Spec Miata är inget för Sverige väl?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Taklampa
Posts: 7
Joined: Sat 17 May 2008, 10:23

Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Taklampa »

Hittar ju en hel bunt underbara Spec Miata i USA för fina pengar...
En del verkar ju ha sin "title" kvar med - regpapper alltså...
Ska förmodligen åka till USA i sommar/höst... blir ju lite sugen på att skicka hem en sån bil när man väl är där... :P

ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1993-1-6 ... 240%3A1318
Miataförgiftad

Roger Gustafsson, Karlskrona
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Fredrik Henriksson »

Jänkarnas SPEC-burar funkar inte här tyvärr (SBF).

Köp Max miata istället(se säljes). Mer godis till reapris hittar man inte. i med en bur i den och bilen är så komplett den kan bli.:)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Per Hammarsjö »

Är det helt omöjligt att köra med dom här för SBF menar du? Eller är det bara för att någon sträva lutar 2 grader fel? ;)
Som vanlig banbil är det ju coolt..
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Fredrik Henriksson »

Framåtsträvorna är "böjda" och går ut i dörren vad jag minns och det får de inte göra här. Vet inte om resten är enligt SBF-riktlinjer... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Per Hammarsjö »

Ahh... Det stämmer ju.. Konstigt kan man tycka då böj mot "olyckan" borde vara säkrare än rakt rör...

Man kan ju bygga om och besiktiga som amatörbyggd?
User avatar
Taklampa
Posts: 7
Joined: Sat 17 May 2008, 10:23

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Taklampa »

Billiga är de iallafall...
Mycket bil för pengarna.

En dag kanske FIA och SFI kommer överrens... tänk vad bra det hade varit. :up:
Miataförgiftad

Roger Gustafsson, Karlskrona
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Niklas Falk »

Taklampa wrote:Billiga är de iallafall...
Mycket bil för pengarna.

En dag kanske FIA och SFI kommer överrens... tänk vad bra det hade varit. :up:
Nja, vette katten om det är så billigt, ens om de är gratis. Räkna med halv 40'-Containerfrakt för att få hem den, sen tull+moms på hela klabbet.
För att göra modsportare av dem (ignorera gatreggning ett tag) så ska buren byggas om på fler än ett ställe. Efter detta har du visserligen en ok tävlingsbil med chassi som inte är värt mycket (ombygge av dämparna anses lämpligt om du inte tävlar mot en massa exakt likadana bilar) och en motor som är optimerad men ändå otrimmad.

Ska det gatreggas så måste du bygga om till original innan du kan få svenska plåtar, sen kan du börja bygga Roadsportbil. Amatörbygge (som inte behöver utgå från svenskreggad bil) kräver mer ändringar än du vill göra normalt (kasta ut lämpligt antal konstruktionsdeltaljer och ersätt med egna).

En Spec Miata är ju inget speciellt komplicerat, buren och chassit som är det speciella är bägge två inte lämpat för nåt annat än just Spec Miata i USA.

Men om du stoppar tre i en container (plocka av stötfångarskalen för att knô in dem. Så har du reservdelsbilar (du väljer själv hur många delar du plockar över till svenskreggat rejsobjekt).
User avatar
Taklampa
Posts: 7
Joined: Sat 17 May 2008, 10:23

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Taklampa »

nja, snackade med en kollega som tar in bilar från us, han sa att max tie för frakten o sen skriver de bilen som skrot eller med lååågt värde, han räknar på 30% på priset du har på kvittot för färdig i sverige.

alltså priset i usa plus 30% (priset på kvittot)
han har tagit in nya mustanger som gått in i sverige med 10,000$ på kvittot utan problem
Miataförgiftad

Roger Gustafsson, Karlskrona
User avatar
Taklampa
Posts: 7
Joined: Sat 17 May 2008, 10:23

Re: Spec Miata är inget för Sverige väl?

Post by Taklampa »

Vad felas chassiet?

Det var väl lite det jag menade med SFI o FIA. Hade de kommit överrens hade det ju underlättat.
Syftet med båda organisationerna är ju faktiskt detsamma
Miataförgiftad

Roger Gustafsson, Karlskrona
Post Reply