Enhetsdäck i Standardklassen?

Allt som rör MX-5 CUP

Vill du ha enhetsdäck i standardklassen?

Ja - bra om kostnaden kan minskas ytterligare
12
71%
Nej - dagens regler räcker bra
5
29%
 
Antal röster : 17

Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Andreas E » sön 18 jun 2017, 14:55

Vad tycker ni i Standardklassen om förslag att införa ett enhetsdäck i Standardklassen med start säsongen 2018 eller 2019?
Detta enhetsdäck skulle då väljas ut med följande kriterier: Lågt pris, bra utbud, slittåligt, förutsägbart beteende och bra grepp. Detta innebär att det eventuellt inte blir riktigt lika snabbt däck som Kumho som många kör idag. Fördelarna skulle bli lägre kostnader (billigare däck, förhoppningsvis i närheten av 1000 kr/st, som håller längre) och ett ännu tätare startfält.

Omröstningen kommer användas som en indikation men viktigare är de kommentarer ni som kör i Standardklassen idag (eller planerar göra det framöver) gör i denna tråden.

I samband med SSM på Ring Knutstorp i juli kommer vi samlas för att diskutera detta f-2-f och ta ett beslut.

/Andreas E
Andreas Eckemark (fd. Karlsson) medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club. Numera med en svart NBFL som är en kompromiss mellan komfort och roadsport. På jobbet är det fordon med drygt 14000 hk som körs i upp till 385 km/h som gäller.
Användarvisningsbild
Andreas E
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 2269
Images: 42
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:46
Ort: Västerås/Centrum

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Matte P » sön 18 jun 2017, 18:22

Jag tror personligen inte det blir roligare om det försämrar förutsättningarna för standard att vara med och leka mitt bland dom modifierade.
Men ett klassdäck för alla klasser tror jag är bra, billigt eller dyrt spelar mig ingen roll.
Jag kan inte rösta med dom svarsalternativen som finns!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Användarvisningsbild
Matte P
 
Inlägg: 233
Images: 2
Blev medlem: mån 07 okt 2013, 08:36
Ort: Falkenberg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav tstevg » sön 18 jun 2017, 18:38

Lysande förslag, samma i modifierat !!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Användarvisningsbild
tstevg
 
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 05 jun 2014, 08:16
Ort: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Mblixt » sön 18 jun 2017, 19:50

För mig är enhetsdäck en självklarhet. Även i modifierat. Men då skall vi ha ett enhetsdäck för torrt och ett för blött. Om jag nu får önska så låt oss få köra på riktiga regndäck! Det är ur säkerhetssynpunkt rent förkastligt att tvingas köra r-däck i regn.
Michael Blixt
Användarvisningsbild
Mblixt
 
Inlägg: 97
Images: 1
Blev medlem: mån 19 mar 2012, 23:59
Ort: Kumla

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Seglan » mån 19 jun 2017, 10:43

Mblixt skrev:För mig är enhetsdäck en självklarhet. Även i modifierat. Men då skall vi ha ett enhetsdäck för torrt och ett för blött. Om jag nu får önska så låt oss få köra på riktiga regndäck! Det är ur säkerhetssynpunkt rent förkastligt att tvingas köra r-däck i regn.


Så länge dom är 225 så instämmer jag ;) hehe

Skämt å sido, Jag tycker personligen det är lite kul med valmöjligheter! Däremot kan man minska valmöjligheterna till kanske en däckstyp fast olika storlekar? Eller några få olika billigare tillverkare och storlekar? Jag jämför däcken gärna med olika segel i min sport och det blir ofta väldigt personligt vad som passar sin "seglingsstil" eller i detta fallet kör stil?

Jag har ju bra mycket längre livstid på mina 225or kontra 205 och tror (gissningsvis) att oavsett däcksval om jag behöver köra 205 istället för 225 kommer det i slutändan bli dyrare för mig?

Sen instämmer jag till 110% att vi borde (måste) skaffa fram ett entyps regndäck då det inte bara är en fart fråga och jämnare racing utan också en väldigt stor säkerhetsfråga då R-däcken är skit i regn...
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Användarvisningsbild
Seglan
 
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 10:11
Ort: Frillesås

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Anders Träff » mån 19 jun 2017, 11:14

Om det blir enhetsdäck så måste det vara i roadsport C inte bara MX-5 Cup
finns alla dimensioner som behövs? ex MB SLK, MG, Nivas RX mm

Anders nr82

P:S Riktiga regndäck :up:
Anders Träff
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 278
Blev medlem: ons 30 apr 2008, 12:28

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav chriss » mån 19 jun 2017, 13:45

Hela roadsport c bör ha enhetsdäck så det blir lika för alla.
Är det bara standard så finns der risk att sprida ut fältet och det vill vi verkligen inte. Då ett billigare enhetsdäck kan vara lite långsamare.
Enhetsdäck kan begränsas till märke och modell med fritt val at storlek för att passa alla befintliga och kommande bilar.
Tycker även att dessa ska gälla för regn också då detta håller ner kostanden för att inte behöva ha flera uppsättningar.

Har inte röstat då jag är för enhestsdäck men inte för bara standard.
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss
 
Inlägg: 642
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 02:13

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Niclas » mån 19 jun 2017, 14:54

Bra med enhetsdäck (vilket vi nästan kör på idag) för att få ner kostnaden, men viktigt då med att det blir för hela Roadsport C annars kan det innebära för att vara konkurrenskraftig att vi behöver ha två uppsättningar beroende på om det är MX-5 cup /RS C eller så finns det risk för ännu mer bortfall på ej Cup tävlingar.

För regndäck vet jag inte om diskussionen är med en ytterligare uppsättning av samma däcksmärke för enbart regn (ex wet race tyre) eller om ni menar ett däck som kombinerar hyggliga vatten med hyggliga torregenskaper.

Det finns en hel del serier som har enhetsdäck bl a SSK och Legends. Få en utvärdering av dem?
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
Användarvisningsbild
Niclas
 
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 jan 2016, 15:20
Ort: Arboga

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Niklas Falk » mån 19 jun 2017, 18:35

Enhetsdäck för att få ner kostnaden under dagens för Kumho, ja då får man leta bland Nankang AR1 och liknande.
Det är få serier med enhetsdäck som får nåt billigare än de marginalhyvlade priser som kan jagas fram. Billigare än fullpris, jodå, men vem betalar fullpris?

Det man kan få är ökad support och kanske ökad leveranssäkerhet.

Angående riktiga regndäck, de är inte billiga i inköp och tycker inte om många varv med torrt spår (men är en dröm i vätan).
Det är dags att jobba med reglementet 2019-2021 ungefär nu så fila på argumenten.
Tar vi Ginetta cup som det fungerade i början (rdäck i torrt och raceregndäck i vått) så styrdes det helt av "wet race" eller inte. Inga regndäck i torrt och inga rdäck i vått, om jag minns rätt. Det kan ju varit fria däck i vått men det går att tänka sig många varianter.

Men tänk på att strunta i de fem främsta när ni tänker reglemente, de anpassar sig oavsett, sikta på effekterna på de bakom.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3947
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav Lejban » ons 21 jun 2017, 13:46

Hej Vänner,

jag försöker hålla mig borta ifrån denna diskussion, men blev nu väldigt nyfiken på vad motiveringen är till att INTE ha enhetsdäck, trots att kostnaden för detta än är okänt.

Dela gärna vad ni betalar idag och hur mycket lägre priset behöver blir för att ni kan tänka er enhetsdäck. Tror inte nån vill betala mer i onödan? ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 1212
Images: 0
Blev medlem: tis 25 maj 2010, 13:25

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav janne_murvel » ons 21 jun 2017, 23:13

Innebär enhetsdäck i roadsport C då att om jag som nykomling t ex inte hunnit skaffa detta enhetsdäck inte får vara med för att jag kanske vill köra på säg gatdäck? Om det tillkommer regndäck och ett wet race inträffar och man inte har plats att ta med regnsulor utöver ett race set, får man inte köra då heller? Så mycket pengar som plöjs ner i dessa bilar för att bli snabbare (som vi alla vill så klart) anses då däcken vara det dyra? Tror inte att ett t ex 2 sekunder långsammare däck skulle få toppen i vare sig modifierat eller standard att närma sig nämnvärt nedre halvan i respektive klass. Valfrihet är kul! annars hade vi väll inte varierat så mkt mellan NA/NB karosser, motorer och allt annat vi pysslar med. Jag är för ett enhetstält så inte folk ser så oförskämt pigga ut på mornarna! :banana:
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
janne_murvel
 
Inlägg: 12
Images: 0
Blev medlem: sön 16 okt 2016, 14:20
Ort: Partille

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Inläggav TPR » tor 22 jun 2017, 12:49

Har funderat lite på detta, skulle vilja lägga till några urvalskriterier för ett eventuellt enhetsdäck:

Konsekvent greppnivå över ett stint.
Har tidigare kört Toyo R888 och det var nog största skillnaden vid bytet till Komho V70A, däcket överhettar inte på samma sätt och det går att hålla ungefär samma tider i hela körpasset.

Konsekvent grepp när däcket slits
Hur påverkas greppet när däcket slits?
Kumho funkar bra nästan ända tills corden är framme.

Regnegenskaper
Detta är Roadsport, man SKA kunna köra sin bil till tävlingarna och då klara sig med en uppsättning däck.

Rent generellt är jag för enhetsdäck, tycker det finns mer fördelar än nackdelar.
Slitaget/kostnaden för däck är den stora anledningen till att jag inte tränar/testar mer än jag gör idag (dvs inget alls... :oops: )
Men att hitta ett däck som uppfyller alla våra krav och som dessutom är billigt och med bra leveranser kan bli en utmaning. :think2:

Niclas har en bra kommentar ang att om detta enbart gäller MX-5 Cup så drabbar det konkurrenskraften i övriga tävlingar, och eventuellt även deltagarantalet. :up:
MEN, reglementet i MX-5 Cup bestämmer vi över själva, att ändra reglementet för Roadsport C blir betydligt svårare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Användarvisningsbild
TPR
 
Inlägg: 1167
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:57
Ort: Göteborg


Återgå till MX-5 CUP - Öppen diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst

cron