Josen wrote:Robert jag förstår hur du resonerar men håller inte med dig utifrån detta
- Henrik har visat att det med 1.6:an går att köra lika fort, satt snabbast tid på Kullen och top-tider på Falkenberg
- Ett stand-alone sprut behövs inte i konverteringen - jag körde min vita med 1.6:an styr gick alldeles utmärkt se filmen här i forumet kostar inga 13 tusen ( dyrt sprut måst jag säga !)
- Stand alone ger alltid möjligheter till fördelar i längden ( effekt, varvtalsstopp osv..)
- Plastandet gillar jag inte Roadsport och Modsport skiljer nada, också fördyrande i längen.
- Att köra på 225 är också kost-drivade inte bra
GA är alternativet till hålla det i skick, visst inte det bästa men vad finns det annars ? Lätt att gapa om reglemente men inte själv vilja bidra till skriva ett. Jag har erbjudit mig att skriva ett reglemetet på samma sätt som ex alfa klubben har gjort där man utgått från Roadsport reglementet och skrivet eget för att hålla det enklet och kost effektivt. Men det intresset har inte funnits här
Edit
Fråga varför kör ni svin-dyra Civinco sprut när det finns miata-beprövat MS för halva pengen och ännu mindre om man letat på ebay/ alt bygger sjäv ?
http://949racing.com/megasquirt-1.aspx
Finns också
Emerald K3 ECU för halva pengen erkänt bra styr som är stort i England. Finns ofta begagnat på pistonhead också
http://www.emeraldm3d.com/em_pricing.html
/Joachim
Hejhej
1. Jag respekterar dina åsikter och du har varit inblandad i denna typen av racing betydligt mer än mig.
På vissa punkter tycker vi olika och det är ju helt ok. Det hade ju varit supertrist om alla tyckt samma sak.
Jag presenterade min situation och beskrev de förutsättningar jag hade.
Henriks 1,6 är snabb, men den är mycket mer väloptimerad och har mer avancerade lösningar än vad som hade
varit ett alternativ att ha för mig i år eftersom jag byggt en ny bil från grunden under vintern. Jag tycker
däremot att det är fullt rimliga modifieringar när man haft bilen ett tag.
Henriks 1,6 är inte en väsentlig referenspunkt för en "1,6a som ska byggas från grund under en vinter".
Jag vet att man kan få en 1,6a snabb, men vi pratar om relationen kring konkurrenskraftighet gentemot pengar.
Märk väl att jag även pratade om min specifika situation och vad som var det bästa beslutet för min del i
år. Kvarstår därför vid min åsikt.
2. Jag har troligtvis inte all information som finns kring detta ämne, men enligt den information som jag har så
körde du med 1,6TB på en 1,8 motor?! Enligt reglementet är detta inte ok. Kvarstår vid min åsikt.
3. Visst är det bra! Då slipper man betala mer pengar för att öka effekten.
4. Jag kan inget om Modsport, därför uttalar jag mig inte om det. Att plasta egna detaljer är ju toppenbra.
Lätta att byta ut, billigare med råmaterial och hobbytid än att köpa nytt på Mazda. Lättare! Bara Win alltså.
Jag önskar jag hade kompetens/tid/ork att göra det själv... Märk väl, jag kör allt i plåt.
Jag förstår ditt argument om Fredriks plastande, men håller inte med. Han gör allting tappert själv med sin
egen tid och "trial and error". Jag hade däremot hållit med dig om det varit så att han tex köpt färdiga dörrar i
kolfiber för 15k styck, och huv och lucka etc. Då hade det varit kostnadsdrivande. Kvarstår vid min åsikt.
5. 4st R888 205/50 15 kostar 5116:- (källa: Listpris Ralphs Däck)
4st R888 225/50 15 kostar 7656:- (källa: Listpris Ralphs Däck)
4st A048 205/50 15 kostar 7960:- (källa: Listpris Orion Racing)
Jag är inte högutbildad, men var är 225mm däck kostnadsdrivande?
Med ledning av ovanstående siffror kvarstår jag vid min åsikt.
Jag vill dessutom tro (läs: Har inget vetenskapligt bevis) att 225or håller längre än 205or?!
Givetvis kan man säkert hitta billigare någonstans och rabatt någonstans etc.
I exemplet måste jag dock utgå ifrån de priser som finns tillgängliga för alla.
6. Istället för GA så kan man ju faktiskt använda reglementet. Jag gapar inte om någonting, jag uttrycker bara
mina åsikt i ämnen där jag känner att det kan vara bra att få den hörd. Med hänvisning till Fredriks förklaring
avseende GA så blev ju allt mycket mer självklart för mig som köpte första MX-5an 2009 och inte är insatt.
Jag hade aldrig gett mig på att skriva ett reglemente i dagens läge då jag helt enkelt har alldeles för lite
kunskap kring helheten. Men förresten, eftersom det inte verkar finnas något intresse för att du ska skriva ett
reglemente enligt det du själv säger, så kan det ju tyda på att det inte finns något intresse för att du ska skriva
ett reglemente och att de deltagare som är aktiva i frågan vill att vi fortsätter med det reglemente som finns.
7. Det är inte av vikt i denna tråd om varför jag kör Civinco eller annat. Vi diskuterar "stand alone".
Med den infon du skrev i din "edit" så blev det ju helt plötsligt så billigt med Stand Alone att det inte
bör definieras som "kostnadsdrivande". Då kan ju alla göra det. Dessutom får du ju redan 5% tillägget ändå.
Kvarstår vid min åsikt.
För övrigt så vill jag bara nämna att jag har inget mål i att övertyga eller övertala dig på något sätt.
Alla får vi ha vår åsikt och alla kan vi inte vara helt överens, det är ok. Jag tycker som jag gör
och du tycker som du gör, det är OK. Med ledning av den information jag har, ser jag ingen anledning
att ändra min åsikt på någon punkt. Jag är inte trångsynt och allting är definitivt tills det ändras och om ny information skulle tillkomma så blir det helt plötsligt ett annat ställningstagande.
Att det dessutom bara är några veckor till första tävlingen gör det ännu mindre lönt att diskutera detta mer.
Om du har "fakta" så vill jag gärna ta del av denna, antingen öppet inför alla eller via PM. Om vi alltså inte har något mer att säga varandra än "åsikter" så kan vi avsluta diskussionen här tycker jag och eventuellt ta upp den igen när det blir dags för nya beslut inför säsongen 2011.
Enligt allt jag läst i andra trådar och reglemente så gör jag alltså inget fel, och jag kommer fortsätta med det.
I övrigt så får andra själv ta ställning till vad det tycker. Jag tycker om alla precis lika mycket, oavsett om de kör med plast, Stand Alone, 225mm däck eller tex en Elise eller FIero med 225mm
Förresten, vad kör du för MX-5 eftersom du är så aktiv i frågan?
//R