Tips på bra bilspel till PC önskas

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Tips på bra bilspel till PC önskas

Post by Andreas E »

Skulle vilja träna in bansträckningen på MX-5 Cup banorna (Falkenberg och Knutstorp som jag aldrig varit på) inför sommaren. Finns det några realistiskt bilspel som fungerar till en riktigt gammal PC med följande prestanda:
- Windows XP
- 1,3 GHz processor
- 256 Mb RAM och 40 GB hårddisk
- NVidia NV11 64 Mb grafikkort

/Andreas K

PS. Har ett gammalt STCC2 spel men tycker att det är noll känsla i körningen och misstänker att banläggningen kan ha ändrats lite sedan detta spelet gjordes.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Tips på bra bilspel till PC önskas

Post by Max »

Det är väl bara STCC the game som har nyare versioner av banorna inkluderade. Men jag tyckte inte att de var sådär jättebra när jag testade spelet. Nu kollade jag mest på de banorna jag kört, så då är man ju rätt kräsen. Men det är väl helt ok för att lära sig åt vilket håll kurvorna går och ungefär hur de ser ut.

Men det spelet kräver nog mer av datorn, skulle jag tro. Annars finns det väl updaterade versioner av de gamla STCC 2 banorna till andra spel, tror jag.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Tips på bra bilspel till PC önskas

Post by Per Hammarsjö »

Skulle säga att STCC the game är det enda. Och till skillnad från Max tycker jag det är riktigt bra. Bra känsla och banorna är bra moddade. Visst är det vissa detaljer som inte överensstämmer men i det stora hela så ger det bra träning.
Men det kräver en mycket kraftigare dator och framförallt en vettig ratt att köra med. G25! ;) Du får komma och leka hemma hos mig! ;)
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Tips på bra bilspel till PC önskas

Post by Mattias Stahre »

Stcc the game är det som gäller för att få detaljer. Har vid några tillfällen tävlat i de flesta simulatorerna men det finns ingen som klår sig på det nya STCC spelet i varken känsla eller detaljer i banorna, tävlar bara i den simulatorn nu mera.

Tror dock inte att din dator kommer att orka med spelet men man vet ju aldrig. Ladda ner demot och prova!

/ M
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tips på bra bilspel till PC önskas

Post by Andreas E »

Mattias Stahre wrote:Stcc the game är det som gäller för att få detaljer. Har vid några tillfällen tävlat i de flesta simulatorerna men det finns ingen som klår sig på det nya STCC spelet i varken känsla eller detaljer i banorna, tävlar bara i den simulatorn nu mera.

Tror dock inte att din dator kommer att orka med spelet men man vet ju aldrig. Ladda ner demot och prova!

/ M
Provade att köra lite med mitt STCC2 och det fungerar hyffsat för att lära sig banan. Däremot är kördynamiken bra konstig med släpp på de mest konstiga ställen. Med min PC är det bara tidsträning med en bil på banan som fungerar. Kör man ett race med flera andra bilar runt sig så hinner inte PCn med (innebär att nyare STCC the game inte har en chans att fungera).
Efter att ha försökt lära mig bansträckningen på Knutstorp blev jag riktigt sugen på att köra den på riktigt. Om jag får tro datorspelet är den minst lika utmanande som Kinnekulle.
Falkenberg kändes inte alls lika utmanande men misstänker att den är roligare "live" än när man sitter vid skrivbordet hemma.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Tips på bra bilspel till PC önskas

Post by JOnas »

minst lika utmanande som Kinnekulle.
Jag tycker att den är mycket mer utmanande än kullen jag.... Kanske kan den framkalla :-[... om man är känslig. :o
Ja e nog bara en kärring, som inte gillar så kuperat...eller..?? :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Post Reply