Enhetsdäck i Standardklassen?

Allt som rör MX-5 CUP

Vill du ha enhetsdäck i standardklassen?

Ja - bra om kostnaden kan minskas ytterligare
14
70%
Nej - dagens regler räcker bra
6
30%

Antal röster : 20

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav marcusfabricius » sön 20 aug 2017, 15:57

Skillnaden i ditt fall hade varit rätt stor Philip. Yoko 4x850= 3400 kr, och Kumho 4x1300= 5200 kr. Sen hade du tagit del av vinstpotten som Yokohama delar ut.. Hur stor, återstår att se beroende på hur du placerar dig. Erik och du ligger ju ganska jämt nu. Vad gäller flesta andra, behövs införskaffas mer än 4 däck på en hel säsong. Kör hårt :lol:
/Marcus Fabricius
marcusfabricius

Inläggav Seglan » sön 20 aug 2017, 22:29

marcusfabricius skrev:Skillnaden i ditt fall hade varit rätt stor Philip. Yoko 4x850= 3400 kr, och Kumho 4x1300= 5200 kr. Sen hade du tagit del av vinstpotten som Yokohama delar ut.. Hur stor, återstår att se beroende på hur du placerar dig. Erik och du ligger ju ganska jämt nu. Vad gäller flesta andra, behövs införskaffas mer än 4 däck på en hel säsong. Kör hårt :lol:

Skulle inte vilja påstå att 1800kr är någon större skillnad på en säsong i någon material sport? Speciellt inte när det handlar om väldigt stor prestanda skillnad... Det är ju vad en kvälls träning, inräknat anmälningsavgift, ta sig dit/hem, slitage m.m. kostar

Varför de flesta andra skulle behöva införskaffa mer däck än mig förstår jag inte heller? Tror inte någon kör sina däck hårdare än mig (Erik kör för snyggt för det) och Jag tränar inte mindre än någon annan... Den enda skillnaden är att jag kör 225 vilket har visat sig spara väldigt mycket däck för mig! Nu har även Erik börjat köra med dessa, likaså Träff och nu ska de också testas i standardklassen. Vilket ska bli kul att se hur det går!

Skulle vi börja åka på ett långsammare, smalare och billigare däck är jag i alla fall rätt så säker på att det bara kommer resultera i väldigt mycket mer däck per säsong och då också högre kostnader i slutändan... (även inräknat en mindre pott pris pengar)

Men jag kan ha fel! Däremot är min personliga åsikt att man alltid vill sträva framåt i utvecklingen och inte bakåt. I bil racing blir det självklart att åka fortare än vad vi gjorde förra gången. Men att påtvinga folk att gå bakåt i utveckligen brukar resultera i att folk sakta men säkert blir uttråkade och börjar leta sig till något nytt mer spännande. (händer i alla fall i seglingssporten hela tiden)
För mig är dom extra hundra lapparna/tussen lapparna per säsong väl investerade pengar mot att jag möjligtvis kan ha en chans att åka fortare än vad jag gjorde förra gången. Det är ju de som är så roligt med material sport, Möjligheterna!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Användarvisningsbild
Seglan

Inläggav Niklas Falk » sön 20 aug 2017, 22:39

Svarva ner mönster på nya däck så kan man tjäna lite. På Kumho så verkar prestandan inte skilja så mycket på färskt som gammalt gummi så jag gissar att det bara är tiondelar. Men ett långsammare däck kanske har mer att hämta på kombinationen färskt gummi och stabilare mönster. Om den vinsten visar sig vara mer än halvsekunden så kommer det att drälla av svarvade däck i depån.

Specade delar som är bristfälliga brukar trigga stor energi för att minska effekten av bristen.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club

Images: 200

Inläggav Andreas E » mån 21 aug 2017, 06:58

Seglan skrev:... Den enda skillnaden är att jag kör 225 vilket har visat sig spara väldigt mycket däck för mig! Nu har även Erik börjat köra med dessa, likaså Träff och nu ska de också testas i standardklassen. Vilket ska bli kul att se hur det går! ...

För info så har vi (iallafall för hela denna säsongen) i reglementet för Standardklassen en begränsning när det gäller däcken om rullomkrets och bredd där maxbredden är satt till 205 mm. Det betyder att om någon i standardklassen ska testa 225-däck behöver det göras på träningsdag eller i friträning (inte kval eller race) för att undvika att bryta mot reglementet.

Baserat på att 225 slits mycket mindre kan det mycket väl bli så att vi ser över denna begränsning inför 2018 års säsong i Standardklassen men det kommer inte ske under pågående säsong.

MVH
/Andreas E
Andreas Eckemark (fd. Karlsson) medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club. Numera med en svart NBFL som är en kompromiss mellan komfort och roadsport. På jobbet är det fordon med drygt 14000 hk som körs i upp till 385 km/h som gäller.
Användarvisningsbild
Andreas E
Medl. MX-5 Racing Club

Images: 42

Inläggav marcusfabricius » mån 21 aug 2017, 11:25

1800 kr är mycket pengar för mig.
Man behöver kanske 3 uppsättningar per säsong för träning reservdäck mm.
då blir besparingen 1800x3 dvs 5400 kr. Att bilarna varje år behöver åka snabbare tycker jag inte är viktigt. Sen är det så att en duktig och erfaren förare sliter mindre däck än nybörjare. Den erfarne bromsar mindre, kör med bättre momentum, håller sig mer på idealspår och rycker mindre med ratten.
då 70 % av de tillfrågade röstar för att enhetsdäck vore att föredra, så behöver denna fråga tas på allvar.
sen tycker jag det är viktigt att hålla i åtanke att hela tanken med mx-5 cup, är att racingen ska vara kostnadseffektiv. Tål att tänka på att Yokohama däcken funkar utmärkt även i regn tack vare djupt mönster.
:)
/Marcus Fabricius
marcusfabricius

Inläggav Seglan » mån 21 aug 2017, 15:19

Andreas E skrev:
Seglan skrev:... Den enda skillnaden är att jag kör 225 vilket har visat sig spara väldigt mycket däck för mig! Nu har även Erik börjat köra med dessa, likaså Träff och nu ska de också testas i standardklassen. Vilket ska bli kul att se hur det går! ...

För info så har vi (iallafall för hela denna säsongen) i reglementet för Standardklassen en begränsning när det gäller däcken om rullomkrets och bredd där maxbredden är satt till 205 mm. Det betyder att om någon i standardklassen ska testa 225-däck behöver det göras på träningsdag eller i friträning (inte kval eller race) för att undvika att bryta mot reglementet.

Baserat på att 225 slits mycket mindre kan det mycket väl bli så att vi ser över denna begränsning inför 2018 års säsong i Standardklassen men det kommer inte ske under pågående säsong.

MVH
/Andreas E

Det är på träning detta ska testas! :-)
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Användarvisningsbild
Seglan

Inläggav marcusfabricius » mån 21 aug 2017, 16:00

Tack för infon Andreas E. Tycker det vore väldigt klokt att snabbt fatta ett beslut om däck inför nästa år.
Vore väldigt skönt att köra med enhetsdäck då det skulle innebära att vi kan införskaffa däcken alla tillsammans.
Gör man beställningen senast november, så har vi däcken senast i april. Har inget emot att det skulle vara tex Kumho 225. Har också testat de däcken, och det är precis som Philip säger, dvs att de håller hög prestanda även när mönstret slitits ner. Problemet jag ser med dessa däck, är att de kan ha mindre än 1,6 mm mönsterdjup vid målgång, och då är de ju reglementevidrigt. Vore jäkligt bra att snabbt få ut en enkät till alla som har som avsikt att köra, hur vi skall göra. Om styrelsen fattar detta beslut utan att ha koncensustänk, så blir det kanske inte ett beslut som faller majoriteten i smaken. Sedan vurmar jag också för billiga enhetsdäck för att ingången till serien i form av kostnad är så låg som möjligt. Tycker också man får köra med max 8 däck per säsong, där alla är märkta. Då blir man också mer konkurrenskraftig med en motorsvagare NA bil för att man kanske har bättre däck mot slutet av säsongen. Vad gäller att konstant utvecklas till att bli snabbare, är det inte viktigast. Det viktigaste är att ha ett fält av jämnare förutsättningar och tajtare race som 2010-2013. Nu är det i princip 2 förare som är i helt egen klass ( Erik och Philip ) och sen kommer ett fält bestående av ca 5 bilar ledda av Anders Träff poängmässigt. Samtidigt är jag också subjektiv, men hoppas på en lösning som är kostnadseffektiv och ger ett fundament som lockar in nya förare i SPVM och MX-5 cup. ---Såg att 70% av de tillfrågade föredrar enhetsdäck. Testade också jätteslitna Kumho VA70 i ösregn under sommaren med mycket camber på bilen 4-4-3-3 och var ytterst förvånad över hur snabb min Miata var. Inte många Porschar eller andra sportbilar hade en suck..
/Marcus Fabricius
marcusfabricius

Inläggav Thomas Thorén » mån 18 sep 2017, 22:52

Jag säger också Ja till enhetsdäck men röstar Nej till ett gatdäck eller ett alltför långsamt däck. På något sätt tycker jag att det är greppet, broms och kurvhastighet som gör miatan kul att köra.
Även om vi skulle spara kanske 500 kr på däck(?) så blir det ju vid tex 8 däck på en säsong "bara" 4 000 kr. Det är absolut pengar det också men inte så mycket att det är värt att kompromissa körningen alltför mycket.

Så prio-punkterna var bra som som du skrev Andreas, men gärna inte pris först och grepp sist :up:

Osäker om jag har någon talan förresten från soffan :P :think2:

Hils TT #64
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén

Inläggav TPR » tis 19 sep 2017, 09:45

Thomas Thorén skrev:Osäker om jag har någon talan förresten från soffan :P :think2:

Från soffan? Nä.
Men om du makar den nygifta stjärten ur soffan så är det mycket bra input! :mrgreen:

Hur gick det med utvärderingen av 225 däck för Standard förresten?
Thomas inlägg påminde mig om att jag ska försöka ta ett snack med Mocomp (som också säljer Kumho däck) ang bättre pris för deltagare i Cupen...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Användarvisningsbild
TPR

Inläggav marcusfabricius » tis 19 sep 2017, 13:24

Yoko AD08 är ca 1,5 sekunder långsammare än Kumho VA70. Körglädjen är stor när bilen släpper lite mer. Problemet hade kanske varit att skillnaderna mellan snabba och inte lika snabba hade blivit större. Vi kanske ska försöka få en bra deal ned Kumho 225-50-15 VA 70 däck för alla?
/Marcus Fabricius
marcusfabricius

Inläggav Fosselius » tis 19 sep 2017, 22:06

Enhetsdäck är väll ok men det får väll bli till 2019.
Det är väll så att regementet är låst mellan 2016-2018.
Viktigt att hålla vad man går ut med och hålla sig till de regler som man kommit överens om. Tydlighet och trovärdighet är viktigt i kommunikation med nya utövare.
Sen är det ett kanske ett dilemma om det är top5 eller eventuella nybörjare man ska värna mest om.
Vad jag förstår har väll antalet startande ökat under gällande regler samt att etablerade topp förare inte lämnat i större omfattning.
Testa möjligen ett enhetsdäck för top10 förare under en tävling kommande säsong och utvärdera om tänkt effekt uppnås.

Sen är jag möjligen lite partisk då jag har däck som jag räknar ska klara större delen av kommande säsong. Blir dyrt om jag tvingas köpa nytt.
Per Fosselius
Med siktet inställt på MX5 cup standard 2017.
Användarvisningsbild
Fosselius

Images: 0

Föregående

Återgå till MX-5 CUP - Öppen diskussion