25-30tkr sen tillkommer ambulans och förmodligen ska ledning, besiktning, flaggvakter etc ha pröjs. Har ingen aning var det slutar när man ska köra tävling.

Nu har vi klart med SPVM och jag tycker vi ska köra där.
Vi har redan lagt ner mycket jobb på att få ihop detta så det känns lite trist att den här diskussionen kommer upp nu när det är så kort tid kvar.

Att köra via SPVM är dessutom en jäkligt bra reklampelare för Cupen då det är mycket publik, många som kör och det finns redan viss mediabevakning.

Glöm inte Ginettorna. Där finns det säkert folk som tycker det blir för dyrt nu när cupen stack från SPVM och mycket väl kan tänkas byta till en Miata.

Vi kan väl räkna på vad det skulle kosta och vad det skulle krävas av oss för att köra enl BMW och CAR's manér men för 2008 så kör vi i SPVM.
Visst blir det lite billigare men vilket jävla jobb vi får lägga ner på att få det att funka.

Sen är det ju som alltid, intresset är stort när vi snackar på forumet. Men när det kommer till kritan vill ingen hjälpa till med arrangemangen.

// Per
Ja uppskattar verkligen kanon jobbet ni har lagt ner på att få igång denna klubben och det var inte min mening att klaga. Inser också att det 2008 blir svårt att få till en track-day med tävling. Vill hemskt gärna hjälpa till med de praktiska och tror att fler vill också bara de får changsen.

Men hur skall jag uttrycka att så höga start-avgifter ger inte ett växande start-fält ?
Nu är SPVM inte ensamma om detta problemet SSK/SLC alla brottas med samma sak. Vikande start-fält och ingen/svag ny-rekrytering.
Det som växer är det stora klasserna ( STCC med kring-klasser ) och koncept som BMW/Alfa klubben.

Självklart skall de som kan/har råd åka med SPVM 2008 !

Men å andra sidan kanske det räcker så här 2-3 miator i SPVM några fler på SSM tävlingen. Drygt 10 st på MGCC och många på kon-träffar.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

VI har ju fortfarande inte fått klart med Mazda.

Låt oss jobba vidare på det och alla som tänker köra anmäl er så jag kan visa på hur stort intresset är. Ser skitbra ut nu med 5 anmälda miator. Jag vet minst 2 till som är på gång. Sen surras det lite här och där så vi vet inte hur det slutar.

Anmälan är som sagt inte bindande.

// Per
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Anmälan är som sagt inte bindande.
Men har man intresse av tidningen Automobil så ingår ju en årsprenumeration värd 490kr i SPVMavgiften, en ganska bra deal.
Med det menar jag mest att alllt går inte förlorat om man betalar serienamälningsvgift men inte kan öka mer än ett rejs (som i så fall annars kostar 200kr till SPVM).

Om vi lyckas intressera Mazda är det ju en rätt het potatis hur det bidraget skall fördelas.
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Nu kommer ju jag som bästa att köra något race med MGCC i år så jag är ju egentligen inte inblandad i detta. Men jag ger min åsikt iaf. :wink:

Om nu SSK är lika dyra som SPVM så ser ju jag ingen mening alls att köra med dem. Åtminstone inte tills vi kan fylla ett eget heat för att köra med Fyndbörsenbilarna tror jag skulle vara dumt. Dels har väl de krav på fullbur (?) och sen verkar ju deras race vara betydligt hårdare än roadsport-racen med mycket större risk för plåtkontakt. Det tror jag faktiskt många här vill slippa.

Jag har även fått intrycket att det är större risk för plåtkontakt i BMW och Alfa Cup också men det är inget jag egentligen har belägg för.

Annars tror jag också att anordna själva är det ultimata och det vi borde sikta på men tills vi är där så är det nog bäst att börja med något som inte innebär alltför stort åtagande direkt eller finansiell risk. För en risk är det att anordna allt själv, en rejäl sådan.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Joakim Winkler wrote: och sen verkar ju deras race vara betydligt hårdare än roadsport-racen med mycket större risk för plåtkontakt. Det tror jag faktiskt många här vill slippa.

Jag har även fått intrycket att det är större risk för plåtkontakt i BMW och Alfa Cup också men det är inget jag egentligen har belägg för..
Yepp, det finns race för sånt, där kostar bilarna vad våra däck kostar... :wink:
Joakim Winkler wrote: Annars tror jag också att anordna själva är det ultimata och det vi borde sikta på men tills vi är där så är det nog bäst att börja med något som inte innebär alltför stort åtagande direkt eller finansiell risk. För en risk är det att anordna allt själv, en rejäl sådan.
Rent finansiellt tror jag inte risken är så stor. Om man bara sprider ryktet, och jag tror det räcker med rejsa och några fler klubbforum för att nå ut, så lär bandagarna bli fulltecknade. Betalning vid anmälan utan återbetalning vid avbok funkar iaf i MC-sammanhang. Viktigt att kostnaden är låg.

Spånar lite...
Vet inte vad det kostar att hyra olika banor men jag vet iaf att för några år sedan gällde följande priser på Gelleråsen: ambulans 5000:-/dag och banhyra ca 17000:-/dag. Låt säga att det kostar 30 000:- idag.
Tar vi 1000:-/bil och vi har tre grupper med vardera 15-20 bilar så har vi ju ihop 45-60 000:-. Plenty money över att ordna cup för... Vad livet e enkelt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Dom priserna måste vara gamla..

Gelleråsen kostar 30tkr per vardag och 50tkr per helgdag om jag inte minns fel.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Vi kommer köra med SPVM som har allt klart.
Där har vi kontakterna allt är frid och fröjd och man slipper känslan att man är på folkrace. Det är vad fyndbörsen cup är för mig..

Vi kan inte göra några ändringar 11 veckor innan start. Vi kan skita i allt i år visst. Men Racing kommer aldrig bli billigare!

Jag är lite så att jag räknar min tid som pengar. För att vi ska få ihop racen på egna bandagar så får man jobbar arslet av sig. Jag betalar hellre 1000 kronor extra för att bara köra och samtidigt få köra på en riktig racehelg med publik och stämningen av 80 andra racebilar i depån.

För det kommer fortfarande kosta mellan 1000-2000 kr per race trots att vi skulle arra själva. Det är för dyrt att hyra banor idag. Och vi kan ju inte köra allt på Kinnekulle?



// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per nu är du lite väl hård ?
Vi måste väl kunna får spåna utan att du sågar ner hårt och dödar förslag.
Ingen säger att vi skall ändra allt nu inför 2008. Att du har råd med 3000:-per tilllfälle är ju kul för dig eller du kanske har spons från tidningen ?

Vi får väl låta markanden utvisa hur många som kommer och kör med avgifter som dessa. Jag gör ett försök och åka på 1 -2 tävlingar men mer pallar inte en familjeförsörjare. Låter inte racingen gå ut över min familj. I alla fall inte så mycket ;)
Jag har även fått intrycket att det är större risk för plåtkontakt i BMW och Alfa Cup också men det är inget jag egentligen har belägg för
I BMW cup tror jag att plåt-kontakt är förbjudet ( är det inte i alla SPVM ;) - fråga Niklas F ...) båda bilarna ryker om det är plåt-kontakt.
I Alfa vet jag inte.

Fyndbörsen är helt klart hårdare så där skall vi nog inte vara -dessutom att blanda hel-burs/båge bilar ju inte så lyckat. Skumt att det är tillåtet i Roadsport egentligen.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:Per nu är du lite väl hård ?
Vi måste väl kunna får spåna utan att du sågar ner hårt och dödar förslag.
Ingen säger att vi skall ändra allt nu inför 2008. Att du har råd med 3000:-per tilllfälle är ju kul för dig eller du kanske har spons från tidningen ?

Vi får väl låta markanden utvisa hur många som kommer och kör med avgifter som dessa. Jag gör ett försök och åka på 1 -2 tävlingar men mer pallar inte en familjeförsörjare. Låter inte racingen gå ut över min familj. I alla fall inte så mycket ;)
Jag har även fått intrycket att det är större risk för plåtkontakt i BMW och Alfa Cup också men det är inget jag egentligen har belägg för
I BMW cup tror jag att plåt-kontakt är förbjudet ( är det inte i alla SPVM ;) - fråga Niklas F ...) båda bilarna ryker om det är plåt-kontakt.
I Alfa vet jag inte.

Fyndbörsen är helt klart hårdare så där skall vi nog inte vara -dessutom att blanda hel-burs/båge bilar ju inte så lyckat. Skumt att det är tillåtet i Roadsport egentligen.
Såklart man får spåna..
Det var inte meningen att döda förslaget. Men att jämföra SPVM och SSK känns bara fjantigt.. Samma stålar men jag tror det blir roligare i SPVM.
Var bara tvungen att påpeka att banhyrorna har skjutit i höjden utav fan..

Jag får ingen spons av tidningen eller någon annan så det är min tomma ficka pengarna kommer..
Visst är det en del pengar men samtidigt så får man väldigt mycket för dom.

Kul att du tänker köra 2 race iallafall.. Jag vet inte hur min plånbok klarar den här säsongen. Förmodligen blir det bara de 3 cup race vi satt ut. Hade först tänkt att köra hela roadsport C också.. Men men.. Beror på vad familjen vill göra på semestern.. :)

Men innan vi börjar fundera på en variant är det ju bra att se vad det kostar att hyra respektive banor etc...

Men fortfarande... Mazda om dom kan fixa ner startkostnaderna så har vi ju ett klockrent upplägg.

Nu ska jag plåta Ariel Atom. :)

// Per[/img]
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Men fortfarande... Mazda om dom kan fixa ner startkostnaderna så har vi ju ett klockrent upplägg.
Händer det så är det ju kanon - hur kan vi erbjuda Mazda något mera ?
Finns det chefer/markandsförare vi kunde bjuda in och få köra ett race ?
Ställer gärna min bil till förfogande

/Joachim
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Det är väl något sånt jag tänker mig.. Min bil får gärna smiskas i PR syften... :)

Man kanske kan få Mazda att ha en eventdag för sina ÅF eller liknande som vi arrangerar åt dom?
Jag har bra kontakt med DrivingEvent på sviestad. Ev kunde dom göra något skoj med sina formelbilar plus några roadsport miator?
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Gälleråsen har träningskvällar (heldagar Juli).. nu menar inte jag att vi ska göra nåt som inte är tillåtet :roll: , men alla är ju där för att förbättra sina varvtider... det kostar 400/dag eller kväll utan klippkort som får köpa om man är med i Karlskoga Motorklubb.
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Gälleråsen har träningskvällar (heldagar Juli).. nu menar inte jag att vi ska göra nåt som inte är tillåtet :roll: , men alla är ju där för att förbättra sina varvtider... det kostar 400/dag eller kväll utan klippkort som får köpa om man är med i Karlskoga Motorklubb.
Träna kan man göra och jämföra laptimertider går också, men att annonsera det som tävling går inte.

Men träningsdagar/kvällar är bra tillfällen för körning. Har man dessutom vagnbok så är det ingen som säger nej (knappast nån annars heller om man har "vagnboksmässig" bil).
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Alla Racesugna!

Kan vi inte se 2008 som ett prövoår, gäller både att etablera klubben och forma racing-ambitionerna. Att köra via SPVM har säkert både för och nackdelar, men om vi skall komma igång med några regelrätta tävlingar i år verkar det som denna lösning är bäst just nu.
Om ni diskussionen till trots vill ge årets upplägg en chans vore jag tacksam, vi gör sedan en rejäl utvärdering i höst för att ha en än bättre grund att stå på inför nästa år. Förhoppningvis har då fler skaffat sig en räser och vi har följdaktligen ett klart större startfält inför 2009. (ev. eget arrangemang)
Likaså har vi bevisat för Mazda att det finns potentiala för MX5-racing, och har förhoppningsvis ett bra förhandlingsutrymme till 2009.
CG Leijonhufvud
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Köper det upplägget 100%, jag vill köra cup i sommar! :)

Om SPVM är det vettigaste alternativet så gäller det ju att majoriteten av det tänkta startfältet till cupen inte hamnar i MGCC, då tvingas ju en annan oxå att tänka om. :(
Eftersom det verkar svårt att skicka anmälan kan vi inte lista vilka som kan/har ambition åka cupen i sommar här? Får vi inte ihop startfältet nu så lär vi ju inte få det i sommar. Jag vet inte hur det ser ut för er, men jag måste iaf veta vad jag ska köra i sommar, det finns ju en familj med semesterplaner man måste ta hänsyn till...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Per och Niklas har ansvar för att MX 5 Cup upplägget funkar samt att informera och svara på frågor. Viktigt att vi är tydliga om vad som gäller. Alltt detta med respekt för såväl grundidén som att hålla kostnaderna på sansad nivå.
Läggger upp en ny tråd där vi kan samla frågor och svar kring MX5 Cup.
CG Leijonhufvud
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Post Reply