Bilen och du:
- Du har en bil klar enl Roadsport C reglementet.
- Bilen är vagnboksbesiktigad av SBF besman. Ska göras senast 3 veckor innan första tävling och kontrollbesiktas varje år.
- Alla säkerhetsdetaljer, overall, hjälm, handskar etc är inhandlade?
- Licensen är betald och du har fått licenskortet.
- Bilen ska vara godkänd av Svensk Bilprovning. Annars är det bara att vända när man kommer till banan!
- Första steget är att anmäla dig till serien på SPVM's sajt. När du anmäler dig anger du att du ska köra i Roadsport C. http://www.spvm.se.
Kör du Miata så kör du både i Roadsport C och MX-5 CUP klassen. (Samma race, olika poängtabeller)
Gör det på en gång! För når vi upp till mer än 15 bilar kan vi kanske börja hävda eget heat om vi vill! Då får vi köra Roadsport C för ett par hundralappar extra! Dvs dubbel körning under helgen! - Glöm heller inte att registrera er och skapa en förarprofil på sajten! Vi behöver några fler miator för att sätta upp förarpresentation under MX-5 CUP.
Avgiften är 150 kr per race eller 500 kronor för hela säsongen. Betalas i förskott.
Anmälan till respektive race.
Anmälan inför varje race läggs upp på SPVM's sajt. Jag är osäker på hur det fungerar i år om var och en måste skicka in anmälan.
Men håll utkik på sajten så ofta ni kan för att kolla om information och anmälan om racet dykt upp. Det är inte SPVM som styr utan arrangör som skickar ut. SSK, MGCC, etc...
Anmälan och anmälningsavgiften ska vara betald ett par veckor innan varje race. På vissa tävlingar kan man betala på plats. Ex Kinnekulle.
Anmälningsavgift för varje race ligger mellan 2000-2500 kronor ca!
De tävlingar som ingår i cupen i år är: Kinnekulle, Knutstorp och Falkenberg. Men många av oss köra alla tävlingar. Velodromloppet på Gelleråsen är väl värd att delta på.
I vissa fall ingår transponder (den som mäter våra varvtider och placeringar). I vissa fall får man hyra en för några hundralappar. Mitt tips är att köpa en egen. Det svider lite i början då den kostar ca 2500 kronor men efter ett par tävlingar har man tjänat in den. (Jag har fortfarande inte gjort det och svär varenda gång avgiften för hyra dyker upp)
El och depåplats ska ingå i anmälningsavgiften. (Rätta mig om jag har fel Falk!)
Tips, många av oss bor på i depån under helgerna. Grymt trevligt! Husvagn, husbil eller som Falk – Tält!
Hoppas jag fått med allt? Men kommer ni på något så fyll på!!
// Per