Caben nere eller uppe på banan?
Caben nere eller uppe på banan?
På Knutstorp med Lotusklubben ombads Miatorna ha taket upp på banan. Motivationen var att armarna skulle behållas inne i bilen om man rullar. På andra platser har jag hört att man med båge ska ha taket nere och utan båda ska ha taket upp. Finns det någon logik i detta? Om man rullar kommer ju knappast caben vara till mycket hjälp med varken arm-kontroll eller kranium-skydd. Fast om man glider sidleds in i ett räcke kanske caben i och för sig hjälper till att hålla armarna kvar inne i bilen.
Jag har alltid tänkt att ju mindre glas, stålstänger och skräp det finns i närheten av mig vid en rullning desto bättre. Därför kör jag, så länge det inte spöregnar, med caben nere och rutorna nere (och faktiskt med "arm-restraints, då det var krav på alla track-events jag var på i USA och vanan håller i sig).
Visst måste man acceptera andra klubbars regler då man anmäler sig till deras banträffar (helst utan att gnälla) och jag menar inte alls att göra det besvärligt för de medlemmar som inte har båge i sina bilar, men jag skulle gärna vilja höra lite synpunkter om detta. Finns det en Policy från klubben? (Borde jag läst något nu igen? ). Vad tycker vi? Hur gör ni?
Jag har alltid tänkt att ju mindre glas, stålstänger och skräp det finns i närheten av mig vid en rullning desto bättre. Därför kör jag, så länge det inte spöregnar, med caben nere och rutorna nere (och faktiskt med "arm-restraints, då det var krav på alla track-events jag var på i USA och vanan håller i sig).
Visst måste man acceptera andra klubbars regler då man anmäler sig till deras banträffar (helst utan att gnälla) och jag menar inte alls att göra det besvärligt för de medlemmar som inte har båge i sina bilar, men jag skulle gärna vilja höra lite synpunkter om detta. Finns det en Policy från klubben? (Borde jag läst något nu igen? ). Vad tycker vi? Hur gör ni?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Tycker det finns logik i detta, de rullningar jag sett miata ( 2 st ) så har Cab faktiskt hjälpt att hålla ihop det lite.
Men å andra sidan så borde det vara farligare med cab uppe då risken att spetsas av cab-ställningen finns också.
Men jag tycker definitivt att rutor skall vara uppe - inte rejsigt att köra med rutorn nere. Allt som kan hjälpa till att hålla händerna innanför är bra. I de flesta race jag kört måste rutan vara uppe - MSCC verkar inte ta så hårt på detta av någon anledning.
Men å andra sidan så borde det vara farligare med cab uppe då risken att spetsas av cab-ställningen finns också.
Men jag tycker definitivt att rutor skall vara uppe - inte rejsigt att köra med rutorn nere. Allt som kan hjälpa till att hålla händerna innanför är bra. I de flesta race jag kört måste rutan vara uppe - MSCC verkar inte ta så hårt på detta av någon anledning.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Detta var intressant! Jag är van (från min tid i USA) vid att det är riiiktigt analt noga att alla har rutorna nere på alla bilar i alla väder. Vissa ägare till dyrare bilar har velat diskutera detta då regnet vräkt ned ska du vet.Josen wrote:Men jag tycker definitivt att rutor skall vara uppe - inte rejsigt att köra med rutorn nere. Allt som kan hjälpa till att hålla händerna innanför är bra. I de flesta race jag kört måste rutan vara uppe - MSCC verkar inte ta så hårt på detta av någon anledning.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Det går att hitta argument för både det ena och det andra, det är bara att sortera om lite i priolistan.Sleipner wrote:Detta var intressant! Jag är van (från min tid i USA) vid att det är riiiktigt analt noga att alla har rutorna nere på alla bilar i alla väder. Vissa ägare till dyrare bilar har velat diskutera detta då regnet vräkt ned ska du vet.
För Svensk Racing; Rutan helt uppe eller helt nere, då med fönsternät. Detta för bilar med tak.
För öppna bilar (tex Sevens) så råder det lite "skyll dig själv", du sitter ändå i en råttfälla.
En miata är ju nåt mellanting, med hardtop på så är det ingen större skillnad mot en äldre karosskonstruktion i styvhet (tom caben kan vara stabilare än vissa 60-tals plåttak).
Men en brinnande bil med taket halvt nedgrävd i lecafållan kan vara lite problematisk att ta sig ur med rutorna uppe (speciellt med plastrutor som inte går att spräcka/veva ner), om man väger detta skäl tungt så ska ju ingen tävlingsbil ha rutor i dörrarna (och i NASCAR har de inte det heller).
Öppet, bur och sidorutor är en kombination som förbryllar de flesta. Grus och gummikorvar smakar så gott (täckt hjälm är bra) och doften av bromsbelägg förgyller upplevelsen.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Jag funderar på att ta tömma mina dörrar (inget sågande; bara skruva bort prylar) och alltså köra utan sidorutor; hoppas bara att jag slipper strul på SSM då, för tidigare har jag blivit tillrättavisad - "upp med rutan!"...
Att sen sjuor m fl inte har sidorutor - är en annan sak - ELLER INTE!
Sidorutor uppe på en öppen bil är INTE rejsigt; det är MERCEDES.
Vilket som går snabbast är en annan sak...
Att sen sjuor m fl inte har sidorutor - är en annan sak - ELLER INTE!
Sidorutor uppe på en öppen bil är INTE rejsigt; det är MERCEDES.
Vilket som går snabbast är en annan sak...
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Vi diskutera just detta i regler för ban-träffar och sprint och det lutar motSidorutor uppe på en öppen bil är INTE rejsigt; det är MERCEDES.
Så du får nog äta upp spyan och ha kvar rutorna eller slänga in plast-rutorRutorna alltid ska vara uppe och valfritt för cabben
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Men rimligt vore kanske att man kan få dispance på detta om man använder "arm-restraints"? Kanske? Möjligtvis? Det måste ju ändå vara det bästa sättet att se till att armarna blir kvar i bilen. För övrigt måste man nog tyvärr inse (men såklart aldrig erkänna för fästmön!) att det vi gör inte är riktigt lika ofarligt som plocke-pinn hur vi än vevar med rutor och cabbar.Josen wrote:Rutorna alltid ska vara uppe och valfritt för cabben
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Eller strunta i banträffar och sprint... jag vill köra öppen racer.Josen wrote:Rutorna alltid ska vara uppe och valfritt för cabben...
Så du får nog äta upp spyan och ha kvar rutorna eller slänga in plast-rutor
Fasta plastrutor är inget för mig. Min bil är (tro't eller ej) fortfarande glassätarbil och endast undantagsvis en "trailer queen". Om jag skulle få för mig att montera fast HT så är läget annorlunda, men såna är mina planer inte nu.
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Men är det så farligt då att veva upp rutan de få gångerna det handlar om ? Du får bara problem om du tar bort rutor helt, du vet ju att arrangörer ofta vill ha rutor eller nät-skydd. Är väl bättre att behålla rutor med vev då eftersom du vill vara en roadsport -hjälte och äta glass ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Skulle man inte kunna ersätta rutan med ett fönsternät? Det ger ju samma skydd som man söker med en stängd ruta - fast bättre. Kan man få ett "OK" från besiktningen på den lösningen så vore allt frid och fröjd.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Rutnät är ju inga problem så länge som det finns nåt att fästa det i. Med HT är det ju enkelt (jag tror att HTn räcker som fassättning trots att nätet nog lossnar vid rullning), med Bur ännu enklare. Rutnät och nedcabbat är ju lite pyssligareCyberoid wrote:Skulle man inte kunna ersätta rutan med ett fönsternät? Det ger ju samma skydd som man söker med en stängd ruta - fast bättre. Kan man få ett "OK" från besiktningen på den lösningen så vore allt frid och fröjd.
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Ja nät är OK - men hur fäster du det i öppen bil utan cab ? Nät eller ruta är det som gäller i flesta andra klasser.Skulle man inte kunna ersätta rutan med ett fönsternät? Det ger ju samma skydd som man söker med en stängd ruta - fast bättre. Kan man få ett "OK" från besiktningen på den lösningen så vore allt frid och fröjd.
Niklas snabbare
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Det går väl fästa i bågen och a-stolpen?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Borde ju gå iofs, det är ju inte mycket längre än rutöppningen.Cyberoid wrote:Det går väl fästa i bågen och a-stolpen?
Armremmar är ju en annan lösning (väldigt amerikansk iofs).
Men kolla lite på Miata.net (Spec Miata är ingen idé, de kör alla Bur+HT), det finns säkert nån försäkringsnervös som penetrerat alla löningar på ett analt vis.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Caben nere eller uppe på banan?
Om jag gör något alls, så är det just att ta bort rutor, elhissar m m - utan att karva sönder dörren.Josen wrote:Men är det så farligt då att veva upp rutan de få gångerna det handlar om ? Du får bara problem om du tar bort rutor helt, du vet ju att arrangörer ofta vill ha rutor eller nät-skydd. Är väl bättre att behålla rutor med vev då eftersom du vill vara en roadsport -hjälte och äta glass ?
Glass äter jag f ö för att det är gott - inte av någon annan anledning... och för det behöver man inga sidorutor...